Przetwarzanie danych osobowych

Nasza witryna korzysta z plików cookies

Wykorzystujemy pliki cookie do spersonalizowania treści i reklam, aby oferować funkcje społecznościowe i analizować ruch w naszej witrynie, a także do prawidłowego działania i wygodniejszej obsługi. Informacje o tym, jak korzystasz z naszej witryny, udostępniamy partnerom społecznościowym, reklamowym i analitycznym. Partnerzy mogą połączyć te informacje z innymi danymi otrzymanymi od Ciebie lub uzyskanymi podczas korzystania z ich usług i innych witryn.

Masz możliwość zmiany preferencji dotyczących ciasteczek w swojej przeglądarce internetowej. Jeśli więc nie wyrażasz zgody na zapisywanie przez nas plików cookies w twoim urządzeniu zmień ustawienia swojej przeglądarki, lub opuść naszą witrynę.

Jeżeli nie zmienisz tych ustawień i będziesz nadal korzystał z naszej witryny, będziemy przetwarzać Twoje dane zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W dokumencie tym znajdziesz też więcej informacji na temat ustawień przeglądarki i sposobu przetwarzania twoich danych przez naszych partnerów społecznościowych, reklamowych i analitycznych.

Zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies możesz cofnąć w dowolnym momencie.

Optyczne.pl

Aktualności

Pełnoklatkowy Sony Cyber-shot DSC-RX1

Pełnoklatkowy Sony Cyber-shot DSC-RX1
12 września
2012 06:04

Oferta aparatów kompaktowych firmy Sony wzbogaciła się dziś o aparat Cyber-shot DSC-RX1, który kierowany jest do wymagających odbiorców. Aparat wyposażony został w pełnoklatkową matrycę Exmor CMOS o rozdzielczości 24 megapikseli i stałoogniskowy obiektyw Carl Zeiss Sonnar T* 35 mm f/2.

Pełna specyfikacja aparatu jest dostępna w naszej bazie:


Pełnoklatkowy Sony Cyber-shot DSC-RX1

Informacja prasowa

Sony DSC-RX1: pełnoklatkowy kompakt Sony Cyber-shot™ DSC-RX1:
pierwszy na świecie* aparat kompaktowy z pełnoklatkowym (35 mm) przetwornikiem obrazu o efektywnej rozdzielczości 24,3 megapiksela
  • Pełnoklatkowa matryca w aparacie kompaktowym: o wiele mniejszym i lżejszym od jakiejkolwiek pełnoklatkowej lustrzanki
  • Przetwornik obrazu Exmor™ CMOS o efektywnej rozdzielczości ok. 24,3 megapiksela: nieskazitelne, szczegółowe zdjęcia i filmy Full HD
  • Stałoogniskowy obiektyw Carl Zeiss Sonnar T* 35 mm F2 z trybem makro do fotografowania z odległości od 20 cm
  • Bardzo szeroki zakres czułości ISO: od 100 do 25 600
  • Intuicyjne w użyciu elementy do ręcznego wybierania ustawień, w tym pierścienie przysłony i ostrości
  • Nowa stopka Multi Interface przeznaczona do współpracy z oferowaną oddzielnie lampą błyskową, wizjerem elektronicznym, wizjerem optycznym itp.

Pełnoklatkowy Sony Cyber-shot DSC-RX1


Pełnoklatkowy Sony Cyber-shot DSC-RX1


Pełnoklatkowy Sony Cyber-shot DSC-RX1


Niemożliwe stało się możliwe. Teraz pasjonaci fotografii mogą odkrywać twórczy potencjał pełnoklatkowego przetwornika obrazu, używając aparatu, który z łatwością mieści się w dłoni.

Nowy, niezwykły aparat Cyber-shot™ DSC-RX1 firmy Sony będzie spełnieniem marzeń wielu fotografów z całego świata. To ważące tylko 482 g (z akumulatorem i kartą pamięci) urządzenie jest wyposażone w pełnoklatkowy (35mm) przetwornik obrazu i jasny (F2), stałoogniskowy obiektyw. W rezultacie doskonale nadaje się do zabrania w podróż i do codziennego fotografowania; do zdjęć portretowych i do dokumentowania życia ulicy.

Pełnoklatkowy Sony Cyber-shot DSC-RX1

Model Cyber-shot™ RX1 jest znacznie mniejszy i lżejszy niż którakolwiek z istniejących pełnoklatkowych lustrzanek cyfrowych. Mimo to, pozwala na uzyskanie pierwszorzędnej jakości obrazu, będącej dotąd domeną profesjonalnych lustrzanek. Integracja korpusu z obiektywem gwarantuje idealne wzajemne dopasowanie matrycy i elementów optycznych. W rezultacie możliwe jest pełne wykorzystanie możliwości obiektywu i uzyskanie niespotykanej dotąd jakości obrazu, nawet na obrzeżach kadru. Aparat jest wygodny i intuicyjny w obsłudze. Zaawansowani użytkownicy mogą urzeczywistniać swoje twórcze wizje, ręcznie wybierając wszystkie parametry ujęcia — bez pogorszenia łatwości obsługi ani poręczności.

