Przetwarzanie danych osobowych

Nasza witryna korzysta z plików cookies

Wykorzystujemy pliki cookie do spersonalizowania treści i reklam, aby oferować funkcje społecznościowe i analizować ruch w naszej witrynie, a także do prawidłowego działania i wygodniejszej obsługi. Informacje o tym, jak korzystasz z naszej witryny, udostępniamy partnerom społecznościowym, reklamowym i analitycznym. Partnerzy mogą połączyć te informacje z innymi danymi otrzymanymi od Ciebie lub uzyskanymi podczas korzystania z ich usług i innych witryn.

Masz możliwość zmiany preferencji dotyczących ciasteczek w swojej przeglądarce internetowej. Jeśli więc nie wyrażasz zgody na zapisywanie przez nas plików cookies w twoim urządzeniu zmień ustawienia swojej przeglądarki, lub opuść naszą witrynę.

Jeżeli nie zmienisz tych ustawień i będziesz nadal korzystał z naszej witryny, będziemy przetwarzać Twoje dane zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W dokumencie tym znajdziesz też więcej informacji na temat ustawień przeglądarki i sposobu przetwarzania twoich danych przez naszych partnerów społecznościowych, reklamowych i analitycznych.

Zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies możesz cofnąć w dowolnym momencie.

Optyczne.pl

Test aparatu

Canon EOS 500D - test aparatu

26 czerwca 2009
Szymon Starczewski Komentarze: 56

2. Budowa, jakość wykonania i funkcjonalność

Canon EOS 500D - Budowa, jakość wykonania i funkcjonalność

Pod względem wyglądu Canon 500D jest niemal kopią swojego poprzednika. Ma identyczne wymiary i kształt korpusu, a wagowo oba aparaty różnią się w zasadzie minimalnie. Również rozłożenie przycisków na obudowie jest identyczne. Jedyna różnica polega na zmianie funkcji dwóch przycisków, a wynika to z dodania w 500D możliwości nagrywania filmów. Do szczegółów dotyczących funkcji przycisków wrócimy jednak za chwilę. Ze zmian dotyczących wyglądu warto też wspomnieć o kole trybów, które w nowym EOS-ie jest takie samo jak zastosowane w Canonie 50 D. Ze względu na wspomniany tryb filmowania w formacie HD, w aparacie pojawiło się również gniazdo HDMI.

Nasze wrażenia dotyczące wyglądu i jakości wykonania są bardzo podobne jak w przypadku 450D. Canon 500D prezentuje się bardzo przyjemnie i robi dobre wrażenie. Wykonana z czarnego matowego materiału obudowa wygląda estetycznie. Wszystkie elementy są precyzyjnie dopasowane, a konstrukcja korpus wygląda solidnie. Elementy sterujące działają sprawnie, a klapki i zaślepki otwierają się i zamykają bezproblemowo. Podsumowując, można powiedzieć, że pod względem jakości wykonania 500D utrzymuje wysoki poziom.


----- R E K L A M A -----

Zasilanie i gniazda

W Canonie 500D rozwiązania dotyczące zasilania są identyczne jak u jego poprzednika. Aparat jest zasilany akumulatorem LP-E5 o pojemności 1080 mAh i napięciu 7.4 V. Według producenta, w pełni naładowany akumulator wystarcza na wykonanie 400 zdjęć przy fotografowaniu z użyciem wizjera. Liczba ta jest nawet zaniżona, gdyż podczas testów byliśmy w stanie wykonać podobną liczbę zdjęć, korzystając do tego sporadycznie z Live View. W zestawie z aparatem otrzymujemy ładowarkę oznaczoną symbolem LC-E5E, której czas ładowania wynosi około 2 godziny. Akumulator LP-E5 można również ładować za pomocą ładowarki LC-E5 lub ładowarki samochodowej CBC-E5.

Opcjonalnie do 500D możemy podłączyć zasilacz sieciowy ACK-E5 lub uchwyt pionowy BG-E5. Ten ostatni może być zasilany dwoma akumulatorami LP-E5, albo sześcioma bateriami typu AA, popularnie nazywanymi ''paluszkami''.

