Przetwarzanie danych osobowych

Nasza witryna korzysta z plików cookies

Wykorzystujemy pliki cookie do spersonalizowania treści i reklam, aby oferować funkcje społecznościowe i analizować ruch w naszej witrynie, a także do prawidłowego działania i wygodniejszej obsługi. Informacje o tym, jak korzystasz z naszej witryny, udostępniamy partnerom społecznościowym, reklamowym i analitycznym. Partnerzy mogą połączyć te informacje z innymi danymi otrzymanymi od Ciebie lub uzyskanymi podczas korzystania z ich usług i innych witryn.

Masz możliwość zmiany preferencji dotyczących ciasteczek w swojej przeglądarce internetowej. Jeśli więc nie wyrażasz zgody na zapisywanie przez nas plików cookies w twoim urządzeniu zmień ustawienia swojej przeglądarki, lub opuść naszą witrynę.

Jeżeli nie zmienisz tych ustawień i będziesz nadal korzystał z naszej witryny, będziemy przetwarzać Twoje dane zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W dokumencie tym znajdziesz też więcej informacji na temat ustawień przeglądarki i sposobu przetwarzania twoich danych przez naszych partnerów społecznościowych, reklamowych i analitycznych.

Zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies możesz cofnąć w dowolnym momencie.

Optyczne.pl

Test aparatu

Sony A6400 - test aparatu

23 kwietnia 2019
Maciej Latałło Komentarze: 166

7. Szumy i jakość obrazu w RAW

Tradycyjnie, na początku tego rozdziału prezentujemy wyniki pomiaru poziomu szumu na zdjęciach tablicy Kodaka Q-14, zapisanych w formacie JPEG. Patrząc na poniższy wykres trudno mówić o fizycznym zachowaniu, bowiem widać w nim wiele załamań, a wartości poszczególnych składowych niewiele się różnią. Nie ma zatem wątpliwości, opcja pozwalająca wyłączyć odszumianie na wysokich czułościach wprowadza w błąd.

Sony A6400 - Szumy i jakość obrazu w RAW


----- R E K L A M A -----

W A6400, poza (tylko teoretycznie) wyłączoną redukcją szumów, mamy możliwość wybrania dwóch intensywności odszumiania JPEG-ów: niskiej i normalnej. Oprócz nich, istnieje także dodatkowa funkcja zwana wieloklatkową redukcją szumu, działająca tylko przy wyborze formatu zapisu JPEG. Jej działanie polega na tym, że po wciśnięciu przycisku migawki aparat wykonuje kilka ekspozycji, z których składa finalne zdjęcie z uśrednionym szumem. W tym przypadku możemy dodatkowo określić intensywność tego procesu: standardowa lub mocna. Na poniższych wycinkach prezentujemy wyniki działania opisanych ustawień odszumiania dla czułości ISO 6400 i 12800.

ISO 6400
Odszumianie wyłączone
Sony A6400 - Szumy i jakość obrazu w RAW Sony A6400 - Szumy i jakość obrazu w RAW
Odszumianie niskie
Sony A6400 - Szumy i jakość obrazu w RAW Sony A6400 - Szumy i jakość obrazu w RAW
Odszumianie normalne
Sony A6400 - Szumy i jakość obrazu w RAW Sony A6400 - Szumy i jakość obrazu w RAW
Wieloklatkowa redukcja szumu; standardowa
Sony A6400 - Szumy i jakość obrazu w RAW Sony A6400 - Szumy i jakość obrazu w RAW
Wieloklatkowa redukcja szumu; mocna
Sony A6400 - Szumy i jakość obrazu w RAW Sony A6400 - Szumy i jakość obrazu w RAW
ISO 12800
Odszumianie wyłączone
Sony A6400 - Szumy i jakość obrazu w RAW Sony A6400 - Szumy i jakość obrazu w RAW
Odszumianie niskie
Sony A6400 - Szumy i jakość obrazu w RAW Sony A6400 - Szumy i jakość obrazu w RAW
Odszumianie normalne
Sony A6400 - Szumy i jakość obrazu w RAW Sony A6400 - Szumy i jakość obrazu w RAW
Wieloklatkowa redukcja szumu; standardowa
Sony A6400 - Szumy i jakość obrazu w RAW Sony A6400 - Szumy i jakość obrazu w RAW
Wieloklatkowa redukcja szumu; mocna
Sony A6400 - Szumy i jakość obrazu w RAW Sony A6400 - Szumy i jakość obrazu w RAW

Naszym zdaniem kolejne stopnie odszumiania w A6400 w stosunku do opcji „wyłączone” dają całkiem sensowne rezultaty. Udaje się bowiem zredukować sporą ilość zakłóceń, a jednocześnie degradacja szczegółów obrazu jest nieznaczna. Wieloklatkowa redukcja szumu również daje niezłe efekty, choć wymaga stabilnego zamocowania aparatu.

