Przetwarzanie danych osobowych

Nasza witryna korzysta z plików cookies

Wykorzystujemy pliki cookie do spersonalizowania treści i reklam, aby oferować funkcje społecznościowe i analizować ruch w naszej witrynie, a także do prawidłowego działania i wygodniejszej obsługi. Informacje o tym, jak korzystasz z naszej witryny, udostępniamy partnerom społecznościowym, reklamowym i analitycznym. Partnerzy mogą połączyć te informacje z innymi danymi otrzymanymi od Ciebie lub uzyskanymi podczas korzystania z ich usług i innych witryn.

Masz możliwość zmiany preferencji dotyczących ciasteczek w swojej przeglądarce internetowej. Jeśli więc nie wyrażasz zgody na zapisywanie przez nas plików cookies w twoim urządzeniu zmień ustawienia swojej przeglądarki, lub opuść naszą witrynę.

Jeżeli nie zmienisz tych ustawień i będziesz nadal korzystał z naszej witryny, będziemy przetwarzać Twoje dane zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W dokumencie tym znajdziesz też więcej informacji na temat ustawień przeglądarki i sposobu przetwarzania twoich danych przez naszych partnerów społecznościowych, reklamowych i analitycznych.

Zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies możesz cofnąć w dowolnym momencie.

Optyczne.pl

Partnerzy






Poradniki

Czarno-biały kadr - Wizja monochromatyczna

28 marca 2012

10. Odcienie szarości

Z definicji, każdy obraz czarno-biały składa się z różnych odcieni szarości. Mówiłem już, że większość zdjęć czarno-białych kontrastuje ze sobą ciemność i jasność (patrz str. 30 –39). Ta jasność i ciemność to oczywiście odcienie szarości.

Obrazy wykonane w jasnej tonacji składają się z delikatniejszych odcieni szarości i mamy w nich do czynienia z tonami plasującymi się w jaśniejszym krańcu spektrum (patrz str. 40 – 43). Obrazy wykonane w ciemnej tonacji składają się głównie z ciemnych tonów (patrz str. 44 – 47).

Inną efektywną strategią stosowaną w fotografii czarno-białej jest użycie tonów pośrednich jako głównego elementu kompozycji. Kompozycje te wykorzystują pośrednie tony szare, które współpracują ze sobą w nieustającym kompozycyjnym tańcu. Bliskość wartości tonalnych oznacza, że nie ma zbyt wielu ostrych krawędzi w ramach takiej kompozycji. Nie znajdziemy tam wielu mocno zaznaczonych czarnych form lub białych obszarów będących refleksami.


----- R E K L A M A -----

Udana kompozycja wykorzystująca pośrednie tony szarości działa dlatego, że ludzkie oko szuka subtelnych związków pomiędzy różnymi odcieniami szarości. Jeśli więc bierzesz pod uwagę kompozycję tego typu, zwróć uwagę na to, jakie wartości tonalne dobrze ze sobą współgrają.

Szukaj tematów składających się ze złożonych wzorów szarości, które ze sobą współpracują. Nie oczekuj jednak dramatyzmu ciemnego kształtu na jasnym tle, prostoty linii w kompozycji z przewagą jasnych tonów lub wszechogarniającego niepokoju sceny w ciemnej tonacji. Zaletą skali szarości jest subtelność.

W przeciwieństwie do obrazów wykonanych w jasnej lub ciemnej tonacji, tony pośrednie nie powinny być prześwietlane ani niedoświetlane. W celu osiągnięcia optymalnej ekspozycji rozważ korzystanie z światłomierza ustawionego na wartość średnią sceny.

Jeśli to, co widzisz przed sobą, wydaje się być raczej ciemne, możesz nieco naświetlić scenę. A jeśli scena jest za jasna, konieczne może być lekkie niedoświetlenie.

Czarno-biały kadr - Wizja monochromatyczna - Odcienie szarości
Gdy robiłem to zdjęcie, moim celem było podkreślenie wzajemnego oddziaływania pierzastych linii piany i twardej krawędzi linii brzegowej. Lewa strona obrazu jest dość ciemna, ale uwagę przykuwa piana, w ramach której odcienie szarości nachodzą na siebie i rywalizują ze sobą.
170 mm, polaryzator kołowy, 1,6 s, f/32, ISO 100, statyw


Czarno-biały kadr - Wizja monochromatyczna - Odcienie szarości
Widoczna na tym zdjęciu samotna wysepka w Zatoce San Francisco wydaje się być znacznie ciemniejsza od otaczających ją wody i nieba. Ale jest to w pewnym sensie iluzją. W rzeczywistości żaden z odcieni szarości widoczny na tym obrazie nie jest zbyt ciemny, a całe zdjęcie charakteryzuje się niskim zakresem tonalnym, prawie zbliżonym do obrazu w jasnej tonacji.

Odbiorca, który poświęci trochę czasu tej pozornie pozbawionej szczególnych cech pracy, z zaciekawieniem wyłowi takie szczegóły jak odbicie drzewa na wyspie czy podświetlona łódź w tle.
18 mm, 2 s, f/8, ISO 100, statyw