Canon EOS 500D - Budowa, jakość wykonania i funkcjonalność Canon EOS 500D - Budowa, jakość wykonania i funkcjonalność Canon EOS 500D - Budowa, jakość wykonania i funkcjonalność


Począwszy od modelu 450D, w trzycyfrowej serii lustrzanek Canona zmieniono rodzaj obsługiwanych kart pamięci z Compact Flash na SD/SDHC. Model 500D kontynuuje to rozwiązanie. Kieszeń na kartę znajduje się na prawej ściance aparatu (patrząc od tyłu) i jest schowana pod niewielką plastikową klapką.

W stosunku do poprzednika pewnym zmianom uległy gniazda znajdujące się w 500D. Na lewej ściance aparatu pod gumową zaślepką, odnajdziemy:

  • gniazdo na wężyk spustowy RS-60E3,
  • uniwersalne złącze USB 2.0 Hi-Speed (Mini-B) / wyjście audio-wideo,
  • wyjście HDMI typu C.
W przypadku 450D narzekaliśmy trochę na brak tej ostatniej pozycji. W nowym modelu złącze HDMI musiało się już pojawić. Po pierwsze dodanie trybu filmowania w formacie Full HD pociągnęło za sobą takie rozwiązanie, po drugie w najnowszych lustrzankach staje się ono praktycznie już normą.

Warto również wspomnieć, że istnieje możliwość zdalnego sterowania aparatem za pomocą pilota RC-1 lub RC-5.

Przyciski

Jak już wspominaliśmy w 500D odnajdziemy ten sam układ przycisków, z którym mieliśmy do czynienia w poprzednim modelu tej serii, choć w przypadku dwóch z nich zmieniły się odpowiadający im funkcje. Również na pokrętle trybów pojawiły się dwie nowe pozycje. Przejdźmy zatem do szczegółów i przyjrzyjmy się bliżej górnej części korpusu Canona.


Canon EOS 500D - Budowa, jakość wykonania i funkcjonalność

Poza standardowym spustem migawki i pokrętłem sterującym odnajdziemy przycisk pozwalający na zmianę czułości ISO. Na górnej ściance znajduje się również koło nastaw, na którym znajdziemy następujące pozycje:

  • A-DEP - tryb głębi ostrości,
  • M - tryb ustawień manualnych,
  • Av - preselekcja przysłony,
  • Tv - preselekcja czasu,
  • P - tryb półautomatyczny,
  • CA - tryb "Twórcze Auto",
  • tryb w pełni automatyczny,
  • seria trybów dedykowanych:
    • Portret,
    • Krajobraz,
    • Makro,
    • Sport,
    • Portret nocny,
    • Błysk wyłączony,
  • Nagrywanie filmów.
W stosunku do 450D nowością jest tryb "Twórcze auto" oraz tryb filmowania, natomiast cała reszta pozostała bez zmian. Bezpośrednio do koła nastaw przylega włącznik aparatu.

Spójrzmy teraz na tylną ściankę aparatu.

Canon EOS 500D - Budowa, jakość wykonania i funkcjonalność

Zaczynając od lewej strony natrafiamy na przycisk MENU, który jak sama nazwa wskazuje pozwala wejść do głównego menu aparatu. Podążając w prawo, znajdujemy przycisk DISP.. W zwykłym trybie fotografowania można go użyć do włączania lub wyłączania ekranu ustawień fotografowania. W trybie Live View lub odtwarzania odpowiedzialny jest za przełączanie pomiędzy różnymi widokami kadru lub zdjęcia. Naciśnięcie tego przycisku w trybie menu powoduje wyświetlenie ekranu z ustawieniami aparatu. Przejdźmy teraz do kolejnych elementów. Po prawej stronie wizjera znajduje się pokrętło regulacji dioptrii. W prawym górnym rogu aparatu znajdziemy dwa położone blisko siebie przyciski. W trybie fotografowania lewy przycisk służy jako blokada ekspozycji AE/FE. Prawy natomiast pozwala na wybór pola AF. W trybie przeglądania przyciski te służą do pomniejszania i powiększania zdjęć. Po prawej stronie wyświetlacza LCD, zaczynając od góry mamy przycisk przysłony i kompensacji ekspozycji. Poniżej znajduje się przycisk, którego funkcje zmieniły się w stosunku do poprzedniego modelu. W 450D odpowiadał on za wybór balansu bieli oraz wykorzystywany był przy drukowaniu i przesyłaniu zdjęć do komputera. W 500D, ze starych funkcji pozostały tylko dwie ostatnie. Dodatkowo jednak przycisk ten odpowiada za przełączanie aparatu w tryb Live View oraz służy jako funkcja start/stop w trybie filmowania. Wybór balansu bieli został przypisany do górnego przycisku kierunkowego. W 450D przycisk ten dawał dostęp do trybów pomiaru światła. W 500D zupełnie zrezygnowano z przycisku umożliwiającego bezpośredni dostęp do tej funkcji, a pomiar światła możemy ustawić albo w menu albo poprzez ekran ustawień fotografowania. Funkcje reszty przycisków kierunkowych pozostały bez zmian. Prawy nadal daje dostęp do trybów autofokusa, dolny odpowiada za wybór stylu obrazu, a lewy pozwala wybrać tryb wyzwalania migawki (zdjęcia seryjne/samowyzwalacz/zdalne sterowanie). Pośrodku przycisków kierunkowych znajduje się przycisk zatwierdzania ustawień SET. Dwa ostatnie przyciski na tylnej ściance aparatu to włącznik trybu odtwarzania oraz przycisk usuwania zdjęć.

