Zapraszamy do lektury naszego cyklicznego zestawienia najciekawszych plotek z branży.
Uwaga! Poniższe informacje w większości nie są oficjalnymi informacjami producentów i pochodzą często z nieznanych i niepotwierdzonych źródeł, które publikowane są w portalach:
Canon
Nowy instrument ultraszerokokątny
Podobno Canon ma w planach wypuścić na rynek ultraszerokokątny obiektyw stałoogniskowy o światłosile f/1.4. Źródła tej plotki milczą jednak na temat ogniskowej tego instrumentu.
Coś dla miłośników patentów
W sieci można znaleźć kilka wniosków patentowych firmy Canon, w których opisano konstrukcje optyczne z mechanizmem elektrycznej zmiany ogniskowej, czyli Power Zoom (PZ). Mówi się, że Canon planuje premiery tego typu obiektywów, choć nie wiadomo, które konkretnie ujrzą światło dzienne. Wymienia się następujące możliwości:
- 16-35 mm f/4,
- 24-50 mm f/4,
- 18-45 mm f/4,
- 20-60 mm f/4,
W kolejnym wniosku opisano ultrajasny obiektyw RF 24 mm f/0.7.
Ostatni patent dotyczy minimalizacji m.in. aberracji chromatycznej widocznej na zdjęciach i filmach, rejestrowanych przy wysokiej temperaturze otoczenia. W tym celu wykorzystywane są precyzyjnie zaprojektowane grupy soczewek o dodatnim i ujemnym współczynniku załamania światła.
DJI
Mavic 4 Pro
Wygląda na to, że DJI zaprezentuje wkrótce drona Mavic 4 Pro. Jego premiera ma się podobno odbyć w połowie maja. Do sieci wyciekła też pełna specyfikacja bezzałogowca:
Fujifilm
X-Half
Pojawiają się kolejne informacje na temat nadchodzącego aparatu kompaktowego Fujifilm X-Half. Podobno zostanie on wyposażony w 20-megapikselową matrycę 1”, a zatem takiego samego rozmiaru i rozdzielczości, jak w serii aparatów Sony RX100 i RX10. Jeśli chodzi o obiektyw, możemy się spodziewać stałki o ogniskowej 10 mm, co w ekwiwalencie dla pełnej klatki da ogniskową 27 mm. Światłosiła wyniesie z kolei f/2.8.
Mówi się także o nowym trybie w tym aparacie, który ma w pewnym sensie symulować fotografowanie na kliszy. Chodzi o to, że możliwość zmiany niektórych nastaw (być może czułości ISO) oraz zobaczenia wykonanych zdjęć będzie zablokowana, dopóki nie wykonamy zadanej liczby zdjęć.
Leica
Leica M11-P Safari
Leica M11-P Safari, o której wspominaliśmy w zeszłym tygodniu, ma zostać zaprezentowana 5 maja, czyli już jutro. Jej cena wyniesie prawdopodobnie 9250 EUR.
Nikon
Nowy aparat na horyzoncie
W chińskim urzędzie patentowym zarejestrowano nowe urządzenie Nikona o nazwie kodowej N2410. Podejrzewa się, że chodzi tu o model Z9 II (premiera prawdopodobnie w przyszłym roku) lub kamerę z mocowaniem Z.
Panasonic
Nowości od Panasonika
Wciąż nie wiadomo, co Panasonic pokaże 13 maja. Z pewnością zobaczymy wtedy nowe produkty, a plotkuje się o następujących urządzeniach:
- następca Lumiksa S1, wyposażony w 24-megapikselowy sensor o architekturze stacked (4K 60p bez cropa)
- nowy aparat / kamera Lumix Cine,
- obiektyw 24/28-60 mm f/2.8, ewentualnie f/2.
Sigma
200 mm f/2
Mniej więcej miesiąc temu pisaliśmy o nowym obiektywie Sigmy 200 mm f/1.8, który pojawił się w nieoficjalnych komunikatach. Wg najnowszych przecieków, ów instrument ma być ciut ciemniejszy, tj. o światłosile f/2. Oferowany będzie z mocowaniami L-mount i Sony FE, a do sprzedaży ma trafić w lipcu br.
Sony
Nowy aparat w maju
Według nieoficjalnych doniesień, najbliższa premiera urządzenia Sony odbędzie w maju. Nie wiadomo jednak, jaki sprzęt zobaczymy. Może to być A7 V, kamera FX lub Cine, ewentualnie obiektyw.
TTartisan
Dwa nowe obiektywy
TTartisan ma w planie wypuścić na rynek dwa obiektywy APS-C. Oba będą wyposażone w autofocus i oferowane z mocowaniami Fujifilm X, Nikon Z i Sony E.
Bardzo mi się podoba ten ultrajasny obiektyw RF 24 mm f/0.7.
Pierwszy !
Mnie z tego najbardziej przypadł do gustu Mavic 4 Pro, chociaż nie planuję ani zakupu, ani użycia; no, ale specyfikację ma interesującą.
..nikt tyle nie da fotografom, ile Canon obieca.
Dla mnie najciekawiej zapowiada się premiera Fujifilm.
Świat i rynek foto bardzo się zmienił . Ani Canon, ani Fuji nie zaproponowało nic dla ,,normalnego" amatora.
