Przetwarzanie danych osobowych

Nasza witryna korzysta z plików cookies

Wykorzystujemy pliki cookie do spersonalizowania treści i reklam, aby oferować funkcje społecznościowe i analizować ruch w naszej witrynie, a także do prawidłowego działania i wygodniejszej obsługi. Informacje o tym, jak korzystasz z naszej witryny, udostępniamy partnerom społecznościowym, reklamowym i analitycznym. Partnerzy mogą połączyć te informacje z innymi danymi otrzymanymi od Ciebie lub uzyskanymi podczas korzystania z ich usług i innych witryn.

Masz możliwość zmiany preferencji dotyczących ciasteczek w swojej przeglądarce internetowej. Jeśli więc nie wyrażasz zgody na zapisywanie przez nas plików cookies w twoim urządzeniu zmień ustawienia swojej przeglądarki, lub opuść naszą witrynę.

Jeżeli nie zmienisz tych ustawień i będziesz nadal korzystał z naszej witryny, będziemy przetwarzać Twoje dane zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W dokumencie tym znajdziesz też więcej informacji na temat ustawień przeglądarki i sposobu przetwarzania twoich danych przez naszych partnerów społecznościowych, reklamowych i analitycznych.

Zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies możesz cofnąć w dowolnym momencie.

Optyczne.pl

Poradniki

Czarno-biały kadr - Wizja monochromatyczna

28 marca 2012

7. Kształt i forma

Skąd można wiedzieć, że kształty i formy wybranej kompozycji czarno-białej będą efektywne?

Najlepszym sposobem na wstępną wizualizację wpływu kształtów na Twoje zdjęcia jest ćwiczenie rozdzielania formy od funkcji. Innymi słowy, spróbuj zapomnieć o tematyce swej fotografii i skoncentruj się na abstrakcji kompozycji złożonej z kształtów, które masz przed sobą.

W rzeczywistym świecie forma powinna podążać za funkcją i oba te aspekty powinny być nierozerwalnie złączone w tańcu, który będzie trwał tak długo, jak długo istnieją obiekty materialne. Ale w praktyce, jeśli będziesz za długo zastanawiać się nad tym, czym dana rzecz jest, funkcja tego obiektu przesłoni Twoją wizję i zagadnienia związane z czystą formą.


----- R E K L A M A -----

WYMIEŃ STARE NA NOWE Z NIKON!

Nikon Z8

16498 zł 15238 zł

Nikon Z6 III

9997 zł 9157 zł

Nikon Z5 II

7944 zł 7524 zł

Nikon Z8

16498 zł 15238 zł
Kupujemy używany sprzęt za gotówkę. Raty 20x0%!

Niektóre z najbardziej poruszających czarno-białych kompozycji powstają, kiedy przedstawiona na obrazie forma zupełnie nie odzwierciedla rzeczywistej funkcji obiektu, a przynajmniej wygląda na tyle nietypowo, że nie jest zazwyczaj z danym obiektem kojarzona.

Kiedy prowadzę wstępną wizualizację obiektu, jednym ze stojących przede mną zadań jest zignorowanie znaczenia i funkcji rzeczywistego obiektu i sceny, które widzę przed sobą. Poszukuję składników formalnych, na przykład kadru, linii i kształtów.

Czasami mam problemy z patrzeniem na rzeczy w tak abstrakcyjny sposób. Zauważyłem, że w takim przypadku mogę się pobawić w wymyślanie alternatywnych scenariuszy. Wyobrażam sobie, że obraz, który widzę przed sobą, jest z jakiegoś obcego, prawdopodobnie absurdalnego wszechświata. Staram się wymyślać humorystyczne historie o widzianych rzeczach.

Jeśli uda mi się tworzenie wiarygodnych alternatyw, to prawdopodobne jest, że uda mi się rozluźnić i zapomnieć o świecie rzeczywistym i wymyślonej rzeczywistości alternatywnej. Nie mając punktów odniesienia łączących obiekty lub scenę z mojej fotografii z fizycznością i funkcjami znanymi ze świata rzeczywistego, mogę budować konstrukty, których kompozycyjnym budulcem są kształty, a także tworzyć płynne i pełne wdzięku formy.

Czarno-biały kadr - Wizja monochromatyczna - Kształt i forma
Muszle łodzików były tematem klasycznej czarno-białej fotografii od wielu lat (na stronie 13 znajdziesz inny przykład zdjęcia muszli łodzika). Z bliska, na ekranie podglądu mojego aparatu przestałem dostrzegać muszlę łodzika i zobaczyłem dostojnie zakrzywione linie młodego drzewa.
makro 200 mm, 6 s, f/36, ISO 100, statyw


Czarno-biały kadr - Wizja monochromatyczna - Kształt i forma
Karczochy są bardzo smaczne, a do tego są także częstym tematem klasycznych czarno-białych fotografii. Można je obejrzeć m.in. wśród prac Edwarda Westona. W moim studio karczochy okazały się wyjątkowo trudnymi „modelami”, ponieważ po przekrojeniu szybko brązowiały. Ale zafascynowało mnie wzajemne oddziaływanie linii i kształtów po dokładniejszym obejrzeniu wnętrza karczocha. Aby uzyskać ten obraz, musiałem poświęcić kilka „modeli”.
makro 85 mm, 30 s, f/45, ISO 100, statyw


Czarno-biały kadr - Wizja monochromatyczna - Kształt i forma
W pobliżu miejsca, w którym mieszkam, znajduje się specjalny plac recyclingowy. Ludzie przynoszą tam interesujące rzeczy do powtórnego przetworzenia. Najwięcej znajdujących się tam rzeczy pochodzi z remontów. Kiedy zobaczyłem te sedesy, natychmiast oczyściłem swój umysł. Pozbawiony uprzedzeń, nie widziałem wejść kanalizacyjnych i sedesów, ale linię chóru przytupującą obcasami. Mrugnąłem i wizja kształtnych nóg zniknęła. Ale skoro widziałem już rzeczywistość alternatywną, mogłem lepiej skoncentrować się na połączeniu kształtów, które widziałem przed sobą, w przyjemną kompozycję.
makro 85 mm, 0,1 s, f/64, ISO 100, statyw