Przetwarzanie danych osobowych

Nasza witryna korzysta z plików cookies

Wykorzystujemy pliki cookie do spersonalizowania treści i reklam, aby oferować funkcje społecznościowe i analizować ruch w naszej witrynie, a także do prawidłowego działania i wygodniejszej obsługi. Informacje o tym, jak korzystasz z naszej witryny, udostępniamy partnerom społecznościowym, reklamowym i analitycznym. Partnerzy mogą połączyć te informacje z innymi danymi otrzymanymi od Ciebie lub uzyskanymi podczas korzystania z ich usług i innych witryn.

Masz możliwość zmiany preferencji dotyczących ciasteczek w swojej przeglądarce internetowej. Jeśli więc nie wyrażasz zgody na zapisywanie przez nas plików cookies w twoim urządzeniu zmień ustawienia swojej przeglądarki, lub opuść naszą witrynę.

Jeżeli nie zmienisz tych ustawień i będziesz nadal korzystał z naszej witryny, będziemy przetwarzać Twoje dane zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W dokumencie tym znajdziesz też więcej informacji na temat ustawień przeglądarki i sposobu przetwarzania twoich danych przez naszych partnerów społecznościowych, reklamowych i analitycznych.

Zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies możesz cofnąć w dowolnym momencie.

Optyczne.pl

Poradniki

Czarno-biały kadr - Wizja monochromatyczna

28 marca 2012

4. Postrzeganie świata w czerni i bieli

Droga od planu (zrozumienia kluczowych cech czarno-białych zdjęć) do działania (aktu tworzenia obrazu czarno-białego) może być bardzo długa. Na szczęście jest jeszcze etap pośredni, a mianowicie nauka postrzegania świata w czerni i bieli. Techniki wstępnej wizualizacji opisane na stronach 26 – 29 oraz 68 – 73 mogą pomóc Ci w wyobrażeniu sobie zdjęcia w skali monochromatycznej jeszcze przed jego zrobieniem. Ale ważne jest też, aby pamiętać o bardziej ogólnych kwestiach związanych z patrzeniem na świat.

W myślach rozważam zrobienie znacznie większej liczby zdjęć, niż w rzeczywistości ich robię. Ogólne podejście do fotografii powinno się przedstawiać na przykładzie odwróconej piramidy wyglądającej tak, jak na poniższym schemacie. Proces twórczy rozpoczyna się od myśli i koncepcji, a kończy na prezentacji pracy. Na każdym kolejnym etapie tej podróży fotograficznej mamy do czynienia z coraz mniejszą liczbą obrazów.

Czarno-biały kadr - Wizja monochromatyczna - Postrzeganie świata w czerni i bieli


----- R E K L A M A -----


Oto wyjaśnienie, dlaczego zmniejsza się liczba zdjęć: na górnych piętrach piramidy świat należy do fotografa. Wszystko jest ziarnem na młyn wizualny, a możliwości są nieograniczone.

Niektóre z tych możliwości stają się fotografiami cyfrowymi jako zdjęcia zaplanowane lub dlatego, że coś przykuło uwagę pracowitego fotografa.

Spośród tych kilku zdjęć jeszcze mniejsza liczba trafi do etapu przetwarzania w programie Lightroom, Photoshop lub innej aplikacji. A „światło dzienne” po procesie przetwarzania ujrzy już zupełnie niewielka liczba prac.

Czarno-biały kadr - Wizja monochromatyczna - Postrzeganie świata w czerni i bieli
Leżąc sobie w gęstym lesie, spojrzałem do góry. Nagle zdałem sobie sprawę z tego, że niebo w centrum mojego pola widzenia przybrało okrągły kształt dzięki pokręconym konarom i pniom drzew. Wiedziałem, że na fotografii czarno-białej będę mógł wyizolować biały, okrągły kształt nieba z ciemnego tła lasu i drzew, przekształcając tym samym obraz w kulę (niebo) podtrzymywaną w „przestrzeni” przez drzewa.

