Przetwarzanie danych osobowych

Nasza witryna korzysta z plików cookies

Wykorzystujemy pliki cookie do spersonalizowania treści i reklam, aby oferować funkcje społecznościowe i analizować ruch w naszej witrynie, a także do prawidłowego działania i wygodniejszej obsługi. Informacje o tym, jak korzystasz z naszej witryny, udostępniamy partnerom społecznościowym, reklamowym i analitycznym. Partnerzy mogą połączyć te informacje z innymi danymi otrzymanymi od Ciebie lub uzyskanymi podczas korzystania z ich usług i innych witryn.

Masz możliwość zmiany preferencji dotyczących ciasteczek w swojej przeglądarce internetowej. Jeśli więc nie wyrażasz zgody na zapisywanie przez nas plików cookies w twoim urządzeniu zmień ustawienia swojej przeglądarki, lub opuść naszą witrynę.

Jeżeli nie zmienisz tych ustawień i będziesz nadal korzystał z naszej witryny, będziemy przetwarzać Twoje dane zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W dokumencie tym znajdziesz też więcej informacji na temat ustawień przeglądarki i sposobu przetwarzania twoich danych przez naszych partnerów społecznościowych, reklamowych i analitycznych.

Zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies możesz cofnąć w dowolnym momencie.

Optyczne.pl

Test aparatu

Nikon Z7 II - test aparatu

12 kwietnia 2021
Maciej Latałło Komentarze: 107

7. Szumy i jakość obrazu w RAW

Na początku tego rozdziału prezentujemy wyniki pomiaru poziomu szumu na zdjęciach tablicy Kodaka Q-14, zapisanych w formacie JPEG. Na poniższym wykresie nie widać szczególnych załamań, ani wyraźnych różnic od wykładniczego kształtu krzywych. Dla przeważającego zakresu ISO składowe R, G i Y przyjmują jednak porównywalne wartości. Widać zatem, że JPEG-i nie są wolne od odszumiania, aczkolwiek nie jest ono szczególnie intensywne.

Nikon Z7 II - Szumy i jakość obrazu w RAW

W Nikonie Z7 II, tak samo jak w zaawansowanych lustrzankach tego producenta, w menu fotografowania odnajdziemy funkcję redukcji szumu przy wysokich czułościach. Dostępne ustawienia obejmują: wyłączona, zmniejszona, normalna oraz zwiększona. Przykłady działania odszumiania w Z7 II przy poszczególnych ustawieniach można obejrzeć w poniższej tabelce. Zdjęcia wykonaliśmy dla czułości ISO 6400 i 12800.


----- R E K L A M A -----

ISO 6400
Odszumianie wyłączone
Nikon Z7 II - Szumy i jakość obrazu w RAW Nikon Z7 II - Szumy i jakość obrazu w RAW
Odszumianie zmniejszone
Nikon Z7 II - Szumy i jakość obrazu w RAW Nikon Z7 II - Szumy i jakość obrazu w RAW
Odszumianie normalne
Nikon Z7 II - Szumy i jakość obrazu w RAW Nikon Z7 II - Szumy i jakość obrazu w RAW
Odszumianie zwiększone
Nikon Z7 II - Szumy i jakość obrazu w RAW Nikon Z7 II - Szumy i jakość obrazu w RAW
ISO 12800
Odszumianie wyłączone
Nikon Z7 II - Szumy i jakość obrazu w RAW Nikon Z7 II - Szumy i jakość obrazu w RAW
Odszumianie zmniejszone
Nikon Z7 II - Szumy i jakość obrazu w RAW Nikon Z7 II - Szumy i jakość obrazu w RAW
Odszumianie normalne
Nikon Z7 II - Szumy i jakość obrazu w RAW Nikon Z7 II - Szumy i jakość obrazu w RAW
Odszumianie zwiększone
Nikon Z7 II - Szumy i jakość obrazu w RAW Nikon Z7 II - Szumy i jakość obrazu w RAW

Kolejne stopnie odszumiania pozbawiają obraz zarówno zakłóceń, jak i detali. Proces ten nie odbywa się jednak drastycznie, możemy bowiem całkiem precyzyjnie dobrać żądany stopień odszumiania. Niestety – oprócz jego faktycznego braku, bowiem na to aparat nie pozwala.

