Przetwarzanie danych osobowych

Nasza witryna korzysta z plików cookies

Wykorzystujemy pliki cookie do spersonalizowania treści i reklam, aby oferować funkcje społecznościowe i analizować ruch w naszej witrynie, a także do prawidłowego działania i wygodniejszej obsługi. Informacje o tym, jak korzystasz z naszej witryny, udostępniamy partnerom społecznościowym, reklamowym i analitycznym. Partnerzy mogą połączyć te informacje z innymi danymi otrzymanymi od Ciebie lub uzyskanymi podczas korzystania z ich usług i innych witryn.

Masz możliwość zmiany preferencji dotyczących ciasteczek w swojej przeglądarce internetowej. Jeśli więc nie wyrażasz zgody na zapisywanie przez nas plików cookies w twoim urządzeniu zmień ustawienia swojej przeglądarki, lub opuść naszą witrynę.

Jeżeli nie zmienisz tych ustawień i będziesz nadal korzystał z naszej witryny, będziemy przetwarzać Twoje dane zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W dokumencie tym znajdziesz też więcej informacji na temat ustawień przeglądarki i sposobu przetwarzania twoich danych przez naszych partnerów społecznościowych, reklamowych i analitycznych.

Zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies możesz cofnąć w dowolnym momencie.

Optyczne.pl

Partnerzy






Poradniki

Wyszukiwanie i komponowanie tematu zdjęcia

8 sierpnia 2012

4. Tworzenie zdjęcia

Są dwa rodzaje zdjęć: te, które robisz, i te, które tworzysz. Jeżeli stoisz koło wieży Eiffla akurat w momencie, gdy słońce wyszło zza chmur, by oświetlić piękną supermodelkę, która akurat przechodzi, to nie musisz bardzo się wysilać, aby uzyskać dobre zdjęcie. Jest to zdjęcie, które robisz.

Czasami moje prababcia idzie do fotografa, aby, jak to ona mówi, stworzył jej portret1. Pomysł, że zdjęcia się tworzy, jest dość staroświecki, ale czasownik ten lepiej opisuje to, w jaki sposób często powstają dobre fotografie. Bez względu na to, co jest tematem zdjęcia, skuteczna fotografia oznacza podejmowanie wielu decyzji i rozwiązywanie wielu problemów. Będziesz musiał niejednokrotnie wykonywać wiele zdjęć próbnych, eksperymentując i wypróbowując różne pomysły. W większości przypadków dobrych zdjęć się nie robi, ale są one tworzone z surowca fotografowanej sceny.

W ostatnim podrozdziale mówiliśmy o tym, jak rozpoznać potencjalne zdjęcie. Może się to zdarzyć na różne sposoby w zależności od rodzaju fotografii, którym się zajmujesz. Jeżeli fotografujesz jakieś wydarzenie, np. ślub lub urodziny, prawdopodobnie nie będziesz miał problemów z wynajdywaniem okazji do zdjęć, gdy chodząc między gośćmi, będziesz rozglądał się za ładnymi kompozycjami, dobrymi momentami, atrakcyjnymi wyrazami twarzy i dobrym oświetleniem. Jeżeli zajmujesz się fotografią uliczną, możesz natknąć się na ulotne chwile, których zarejestrowanie wymaga błyskawicznego działania.


----- R E K L A M A -----

Istnieją jednak inne rodzaje fotografii ulicznej, które wymagają więcej przemyślenia. Na przykład światło pada na jakieś miejsce w piękny sposób i chcesz spróbować to wykorzystać. Fotografowanie krajobrazów wygląda podobnie: zauważasz piękny widok, a następnie próbujesz dobrać odpowiedni kadr.

W zależności od szybkości i stylu fotografowania Twój wybór podejścia do fotografowania będzie się różnić. Czasami będziesz musiał pracować szybko i fotografować błyskawicznie, zwracając przy tym uwagę na ustawienia ekspozycji. Innym razem będziesz miał przeczucie, że natknąłeś się na potencjalny temat zdjęcia, ale będziesz musiał poświęcić trochę czasu na dojście do tego, jak go skomponować.

