Przetwarzanie danych osobowych

Nasza witryna korzysta z plików cookies

Wykorzystujemy pliki cookie do spersonalizowania treści i reklam, aby oferować funkcje społecznościowe i analizować ruch w naszej witrynie, a także do prawidłowego działania i wygodniejszej obsługi. Informacje o tym, jak korzystasz z naszej witryny, udostępniamy partnerom społecznościowym, reklamowym i analitycznym. Partnerzy mogą połączyć te informacje z innymi danymi otrzymanymi od Ciebie lub uzyskanymi podczas korzystania z ich usług i innych witryn.

Masz możliwość zmiany preferencji dotyczących ciasteczek w swojej przeglądarce internetowej. Jeśli więc nie wyrażasz zgody na zapisywanie przez nas plików cookies w twoim urządzeniu zmień ustawienia swojej przeglądarki, lub opuść naszą witrynę.

Jeżeli nie zmienisz tych ustawień i będziesz nadal korzystał z naszej witryny, będziemy przetwarzać Twoje dane zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W dokumencie tym znajdziesz też więcej informacji na temat ustawień przeglądarki i sposobu przetwarzania twoich danych przez naszych partnerów społecznościowych, reklamowych i analitycznych.

Zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies możesz cofnąć w dowolnym momencie.

Optyczne.pl

Artykuły

Obiektywy filmowe Fujifilm w praktyce

Obiektywy filmowe Fujifilm w praktyce
19 września 2022

1. Obiektywy filmowe Fujifilm w praktyce

Firma Fujifilm miłośnikom fotografii znana jest głównie z aparatów i obiektywów do nich - obecnie są to systemy X oraz GFX, a wcześniej konstrukcje takie jak S3 Pro, S5 Pro, GX680 i wiele innych. To jednak tylko jeden z aspektów działalności tej firmy związanych z obrazowaniem. Innym, również dużym, jest produkcja optyki, a zwłaszcza telewizyjnych i filmowych obiektywów zmiennoogniskowych.

Większość tych konstrukcji to instrumenty z najwyższej półki, przy tworzeniu których inżynierowie nie byli nadmiernie ograniczani przez księgowych. Oferują one często nieznane w fotografii zakresy ogniskowych w połączeniu z bardzo dobrą światłosiłą.

Z czasem jednak, zwłaszcza od momentu gdy aparaty zaczęły filmować, a kamery z dużymi matrycami stały się w miarę powszechnie osiągalne także dla indywidualnych nabywców, pojawiło się zapotrzebowanie na obiektywy, które z jednej strony będą wykonane i zaprojektowane tak by spełnić oczekiwania filmowców, a z drugiej strony będą osiągalne cenowo dla nabywcy, który nie jest wielką firmą produkcyjną czy stacją telewizyjną.


----- R E K L A M A -----


Efektem tego zapotrzebowania wśród użytkowników są obiektywy Fujinon z linii MK, w skład której wchodzą dwa modele o parametrach:

  • 18-55 mm T2.9
  • 50-135 mm T2.9

Obiektywy filmowe Fujifilm w praktyce - Obiektywy filmowe Fujifilm w praktyce

Obiektywy te z jednej strony są kompaktowe (waga poniżej 1 kg) i oferują akceptowalną dla kupującego kamerę za 20-40 tys. zł użytkownika cenę, a z drugiej są już pełnoprawnymi konstrukcjami filmowymi gwarantującymi szereg pożądanych cech takich jak:

  • Identyczne rozmiary i średnice filtrów wszystkich obiektywów z danej linii.
  • Identyczny układ pierścieni ostrości, przysłony i zooma we wszystkich obiektywach z danej linii.
  • Pierścień przysłony wyskalowany w zmierzonych wartościach transmisji (T) a nie teoretycznych wartościach światłosiły (f).
  • Parafokalność, czyli zachowanie odległości na którą ustawiono ostrość przy zmianie ogniskowej.
  • Bezstopniowa przysłona o okrągłych listkach pozwalająca na pełne domknięcie (pozycja C na pierścieniu.
  • Ograniczone do minimum "oddychanie" czyli zmiana zawartości kadru podczas zmiany ustawienia ostrości.
  • Zakresy obrotu i opór przy obrocie wszystkich pierścieni dostosowane do precyzyjnej manualnej pracy.
  • Ograniczenie do minimum wad optycznych, w tym winietowania i dystorsji, których korekta często jest pomijana w obiektywach fotograficznych.
  • Obecność standardowych zębatek MOD 0.8 na wszystkich pierścieniach, co ułatwia podłączanie akcesoriów do zdalnego sterowania nimi.

