Przetwarzanie danych osobowych

Nasza witryna korzysta z plików cookies

Wykorzystujemy pliki cookie do spersonalizowania treści i reklam, aby oferować funkcje społecznościowe i analizować ruch w naszej witrynie, a także do prawidłowego działania i wygodniejszej obsługi. Informacje o tym, jak korzystasz z naszej witryny, udostępniamy partnerom społecznościowym, reklamowym i analitycznym. Partnerzy mogą połączyć te informacje z innymi danymi otrzymanymi od Ciebie lub uzyskanymi podczas korzystania z ich usług i innych witryn.

Masz możliwość zmiany preferencji dotyczących ciasteczek w swojej przeglądarce internetowej. Jeśli więc nie wyrażasz zgody na zapisywanie przez nas plików cookies w twoim urządzeniu zmień ustawienia swojej przeglądarki, lub opuść naszą witrynę.

Jeżeli nie zmienisz tych ustawień i będziesz nadal korzystał z naszej witryny, będziemy przetwarzać Twoje dane zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W dokumencie tym znajdziesz też więcej informacji na temat ustawień przeglądarki i sposobu przetwarzania twoich danych przez naszych partnerów społecznościowych, reklamowych i analitycznych.

Zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies możesz cofnąć w dowolnym momencie.

Optyczne.pl

Artykuły

Obiektywy filmowe Fujifilm w praktyce

Obiektywy filmowe Fujifilm w praktyce
19 września 2022

1. Obiektywy filmowe Fujifilm w praktyce

Firma Fujifilm miłośnikom fotografii znana jest głównie z aparatów i obiektywów do nich - obecnie są to systemy X oraz GFX, a wcześniej konstrukcje takie jak S3 Pro, S5 Pro, GX680 i wiele innych. To jednak tylko jeden z aspektów działalności tej firmy związanych z obrazowaniem. Innym, również dużym, jest produkcja optyki, a zwłaszcza telewizyjnych i filmowych obiektywów zmiennoogniskowych.

Większość tych konstrukcji to instrumenty z najwyższej półki, przy tworzeniu których inżynierowie nie byli nadmiernie ograniczani przez księgowych. Oferują one często nieznane w fotografii zakresy ogniskowych w połączeniu z bardzo dobrą światłosiłą.

Z czasem jednak, zwłaszcza od momentu gdy aparaty zaczęły filmować, a kamery z dużymi matrycami stały się w miarę powszechnie osiągalne także dla indywidualnych nabywców, pojawiło się zapotrzebowanie na obiektywy, które z jednej strony będą wykonane i zaprojektowane tak by spełnić oczekiwania filmowców, a z drugiej strony będą osiągalne cenowo dla nabywcy, który nie jest wielką firmą produkcyjną czy stacją telewizyjną.


----- R E K L A M A -----

WYMIEŃ STARE NA NOWE Z NIKON!

Nikon Z5 II

7944 zł 7524 zł

Nikon Z6 III

9997 zł 9157 zł

Nikon Z8

16498 zł 15238 zł

Nikon Z8

16498 zł 15238 zł
Kupujemy używany sprzęt za gotówkę. Raty 20x0%!

Efektem tego zapotrzebowania wśród użytkowników są obiektywy Fujinon z linii MK, w skład której wchodzą dwa modele o parametrach:

  • 18-55 mm T2.9
  • 50-135 mm T2.9

Obiektywy filmowe Fujifilm w praktyce - Obiektywy filmowe Fujifilm w praktyce

Obiektywy te z jednej strony są kompaktowe (waga poniżej 1 kg) i oferują akceptowalną dla kupującego kamerę za 20-40 tys. zł użytkownika cenę, a z drugiej są już pełnoprawnymi konstrukcjami filmowymi gwarantującymi szereg pożądanych cech takich jak:

  • Identyczne rozmiary i średnice filtrów wszystkich obiektywów z danej linii.
  • Identyczny układ pierścieni ostrości, przysłony i zooma we wszystkich obiektywach z danej linii.
  • Pierścień przysłony wyskalowany w zmierzonych wartościach transmisji (T) a nie teoretycznych wartościach światłosiły (f).
  • Parafokalność, czyli zachowanie odległości na którą ustawiono ostrość przy zmianie ogniskowej.
  • Bezstopniowa przysłona o okrągłych listkach pozwalająca na pełne domknięcie (pozycja C na pierścieniu.
  • Ograniczone do minimum "oddychanie" czyli zmiana zawartości kadru podczas zmiany ustawienia ostrości.
  • Zakresy obrotu i opór przy obrocie wszystkich pierścieni dostosowane do precyzyjnej manualnej pracy.
  • Ograniczenie do minimum wad optycznych, w tym winietowania i dystorsji, których korekta często jest pomijana w obiektywach fotograficznych.
  • Obecność standardowych zębatek MOD 0.8 na wszystkich pierścieniach, co ułatwia podłączanie akcesoriów do zdalnego sterowania nimi.

Obiektywy filmowe Fujifilm w praktyce - Obiektywy filmowe Fujifilm w praktyce
Filmowy i fotograficzny obiektyw 18-55 mm. Mimo sporej różnicy w wymiarach, filmowy Fujinon nadal waży mniej niż 1 kg.

Poniżej zamieściliśmy kilka krótkich filmów prezentujących, jak wypadają obiektywy Fujinon MK w kwestii niektórych z opisanych powyżej cech czy korekcji wad. Zostały one nagrane z wykorzystaniem aparatu Fujifilm X-H2S, którego rozbudowany tryb filmowy bez problemu pozwala mu konkurować z wieloma kamerami. Wśród funkcji, jakie oferuje ten korpus, znajdziemy między innymi filmowanie w bardziej panoramicznych proporcjach obrazu 17:9, zapis z próbkowaniem koloru 4:2:2/10-bit, nowy logarytmiczny profil obrazu F-Log 2, czy funkcję wyświetlania przysłony w wartościach transmisji, czyli tak, jak wyskalowane są pierścienie przysłony w obiektywach filmowych takich jak te, które prezentujemy w niniejszym tekście. Pełne omówienie filmowych funkcji korpusu Fujifilm X-H2S można znaleźć w jego filmowym teście.

Obiektywy filmowe Fujifilm w praktyce - Obiektywy filmowe Fujifilm w praktyce

"Oddychanie"

Praca przysłony

Parafokalność

Co prawda nie ma na ten temat osobnego filmu, ale powyższe materiały pozwalają też pobieżnie ocenić, że w kwestiach takich jak dystorsja, winietowanie czy aberracja chromatyczna obiektywy Fujinon MK są świetnie skorygowane.

Obiektywy filmowe Fujifilm w praktyce - Obiektywy filmowe Fujifilm w praktyce
Wykręcany manipulator ułatwiający szybką zmianę ogniskowej oraz łącznik statywowy
to standardowe wyposażenie obiektywów Fujinon MK.

Obiektywy filmowe Fujifilm w praktyce - Obiektywy filmowe Fujifilm w praktyce
Mocowana na obiektywie osłona słoneczna z dopasowanym dekielkiem.
Dekielek mocowany na obiektywie (śr. 82 mm) też jest w zestawie.

Spójrzmy teraz na trochę praktycznych ujęć nagranych obiektywami Fujinon MK 18-55 mm T2.9 oraz Fujinon MK 50-135 mm T2.9 podczas spotkania miłośników amerykańskiej motoryzacji.

Refleksy w karoserii czy świecące prosto w obiektyw lampy samochodu to świetna okazja, żeby sprawdzić instrument pod kątem obecności aberracji chromatycznej czy łapania flar. W praktycznej sytuacji można też docenić płynność pracy pierścieni ostrości, przysłony i ogniskowej oraz właściwie dobrany opór, z jakim pracują. Pełne detali ujęcia ułatwiają z kolei ocenę charakteru nieostrości, które w tym przypadku pozostają miękkie i nie dominują w obrazie. W naszym odczuciu ze wszystkich tych prób obiektywy Fujinon MK wyszły obronną ręką i zademonstrowały, co potrafią zrobić optycy i inżynierowie tak renomowanej firmy jak Fujifilm, gdy da się im nieco więcej swobody.

Obiektywy filmowe Fujifilm w praktyce - Obiektywy filmowe Fujifilm w praktyce

Artykuł powstał na zlecenie polskiego oddziału firmy Fujifilm.



Poprzedni rozdział