Przetwarzanie danych osobowych

Nasza witryna korzysta z plików cookies

Wykorzystujemy pliki cookie do spersonalizowania treści i reklam, aby oferować funkcje społecznościowe i analizować ruch w naszej witrynie, a także do prawidłowego działania i wygodniejszej obsługi. Informacje o tym, jak korzystasz z naszej witryny, udostępniamy partnerom społecznościowym, reklamowym i analitycznym. Partnerzy mogą połączyć te informacje z innymi danymi otrzymanymi od Ciebie lub uzyskanymi podczas korzystania z ich usług i innych witryn.

Masz możliwość zmiany preferencji dotyczących ciasteczek w swojej przeglądarce internetowej. Jeśli więc nie wyrażasz zgody na zapisywanie przez nas plików cookies w twoim urządzeniu zmień ustawienia swojej przeglądarki, lub opuść naszą witrynę.

Jeżeli nie zmienisz tych ustawień i będziesz nadal korzystał z naszej witryny, będziemy przetwarzać Twoje dane zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W dokumencie tym znajdziesz też więcej informacji na temat ustawień przeglądarki i sposobu przetwarzania twoich danych przez naszych partnerów społecznościowych, reklamowych i analitycznych.

Zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies możesz cofnąć w dowolnym momencie.

Optyczne.pl

Test obiektywu

Nikon Nikkor AF-S 70-300 mm f/4.5-5.6G IF-ED VR - test obiektywu

11 czerwca 2007

4. Rozdzielczość obrazu

Znaczna większość tanich instrumentów klasy 70-300 mm zachowuje się w miarę dobrze dla ogniskowych 70-200 mm, by w dalszym zakresie produkować obrazy, do których jakości można mieć sporo zastrzeżeń. Tak było w przypadku Sigmy 70-300 APO, Tamrona 70-300, Nikkora 70-300D ED czy Canona 100-300. Jak dotychczas chlubnym wyjątkiem od tej reguły był Canon 70-300 IS. Z jednej strony można się temu nie dziwić, bo jest on o około tysiąca złotych droższy od wymienionych konkurentów, lecz z drugiej strony za owe tysiąc złotych nie dostajemy tylko lepszych własności optycznych ale także skuteczną stabilizację, której wartość przy tym świetle i zakresie ogniskowych trudno przecenić, oraz ultradźwiękowy napęd autofokusa.

Canon poprzeczkę postawił więc bardzo wysoko, czy Nikkorowi uda się ją przeskoczyć? Rzućmy więc okiem jak sytuacja wygląda w centrum kadru. Poniższy wykres pokazuje wartości MTF50 uzyskane z RAWów Nikona D200.

Nikon Nikkor AF-S 70-300 mm f/4.5-5.6G IF-ED VR - Rozdzielczość obrazu


Przy porównywaniu Canona do Nikona warto pamiętać, że obiektyw Canona był testowany na 8 MPix matrycy 20D, co powoduje, że jego MTFy są z definicji o 7-8% niższe niż te uzyskane na D200.

----- R E K L A M A -----

Od razu rzuca się znacznie lepsze zachowanie Nikkora przy maksymalnym otworze względnym. Canona, by osiągnął naprawdę świetne wyniki, zawsze trzeba odrobinę przymknąć. Nikkor, w zakresie 70-200 mm, osiąga rewelacyjną jakość obrazu już maksymalnie otwarty. Duże rozmiary przedniego układu soczewek chyba dają o sobie znać.

Nikkor ma jednak małą słabostkę - jest nią zachowanie dla 300 mm. O ile w Canonie już od f/8 trudno było zauważyć różnicę pomiędzy 300 mm a innymi ogniskowymi, w Nikonie 300 mm odstaje zauważalnie. Szkoda...

Jak wypada porównanie Nikkora do konkurencyjnych obiektywów Sigmy i Tamrona nie wyposażonych w stabilizację? Nikkor tą rywalizację bezdyskusyjnie wygrywa. Dla kogoś kto chce się przesiąść z Sigmy lub Tamrona na Nikkora i zastanawia się czy Nikkorem uzyska lepszą jakość obrazu, jednoznacznie możemy odpowiedzieć, że warto zrobić przesiadkę.

Przejdźmy teraz do zachowania na brzegu kadru, które zobrazowane jest na poniższym rysunku.

Nikon Nikkor AF-S 70-300 mm f/4.5-5.6G IF-ED VR - Rozdzielczość obrazu

Tu panuje sytuacja niejako odwrotna niż u Canona 70-300 IS, który pokazywał zauważalne różnice, z najlepszym zachowaniem dla 135 mm i najgorszym dla 300 mm. Nikkor zaś daje ładne, równe i podobne przebiegi dla wszystkich ogniskowych, choć w żadnym zakresie nie wybija się na poziom świetny, jak robi to na przykład Canon dla 135 mm. Dlaczego? Odpowiedź na to pytanie znajdzie się w następnym rozdziale.

Dodatkowo, warto wspomnieć, że znów mamy tu przewagę Nikkora nad produktami producentów niezależnych. A na sam koniec, możemy zerknąć jak wygląda sytuacja na wyostrzonych JPGach. Warto jednak tutaj pamiętać, że D200 w ustawieniach standardowych, wyraźnie słabiej wyostrza JPGi niż na przykład Canon 20D. Wycinków plików JPG, proszę więc nie traktować jako miarodajne źródło porównania.

Nikon Nikkor AF-S 70-300 mm f/4.5-5.6G IF-ED VR - Rozdzielczość obrazu