Przyjrzyjmy się teraz zdjęciom zapisanym w surowym formacie. RAW-y z A6400 wywołaliśmy programem dcraw i zapisaliśmy jako 24-bitowe TIFF-y. Podobnie jak w poprzednim rozdziale, dla porównania prezentujemy wycinki zdjęć z aparatów Fujifilm X-T20 i Nikon D7500. Na rozwijanej liście znajdują się także inne modele dostępne na dzień dzisiejszy w naszej bazie.

Wszystkie aparaty z powyższego zestawienia oferują bardzo dobre odwzorowanie szczegółów na niskich czułościach. Przewaga modeli z 24-megapikselowymi sensorami nad Nikonem D7500 jest raczej niewielka. Zdjęcia z Sony oferują stosunkowo niski poziom szumu do ISO 1600. Dla kolejnej nastawy staje się on wyraźnie widoczny, choć detale nadal są dość dobrze widoczne. Widać jednocześnie, że konkurencja wypada lepiej i daje obraz mniej zaszumiony. Pod tym względem X-T20 i D7500 prezentują podobny poziom, A6400 natomiast zamyka stawkę.

Sprawdźmy teraz, co do aktualnego obrazu sytuacji wniosą konkretne liczby. Wyniki pomiarów poziomu szumu na surowych zdjęciach tablicy Kodaka Q-14, przekonwertowanych wcześniej do 24-bitowych TIFF-ów prezentujemy poniżej.

Sony A6400 - Szumy i jakość obrazu w RAW

Do przebiegu wykresu w zakresie ISO 100–25600 nie mamy zastrzeżeń. W miarę zwiększania czułości bowiem wzrost szumu można w tym przedziale uznać za wykładniczy. Przy przejściu do ISO 51200 widać wyraźne załamanie, sugerujące odszumianie. Warto jednak przypomnieć, że nastawy ISO 51200 i 102400 są jedynie programowe.

Rzućmy teraz okiem na poniższy wykres, który prezentuje porównanie składowej luminancji dla testowanego bezlusterkowca, jego poprzednika i omawianych do tej pory aparatów konkurencji.

Sony A6400 - Szumy i jakość obrazu w RAW

Dla ISO 6400 aparaty Fujifilm i Nikona idą praktycznie łeb w łeb i mają ok. 1 EV przewagi nad A6400. Taka sytuacja utrzymuje się w bardzo szerokim zakresie czułości, dopiero przy ISO 51200 widzimy wspomniane wyżej załamanie.

Na zakończenie omawiania szumu prezentujemy jeszcze wykres uzyskany dla A6400 w przypadku pomiarów dokonanych na 48-bitowych TIFF-ach.

Sony A6400 - Szumy i jakość obrazu w RAW

Darki

Standardowo zdjęcia w tym teście wykonujemy w formacie RAW. Wywołujemy je programem dcraw do postaci czarno-białej bez interpolacji. Uzyskane w ten sposób pliki TIFF konwertujemy do formatu GIF, dobierając zakres w taki sposób, aby najlepiej zobrazować generujący się na matrycy szum. W A6400 na najniższych czułościach średni poziom sygnału utrzymuje się na poziomie około 512, jednak od pewnego momentu sukcesywnie maleje, by ponownie wzrosnąć dla maksymalnego ISO. W poniższych przykładach ograniczyliśmy sygnał do przedziału 255–768. Identyczny zakres został również odłożony na poziomej osi histogramów. Maksymalne wartości na osi pionowej wynoszą 100 000 zliczeń.