Przyjrzyjmy się teraz zdjęciom zapisanym w surowym formacie. RAW-y z Z7 II wywołaliśmy programem dcraw i zapisaliśmy jako 24-bitowe TIFF-y. Podobnie jak w poprzednim rozdziale, porównania dokonujemy z Canonem R5 i Panasonikiem S1R. Przypominamy jednocześnie, że na rozwijanej liście znajdują się także inne modele dostępne na dzień dzisiejszy w naszej bazie.

Gdy zestawimy wycinki z Z7 II i Z7, to są one praktycznie takie same, jeśli chodzi o wizualny poziom szumu na wysokich nastawach ISO, co wynika z zastosowania tych samych sensorów. Na niskich z kolei można się dopatrzeć nieco intensywniejszego efektu mory na prawym wycinku. Warto przypomnieć, że zdjęcia naszej scenki dla obu Nikonów wykonaliśmy innymi obiektywami i stąd może wynikać ta różnica.

W porównaniu do aktualnej konkurencji, Z7 II charakteryzuje się podobnie wysokim stopniem odtworzenia detali. Każdy z trzech wybranych modeli generuje ostry, pełen szczegółów obraz i niełatwo wskazać faworyta. Prawdę mówiąc, w kwestii wizualnego poziomu generowanego szumu, Z7 II, R5 i S1R także wypadają dość podobnie.

Przejdźmy teraz do sprawdzenia, co w temacie szumów pokażą nam konkretne liczby. Wyniki pomiarów poziomu szumu na surowych zdjęciach tablicy Kodaka Q-14, przekonwertowanych wcześniej do 24-bitowych TIFF-ów, prezentujemy poniżej.

Nikon Z7 II - Szumy i jakość obrazu w RAW

Przebieg poszczególnych składowych szumu ma charakter wykładniczy i nie widać niepokojących załamań.

Spójrzmy teraz na poniższy wykres, który prezentuje porównanie składowej luminancji dla Z7 II, Panasonika S1R i Sony A7R IV.

Nikon Z7 II - Szumy i jakość obrazu w RAW

Do ISO 6400 różnice pomiędzy poszczególnymi modelami są w zasadzie marginalne. Dla tej nastawy najlepiej wypada EOS R5 równo z Lumiksem S1R. O niecałe 1/3 EV ustępuje im Z7 II. Sony A7R IV z kolei wypada odrobinę gorzej od Nikona, także o mniej niż 1/3 EV.

Tradycyjnie, na koniec części dotyczącej szumu na surowych plikach, prezentujemy również wykres przedstawiający pomiary przeprowadzone na RAW-ach przekonwertowanych do 48-bitowych TIFF-ów.

Nikon Z7 II - Szumy i jakość obrazu w RAW

Darki

Wspominaliśmy już wcześniej, że Nikon Z7 II może zapisywać RAW-y między innymi w postaci 14-bitowej. Taka wartość odpowiada maksymalnemu poziomowi zliczeń równemu 16384. Standardowo zdjęcia w tym teście wykonujemy zarówno w formacie JPEG jak i RAW. Te pierwsze prezentujemy w postaci, w jakiej zostały zapisane przez aparat. Surowe pliki natomiast wywołujemy programem dcraw do postaci czarno-białej bez interpolacji. Uzyskane w ten sposób pliki TIFF konwertujemy do formatu GIF, dobierając zakres w taki sposób, aby najlepiej zobrazować generujący się na matrycy szum. W poniższych przykładach ograniczyliśmy sygnał do przedziału 800–1200. Identyczny zakres został również odłożony na poziomej osi histogramów. Maksymalne wartości na osi pionowej wynoszą 500 000 zliczeń.