Ostatnie przyciski do omówienia znajdują na przedniej części aparatu, w okolicach bagnetu. Trzymając aparat oburącz możemy je dosięgnąć palcami lewej dłoni. Idąc od góry, są to kolejno: przycisk otwierający lampę błyskową, blokada bagnetu oraz przycisk podglądu głębi ostrości.

Canon EOS 500D - Budowa, jakość wykonania i funkcjonalność

Menu

W 500D mamy typowe dla lustrzanek Canona menu w formie poziomo ułożonych zakładek. Zakładki te podzielone są na 4 grupy, przy czym każda z zakładek zawiera taką liczbę elementów, że wszystkie mieszczą się na ekranie i nie musimy przewijać widoku w pionie. Liczba zakładek w menu jest mniejsza w trybach automatycznych. Nasz opis jednak dotyczy wyglądu menu w trybach manualnych i zawiera wszystkie dostępne zakładki. Pierwsza grupa oznaczona kolorem czerwonym, składa się z dwóch zakładek i zawiera opcje dotyczące fotografowania. Zakładki z kolejnej grupy oznaczone są kolorem niebieskim i zawierają elementy związane z odtwarzaniem zdjęć. Trzecia grupa dotyczy ustawień aparatu, a zawarte w niej trzy zakładki są oznaczone kolorem żółtym. Ostatnią grupę oznaczoną kolorem zielonym i zawierającą jedną zakładkę stanowi "Moje Menu". Elementy wyświetlane w tej zakładce użytkownik może sobie zorganizować wedle własnego uznania.

Canon EOS 500D - Budowa, jakość wykonania i funkcjonalność

Przyjrzyjmy się teraz poszczególnym elementom zawartym w kolejnych zakładkach. Zacznijmy od menu fotografowania.

  • Jakość zdjęć - trzy rodzaje rozdzielczości plików JPEG (L, M, S) i dwa stopnie kompresji, zapis RAW i jednoczesny zapis RAW plus najlepszy JPEG,
  • Sygnał dźwiękowy ustawienia ostrości i samowyzwalacza,
  • Wykonywanie zdjęć bez włożonej karty pamięci,
  • Czas kontrolnego wyświetlania zdjęć po ich wykonaniu,
  • Korygowanie winietowania,
  • Redukcja czerwonych oczu,
  • Sterowanie lampą błyskową:
    • Lampa błyskowa wł./wył.,
    • Nastawy lampy wbudowanej,
    • Nastawy lampy zewnętrznej,
    • Nastawy C.Fn lampy zewnętrznej,
    • Kasowanie nastaw C.Fn lampy zewnętrznej,
  • Sekwencja naświetlania, czyli ustawienie skoku przy bracketingu,
  • Tryb pomiaru światła,
  • Ustawienie balansu bieli według wzorca,
  • Bracketing balansu bieli,
  • Przestrzeń kolorów – sRGB/Adobe RGB,
  • Style obrazu - dostępne są: standard, portrety, krajobraz, neutralny, dokładny, monochromatyczny, użytkownik (1, 2, 3). Każdy jest regulowany pod względem ostrości, kontrastu, nasycenia i tonu koloru w zakresie 8-stopniowej,
  • Dane dla retuszu kurzu.

