Przetwarzanie danych osobowych

Nasza witryna korzysta z plików cookies

Wykorzystujemy pliki cookie do spersonalizowania treści i reklam, aby oferować funkcje społecznościowe i analizować ruch w naszej witrynie, a także do prawidłowego działania i wygodniejszej obsługi. Informacje o tym, jak korzystasz z naszej witryny, udostępniamy partnerom społecznościowym, reklamowym i analitycznym. Partnerzy mogą połączyć te informacje z innymi danymi otrzymanymi od Ciebie lub uzyskanymi podczas korzystania z ich usług i innych witryn.

Masz możliwość zmiany preferencji dotyczących ciasteczek w swojej przeglądarce internetowej. Jeśli więc nie wyrażasz zgody na zapisywanie przez nas plików cookies w twoim urządzeniu zmień ustawienia swojej przeglądarki, lub opuść naszą witrynę.

Jeżeli nie zmienisz tych ustawień i będziesz nadal korzystał z naszej witryny, będziemy przetwarzać Twoje dane zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W dokumencie tym znajdziesz też więcej informacji na temat ustawień przeglądarki i sposobu przetwarzania twoich danych przez naszych partnerów społecznościowych, reklamowych i analitycznych.

Zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies możesz cofnąć w dowolnym momencie.

Optyczne.pl

Test aparatu

Sony Alpha SLT-A55 - test aparatu

2 grudnia 2010
Szymon Starczewski Komentarze: 289

8. Zakres tonalny

Testy zakresu tonalnego przeprowadzamy w oparciu o zdjęcia tablicy Stouffer T4110, zapisane w formacie RAW i przekonwertowane do 48-bitowych TIFF-ów za pomocą programu dcraw. Wyniki otrzymane przez nas dla A55 prezentujemy na poniższym wykresie.

Sony Alpha SLT-A55 - Zakres tonalny

Całkowity zakres tonalny w A55 utrzymuje się na poziomie bliskim 8 EV i dopiero przy maksymalnej czułości opada nieznacznie. Jest to wynik typowy dla większości testowanych przez nas lustrzanek. Więcej o możliwościach matrycy mówi jednak zakres tonalny dla najlepszej jakości zdjęcia, czyli przy stosunku szumu do sygnału na poziomie 0.1. W tym przypadku A55 osiąga poziom 6.4 EV. Trzeba przyznać, że nie jest to imponujący wynik, bowiem 50D zanotował w tej kategorii wartość na poziomie 7.4 EV. Z drugiej jednak strony jest to wartość porównywalna z tą jaką zanotował najnowszy Canon 60D.


----- R E K L A M A -----

Zakres tonalny na plikach zapisanych w formacie JPEG możemy ocenić wizualnie na wycinkach zdjęć tablicy Stouffer T4110. Odległość pomiędzy sąsiednimi polami szarości wynosi 0.3 EV.

ISO Granica bieli
100 Sony Alpha SLT-A55 - Zakres tonalny
200 Sony Alpha SLT-A55 - Zakres tonalny
400 Sony Alpha SLT-A55 - Zakres tonalny
800 Sony Alpha SLT-A55 - Zakres tonalny
1600 Sony Alpha SLT-A55 - Zakres tonalny
3200 Sony Alpha SLT-A55 - Zakres tonalny
6400 Sony Alpha SLT-A55 - Zakres tonalny
12800 Sony Alpha SLT-A55 - Zakres tonalny
ISO Granica czerni
100 Sony Alpha SLT-A55 - Zakres tonalny
200 Sony Alpha SLT-A55 - Zakres tonalny
400 Sony Alpha SLT-A55 - Zakres tonalny
800 Sony Alpha SLT-A55 - Zakres tonalny
1600 Sony Alpha SLT-A55 - Zakres tonalny
3200 Sony Alpha SLT-A55 - Zakres tonalny
6400 Sony Alpha SLT-A55 - Zakres tonalny
12800 Sony Alpha SLT-A55 - Zakres tonalny

Przy omawianiu zakresu tonalnego pokazujemy tradycyjnie, jak zachowują się zdjęcia przy obróbce komputerowej, kiedy to rozjaśniamy je lub przyciemniamy. Zdjęcia wykonujemy przy czułości ISO 100 i 1600, przysłonie f/16 i czasach odpowiednio 30 i 2 s. Następnie wywołujemy je jako 48-bitowe TIFF-y dcrawem i w Lightroomie rozjaśniamy o +4 EV oraz przyciemniamy o −4 EV, po czym zapisujemy jako zdjęcia 24-bitowe.

Sony Alpha SLT-A55 - Zakres tonalny

100 ISO
0 EV
+4 EV
A55
Sony Alpha SLT-A55 - Zakres tonalny Sony Alpha SLT-A55 - Zakres tonalny
50D
Sony Alpha SLT-A55 - Zakres tonalny Sony Alpha SLT-A55 - Zakres tonalny
1600 ISO
A55
Sony Alpha SLT-A55 - Zakres tonalny Sony Alpha SLT-A55 - Zakres tonalny
50D
Sony Alpha SLT-A55 - Zakres tonalny Sony Alpha SLT-A55 - Zakres tonalny

Przy rozjaśnianiu ciemnych partii obrazu efekt końcowy w przypadku A55 jest podobny do tego z 50D. O ile dla ISO 100 udało się wydobyć pewne szczegóły na zdjęciach z obu aparatów, o tyle dla ISO 1600 szum jest na tyle wysoki, że skutecznie utrudnia to zadanie. Można się jedynie dopatrzyć różnicy w intensywności poszczególnych składowych szumu w porównywanych aparatach.

Przyciemnianie jasnych partii obrazu również daje podobne efekty. Można co prawda odnieść wrażenie, że nieznaczną przewagę w tej kategorii ma A55, jednak należy zwrócić uwagę, że w jego przypadku oryginalne zdjęcia przy tych samych parametrach ekspozycji są nieco słabiej naświetlone i nie ma na nim takich przepaleń jak w 50D.

100 ISO
0 EV
−4 EV
A55
Sony Alpha SLT-A55 - Zakres tonalny Sony Alpha SLT-A55 - Zakres tonalny
50D
Sony Alpha SLT-A55 - Zakres tonalny Sony Alpha SLT-A55 - Zakres tonalny
1600 ISO
A55
Sony Alpha SLT-A55 - Zakres tonalny Sony Alpha SLT-A55 - Zakres tonalny
50D
Sony Alpha SLT-A55 - Zakres tonalny Sony Alpha SLT-A55 - Zakres tonalny