Przetwarzanie danych osobowych

Nasza witryna korzysta z plików cookies

Wykorzystujemy pliki cookie do spersonalizowania treści i reklam, aby oferować funkcje społecznościowe i analizować ruch w naszej witrynie, a także do prawidłowego działania i wygodniejszej obsługi. Informacje o tym, jak korzystasz z naszej witryny, udostępniamy partnerom społecznościowym, reklamowym i analitycznym. Partnerzy mogą połączyć te informacje z innymi danymi otrzymanymi od Ciebie lub uzyskanymi podczas korzystania z ich usług i innych witryn.

Masz możliwość zmiany preferencji dotyczących ciasteczek w swojej przeglądarce internetowej. Jeśli więc nie wyrażasz zgody na zapisywanie przez nas plików cookies w twoim urządzeniu zmień ustawienia swojej przeglądarki, lub opuść naszą witrynę.

Jeżeli nie zmienisz tych ustawień i będziesz nadal korzystał z naszej witryny, będziemy przetwarzać Twoje dane zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W dokumencie tym znajdziesz też więcej informacji na temat ustawień przeglądarki i sposobu przetwarzania twoich danych przez naszych partnerów społecznościowych, reklamowych i analitycznych.

Zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies możesz cofnąć w dowolnym momencie.

Optyczne.pl

Poradniki

Czarno-biały kadr - Wizja monochromatyczna

28 marca 2012

12. Czerń i biel w nocy

Bardzo często zapomina się o tym, że fotografia nocna może dać wspaniałe rezultaty w czerni i bieli. Zastosowanie ma ogólna zasada fotografii czarno-białej. Jeśli dla obrazu ważny jest kolor, to zdjęcie monochromatyczne wcale nie będzie lepsze w nocy niż za dnia. Innymi słowy, przepiękne, kolorowe mozaiki gwiazd wcale nie będą prezentowały się dobrze bez koloru. Czarno-białe zdjęcia robione w nocy wymagają dobrej kompozycji i mocnego kontrastu pomiędzy ciemnymi i jasnymi obszarami.

Kiedy zamierzam robić czarno-białe zdjęcia nocne, rozglądam się za scenami, które są atrakcyjne pod względem kompozycji. Co więcej, brak koloru powinien zwiększać uznanie widza dla sceny. Osoba oglądająca czarno-białe zdjęcie powinna wiedzieć lub czuć, że prezentowana scena jest w pewien sposób niezwykła. Może to być odczucie, że kolory są bardziej żywe, niż gdyby przedstawiono je na zdjęciu kolorowym. A może w obrazie tkwi jakiś haczyk, który sprawia, że odbiorca zastanawia się, co widzi?

Czarno-biały kadr - Wizja monochromatyczna - Czerń i biel w nocy
Przyszedłem w to miejsce, aby zrobić zdjęcie widoku nad oceanem, ale całą scenę przykryła mgła. Gdy odwróciłem się w drugą stronę, spostrzegłem intensywne pomarańczowe oświetlenie latarni ulicznych widoczne spoza drzew po drugiej stronie parkingu.

----- R E K L A M A -----

WYMIEŃ STARE NA NOWE Z NIKON!

Nikon Z8

16498 zł 15238 zł

Nikon Z8

16498 zł 15238 zł

Nikon Z5 II

7944 zł 7524 zł

Nikon Z6 III

9997 zł 9157 zł
Kupujemy używany sprzęt za gotówkę. Raty 20x0%!

Wiedziałem, że zdjęcie w kolorze nie byłoby udane, ponieważ światło lamp ulicznych było bardzo pomarańczowe, przez co scena wyglądałaby na brudną. Jednak cienie utworzone przez te światła w dolnej części rzędu drzew wyglądały intrygująco. Była to idealna sytuacja na zrobienie czarno-białego zdjęcia nocnego.
56 mm, 52 s, f/4,8, ISO 100, statyw


Spacerując w nocy, jesteśmy pozbawieni jasnej wizji, na której zawsze polegamy. To sprawia, że wiele osób czuje się tak, jakby dryfowały w nieznanym środowisku.

Ciche dźwięki mogą budzić lęk. Wiatr poruszający gałęziami może brzmieć jak huragan. Świecące w ciemności oczy wydają się straszne. Czarno-białe zdjęcia mogą uchwycić ten odczuwany lęk, prowokując odbiorców i zmuszając do zachowania czujności.

Czarno-biały kadr - Wizja monochromatyczna - Czerń i biel w nocy
W kolorze ta wieczorna scena przedstawiająca chmury i ocean podczas odpływu wyglądała atrakcyjnie. Ale cała kompozycja wyglądała zbyt „przyjaźnie”. Zmiana na czerń i biel wydobyła ze sceny jej złowrogie aspekty i podkreśliła różnicę pomiędzy światłem z okien chatki a cieniami utworzonymi przez światło współgrające z teksturą plaży.
18 mm, 30 s, f/4, ISO 200, statyw