Przetwarzanie danych osobowych

Nasza witryna korzysta z plików cookies

Wykorzystujemy pliki cookie do spersonalizowania treści i reklam, aby oferować funkcje społecznościowe i analizować ruch w naszej witrynie, a także do prawidłowego działania i wygodniejszej obsługi. Informacje o tym, jak korzystasz z naszej witryny, udostępniamy partnerom społecznościowym, reklamowym i analitycznym. Partnerzy mogą połączyć te informacje z innymi danymi otrzymanymi od Ciebie lub uzyskanymi podczas korzystania z ich usług i innych witryn.

Masz możliwość zmiany preferencji dotyczących ciasteczek w swojej przeglądarce internetowej. Jeśli więc nie wyrażasz zgody na zapisywanie przez nas plików cookies w twoim urządzeniu zmień ustawienia swojej przeglądarki, lub opuść naszą witrynę.

Jeżeli nie zmienisz tych ustawień i będziesz nadal korzystał z naszej witryny, będziemy przetwarzać Twoje dane zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W dokumencie tym znajdziesz też więcej informacji na temat ustawień przeglądarki i sposobu przetwarzania twoich danych przez naszych partnerów społecznościowych, reklamowych i analitycznych.

Zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies możesz cofnąć w dowolnym momencie.

Optyczne.pl

Test aparatu

Canon EOS 5Ds R - test aparatu

Canon EOS 5Ds  R
28 sierpnia 2015
Szymon Starczewski Komentarze: 190

1. Wstęp

Na następcę Canon 5D Mark II miłośnicy marki musieli czekać ponad trzy lata. Model 5D Mark III pojawił się oficjalnie w marcu 2012 roku, choć plotki na jego temat krążyły w sieci na długo przed premierą. Na kolejną „piątkę” producent kazał czekać nieco krócej, bowiem po niecałych 3 latach, czyli w lutym tego roku, rodzina lustrzanek 5D powiększyła się, i to o dwa modele. Wyposażone w 50-megapikselowe matryce Canon 5Ds i 5Ds R, to poza konstrukcją filtra dolnoprzepustowego bliźniacze modele. Plotki o nowej lustrzance Canona wyposażonej w matrycę o bardzo dużej liczbie pikseli sięgają września zeszłego roku. W międzyczasie spekulowano, że ma to być EOS z rodziny 1D, a na pewnym etapie zaczęto mówić o dwóch aparatach, z których jeden miałby być pozbawiony filtra AA, i że będą to modele z linii 5D. Co ciekawe w pewnym momencie pojawiły się także doniesienia, że niezależnie od wspomnianych „piątek” na początku 2015 roku zobaczymy również model 5D Mark IV z matrycą o podobnej liczbie pikseli co w Mark III.

Canon EOS 5Ds  R - Wstęp

Czy w 5Ds lub 5Ds R można dopatrywać się następcy 5D Mark III? Odmienne oznaczenie i tak duża różnica w rozdzielczości matrycy raczej na to nie wskazują. Tak czy inaczej nowe „piątki” czerpią częściowo z rozwiązań zastosowanych w starszym bracie. Poza matrycą jednak, zmiany można zauważyć między innymi również w zakresie procesora obrazu, systemu pomiaru światła, dostępnych czułości, czy wizjera. W nowych „piątkach” odnajdziemy także kilka dodatkowych funkcjonalności, których w 5D Mark III nie było.


----- R E K L A M A -----

Jak już wspomnieliśmy różnica pomiędzy 5Ds a 5Ds R dotyczy filtra dolnoprzepustowego. W obu modelach jest on obecny, ale w 5Ds R jego konstrukcja sprawia, że nie ma on właściwości antyaliasingowych. Efekt jest zatem taki, jakby go w ogóle nie było. Oczywiście taki zabieg ma na celu zwiększenie szczegółowości rejestrowanego obrazu, jednak obarczony jest ryzykiem powstania efektu mory.

W pierwszej kolejności na test do naszej redakcji trafił właśnie model 5Ds R. Czy faktycznie jego 50-megapikselowa matryca będzie w stanie dostarczyć obrazy o bardzo wysokiej rozdzielczości? Czy tak duża liczba pikseli nie będzie jednak powodowała dużego zaszumienia obrazu na wyższych ISO? Jak radzi sobie 5Ds R z przetwarzaniem tak dużych ilości danych i jak odbija się to na możliwościach trybu seryjnego? Jakie możliwości oferuje ten model pod względem ogólnoużytkowym? Na te i inne pytania postaramy się znaleźć odpowiedzi w kolejnych rozdziałach niniejszego artykułu.

Canon EOS 5Ds  R - Wstęp

Aparat do testu wypożyczyła firma Canon Polska, za co serdecznie dziękujemy.