Zdarza się, że widzę coś kątem oka i kiedy odwracam się, żeby przyjrzeć się dokładniej tej rzeczy, nie mam bladego pojęcia, co przykuło moją uwagę. Ale kiedy spojrzę przez wizjer, już wiem. Innym razem bez szczególnego zapału wykonam parę ujęć, a dopiero później, po wprowadzeniu kilku korekt w programie komputerowym, nagle oświeci mnie, jak to zdjęcie powinno wyglądać. Twoja podświadomość jest często sama w sobie dobrym fotografem, więc kiedy coś zwróci Twoją uwagę w jakikolwiek sposób, powinieneś się zatrzymać i sprawdzić, dlaczego tak się stało. Potencjał danej sceny może nie być oczywisty i ujawni się dopiero, gdy zaczniesz komponować zdjęcie.

Nie od razu nauczysz się zwracać uwagę na tego typu impulsy. Wymaga to praktyki, ponieważ mogą one bardzo delikatnie manifestować swoją obecność. Kiedy wychodzisz fotografować, musisz być skupiony, aby wychwytywać nawet najmniejsze sygnały. Jeżeli rozmawiasz z kimś, słuchasz muzyki lub oglądasz wystawy sklepów, to nie uda Ci się zrobić zbyt wielu zdjęć. Fotografia to aktywny proces.

Kiedy już znajdziesz potencjalny materiał na zdjęcie, który chcesz wykorzystać, będziesz musiał pomyśleć o następujących sprawach:

  • Tryb fotografowania. Na obecnym etapie nauki powinieneś już dobrze znać tryby fotografowania swojego aparatu i rozumieć zasady ich działania. Kiedy wiesz już, że chcesz stworzyć zdjęcie, musisz zadecydować, który tryb najlepiej sprawdzi się w danej sytuacji. W wielu przypadkach (lub nawet w większości) tryb automatyki programowej będzie dobrym wyjściem. Zastanów się, czy chcesz mieć kontrolę nad głębią ostrości lub czasem naświetlania. Jeżeli tak, wybierz odpowiedni tryb, który Ci to ułatwi. W przypadku, gdy Twój aparat ma tryb sceny odpowiedni dla danej sytuacji, warto rozważyć użycie go.

    Bardzo często temat zdjęcia lub styl fotografowania wskażą odpowiedni tryb. Na przykład, kiedy fotografujesz jakieś wydarzenie, może się zdarzyć, że wejdziesz do pomieszczenia i stwierdzisz, że poziom oświetlenia jest niski, a co za tym idzie — będziesz potrzebował trybu, który pozwoli Ci na dobór czasu naświetlania, aby zagwarantować wyraźniejsze zdjęcia. Prawdopodobnie nie zmienisz tego ustawienia do końca sesji zdjęciowej. Innym razem możesz fotografować spotkanie towarzyskie i stwierdzić, że poziom oświetlenia jest na tyle dobry, żeby wybrać tryb, który pozwoli na kontrolowanie wielkości otworu przysłony, co umożliwi Ci rozmycie tła zdjęcia.

    W przypadku niektórych tematów możesz wypróbować kilka trybów, które będziesz zmieniać, w miarę jak Twoje wyobrażenie zdjęcia będzie ewoluowało. Na przykład możesz zacząć od trybu automatyki programowej i po jakimś czasie stwierdzić, że do wykonania danego ujęcia potrzebujesz większej kontroli nad ustawieniami.

  • Balans bieli. Dogłębnie omówiliśmy już tę funkcję, więc powinieneś wiedzieć, że kiedy zmienia się sytuacja oświetleniowa, musisz dostosować ustawienia balansu bieli.

  • Pomiar światła. Chociaż pomiar matrycowy sprawdza się w większości sytuacji, czasami będziesz musiał zmienić tryb pomiaru, aby poradzić sobie z trudną sytuacją oświetleniową lub aby upewnić się, że ekspozycja zostanie dobrze dobrana do tematu zdjęcia. Aby przekonać się, jaki tryb będzie idealny dla danej sytuacji, czasami trzeba wykonać kilka zdjęć.