Przetwarzanie danych osobowych

Nasza witryna korzysta z plików cookies

Wykorzystujemy pliki cookie do spersonalizowania treści i reklam, aby oferować funkcje społecznościowe i analizować ruch w naszej witrynie, a także do prawidłowego działania i wygodniejszej obsługi. Informacje o tym, jak korzystasz z naszej witryny, udostępniamy partnerom społecznościowym, reklamowym i analitycznym. Partnerzy mogą połączyć te informacje z innymi danymi otrzymanymi od Ciebie lub uzyskanymi podczas korzystania z ich usług i innych witryn.

Masz możliwość zmiany preferencji dotyczących ciasteczek w swojej przeglądarce internetowej. Jeśli więc nie wyrażasz zgody na zapisywanie przez nas plików cookies w twoim urządzeniu zmień ustawienia swojej przeglądarki, lub opuść naszą witrynę.

Jeżeli nie zmienisz tych ustawień i będziesz nadal korzystał z naszej witryny, będziemy przetwarzać Twoje dane zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W dokumencie tym znajdziesz też więcej informacji na temat ustawień przeglądarki i sposobu przetwarzania twoich danych przez naszych partnerów społecznościowych, reklamowych i analitycznych.

Zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies możesz cofnąć w dowolnym momencie.

Optyczne.pl

Test obiektywu

Panasonic G 20 mm f/1.7 ASPH. - test obiektywu

16 sierpnia 2010

6. Dystorsja

Gdy oglądamy JPEG-i wykonane Panasonikiem G2 lub Olympusem E-PL1 wraz z podłączonym do nich Panasonikiem 1.7/20, wydaje nam się, że problem dystorsji jest tutaj marginalny. Potwierdzają to pomiary, które wskazują na obecność minimalnej dystorsji beczkowej, której poziom zmierzyliśmy na −0.25%.

Panasonic G 20 mm f/1.7 ASPH. - Dystorsja

Sytuacja ulega jednak diametralnej zmianie, gdy obejrzymy wywołane neutralnym programem pliki RAW. Optyka, jak na swoje parametry, generuje bardzo dużą dystorsję beczkową o wartości −3.66%. W przypadku obiektywu, który aspiruje do bycia standardem bylibyśmy w stanie wybaczyć dystorsję na poziomie do −1.5%. Wynik −3.66% zasługuje więc na poważną krytykę.

----- R E K L A M A -----

Panasonic G 20 mm f/1.7 ASPH. - Dystorsja

Testy innych obiektywów systemu Mikro 4/3 pokazują, że konstruktorzy optyki Olympusa i Panasonica zupełnie odpuścili sobie korygowanie dystorsji. Wyszli bowiem ze skądinąd słusznego założenia, że wadę tę łatwo koryguje się programowo. Trzeba jednak pamiętać o cenie, którą za to się płaci. Skorygowany na dystorsję obraz jest potem przycinany, co owocuje zmniejszeniem, czasem wyraźnym, pola widzenia. W przypadku Panasonica 1.7/20 jest to jednak cena mała, bo lekkie zawężenie pola widzenia powoduje, że jeszcze bliżej mu standardowej, pełnoklatkowej 50-tki. Żeby być uczciwym trzeba wspomnieć coś o zaletach takiego rozwiązania. Typowy projekt obiektywu jest zawsze kompromisem pomiędzy gabarytami, ceną i jakością optyki związaną z korygowaniem podstawowych wad optycznych. Gdy zupełnie odpuścimy sobie korygowanie dystorsji, uzyskujemy niejako dodatkowe stopnie swobody, które możemy przeznaczyć na lepsze korygowanie pozostałych wad lub/i zmniejszenie ceny oraz gabarytów obiektywu. Jest w tym jakaś logika. Tym bardziej, że większość amatorów fotografujących w JPEG-ach nigdy nie domyśli się nawet, że ich aparat sam z siebie koryguje dystorsję obiektywu, a pole widzenia jest przez to mniejsze niż podaje specyfikacja obiektywu.

----- R E K L A M A -----

WYMIEŃ STARE NA NOWE Z NIKON!

Nikon Z8

16498 zł 15238 zł

Nikon Z6 III

9997 zł 9157 zł

Nikon Z5 II

7944 zł 7524 zł

Nikon Z8

16498 zł 15238 zł
Kupujemy używany sprzęt za gotówkę. Raty 20x0%!