Przetwarzanie danych osobowych

Nasza witryna korzysta z plików cookies

Wykorzystujemy pliki cookie do spersonalizowania treści i reklam, aby oferować funkcje społecznościowe i analizować ruch w naszej witrynie, a także do prawidłowego działania i wygodniejszej obsługi. Informacje o tym, jak korzystasz z naszej witryny, udostępniamy partnerom społecznościowym, reklamowym i analitycznym. Partnerzy mogą połączyć te informacje z innymi danymi otrzymanymi od Ciebie lub uzyskanymi podczas korzystania z ich usług i innych witryn.

Masz możliwość zmiany preferencji dotyczących ciasteczek w swojej przeglądarce internetowej. Jeśli więc nie wyrażasz zgody na zapisywanie przez nas plików cookies w twoim urządzeniu zmień ustawienia swojej przeglądarki, lub opuść naszą witrynę.

Jeżeli nie zmienisz tych ustawień i będziesz nadal korzystał z naszej witryny, będziemy przetwarzać Twoje dane zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W dokumencie tym znajdziesz też więcej informacji na temat ustawień przeglądarki i sposobu przetwarzania twoich danych przez naszych partnerów społecznościowych, reklamowych i analitycznych.

Zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies możesz cofnąć w dowolnym momencie.

Optyczne.pl

Test obiektywu

Pentax smc DA* 16-50 mm f/2.8 AL ED IF SDM - test obiektywu

14 września 2007

5. Aberracja chromatyczna

Tokina 16-50 f/2.8 raziła potężną aberracją chromatyczną, szczególnie widoczną dla ogniskowej 16 mm. Zastosowanie dodatkowej soczewki niskodyspersyjnej w Pentaxie pozwalało mieć nadzieje, że sytuacja w tej kwestii ulegnie poprawie. Niestety wykonanie choćby kilku zdjęć na ogniskowej 16 mm pokazuje, że na nadziejach sprawa się kończy, bo w rogu kadru można uwiecznić na przykład coś takiego.

Pentax smc DA* 16-50 mm f/2.8 AL ED IF SDM - Aberracja chromatyczna


Gdy spojrzymy na wartości na wykresie, okaże się, że żadnej poprawy w stosunku do Tokiny nie widać. W niektórych przypadkach widać nawet pogorszenie...

Pentax smc DA* 16-50 mm f/2.8 AL ED IF SDM - Aberracja chromatyczna

----- R E K L A M A -----


Połączenie słabej jakości obrazu dla kombinacji f/2.8 i 16 mm oraz potężnej aberracji daje efekty takie jakie możemy podziwiać po lewej stronie poniższego rysunku. Po prawej stronie, widać, że na większych ogniskowych i po przymknięciu przysłony sytuacja mocno się poprawia.

Pentax smc DA* 16-50 mm f/2.8 AL ED IF SDM - Aberracja chromatyczna


Jakby tego było mało, mamy jeszcze nietypowe zachowanie dla ogniskowej 50 mm, przy której lewa strona kadru ma aberrację chromatyczną bardzo wyraźnie niższą niż prawa...

Pentax smc DA* 16-50 mm f/2.8 AL ED IF SDM - Aberracja chromatyczna