Jeśli dokładnie przyjrzymy się kompozycji, to zobaczymy, że jest to zdjęcie nieba widzianego przez gałęzie drzew. Ale przy szybkim spojrzeniu okrągły kształt może wydać się czymś innym (kulą na niebie). Taka wizualna dwuznaczność bardzo przemawia do mnie w fotografii czarno-białej.
10,5 mm, obiektyw „rybie oko”, 1/60 s, f/8, ISO 100, z ręki


Internetowe społeczności fotograficzne typu Flickr lub Photo.net zmieniły w pewnym stopniu tę prawidłowość, ponieważ łatwo jest obecnie publikować zdjęcia. Ale cały czas staram się pamiętać o nauce, którą przekazał mi pewien sławny dyrektor artystyczny, kiedy zaczynałem moją karierę jako fotograf. Powiedział mi, że jeśli muszę pokazać więcej niż sześć obrazów, to nie do końca rozumiem, co jest istotnego w mojej pracy.

Fotografia czarno-biała stanowi ograniczenie dla wyboru tematyki w większym stopniu, niż ma to miejsce w przypadku zwykłej fotografii, ponieważ ogranicza ją do tych obrazów, które mogą funkcjonować lub są lepsze bez koloru. Dlatego też zakres możliwości na każdym poziomie odwróconej piramidy jest o wiele mniejszy niż w przypadku ogólnej fotografii cyfrowej.

Nie ma nic złego w ograniczaniu się w fotografii do określonych technik. Jest to wręcz świetny sposób na poprawę swojego warsztatu twórczego. Ale trzeba pamiętać, że nie wszystkie fotografie powinno się pokazywać w formie czarno-białej.

Zapewne zauważyłeś, że na moim rysunku Myślenie i Patrzenie łączy dwustronna strzałka. To dlatego, że cała sytuacja przypomina słynny dylemat z jajkiem i kurą — naprawdę trudno powiedzieć, co powinno być najpierw. Te dwie czynności są powiązane. Osobiście wolę najpierw tworzyć koncepcję, a później patrzeć w poszukiwaniu zdjęć, nie czując się zbytnio związany myśleniem o tym, co „powinno” być na zdjęciu.

Mój pomysł na twórcze zdjęcia czarno-białe to poszukiwanie:

  • Obszarów pozytywowych i negatywowych, ponieważ mogą one czasem utworzyć kompozycję.
  • Poziomu kontrastu w ramach obrazu, ponieważ w przypadku zdjęć czarno-białych dobrze sprawdza się duży kontrast. Istnieje kilka wyjątków, np. obrazy wykonane w jasnej tonacji, o czym napiszę w na stronach 40 – 43.
  • Formalizmu kompozycji, ponieważ projekt ma istotny wpływ na sukces lub porażkę obrazu monochromatycznego.
I, co najważniejsze, aby spróbować zobaczyć świat bez kolorów, używam technik i ćwiczeń wstępnej wizualizacji, które objaśnię na stronach 26 – 29. Widzenie świata bez koloru różni się od widzenia świata czarno-białego, ale jest to pierwszy etap. Zaczynając od świata bez koloru, można rozpocząć wstępną wizualizację tego, jak część świata uchwycona na zdjęciu może wyglądać w formie czarno-białego dzieła sztuki.

Czarno-biały kadr - Wizja monochromatyczna - Postrzeganie świata w czerni i bieli
Ustawiłem ten krajacz do jaj na białym, równym tle i oświetliłem go w sposób podkreślający cień. W kompozycji dało się odczuć brak koloru i dostrzegłem, że kontrast pomiędzy mocnym cieniem a raczej zwyczajnym przyrządem kuchennym może umożliwić utworzenie uderzającej czarno-białej sceny.
makro 85 mm, 6 s, f/64, ISO 100, statyw