Przetwarzanie danych osobowych

Nasza witryna korzysta z plików cookies

Wykorzystujemy pliki cookie do spersonalizowania treści i reklam, aby oferować funkcje społecznościowe i analizować ruch w naszej witrynie, a także do prawidłowego działania i wygodniejszej obsługi. Informacje o tym, jak korzystasz z naszej witryny, udostępniamy partnerom społecznościowym, reklamowym i analitycznym. Partnerzy mogą połączyć te informacje z innymi danymi otrzymanymi od Ciebie lub uzyskanymi podczas korzystania z ich usług i innych witryn.

Masz możliwość zmiany preferencji dotyczących ciasteczek w swojej przeglądarce internetowej. Jeśli więc nie wyrażasz zgody na zapisywanie przez nas plików cookies w twoim urządzeniu zmień ustawienia swojej przeglądarki, lub opuść naszą witrynę.

Jeżeli nie zmienisz tych ustawień i będziesz nadal korzystał z naszej witryny, będziemy przetwarzać Twoje dane zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W dokumencie tym znajdziesz też więcej informacji na temat ustawień przeglądarki i sposobu przetwarzania twoich danych przez naszych partnerów społecznościowych, reklamowych i analitycznych.

Zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies możesz cofnąć w dowolnym momencie.

Optyczne.pl

Poradniki

Czarno-biały kadr - Wizja monochromatyczna

28 marca 2012

7. Kształt i forma

Skąd można wiedzieć, że kształty i formy wybranej kompozycji czarno-białej będą efektywne?

Najlepszym sposobem na wstępną wizualizację wpływu kształtów na Twoje zdjęcia jest ćwiczenie rozdzielania formy od funkcji. Innymi słowy, spróbuj zapomnieć o tematyce swej fotografii i skoncentruj się na abstrakcji kompozycji złożonej z kształtów, które masz przed sobą.

W rzeczywistym świecie forma powinna podążać za funkcją i oba te aspekty powinny być nierozerwalnie złączone w tańcu, który będzie trwał tak długo, jak długo istnieją obiekty materialne. Ale w praktyce, jeśli będziesz za długo zastanawiać się nad tym, czym dana rzecz jest, funkcja tego obiektu przesłoni Twoją wizję i zagadnienia związane z czystą formą.


----- R E K L A M A -----

PROMOCJA SONY - RABAT DO 500zł!

Sony 50/1.4 FE GM

8178 zł 7678 zł

Sony 55/1.8 FE

4388 zł 3888 zł

Sony 16-55/2.8 E G

5488 zł 4988 zł

Sony 70-200/4 FE G OSS

6449 zł 5949 zł

Niektóre z najbardziej poruszających czarno-białych kompozycji powstają, kiedy przedstawiona na obrazie forma zupełnie nie odzwierciedla rzeczywistej funkcji obiektu, a przynajmniej wygląda na tyle nietypowo, że nie jest zazwyczaj z danym obiektem kojarzona.

Kiedy prowadzę wstępną wizualizację obiektu, jednym ze stojących przede mną zadań jest zignorowanie znaczenia i funkcji rzeczywistego obiektu i sceny, które widzę przed sobą. Poszukuję składników formalnych, na przykład kadru, linii i kształtów.

Czasami mam problemy z patrzeniem na rzeczy w tak abstrakcyjny sposób. Zauważyłem, że w takim przypadku mogę się pobawić w wymyślanie alternatywnych scenariuszy. Wyobrażam sobie, że obraz, który widzę przed sobą, jest z jakiegoś obcego, prawdopodobnie absurdalnego wszechświata. Staram się wymyślać humorystyczne historie o widzianych rzeczach.

Jeśli uda mi się tworzenie wiarygodnych alternatyw, to prawdopodobne jest, że uda mi się rozluźnić i zapomnieć o świecie rzeczywistym i wymyślonej rzeczywistości alternatywnej. Nie mając punktów odniesienia łączących obiekty lub scenę z mojej fotografii z fizycznością i funkcjami znanymi ze świata rzeczywistego, mogę budować konstrukty, których kompozycyjnym budulcem są kształty, a także tworzyć płynne i pełne wdzięku formy.

Czarno-biały kadr - Wizja monochromatyczna - Kształt i forma
Muszle łodzików były tematem klasycznej czarno-białej fotografii od wielu lat (na stronie 13 znajdziesz inny przykład zdjęcia muszli łodzika). Z bliska, na ekranie podglądu mojego aparatu przestałem dostrzegać muszlę łodzika i zobaczyłem dostojnie zakrzywione linie młodego drzewa.
makro 200 mm, 6 s, f/36, ISO 100, statyw


Czarno-biały kadr - Wizja monochromatyczna - Kształt i forma
Karczochy są bardzo smaczne, a do tego są także częstym tematem klasycznych czarno-białych fotografii. Można je obejrzeć m.in. wśród prac Edwarda Westona. W moim studio karczochy okazały się wyjątkowo trudnymi „modelami”, ponieważ po przekrojeniu szybko brązowiały. Ale zafascynowało mnie wzajemne oddziaływanie linii i kształtów po dokładniejszym obejrzeniu wnętrza karczocha. Aby uzyskać ten obraz, musiałem poświęcić kilka „modeli”.
makro 85 mm, 30 s, f/45, ISO 100, statyw


Czarno-biały kadr - Wizja monochromatyczna - Kształt i forma
W pobliżu miejsca, w którym mieszkam, znajduje się specjalny plac recyclingowy. Ludzie przynoszą tam interesujące rzeczy do powtórnego przetworzenia. Najwięcej znajdujących się tam rzeczy pochodzi z remontów. Kiedy zobaczyłem te sedesy, natychmiast oczyściłem swój umysł. Pozbawiony uprzedzeń, nie widziałem wejść kanalizacyjnych i sedesów, ale linię chóru przytupującą obcasami. Mrugnąłem i wizja kształtnych nóg zniknęła. Ale skoro widziałem już rzeczywistość alternatywną, mogłem lepiej skoncentrować się na połączeniu kształtów, które widziałem przed sobą, w przyjemną kompozycję.
makro 85 mm, 0,1 s, f/64, ISO 100, statyw