Obiektywy filmowe Fujifilm w praktyce - Obiektywy filmowe Fujifilm w praktyce
Filmowy i fotograficzny obiektyw 18-55 mm. Mimo sporej różnicy w wymiarach, filmowy Fujinon nadal waży mniej niż 1 kg.

Poniżej zamieściliśmy kilka krótkich filmów prezentujących, jak wypadają obiektywy Fujinon MK w kwestii niektórych z opisanych powyżej cech czy korekcji wad. Zostały one nagrane z wykorzystaniem aparatu Fujifilm X-H2S, którego rozbudowany tryb filmowy bez problemu pozwala mu konkurować z wieloma kamerami. Wśród funkcji, jakie oferuje ten korpus, znajdziemy między innymi filmowanie w bardziej panoramicznych proporcjach obrazu 17:9, zapis z próbkowaniem koloru 4:2:2/10-bit, nowy logarytmiczny profil obrazu F-Log 2, czy funkcję wyświetlania przysłony w wartościach transmisji, czyli tak, jak wyskalowane są pierścienie przysłony w obiektywach filmowych takich jak te, które prezentujemy w niniejszym tekście. Pełne omówienie filmowych funkcji korpusu Fujifilm X-H2S można znaleźć w jego filmowym teście.

Obiektywy filmowe Fujifilm w praktyce - Obiektywy filmowe Fujifilm w praktyce

"Oddychanie"

Praca przysłony

Parafokalność

Co prawda nie ma na ten temat osobnego filmu, ale powyższe materiały pozwalają też pobieżnie ocenić, że w kwestiach takich jak dystorsja, winietowanie czy aberracja chromatyczna obiektywy Fujinon MK są świetnie skorygowane.

Obiektywy filmowe Fujifilm w praktyce - Obiektywy filmowe Fujifilm w praktyce
Wykręcany manipulator ułatwiający szybką zmianę ogniskowej oraz łącznik statywowy
to standardowe wyposażenie obiektywów Fujinon MK.

Obiektywy filmowe Fujifilm w praktyce - Obiektywy filmowe Fujifilm w praktyce
Mocowana na obiektywie osłona słoneczna z dopasowanym dekielkiem.
Dekielek mocowany na obiektywie (śr. 82 mm) też jest w zestawie.

Spójrzmy teraz na trochę praktycznych ujęć nagranych obiektywami Fujinon MK 18-55 mm T2.9 oraz Fujinon MK 50-135 mm T2.9 podczas spotkania miłośników amerykańskiej motoryzacji.

Refleksy w karoserii czy świecące prosto w obiektyw lampy samochodu to świetna okazja, żeby sprawdzić instrument pod kątem obecności aberracji chromatycznej czy łapania flar. W praktycznej sytuacji można też docenić płynność pracy pierścieni ostrości, przysłony i ogniskowej oraz właściwie dobrany opór, z jakim pracują. Pełne detali ujęcia ułatwiają z kolei ocenę charakteru nieostrości, które w tym przypadku pozostają miękkie i nie dominują w obrazie. W naszym odczuciu ze wszystkich tych prób obiektywy Fujinon MK wyszły obronną ręką i zademonstrowały, co potrafią zrobić optycy i inżynierowie tak renomowanej firmy jak Fujifilm, gdy da się im nieco więcej swobody.

Obiektywy filmowe Fujifilm w praktyce - Obiektywy filmowe Fujifilm w praktyce

Artykuł powstał na zlecenie polskiego oddziału firmy Fujifilm.



Poprzedni rozdział