Canon EOS 500D - Budowa, jakość wykonania i funkcjonalność


Canon EOS 500D - Budowa, jakość wykonania i funkcjonalność

Menu odtwarzania:

  • Ochrona obrazów,
  • Obracania obrazów,
  • Usuwanie zdjęć,
  • Polecenie wydruku,
  • Polecenie transferu,
  • Histogram - jasność/RGB,
  • Automatyczne odtwarzanie,
  • Skoki za pomocą pokrętła sterującego (o 1 obraz / o 10 obr. / o 100 obr. / datami / Filmy / Zdjęcia).

Canon EOS 500D - Budowa, jakość wykonania i funkcjonalność

Menu Nastawy:

  • Automatyczne wyłączenie aparatu,
  • Numery plików - narastająco, automatycznie od 1, ręcznie od 1,
  • Automatyczne obracanie zdjęć pionowych,
  • Formatowanie karty,
  • Automatyczne wyłączanie się LCD po przyłożeniu oka do wizjera,
  • Kolor tła ekranu,
  • Jasność LCD - jeden z siedmiu poziomów,
  • Ustawienie daty i czasu,
  • Wybór języka,
  • Standard TV - PAL lub NTSC,
  • Czyszczenie matrycy - automatyczne czyszczenie, wymuszenie czyszczenia, czyszczenie ręczne,
  • Nastawy funkcji Live View - włączenie, wyświetlanie siatki, timer,
  • Funkcje indywidualne (C.Fn),
  • Kasowanie nastaw,
  • Wersja oprogramowania sterującego.

Canon EOS 500D - Budowa, jakość wykonania i funkcjonalność


Canon EOS 500D - Budowa, jakość wykonania i funkcjonalność

Ważnym elementem w menu nastaw jest wspomniane pozycja "Funkcje indywidualne". Oznaczana jest ona powszechnie w systemie EOS skrótem C.Fn i zawiera całkiem sporą listę dodatkowych i nierzadko użytecznych opcji. W 500D jest ich 13, a podzielone zostały na cztery grupy:

C.Fn I (Ekspozycja):

  • Przyrosty nastaw ekspozycji (1/2 lub 1/3 EV),
  • Dodatkowe czułości ISO (6400 i 12800),
  • Tryb Av - czas synchronizacji błysku (auto, auto w zakresie 1/200-1/60s lub na stałe 1/200 s).
C.Fn II (Obraz):
  • Redukcja zakłóceń - długi czas (wył., auto, wł.),
  • Redukcja zakłóceń - wysokie ISO (standardowe, niskie, silne, wył.),
  • Priorytet jasnych partii obrazu (wył., wł.),
  • Automatyczny optymalizator jasności (standardowe, niskie, silne, wył.).
C.Fn III (Autofokus/Migawka):
  • Oświetlenie wspomagające AF (wył., wł., tylko z zewnętrzną lampą błyskową),
  • Blokowanie lustra podniesionego.
C.Fn IV (Operowanie/Inne):
  • Spust migawki / Przycisk blokady AE (AF/Blokada AE, Blokada AE/AF, AF/Blokada AF bez blokady AE, AE/AF bez blokady AE),
  • Przycisk SET podczas fotografowania (bez funkcji, zmiana jakości zapisywania, korygowanie błysku, monitor LCD wł./wył., wyświetlanie menu),
  • LCD po włączeniu aparatu (wyświetla, jak w chwili wył. aparatu),
  • Dane identyfikacyjne oryginału (wył. - bez dodawania danych, aktywne - dodawanie danych).

Canon EOS 500D - Budowa, jakość wykonania i funkcjonalność

Przycisk DISP. powoduje wyświetlanie ekranu z informacją o parametrach fotografowania. W stosunku do poprzednika, w 500D wprowadzono rozwiązanie poprawiające sposób użytkowania wspomnianego ekranu ustawień fotografowania. Wciśnięcie przycisku SET powoduje podświetlenie jednego z pól znajdujących się na ekranie. Przyciskami kierunkowymi możemy wybrać interesujący nas element i dokonać odpowiednich zmian. Dokonywanie zmian interesującego nas parametru odbywać się może na dwa sposoby. Najszybciej możemy tego dokonać pokrętłem sterującym. Inny sposób polega na ponownym wciśnięciu przycisku SET, co powoduje pojawienie się dodatkowego ekranu dedykowanego konkretnemu parametrowi. Do jego ustawienia możemy użyć przycisków kierunkowych prawo/lewo lub pokrętła sterującego. Wybór zatwierdzamy przyciskiem SET. Nieco inaczej wygląda sytuacja w przypadku wyboru pola ze skalą ekspozycji. Przyciski kierunkowe w tym przypadku powodują zmianę kompensacji ekspozycji natomiast pokrętło sterujące służy do regulacji skoku przy bracketingu. Aby wyjść z trybu edycji parametrów na ekranie ustawień fotografowania, wystarczy wcisnąć spust migawki do połowy lub użyć przycisku DISP.

