Przetwarzanie danych osobowych

Nasza witryna korzysta z plików cookies

Wykorzystujemy pliki cookie do spersonalizowania treści i reklam, aby oferować funkcje społecznościowe i analizować ruch w naszej witrynie, a także do prawidłowego działania i wygodniejszej obsługi. Informacje o tym, jak korzystasz z naszej witryny, udostępniamy partnerom społecznościowym, reklamowym i analitycznym. Partnerzy mogą połączyć te informacje z innymi danymi otrzymanymi od Ciebie lub uzyskanymi podczas korzystania z ich usług i innych witryn.

Masz możliwość zmiany preferencji dotyczących ciasteczek w swojej przeglądarce internetowej. Jeśli więc nie wyrażasz zgody na zapisywanie przez nas plików cookies w twoim urządzeniu zmień ustawienia swojej przeglądarki, lub opuść naszą witrynę.

Jeżeli nie zmienisz tych ustawień i będziesz nadal korzystał z naszej witryny, będziemy przetwarzać Twoje dane zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W dokumencie tym znajdziesz też więcej informacji na temat ustawień przeglądarki i sposobu przetwarzania twoich danych przez naszych partnerów społecznościowych, reklamowych i analitycznych.

Zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies możesz cofnąć w dowolnym momencie.

Optyczne.pl

Test aparatu

Canon EOS-1Ds Mark III - test aparatu

5 stycznia 2009
Krzysztof Mularczyk Komentarze: 30

6. Jakość obrazu JPEG

Liczba 21.1 milionów pikseli pozwala na zapis zdjęć o rozmiarze 5616x3744 pikseli. Pliki JPEG o takiej rozdzielczości są oznaczane w aparacie jako Large. Dostępne są jeszcze trzy mniejsze formaty: Medium1 - 4992x3328 pikseli (16.6 MPix), Medium2 - 4080x2720 pikseli (11 MPix) oraz Small - 2784x1856 pikseli (5.2 MPix). Zdjęcia JPEG mogą być kompresowane w 10-stopniowej skali, czyli tak jak w reporterskiej wersji ''jedynki''.

Typowy lustrzankom systemu EOS wygląd stylów obrazu odnajdziemy także i w tym aparacie. Ustawienia "Style Obrazu" pozwalają zmienić ostrość zdjęcia od 0 do 7 oraz kontrast, nasycenie i ton koloru w skali od -4 do +4. Możliwy jest zapis do 8 konkretnych ustawień oznaczonych: Standard, Portret, Krajobraz, Neutral, Dokładny, Monochromatyczny i 3 ustawienia własne.

Poniżej przedstawiamy porównanie jakości zdjęć JPEG, przy ustawieniach neutralnych i minimalnym wyostrzeniu. W szranki z 1Ds Mark III stanęły: Sony A900 i 22-megapikselowa ścianka cyfrowa Mamiya.