Dla "normalnych" wybór sprzętu jest przeogromny. Dziury są nadal w sprzęcie specjalistycznym np szkła tilt shift, albo o wyśrubowanych parametrach. Przykładowo Canon nadal nie ma aparatu bez migawki mechanicznej, który miałby dziesiątki fps. Jest to o tyle dziwne, że ta firma priorytetowo wręcz stara się zaspokoić zawodowych fotoreporterów.
'Ani Canon, ani Fuji nie zaproponowało nic dla ,,normalnego" amatora.'
Sprawdziłem ostatnie premiery Fuji - X-M5 i XT-50 są dla amatora. Ostatnia (sprzed kilku dni) premiera obiektywu Canona jest zdecydowanie dla amatorów i Canon to nawet ujął w swojej informacji prasowej.
' Przykładowo Canon nadal nie ma aparatu bez migawki mechanicznej, który miałby dziesiątki fps. '
No i? Ma aparaty z migawką mechaniczną, która w trybie migawki elektronicznej te kilkadziesiąt realizuje.
'Jest to o tyle dziwne, że ta firma priorytetowo wręcz stara się zaspokoić zawodowych fotoreporterów.'
I Tobie wydaje się, że Canon ich nie obsługuje? To byłaby bardzo oryginalna opinia.
:) komentowałem dzisiejsze plotki, a nie ogólną politykę firm. Ale .... jeśli chodzi o Fuji to faktycznie nie ma się ( chyba ) do czego przyczepić . U canona moim zdaniem jest średnio . Pisze cały czas o obiektywach dla amatorów. Bo korpusy są - R10, R7 , R8, R6 może i R50 . Są też stałki do FF . Problem jest z obiektywami do APS-c ale i z uniwersalnym zoomem do FF 24-105L jest jednak ciężki , drugi 24-105 (nie L) ciemny i raczej słaby optycznie . 28-70 2,8 ani szczególnie lekki , ani szczególnie dobry .
@Jacek_Z
Jeśli myślisz że zawodowym fotoreporterom potrzebne jest te 30-60 fps, to nie znasz chyba żadnego prawdziwego zawodowego fotoreportera. Najszybsze serie używają tylko amatorzy i początkujący, bo zawodocom szkoda czasu na wybór 20-50 zdjęć z kilku tysięcy.
Jesteś świadomy jaki wzrost ceny aparatu amatorskiego spowoduje zamontowanie matrycy stacked?
Po prostu "warstwowej".
@wagant:
":) komentowałem dzisiejsze plotki, a nie ogólną politykę firm."
Za krytyczny komentarz plotek powinna być jakaś kara.
"... zobaczenia wykonanych zdjęć będzie zablokowana, dopóki nie wykonamy zadanej liczby zdjęć."
Teraz też tak można, ale wymaga to silnej woli :) Po za tym fuji wprowadziło taki pomysł w x-pro 3, ale chyba nie został dobrze przyjęty.
Chyba nie aż tak silnej, bo ja raczej nie oglądam zdjęć w aparacie. Dużo tu pomaga elektroniczny wizjer, ale w lustrzance też mi się nie chciało oglądać.
Stacked - to zależy jak masowo te matryce będą stosowane. Będą coraz bardziej.
Profesjonaliści nie używają taniego sprzętu, umówmy się.
Tak, znam wielu fotoreporterów., Ba, nawet czasami się mną wyręczają gdy nie mogą obskoczyć imprezy. Latem 4 dni fociłem mistrzostwa juniorów i juniorek w siatkówce plażowej. Oj fps by się przydały .. Jestem perfekcjonistą. By uchwycić idealnie zamrożony ruch ręki przy ataku czas rzędu 1/5000 i krótszy. Lata temu robiłem w hali inny międzynarodowy turniej siatkówki (i to niejeden) i ze względu na sztuczne oświetlenie mając wysokie ISO mogłem mieć 1/2000 i ręka był rozmyta, To były czasy Nikona D3s, miałem 12 fps i to sie nie nadawało do pracy. Robiłem pojedynczą klatkę. Nie udało mi sie przez kilka dni trafić ujęcia gdy ręka była w piłce. Wspomnienia. Mam zdjęcia z Gibą i ..Gamowej. Robiłem zdjęcia całej reprezentacji męskiej i kobiecej przed ME - identyfikatory na turniej i dla sponsorów (Plus i Orlen).
Ilość zdjęć? Kto powiedział, że seria ma być długa? Jak się ma wprawę to wystarczy 0,5 s. Od razu widać jakie zdjęcie jest w punkt, nie demonizuj, nie ma tysięcy. Bo wyjadacze fotografują pierwszy set i jak mają kilka klatek to nie zostają dłużej tylko idą do domu.
Zapewne 90% fotoreporterów robiących Canonami powie, że jest zadowolonych ze sprzętu. Bo przedtem fotografowali gorszymi. Nowy kupią gdy ich aktualny będzie zużyty. To narzędzie pracy. Następny aparat jeżeli będzie oferował lepszy AF, będzie miał więcej fps to będą go chcieli. I będą tych 30-50 fps używali.
Nikon i Sony mają flagowce bez migawki (mechanicznej) i nic się nie zużywa, Canon nie ma takiego modelu.