Canon EOS 500D - Budowa, jakość wykonania i funkcjonalność


Canon EOS 500D - Budowa, jakość wykonania i funkcjonalność

Kolorystykę ekranu z ustawieniami fotografowania możemy zmienić wybierając jeden z czterech dostępnych schematów.

Canon EOS 500D - Budowa, jakość wykonania i funkcjonalność

Część parametrów możemy zmieniać za pomocą dedykowanych przycisków. Wciśnięcie konkretnego przycisku powoduje wyświetlenie odpowiedniego ekranu dedykowanego danemu parametrowi. Zmiany dokonujemy przyciskami kierunkowymi prawo/lewo lub pokrętłem sterującym, a wybór zatwierdzamy przyciskiem SET.

Wyświetlacz

Jednym z elementów, który uległy zmianie w nowym modelu Canona w stosunku do 450D jest wyświetlacz LCD. Co prawda jego rozmiar pozostał bez zmian, zwiększyła się natomiast znacznie jego rozdzielczość. W 500D zastosowano 3 calowy wyświetlacz LCD typu TFT, o rozdzielczości 920 000 punktów (VGA). Wprowadzona zmiana znacznie poprawiła ostrość i kontrast wyświetlanego obrazu. Monitor LCD pokrywa 100% kadru, a jasność wyświetlanego na nim obrazu można regulować w 7-stopniowej skali. Wyświetlacz jest stały, jednakże umożliwia oglądanie obrazu nawet pod dużym kątem (170 stopni w pionie i w poziomie). Poniżej przedstawiamy schemat ekranu parametrów który wyświetla się podczas fotografowania.


Canon EOS 500D - Budowa, jakość wykonania i funkcjonalność

W trybie odtwarzania przycisk DISP. pozwala na przełączanie pomiędzy czterema różnymi sposobami wyświetlania zdjęcia i dodatkowych informacji. We wszystkich trybach wyświetlania, w górnej części ekranu pojawia się ramka, na której pokazane są informacje o czasie ekspozycji, wartość przysłony, wartość kompensacji ekspozycji oraz numer pliku. W poszczególnych trybach wyświetlane są:

  • samo zdjęcie,
  • zdjęcie + w lewym dolnym rogu informacja o rodzaju pliku i jakości zdjęcia oraz numer zdjęcia i ich całkowita liczba na karcie,
  • miniaturka zdjęcia + histogram Y lub RGB + szczegółowe informacje o parametrach zdjęcia,
  • miniaturka zdjęcia + histogramy RGBY + podstawowe informacje o parametrach zdjęcia.

Wygląd wyświetlacza LCD w trybie odtwarzania zdjęć pokazuje poniższa animacja.

Canon EOS 500D - Budowa, jakość wykonania i funkcjonalność

Zdjęcia można przeglądać również w formie miniaturek.