RAW
ISO Dark Frame Crop Histogram
100 Sony A6400 - Szumy i jakość obrazu w RAW Sony A6400 - Szumy i jakość obrazu w RAW Sony A6400 - Szumy i jakość obrazu w RAW
200 Sony A6400 - Szumy i jakość obrazu w RAW Sony A6400 - Szumy i jakość obrazu w RAW Sony A6400 - Szumy i jakość obrazu w RAW
400 Sony A6400 - Szumy i jakość obrazu w RAW Sony A6400 - Szumy i jakość obrazu w RAW Sony A6400 - Szumy i jakość obrazu w RAW
800 Sony A6400 - Szumy i jakość obrazu w RAW Sony A6400 - Szumy i jakość obrazu w RAW Sony A6400 - Szumy i jakość obrazu w RAW
1600 Sony A6400 - Szumy i jakość obrazu w RAW Sony A6400 - Szumy i jakość obrazu w RAW Sony A6400 - Szumy i jakość obrazu w RAW
3200 Sony A6400 - Szumy i jakość obrazu w RAW Sony A6400 - Szumy i jakość obrazu w RAW Sony A6400 - Szumy i jakość obrazu w RAW
6400 Sony A6400 - Szumy i jakość obrazu w RAW Sony A6400 - Szumy i jakość obrazu w RAW Sony A6400 - Szumy i jakość obrazu w RAW
12800 Sony A6400 - Szumy i jakość obrazu w RAW Sony A6400 - Szumy i jakość obrazu w RAW Sony A6400 - Szumy i jakość obrazu w RAW
25600 Sony A6400 - Szumy i jakość obrazu w RAW Sony A6400 - Szumy i jakość obrazu w RAW Sony A6400 - Szumy i jakość obrazu w RAW
51200 Sony A6400 - Szumy i jakość obrazu w RAW Sony A6400 - Szumy i jakość obrazu w RAW Sony A6400 - Szumy i jakość obrazu w RAW
102400 Sony A6400 - Szumy i jakość obrazu w RAW Sony A6400 - Szumy i jakość obrazu w RAW Sony A6400 - Szumy i jakość obrazu w RAW

Do histogramów w zakresie czułości ISO 100–6400 nie mamy zastrzeżeń. Kształtem przypominają rozkład Poissona i są wyraźnie odseparowane od zera. Dla ISO 12800 sytuacja wciąż wygląda nieźle, chociaż rozkład jest już przesunięty w lewo i minimalnie obcięty. Dla trzech najwyższych czułości obserwujemy już wyraźną strukturę grzebieniową i znaczne obcięcie z lewej strony. Dla tych ISO w statystyce sygnału widać, że odchylenia standardowe są bliskie lub przekraczają średnie wartości sygnału.

Do wyglądu darków na niższych czułościach nie mamy większych zastrzeżeń. Dopiero od ISO 6400 daje się zauważyć pewnie niejednorodności, które w miarę wzrostu ISO nabierają na sile. Mowa oczywiście o mocniejszym „świeceniu” widocznym się na brzegach kadru. Jego źródłem jest najprawdopodobniej grzejąca się elektronika. Na najwyższych czułościach można też dostrzec nieznaczne oznaki bandingu.

DARK
ISO średni poziom sygnału odchylenie standardowe
100 512 2.2
200 512 3.5
400 512 5.1
800 512 9.9
1600 511 21.5
3200 505 44.1
6400 497 88.5
12800 443 206.5
25600 395 380
51200 411 618
102400 1536 1405

Na darkach w formacie JPEG na najwyższych czułościach również można zauważyć opisane wcześniej niejednorodności.

JPEG
ISO Dark Frame Crop
100 Sony A6400 - Szumy i jakość obrazu w RAW Sony A6400 - Szumy i jakość obrazu w RAW
200 Sony A6400 - Szumy i jakość obrazu w RAW Sony A6400 - Szumy i jakość obrazu w RAW
400 Sony A6400 - Szumy i jakość obrazu w RAW Sony A6400 - Szumy i jakość obrazu w RAW
800 Sony A6400 - Szumy i jakość obrazu w RAW Sony A6400 - Szumy i jakość obrazu w RAW
1600 Sony A6400 - Szumy i jakość obrazu w RAW Sony A6400 - Szumy i jakość obrazu w RAW
3200 Sony A6400 - Szumy i jakość obrazu w RAW Sony A6400 - Szumy i jakość obrazu w RAW
6400 Sony A6400 - Szumy i jakość obrazu w RAW Sony A6400 - Szumy i jakość obrazu w RAW
12800 Sony A6400 - Szumy i jakość obrazu w RAW Sony A6400 - Szumy i jakość obrazu w RAW
25600 Sony A6400 - Szumy i jakość obrazu w RAW Sony A6400 - Szumy i jakość obrazu w RAW
51200 Sony A6400 - Szumy i jakość obrazu w RAW Sony A6400 - Szumy i jakość obrazu w RAW
102400 Sony A6400 - Szumy i jakość obrazu w RAW Sony A6400 - Szumy i jakość obrazu w RAW