Opis naszej procedury testowej można znaleźć w artykule „Jak testujemy lustrzanki cyfrowe?”. Jeśli pojawią się dodatkowe wątpliwości z tym związane, zachęcamy do lektury artykułu „Często zadawane pytania”.

Porównanie specyfikacji EOS-a 5Ds R z modelem 5D Mark III oraz przykładowymi aparatami konkurencji można obejrzeć tutaj.

Zdjęcia aparatu
Specyfikacja aparatu
Producent Canon
Model EOS 5Ds R
Data premiery 2015-02-06
Liczba pikseli 50.6 Mpix
Dostępne rozdzielczości Pełnoklatkowa matryca:
• 8688 × 5792
• 7680 × 5120
• 5760 × 3840
• 4320 × 2880
• 1920 × 1280
• 720 × 480
Kadr 1,3x:
• 6768 × 4512 (dostępne też opcje M1, M2, S1, S2, S3)
Kadr 1,6x:
• 5424 × 3616 (dostępne też opcje M1, M2, S1, S2, S3)
Kadr 1:1:
• 5792 × 5792 (dostępne też opcje M1, M2, S1, S2, S3)
RAW:
• 8688 × 5792
• 6480 × 4320
• 4320 × 2880
Matryca CMOS 36 × 24 mm (Full-frame) CMOS, 3:2, brak filtra AA, całkowita liczba pikseli: 53 Mpix
mechanizm samooczyszczania matrycy za pomocą ultradźwięków
Procesor obrazu DIGIC 6
Format zapisu • Zdjęcia:
JPEG (EXIF 2.3, DPOF 1.1, DCF 2.0),
RAW, M-RAW, S-RAW (14-bitowy, oryginalny RAW firmy Canon wersja 2),
JPEG+RAW, JPEG+M-RAW, JPEG+ S-RAW
• Rodzaje JPEG: Fine/Normal
• Filmy: MOV (H.264, MPEG-4)
• Dźwięk: liniowy PCM
Zakres ISO Auto, 100-6400 w skoku co 1/3 EV,
Tryby rozszerzone: L: 50 lub H1: 12800
Migawka 30-1/8000 s (z dokładnością do 1/2 lub 1/3 stopnia), tryb Bulb (Pełny zakres czasów otwarcia migawki. dostępny zakres zależy od trybu fotografowania)
Miękki spust elektromagnetyczny
Konstrukcja obiektywu Z bagnetem Canon EF, (brak obsługi EF-S / EF-M)
powiększenie w stosunku do klatki 35mm: x1.0
Ogniskowa obiektywu n/a
Światłosiła n/a
Zoom optyczny 0x
Zoom cyfrowy 0x
Stabilizacja obrazu Nie
Zapis wideo • 1920 × 1080 (29,97; 25; 23,976 kl./s), kompresja wewnątrz- i międzyklatkowa
• 1280 × 720 (59,94, 50 kl./s), kompresja wewnątrz- i międzyklatkowa
• 640 × 480 (29,97; 25 kl./s), tylko kompresja międzyklatkowa
Maks. długość filmów do 4 GB lub 29 min. 59
Film poklatkowy: interwał fotografowania można ustawić w zakresie od 1 s do 99 godz. 59 min i 59 s. Sekwencja obrazów może obejmować od 2 do 3600 zdjęć; maks. długość to 2 min i 24 s (PAL). Format MOV, Full HD (1920 × 1080), 25p (ALL-I)
Ogniskowanie TTL-CT-SIR ze specjalną matrycą CMOS
• 61 punktów / 41 punktów krzyżowych (f/4), w tym 5 podwójnie krzyżowych (f/2,8) i 1 krzyżowy (f/8)¹
• Liczba punktów krzyżowych AF zależy od obiektywu.
Tryby AF:
• AI Focus
• One Shot
• Tryb AI Servo z funkcją przewidywania
Wybór punktu AF:
• Wybór automatyczny: 61-punktowy system AF
• Wybór ręczny: pojedynczy punkt AF (do wyboru 61, 15 lub 9 punktów albo tylko punkty krzyżowe)
• Wybór ręczny: punktowy AF
• Wybór ręczny: rozszerzenie punktowego AF (4 punkty w górę, w dół, w lewo, w prawo lub 8 otaczających punktów)
• Wybór ręczny: rozszerzenie punktowego AF do otaczających 8 punktów
• Wybór ręczny: strefowy AF
• Wybór ręczny: wielkostrefowy AF
• Niezależny wybór punktów systemu AF w przypadku ujęć w pionie i w poziomie
Pomiar światła • Czujnik pomiarowy RGB+IR, 150 000 pikseli
• System EOS iSA z funkcją pomiaru z użyciem 252 stref:
• (1) Pomiar wielosegmentowy (połączony ze wszystkimi punktami AF)
• (2) Pomiar skupiony (około. 6,1% wizjera na środku)
• (3) Pomiar punktowy (około 1,3% wizjera na środku)
