Samsung Galaxy S8 Plus - test aparatu
5. Jakość obrazu JPEG
- 4032×3024 (12 M, 4:3),
- 2880×2160 (6.2 M, 4:3),
- 4032×2268 (9.1 M, 16:9),
- 2560×1440 (12 M, 16:9),
- 3024×3024 (9.1 M, 1:1),
- 2160×2160 (4.7 M, 1:1).
- JPEG,
- RAW (DNG) +JPEG (zapis tylko w pamięci urządzenia).
Balans bieli
Testowany Samsung został wyposażony w regulację nastaw balansu bieli. Do wyboru mamy ustawienia wzorca dla chmur, słońca, żarówki, świetlówki, temperatury barwowej wyrażonej w kelwinach (skala od 2300K do 10000K) oraz automatyczny balans bieli. Postanowiliśmy sprawdzić, jak dedykowane nastawy radzą sobie z naszą procedurą testową.
Pomiary skuteczności balansu bieli wykonujemy na 24-polowej tablicy kolorów X-Rite. Następnie wyliczamy parametry dC (średnie odchylenie od właściwej barwy w przestrzeni L*a*b*, czyli wartość błędu, z jakim aparat ocenił barwę) oraz S (nasycenie barwy wyrażone w procentach). Poniżej w tabeli przedstawiamy wyniki dla wszystkich przetestowanych ustawień balansu bieli.
| Światło | Balans bieli | dC | S [%] |
| Słoneczny dzień | Auto | 6.25 | 122.5 |
| Słoneczny dzień | Słońce | 6.71 | 123.9 |
| Zachmurzenie | Auto | 6.56 | 125.3 |
| Zachmurzenie | Chmury | 8.52 | 131.3 |
| Żarówki | Auto | 20.4 | 140.7 |
| Żarówki | Żarówki | 8.29 | 104.9 |
| Żarówki | 3000K | 12.4 | 108.1 |
| 5500K | Auto | 4.74 | 106.6 |
| 5500K | 5500K | 10 | 117.3 |
Trzeba przyznać, że w tym teście Galaxy S8 wypadł słabo. W niektórych przypadkach warto zdać się na automatykę, jednak przy świetle żarowym i chmurach najlepiej omijać to ustawienie. Warto również zauważyć, że Galaxy S8 ma tendecję do znacznego przesycania kolorów, co oprócz testu potwierdziły również nasze obserwacje. W większości przypadków parametr S przekracza 120%,a w pewnym momencie dochodzi nawet do 140%!
Szczegółowe wyniki naszych pomiarów prezentujemy poniżej.
Szum
Pomiar szumów wykonujemy na zdjęciach tablicy Kodak Q-14, korzystając z programu Imatest. Poniżej przedstawiamy wyniki dla plików JPEG:

Na wykresie nie widać wykładniczego wzrostu procentowego zaszumienia obrazów, wszystkie składowe luminacji są też umiejscowione blisko siebie. Jest to oznaka odszumiania plików JPEG.
Poniżej przedstawiamy wycinki sceny testowej zarejestrowanej w formacie JPEG na najmniejszym możliwym do ustawienia wyostrzaniu.
By porównać uzyskane próbki z innymi aparatami, należy wybrać z rozwijanych list odpowiednie modele oraz zaznaczyć czułość, dla której mają być podane wyniki. W efekcie poniższa tabelka zostanie zaktualizowana nowymi wycinkami scenki testowej.
Pierwsze, co rzuca się w oczy, to silne wyostrzanie JPEG-ów i związane z nim jasne obwódki wokół kontrastowych krawędzi. Następnie, w bezpośrednim porównaniu z poprzednikiem widać, że zdjęcia z obu aparatów różnią się nieco nasyceniem kolorów. Tą różnicę najlepiej widać w kolorze skóry na drugim wycinku scenki testowej.
W porównaniu z bezpośrednim konkurentem, LG G6, najnowszy flagowiec marki Samsung wypada gorzej. Zdjęcia mają mniejszą szczegółowość, za to są bardziej zaszumione, co widać przy wyższych czułościach.





























Optyczne.pl jest serwisem utrzymującym się dzięki wyświetlaniu reklam. Przychody z reklam pozwalają nam na pokrycie kosztów związanych z utrzymaniem serwerów, opłaceniem osób pracujących w redakcji, a także na zakup sprzętu komputerowego i wyposażenie studio, w którym prowadzimy testy.