Przetwarzanie danych osobowych

Nasza witryna korzysta z plików cookies

Wykorzystujemy pliki cookie do spersonalizowania treści i reklam, aby oferować funkcje społecznościowe i analizować ruch w naszej witrynie, a także do prawidłowego działania i wygodniejszej obsługi. Informacje o tym, jak korzystasz z naszej witryny, udostępniamy partnerom społecznościowym, reklamowym i analitycznym. Partnerzy mogą połączyć te informacje z innymi danymi otrzymanymi od Ciebie lub uzyskanymi podczas korzystania z ich usług i innych witryn.

Masz możliwość zmiany preferencji dotyczących ciasteczek w swojej przeglądarce internetowej. Jeśli więc nie wyrażasz zgody na zapisywanie przez nas plików cookies w twoim urządzeniu zmień ustawienia swojej przeglądarki, lub opuść naszą witrynę.

Jeżeli nie zmienisz tych ustawień i będziesz nadal korzystał z naszej witryny, będziemy przetwarzać Twoje dane zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W dokumencie tym znajdziesz też więcej informacji na temat ustawień przeglądarki i sposobu przetwarzania twoich danych przez naszych partnerów społecznościowych, reklamowych i analitycznych.

Zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies możesz cofnąć w dowolnym momencie.

Optyczne.pl

Partnerzy






Poradniki

Czarno-biały kadr - Wizja monochromatyczna

28 marca 2012

12. Czerń i biel w nocy

Bardzo często zapomina się o tym, że fotografia nocna może dać wspaniałe rezultaty w czerni i bieli. Zastosowanie ma ogólna zasada fotografii czarno-białej. Jeśli dla obrazu ważny jest kolor, to zdjęcie monochromatyczne wcale nie będzie lepsze w nocy niż za dnia. Innymi słowy, przepiękne, kolorowe mozaiki gwiazd wcale nie będą prezentowały się dobrze bez koloru. Czarno-białe zdjęcia robione w nocy wymagają dobrej kompozycji i mocnego kontrastu pomiędzy ciemnymi i jasnymi obszarami.

Kiedy zamierzam robić czarno-białe zdjęcia nocne, rozglądam się za scenami, które są atrakcyjne pod względem kompozycji. Co więcej, brak koloru powinien zwiększać uznanie widza dla sceny. Osoba oglądająca czarno-białe zdjęcie powinna wiedzieć lub czuć, że prezentowana scena jest w pewien sposób niezwykła. Może to być odczucie, że kolory są bardziej żywe, niż gdyby przedstawiono je na zdjęciu kolorowym. A może w obrazie tkwi jakiś haczyk, który sprawia, że odbiorca zastanawia się, co widzi?

Czarno-biały kadr - Wizja monochromatyczna - Czerń i biel w nocy
Przyszedłem w to miejsce, aby zrobić zdjęcie widoku nad oceanem, ale całą scenę przykryła mgła. Gdy odwróciłem się w drugą stronę, spostrzegłem intensywne pomarańczowe oświetlenie latarni ulicznych widoczne spoza drzew po drugiej stronie parkingu.

----- R E K L A M A -----

Wiedziałem, że zdjęcie w kolorze nie byłoby udane, ponieważ światło lamp ulicznych było bardzo pomarańczowe, przez co scena wyglądałaby na brudną. Jednak cienie utworzone przez te światła w dolnej części rzędu drzew wyglądały intrygująco. Była to idealna sytuacja na zrobienie czarno-białego zdjęcia nocnego.
56 mm, 52 s, f/4,8, ISO 100, statyw


Spacerując w nocy, jesteśmy pozbawieni jasnej wizji, na której zawsze polegamy. To sprawia, że wiele osób czuje się tak, jakby dryfowały w nieznanym środowisku.

Ciche dźwięki mogą budzić lęk. Wiatr poruszający gałęziami może brzmieć jak huragan. Świecące w ciemności oczy wydają się straszne. Czarno-białe zdjęcia mogą uchwycić ten odczuwany lęk, prowokując odbiorców i zmuszając do zachowania czujności.

Czarno-biały kadr - Wizja monochromatyczna - Czerń i biel w nocy
W kolorze ta wieczorna scena przedstawiająca chmury i ocean podczas odpływu wyglądała atrakcyjnie. Ale cała kompozycja wyglądała zbyt „przyjaźnie”. Zmiana na czerń i biel wydobyła ze sceny jej złowrogie aspekty i podkreśliła różnicę pomiędzy światłem z okien chatki a cieniami utworzonymi przez światło współgrające z teksturą plaży.
18 mm, 30 s, f/4, ISO 200, statyw