* Pomiar połączony z polem AF jest niedostępny (4) Pomiar centralnie ważony uśredniony
Zakres pomiaru: EV 0-20 (przy temp. 23°C w przypadku obiektywu 50 mm f/1,4, ISO 100)
Ostrość od W zależności od obiektywu
Balans bieli Auto (dostosowanie do otoczenia/punktu w kolorze białym), światło dzienne, miejsca ocienione, pochmurny dzień, żarówki, biel światło fluorescencyjne, lampa błyskowa, nastawa własna, ustawienie temperatury barwowej
Korekcja balansu bieli:
• niebieski/bursztynowy +/-9
• purpurowy/zielony +/-9
Kompensacja ekspozycji • Kompensacja: +/-5 EV w krokach co 1/3 lub 1/2 (można powiązać za automatycznym bracketingiem ekspozycji).
• Bracketing: 2,3,5 lub 7 klatek, +/- 3 EV, w krokach co 1/2 lub 1/3 EV
• Tryb priorytetu jasnych partii obrazu
• Wielokrotne naświetlanie
• Obrazy HDR, 5 ustawień
Programy Inteligentna scena auto, programowa AE, preselekcja czasu, preselekcja przysłony, ręczny (zdjęcia i filmy), Bulb, własny (x3)
• Style obrazu: Automatyczny, standardowy, portrety, krajobrazy, neutralny, dokładny, monochromatyczny, szczegółowy, zdefiniowany przez użytkownika (x3)
Zdjęcia seryjne około 5 kl./s (szybkość utrzymywana dla 510 obrazów JPEG lub 14 obrazów RAW) w przypadku kart UDMA7.
Lampa błyskowa Tylko zewnętrzne lampy błyskowe. Obsługa E-TTL II z lampami błyskowymi serii EX.
• Kompensacja błysku: +/- 3.0 EV w skoku co 1/3 lub 1/2 EV
• Synchronizacja do 1/200s
• Sterowanie lampą z poziomu menu aparatu
Złącze hot-shoe Tak
Wyjście statywowe Tak
Samowyzwalacz 2 s lub 10 s
Karta pamięci Dwa gniazda: CompactFlash typ I (zgodne z UDMA 7), karta SD, SDHC lub SDXC. Obsługa szybkiego zapisu na kartach SD typu UHS-I
LCD • Główny: TFT Clear View II o przekątnej 8,11 cm (3,2 cala) i rozdzielczości około 1,04 mln punktów, kąt widzenia (poziomo/pionowo) około 170°
Jasność regulowana w 7-miu poziomach.
Powłoki przeciwodblaskowe.
Live View - cyfrowy podgląd obrazu na żywo, 30 kl./s
• Pomocniczy: podświetlany, monochromatyczny
Wizjer Pentapryzmatyczny, powiększenie ok. 0.71x, pokrycie ok. 100%, korekcja dioptrii: -3 do +1 m-1, punkt oczny: ok. 21 mm (od środka soczewki okularu), matówka stała (przepuszczalny ekran LCD)
Komunikacja i złącza • USB 3.0 Hi-Speed (PTP)
• Złącze HDMI typu C
• Mikrofon zewnętrzny (stereofoniczne gniazdo minijack)
Zasilanie • Akumulator litowo-jonowy LP-E6N (dostarczony)/LP-E6
• Żywotność akumulatora: około 700 zdjęć (temp. 23°C)¹
• Około 660 zdjęć (temp. 0°C)
• Zasilanie i ładowarki: zestaw zasilający ACK-E6, ładowarka LC-E6, ładowarka samochodowa CBC-E6
Akcesoria Akumulator litowo-jonowy LP-E6N, ładowarka, pasek na ramię, kabel USB, instrukcja, oprogramowanie: Digital Photo Professional 4 (obróbka obrazów RAW), PhotoStitch, EOS Utility 3 (w tym program Remote Capture, narzędzie WFT*), Picture Style Editor
Waga 845 g (bez akumulatora)
Wymiary 152 × 116.4 × 76.4 mm
Dodatkowe informacje Obsługiwane przestrzenie kolorów: sRGB, AdobeRGB.
25 wersji językowych menu w tym polskie.
Elektroniczna poziomica.
Korpus wykonany ze stopów magnezu.
Uszczelnienie przed kurzem i wilgocią.
Redukcja szumów przy długiej ekspozycji i przy wysokiej czułości ISO (4 nastawy).
Automatyczna korekcja winietowania.
Korekcja dystorsji i aberracji chromatycznej obiektywów.
Możliwość obróbki plików RAW z poziomu menu aparatu.


Poprzedni rozdział