Canon EOS 500D - Budowa, jakość wykonania i funkcjonalność

Live View i filmy

Oczywiście w nowym modelu Canona nie zabrakło funkcji podglądu obrazu na żywo, czyli popularnego Live View. Możliwość korzystania z trybu Live View uaktywniamy w drugiej zakładce menu nastaw aparatu (żółte zakładki), gdzie znajduje się pozycja "Nastawy funkcji Live View". Tryb podglądu na żywo uruchamiamy przyciskiem znajdującym się po prawej stronie wyświetlacza LCD. We wspomnianym menu "Nastawy funkcji Live View" znajdują się również opcje dotyczące trybu pracy autofokusa. Do wyboru mamy trzy tryby. Pierwszy z nich, określany mianem "tryb live" działa w oparciu o detekcję kontrastu. Na ekranie widzimy biały prostokąt ostrości, który możemy przesunąć w wybrane miejsce kadru (niedostępny jest jedynie wąski obszar w pobliżu brzegu kadru). Ustawianie ostrości dokonuje się po wciśnięciu przycisku oznaczonego gwiazdką i potwierdzane jest krótkim sygnałem dźwiękowym oraz zaznaczeniem prostokąta na zielono. Możemy wówczas wcisnąć spust migawki i wykonać zdjęcie. Trzeba przyznać, że ten tryb autofokusa jest dość wolny, a ustawianie ostrości trwa wyraźnie dłużej niż w przypadku detekcji fazowej. Kolejny z trybów autofokusa to wykrywanie twarzy i również on działa w oparciu o detekcję kontrastu. Znaleziona w kadrze twarz zostaje zaznaczona odpowiednią ramką. W przypadku większej liczby twarzy na ekranie, ramkę możemy przesuwać pomiędzy znalezionymi twarzami za pomocą przycisków kierunkowych prawo/lewo. Ostrość zostanie ustawiona na oznaczonej ramką twarzy po wciśnięciu przycisku "gwiazdka". Ostatni z dostępnych trybów pracy autofokusa nazywany jest "trybem szybkim" i działa w oparciu o detekcję fazy. Po wybraniu tego trybu na ekranie pojawia się schemat punktów ostrości znanych z wizjera aparatu. Ustawianie ostrości odbywa się również za pośrednictwem przycisku "gwiazdka". Jego wciśnięcie powoduje opuszczenie lustra, ustawienie ostrości i ponowne podniesienie lustra. Po wszystkim na ekranie pojawia się z powrotem podgląd na żywo, a punktu na których została ustawiona ostrość zostają zaznaczone czerwonym kolorem. Mimo iż cały proces wymaga opuszczenia i podniesienia lustra, trwa on znacznie krócej niż ustawianie ostrości z użyciem detekcji kontrastu. Ostrość możemy również ustawiać ręcznie. Po przełączeniu obiektywu na manualne ostrzenie na ekranie widoczna jest prostokątna biała ramka, którą możemy przesunąć w dowolne miejsce ekranu. Przyciskiem służącym do powiększania zdjęć w trybie odtwarzania, możemy powiększyć wybrany fragment kadru 5- lub 10-krotnie. Powiększanie działa również w opisanych wcześniej trybach autofokusa.

W trybie Live View poza aktualnym kadrem wyświetlane są również dodatkowe elementy i informacje, które schematycznie przedstawia poniższy rysunek.


Canon EOS 500D - Budowa, jakość wykonania i funkcjonalność

Ilość pojawiających się na ekranie informacji dodatkowych możemy modyfikować. Służy do tego przycisk DISP. i pozwala na przełączanie pomiędzy czterema dostępnymi trybami wyświetlania:
  • sam kadr,
  • kadr + wąska ramka na dole ekranu z podstawowymi informacjami,
  • to samo co wyżej + dodatkowe informacje o ustawieniach fotografowania,
  • kadr + oba rodzaje informacji + histogram Y lub RGB.

Canon EOS 500D - Budowa, jakość wykonania i funkcjonalność

W trybie Live View wciśnięcie przycisku SET skutkuje pojawieniem się na ekranie dodatkowego panelu z ustawieniami fotografowania. Znajdziemy tam:

  • Tryb AF,
  • Styl obrazu,
  • Balans bieli,
  • Tryb wyzwalania migawki,
  • Rodzaj pliku i jakość zdjęcia.
Pomiędzy poszczególnymi pozycjami przechodzimy przyciskami kierunkowymi góra/dół, natomiast zmiany konkretnej opcji dokonujemy pokrętłem funkcyjnym.
Canon EOS 500D - Budowa, jakość wykonania i funkcjonalność

Canon 500D to pierwszy model w trzycyfrowej serii EOS-ów pozwalający na nagrywanie filmów. Jak podaje instrukcja aparatu, do prawidłowego działania trybu filmowania wymagane są karty SD o klasie prędkości Class 6 lub szybsze. Do dyspozycji mamy trzy warianty rozdzielczości filmów:

  • 1920x1080 pikseli z prędkością 20 kl./s,
  • 1280x720 pikseli z prędkością 30 kl./s,
  • 640x480 pikseli z prędkością 30 kl./s.
Filmy nagrywane są w formacie MOV z użyciem kodeka H.264. Rozmiar plików dla filmu o długości jednej minuty wynosi około 330 MB dla rozdzielczości 1920x1080 pikseli, 222 MB dla rozdzielczości 1280x720 pikseli i 165 MB dla 640x480 pikseli. Maksymalny rozmiar pojedynczego pliku wideo nie może przekroczyć 4 GB. W pełni naładowany akumulator LP-E5, w temperaturze pokojowej wystarcza na około 70 minut filmowania. Trzeba jednak pamiętać o tym, że elektronika aparatu może silnie się nagrzewać podczas dłuższego filmowania, zwłaszcza przy nagrywaniu w wysokiej temperaturze. Może to skutkować obniżeniem jakości rejestrowanego obrazu. O zbyt wysokiej temperaturze aparatu informuje odpowiednia ikona ostrzegawcza. Po jej pojawieniu się na ekranie zaleca się przerwanie filmowania, gdyż jego kontynuowanie może doprowadzić do dalszego wzrostu temperatury i automatycznego przerwania nagrywania.

Podczas filmowania dostępny jest autofokus w trybie Live. Jego zastosowanie jednak, niesie ze sobą dwie nieprzyjemne konsekwencje. Po pierwsze, jak wspominaliśmy przy omawianiu trybu Live View jest on niestety wolny i jego zastosowanie w trybie filmowania skutkuje zazwyczaj rozogniskowaniem obrazu, a następnie powolnym ogniskowaniem na wybranym obiekcie. Podczas ogniskowania zmienia się również jasność obrazu. Dodatkowo, decydując się na rejestrację dźwięku podczas filmowania, co jest notabene rzeczą naturalną, musimy być świadomi, że zarejestrujemy również dźwięk pracy autofokusa. Zatem stosowanie autofokusa podczas filmowania jest w zasadzie niezalecane, o czym informuje nas nawet instrukcje aparatu. Warto więc wyćwiczyć się w ręcznym ustawianiu ostrości.

Aparat pozwala również na fotografowanie w trybie filmowania. W momencie wykonania zdjęcia podczas nagrywania, na filmie przez około 1 sekundę zostanie utrwalony nieruchomy obraz. Wykonane zdjęcie zostanie zapisane na karcie, a nagrywanie filmu zostanie wznowione automatycznie. Film i zdjęcie zostaną zapisane na karcie w postaci odrębnych plików. Rozmiar i jakość zdjęcia odpowiadają tym ustawionym w menu fotografowania. Czas otwarcia migawki i przysłona natomiast, ustawiane są automatycznie i wyświetlane są po naciśnięciu przycisku migawki do połowy w lewym dolnym rogu ekranu. Również czułość dobierana jest automatycznie.

500D to aparat fotograficzny i jeśli potraktujemy tryb filmowania jako dodatkowy gadżet to w zasadzie możemy ocenić go pozytywnie. Można mieć co prawda pewne zastrzeżenia do autofokusa, który nie dość, że wolno pracuje to jego dźwięk rejestruje się na filmie i jest szczególnie słyszalny jeśli filmujemy sceny o niskim natężeniu dźwięku (patrz filmy przykładowe). Prędkość 20kl./s w trybie Full HD to też nie jest wybitne osiągnięcie i trzeba pamiętać, że przy szybko poruszających się obiektach w kadrze, obraz traci na płynności. Trzeba jednak przyznać, że potencjalni nabywcy tego aparatu będą raczej zwracać uwagę na jego możliwości fotograficzne, traktując jednocześnie tryb filmowania jako miły dodatek. W takiej sytuacji można chyba przymknąć nieco oko na wspomniane wady. Warto również dodać, że w porównaniu z konkurencją, tryb filmowania w 500D jest jego sporą zaletą. Dla przykładu w Nikonie D5000 nie ma możliwości nagrywania filmów w formacje Full HD (1080p), a w lustrzankach Sony w ogóle nie odnajdziemy trybu filmowania.

Przykładowe filmy nakręcone podczas testów aparatu można pobrać za pomocą poniższych linków:

Wizjer

W 500D mamy lustrzany pentagonalny wizjer, pokrywający około 95% rzeczywistego kadru. Powiększenie dla obiektywu o ogniskowej 50 mm jest równe 0.87x, a punkt oczny wynosi 19 mm. Dostępna jest również regulacja dioptrii w zakresie od -3 do +1.


Canon EOS 500D - Budowa, jakość wykonania i funkcjonalność