Canon EOS-1Ds Mark III - Jakość obrazu JPEG

50 ISO
1Ds MkIII
Canon EOS-1Ds Mark III - Jakość obrazu JPEG Canon EOS-1Ds Mark III - Jakość obrazu JPEG
Canon EOS-1Ds Mark III - Jakość obrazu JPEG Canon EOS-1Ds Mark III - Jakość obrazu JPEG
ZD
Canon EOS-1Ds Mark III - Jakość obrazu JPEG Canon EOS-1Ds Mark III - Jakość obrazu JPEG
Canon EOS-1Ds Mark III - Jakość obrazu JPEG Canon EOS-1Ds Mark III - Jakość obrazu JPEG
100 ISO
1Ds MkIII
Canon EOS-1Ds Mark III - Jakość obrazu JPEG Canon EOS-1Ds Mark III - Jakość obrazu JPEG
Canon EOS-1Ds Mark III - Jakość obrazu JPEG Canon EOS-1Ds Mark III - Jakość obrazu JPEG
A900
Canon EOS-1Ds Mark III - Jakość obrazu JPEG Canon EOS-1Ds Mark III - Jakość obrazu JPEG
Canon EOS-1Ds Mark III - Jakość obrazu JPEG Canon EOS-1Ds Mark III - Jakość obrazu JPEG
ZD
Canon EOS-1Ds Mark III - Jakość obrazu JPEG Canon EOS-1Ds Mark III - Jakość obrazu JPEG
Canon EOS-1Ds Mark III - Jakość obrazu JPEG Canon EOS-1Ds Mark III - Jakość obrazu JPEG
200 ISO
1Ds MkIII
Canon EOS-1Ds Mark III - Jakość obrazu JPEG Canon EOS-1Ds Mark III - Jakość obrazu JPEG
Canon EOS-1Ds Mark III - Jakość obrazu JPEG Canon EOS-1Ds Mark III - Jakość obrazu JPEG
A900
Canon EOS-1Ds Mark III - Jakość obrazu JPEG Canon EOS-1Ds Mark III - Jakość obrazu JPEG
Canon EOS-1Ds Mark III - Jakość obrazu JPEG Canon EOS-1Ds Mark III - Jakość obrazu JPEG
ZD
Canon EOS-1Ds Mark III - Jakość obrazu JPEG Canon EOS-1Ds Mark III - Jakość obrazu JPEG
Canon EOS-1Ds Mark III - Jakość obrazu JPEG Canon EOS-1Ds Mark III - Jakość obrazu JPEG
400 ISO
1Ds MkIII
Canon EOS-1Ds Mark III - Jakość obrazu JPEG Canon EOS-1Ds Mark III - Jakość obrazu JPEG
Canon EOS-1Ds Mark III - Jakość obrazu JPEG Canon EOS-1Ds Mark III - Jakość obrazu JPEG
A900
Canon EOS-1Ds Mark III - Jakość obrazu JPEG Canon EOS-1Ds Mark III - Jakość obrazu JPEG
Canon EOS-1Ds Mark III - Jakość obrazu JPEG Canon EOS-1Ds Mark III - Jakość obrazu JPEG
ZD
Canon EOS-1Ds Mark III - Jakość obrazu JPEG Canon EOS-1Ds Mark III - Jakość obrazu JPEG
Canon EOS-1Ds Mark III - Jakość obrazu JPEG Canon EOS-1Ds Mark III - Jakość obrazu JPEG
800 ISO
1Ds MkIII
Canon EOS-1Ds Mark III - Jakość obrazu JPEG Canon EOS-1Ds Mark III - Jakość obrazu JPEG
Canon EOS-1Ds Mark III - Jakość obrazu JPEG Canon EOS-1Ds Mark III - Jakość obrazu JPEG
A900
Canon EOS-1Ds Mark III - Jakość obrazu JPEG Canon EOS-1Ds Mark III - Jakość obrazu JPEG
Canon EOS-1Ds Mark III - Jakość obrazu JPEG Canon EOS-1Ds Mark III - Jakość obrazu JPEG
1600 ISO
1Ds MkIII
Canon EOS-1Ds Mark III - Jakość obrazu JPEG Canon EOS-1Ds Mark III - Jakość obrazu JPEG
Canon EOS-1Ds Mark III - Jakość obrazu JPEG Canon EOS-1Ds Mark III - Jakość obrazu JPEG
A900
Canon EOS-1Ds Mark III - Jakość obrazu JPEG Canon EOS-1Ds Mark III - Jakość obrazu JPEG
Canon EOS-1Ds Mark III - Jakość obrazu JPEG Canon EOS-1Ds Mark III - Jakość obrazu JPEG
3200 ISO
1Ds MkIII
Canon EOS-1Ds Mark III - Jakość obrazu JPEG Canon EOS-1Ds Mark III - Jakość obrazu JPEG
Canon EOS-1Ds Mark III - Jakość obrazu JPEG Canon EOS-1Ds Mark III - Jakość obrazu JPEG
A900
Canon EOS-1Ds Mark III - Jakość obrazu JPEG Canon EOS-1Ds Mark III - Jakość obrazu JPEG
Canon EOS-1Ds Mark III - Jakość obrazu JPEG Canon EOS-1Ds Mark III - Jakość obrazu JPEG
6400 ISO
A900
Canon EOS-1Ds Mark III - Jakość obrazu JPEG Canon EOS-1Ds Mark III - Jakość obrazu JPEG
Canon EOS-1Ds Mark III - Jakość obrazu JPEG Canon EOS-1Ds Mark III - Jakość obrazu JPEG


----- R E K L A M A -----


Zakres czułości w Canonie 1Ds Mark III zaczyna się od ISO 50. Czułość ta jest jednak wartością sztucznie generowaną przez aparat. Najmniejsza natywną czułością jest ISO 100. Największą natomiast ISO 1600 i - tak jak ISO 50 - sztuczne ISO 3200. W Sony A900 zakres czułości jest przesunięty o 1 EV w stosunku do Canona. Dwie skrajne czułości ISO 100 i 6400 są programowe, a natywny zakres jest od ISO 200 do 3200. W średnioformatowej przystawce Mamiya ZD mamy węższy zakres od ISO 50 do 400, ponieważ w aparacie typowo studyjnym wysokie czułości są mało ważne.

Jak widać poziom szumu na zdjęciach z aparatu Mamiya jest już wyraźnie zauważalny na czułości ISO 100. Średni format rządzi się jednak swoimi prawami. Jego bezpośrednie porównanie do małej klatki należy więc traktować bardziej jako ciekawostkę.

Wracając jednak do przedmiotu naszego testu. Sztuczna czułość ISO 50 jak widać może być użyteczna, choć należy się liczyć z tym, że jej realna wartość jest nieco większa. Przy ISO 800 zaczynamy dostrzegać szum na zdjęciach z 1Ds, a przy 1600 także na A900. W przypadku Sony trudno nie zauważyć większego niż u Canona odszumania zdjęć JPEG. W A900 przy ISO 1600 czy 3200 placki szumu obniżają jakość zdjęcia, w przeciwieństwie do drobnoziarnistego szumu w 1Ds, który nie degraduje aż tak szczegółów. To jest gówna zaleta wysokich czułości w 1Ds, bo nawet programowe ISO 3200 wygląda w nim o wiele lepiej niż prawdziwe ISO 3200 w A900.

Jak wiemy wizualna jakość zdjęć jest uwarunkowana stopniem ich wyostrzenia. Wspominaliśmy już, że 1Ds Mark III posiada 8-stopniową skalę wyostrzenia zdjęć JPEG. Wpływ tego procesu na fotografię przedstawiamy poniżej.

Canon 1Ds Mark III, ISO 100
wyostrzenie 0
Canon EOS-1Ds Mark III - Jakość obrazu JPEG Canon EOS-1Ds Mark III - Jakość obrazu JPEG
wyostrzenie 3
Canon EOS-1Ds Mark III - Jakość obrazu JPEG Canon EOS-1Ds Mark III - Jakość obrazu JPEG
wyostrzenie 7
Canon EOS-1Ds Mark III - Jakość obrazu JPEG Canon EOS-1Ds Mark III - Jakość obrazu JPEG