Przetwarzanie danych osobowych

Nasza witryna korzysta z plików cookies

Wykorzystujemy pliki cookie do spersonalizowania treści i reklam, aby oferować funkcje społecznościowe i analizować ruch w naszej witrynie, a także do prawidłowego działania i wygodniejszej obsługi. Informacje o tym, jak korzystasz z naszej witryny, udostępniamy partnerom społecznościowym, reklamowym i analitycznym. Partnerzy mogą połączyć te informacje z innymi danymi otrzymanymi od Ciebie lub uzyskanymi podczas korzystania z ich usług i innych witryn.

Masz możliwość zmiany preferencji dotyczących ciasteczek w swojej przeglądarce internetowej. Jeśli więc nie wyrażasz zgody na zapisywanie przez nas plików cookies w twoim urządzeniu zmień ustawienia swojej przeglądarki, lub opuść naszą witrynę.

Jeżeli nie zmienisz tych ustawień i będziesz nadal korzystał z naszej witryny, będziemy przetwarzać Twoje dane zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W dokumencie tym znajdziesz też więcej informacji na temat ustawień przeglądarki i sposobu przetwarzania twoich danych przez naszych partnerów społecznościowych, reklamowych i analitycznych.

Zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies możesz cofnąć w dowolnym momencie.

Optyczne.pl

Test aparatu

Panasonic Lumix DMC-GM5 - test aparatu

21 stycznia 2015
Maciej Latałło Komentarze: 25

5. Balans bieli

Panasonic GM5 oferuje następujące tryby balansu bieli:
  • Auto,
  • Dzień słoneczny,
  • Dzień pochmurny,
  • Cień,
  • Światło żarówki,
  • Lampa błyskowa,
  • Ustawienie według wzorca bieli 1, 2,
  • Temperatura barwowa.

Temperaturę barwową możemy zmieniać w zakresie od 2500K do 10000K z krokiem 100K. Przy każdej nastawie istnieje również możliwość dodatkowej regulacji balansu bieli poprzez tablicę kolorów G-M (zielony–magenta), B-A (niebieski–bursztynowy), a w każdym z kierunków mamy do dyspozycji 9-stopniową skalę. W tym samym oknie możemy również aktywować bracketing balansu bieli. Dostępne ustawienia to ±1, ±2 lub ±3 jednostki we wspomnianej wyżej skali (w osi B-A) od pozycji wyjściowej.

Pomiary skuteczności balansu bieli wykonujemy na 24-polowej tablicy kolorów X-Rite. Następnie wyliczamy parametry dC (odchylenie od właściwej barwy w przestrzeni L*a*b*, czyli wartość błędu, z jakim ocenił barwę aparat) oraz S (nasycenie barwy wyrażone w procentach). Poniżej w tabeli przedstawiamy wyniki dla przetestowanych przez nas ustawień balansu bieli.


- - - - - - - - - - - - - - - - - - R E K L A M A - - - - - - - - - - - - - - - - - -

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

Światło Balans bieli dC S [%]
Słoneczny dzień Auto 5.39 107.3
Słoneczny dzień Słoneczny dzień 6.17 107.5
Pochmurny dzień Auto 4.89 106.6
Pochmurny dzień Pochmurny dzień 5.8 108.3
3000K Auto 19.3 123.6
3000K Żarówki 7.24 100.7
3000K 3000K 7.82 99.53
5500K Auto 5.68 109.5
5500K 5500K 6.17 110.3
Lampa błyskowa Auto 8.93 98.27
Lampa błyskowa Lampa błyskowa 8.63 99.57

Praca balansu bieli nie daje dużych powodów do narzekań, jednak oczekiwaliśmy nieco lepszych wyników. Najlepsze zachowanie obserwujemy w świetle naturalnym oraz sztucznym o temperaturze 5500 K. Wspomniane warunki nie przysporzyły Panasonikowi specjalnych problemów, ani w kwestii błędów kolorów, ani nasycenia. Automatyka także działa poprawnie, chyba, że fotografujemy w świetle żarowym. Zdjęcia mają wówczas charakterystyczne ciepłe zabarwienie, co powoduje wystąpienie wysokiego błędu dC. Wybranie wzorca dla tego typu oświetlenia, bądź wprowadzenie wartości temperatury barwowej zapewnia znacznie lepsze rezultaty. Dziwią nas trochę słabe osiągi GM5 w odwzorowaniu kolorów w świetle błyskowym - taka sytuacja w naszych testach zdarza się niezmiernie rzadko.

Tendencja bezlusterowca Panasonika do nadmiernego nasycania barw nie jest duża i nie powinna stanowić problemu. Jedynie w świetle żarowym użycie automatyki wiąże się z wysokim nasyceniem - tutaj również warto skorzystać z odpowiedniego wzorca lub wybrać wartość 3000 K.

Światło
Balans bieli
Tablica kolorów Przestrzeń kolorów Lab
Światło: słoneczny dzień
Balans bieli: auto
Panasonic Lumix DMC-GM5 - Balans bieli Panasonic Lumix DMC-GM5 - Balans bieli
Światło: słoneczny dzień
Balans bieli: słoneczny dzień
Panasonic Lumix DMC-GM5 - Balans bieli Panasonic Lumix DMC-GM5 - Balans bieli
Światło: pochmurny dzień
Balans bieli: Auto
Panasonic Lumix DMC-GM5 - Balans bieli Panasonic Lumix DMC-GM5 - Balans bieli
Światło: pochmurny dzień
Balans bieli: chmury
Panasonic Lumix DMC-GM5 - Balans bieli Panasonic Lumix DMC-GM5 - Balans bieli
Światło: żarówki (3000K)
Balans bieli: Auto
Panasonic Lumix DMC-GM5 - Balans bieli Panasonic Lumix DMC-GM5 - Balans bieli
Światło: żarówki (3000K)
Balans bieli: żarówka
Panasonic Lumix DMC-GM5 - Balans bieli Panasonic Lumix DMC-GM5 - Balans bieli
Światło: żarówki (3000K)
Balans bieli: Temp. 3000K
Panasonic Lumix DMC-GM5 - Balans bieli Panasonic Lumix DMC-GM5 - Balans bieli
Światło: 5500K
Balans bieli: auto
Panasonic Lumix DMC-GM5 - Balans bieli Panasonic Lumix DMC-GM5 - Balans bieli
Światło: 5500K
Balans bieli: Temp. 5500K
Panasonic Lumix DMC-GM5 - Balans bieli Panasonic Lumix DMC-GM5 - Balans bieli
Światło: lampa błyskowa
Balans bieli: Auto
Panasonic Lumix DMC-GM5 - Balans bieli Panasonic Lumix DMC-GM5 - Balans bieli
Światło: lampa błyskowa
Balans bieli: lampa błyskowa
Panasonic Lumix DMC-GM5 - Balans bieli Panasonic Lumix DMC-GM5 - Balans bieli