RAW
ISO Dark Frame Crop Histogram
32 Nikon Z7 II - Szumy i jakość obrazu w RAW Nikon Z7 II - Szumy i jakość obrazu w RAW Nikon Z7 II - Szumy i jakość obrazu w RAW
64 Nikon Z7 II - Szumy i jakość obrazu w RAW Nikon Z7 II - Szumy i jakość obrazu w RAW Nikon Z7 II - Szumy i jakość obrazu w RAW
100 Nikon Z7 II - Szumy i jakość obrazu w RAW Nikon Z7 II - Szumy i jakość obrazu w RAW Nikon Z7 II - Szumy i jakość obrazu w RAW
200 Nikon Z7 II - Szumy i jakość obrazu w RAW Nikon Z7 II - Szumy i jakość obrazu w RAW Nikon Z7 II - Szumy i jakość obrazu w RAW
400 Nikon Z7 II - Szumy i jakość obrazu w RAW Nikon Z7 II - Szumy i jakość obrazu w RAW Nikon Z7 II - Szumy i jakość obrazu w RAW
800 Nikon Z7 II - Szumy i jakość obrazu w RAW Nikon Z7 II - Szumy i jakość obrazu w RAW Nikon Z7 II - Szumy i jakość obrazu w RAW
1600 Nikon Z7 II - Szumy i jakość obrazu w RAW Nikon Z7 II - Szumy i jakość obrazu w RAW Nikon Z7 II - Szumy i jakość obrazu w RAW
3200 Nikon Z7 II - Szumy i jakość obrazu w RAW Nikon Z7 II - Szumy i jakość obrazu w RAW Nikon Z7 II - Szumy i jakość obrazu w RAW
6400 Nikon Z7 II - Szumy i jakość obrazu w RAW Nikon Z7 II - Szumy i jakość obrazu w RAW Nikon Z7 II - Szumy i jakość obrazu w RAW
12800 Nikon Z7 II - Szumy i jakość obrazu w RAW Nikon Z7 II - Szumy i jakość obrazu w RAW Nikon Z7 II - Szumy i jakość obrazu w RAW
25600 Nikon Z7 II - Szumy i jakość obrazu w RAW Nikon Z7 II - Szumy i jakość obrazu w RAW Nikon Z7 II - Szumy i jakość obrazu w RAW
51200 Nikon Z7 II - Szumy i jakość obrazu w RAW Nikon Z7 II - Szumy i jakość obrazu w RAW Nikon Z7 II - Szumy i jakość obrazu w RAW
102400 Nikon Z7 II - Szumy i jakość obrazu w RAW Nikon Z7 II - Szumy i jakość obrazu w RAW Nikon Z7 II - Szumy i jakość obrazu w RAW

Bias wynosi ok. 1000, tak samo jak w Nikonie Z7. Same darki wyglądają naprawdę dobrze, szum jest jednorodny i nie widać oznak bandingu. Do ISO 3200 histogramy przypominają swoim kształtem rozkład Poissona, natomiast dla wyższych nastaw widzimy postępujące wypłaszczanie wykresów i charakterystykę grzebieniową.

DARK
ISO średni poziom sygnału odchylenie standardowe
32 1008 2.4
64 1007 2.5
100 1008 3.6
200 1008 6
400 1009 7.4
800 1010 15
1600 1012 29.1
3200 1014 54.1
6400 1017 86
12800 1020 184
25600 1025 346
51200 1060 708
102400 1258 1218


Na zakończenie prezentujemy jeszcze darki w formacie JPEG.

JPEG
ISO Dark Frame Crop
32 Nikon Z7 II - Szumy i jakość obrazu w RAW Nikon Z7 II - Szumy i jakość obrazu w RAW
64 Nikon Z7 II - Szumy i jakość obrazu w RAW Nikon Z7 II - Szumy i jakość obrazu w RAW
100 Nikon Z7 II - Szumy i jakość obrazu w RAW Nikon Z7 II - Szumy i jakość obrazu w RAW
200 Nikon Z7 II - Szumy i jakość obrazu w RAW Nikon Z7 II - Szumy i jakość obrazu w RAW
400 Nikon Z7 II - Szumy i jakość obrazu w RAW Nikon Z7 II - Szumy i jakość obrazu w RAW
800 Nikon Z7 II - Szumy i jakość obrazu w RAW Nikon Z7 II - Szumy i jakość obrazu w RAW
1600 Nikon Z7 II - Szumy i jakość obrazu w RAW Nikon Z7 II - Szumy i jakość obrazu w RAW
3200 Nikon Z7 II - Szumy i jakość obrazu w RAW Nikon Z7 II - Szumy i jakość obrazu w RAW
6400 Nikon Z7 II - Szumy i jakość obrazu w RAW Nikon Z7 II - Szumy i jakość obrazu w RAW
12800 Nikon Z7 II - Szumy i jakość obrazu w RAW Nikon Z7 II - Szumy i jakość obrazu w RAW
25600 Nikon Z7 II - Szumy i jakość obrazu w RAW Nikon Z7 II - Szumy i jakość obrazu w RAW
51200 Nikon Z7 II - Szumy i jakość obrazu w RAW Nikon Z7 II - Szumy i jakość obrazu w RAW
102400 Nikon Z7 II - Szumy i jakość obrazu w RAW Nikon Z7 II - Szumy i jakość obrazu w RAW