Pełnoklatkowy Sony Cyber-shot DSC-RX1

Model Cyber-shot™ RX1 jest pierwszym na świecie* aparatem kompaktowym wyposażonym w przetwornik obrazu Exmor CMOS o wielkości pełnej klatki filmu małoobrazkowego (35mm) — a więc przeszło dwukrotnie większy od matryc APS-C w znacznie masywniejszych lustrzankach cyfrowych. Duża efektywna rozdzielczość (24,3 megapiksela) daje możliwość wiernego odwzorowania drobnych szczegółów i subtelnych faktur. Pełnoklatkowa matryca cechuje się ponadto nadzwyczaj szerokim zakresem dynamicznym i zdolnością do uchwycenia bogatej kolorystyki obrazu.

Pełnoklatkowy Sony Cyber-shot DSC-RX1

Duże wymiary elementu światłoczułego ułatwiają uzyskanie szerokiego zakresu czułości ISO, który w modelu Cyber-shot™ RX1 wynosi od 100 do 25 600. Dodatkowo, w trybie rozszerzonym** czułość można obniżyć do ISO 50, a dzięki funkcji wieloklatkowej redukcji szumów zwiększyć do odpowiednika ISO 102400. W tym drugim przypadku aparat Cyber-shot™ RX1 nawet w bardzo słabo oświetlonych miejscach pozwoli na wykonanie z ręki naturalnie wyglądających zdjęć o niskim poziomie szumów — bez włączania lampy błyskowej.

Pełnoklatkowy Sony Cyber-shot DSC-RX1

Pełnoklatkową matrycę uzupełnia jasny obiektyw Carl Zeiss Sonnar T* o stałej ogniskowej 35mm — przydatny zarówno przy zdjęciach portretowych i ulicznych, jak i codziennym fotografowaniu. Nazwa Sonnar pochodzi od niemieckiego wyrazu „Sonne” (słońce) i symbolizuje zdolność do przechwytywania maksymalnej ilości światła. Obiektyw aparatu Cyber-shot™ RX1 ma nową konstrukcję optyczną z zaawansowaną soczewką asferyczną (Advanced Aspherical — AA), która umożliwia miniaturyzację bez pogorszenia parametrów optycznych ani rozdzielczości.

Pełnoklatkowy Sony Cyber-shot DSC-RX1

Duży, wynoszący F2 maksymalny otwór 9-listkowej przysłony kołowej zapewnia piękny wygląd nieostrych fragmentów obrazu (efekt bokeh), godny obiektywów do profesjonalnych lustrzanek cyfrowych. Na tubusie obiektywu znajduje się ponadto pierścień trybu makro, służący do wykonywania szczegółowych zdjęć w zbliżeniu, z odległości do 20 cm (mierzonej od płaszczyzny obrazowania).

Przetwarzanie danych z przetwornika Exmor CMOS to zadanie zmodernizowanego procesora obrazu BIONZ, umożliwiającego między innymi zdjęcia seryjne w pełnej rozdzielczości w tempie do 5 klatek na sekundę. Procesor pozwala na zapis danych w 14-bitowym formacie RAW, który zaawansowanym użytkownikom daje olbrzymie możliwości „wywoływania” i przetwarzania negatywu cyfrowego w celu urzeczywistnienia swoich twórczych wizji.

Mimo wyjątkowo małych wymiarów, aparat Cyber-shot™ RX1 daje niemal nieograniczone możliwości twórczej ekspresji, a jego użytkownicy mają do dyspozycji pełny zestaw trybów ręcznego wyboru ustawień, zupełnie jak w zaawansowanej lustrzance cyfrowej.

Do nastawiania ostrości i przysłony można użyć dedykowanych pierścieni na obiektywie. Z myślą o łatwym przełączaniu trybów nastawiania ostrości, z przodu aparatu umieszczono specjalne pokrętło, podobne do występującego w lustrzankach. U góry korpusu znajdziemy natomiast ergonomicznie umieszczone pokrętła kompensacji ekspozycji i wyboru trybu pracy. Na obudowie są również dwa łatwo dostępne przyciski: funkcji użytkownika i blokady AEL.

Szybkie, intuicyjne wybieranie żądanych ustawień umożliwia system obsługi Quick Navi. Zmienianie parametrów pokrętłem sterującym i wielokierunkowym wybierakiem jest szczególnie wygodne przy korzystaniu z oferowanego oddzielnie wizjera optycznego. Profesjonalistów ucieszy obecność funkcji pamięci ustawień (MR), pozwalającej na zapis i szybkie przywrócenie trzech zestawów ustawień urządzenia.

Pełnoklatkowy Sony Cyber-shot DSC-RX1

Wśród innych udoskonaleń warto wspomnieć o funkcji MF Assist, która powiększa fragment obrazu, by ułatwić precyzyjne korekty ostrości. Można także skorzystać z zapożyczonej ze sprzętu profesjonalnego funkcji Peaking, która wyróżnia na ekranie ostre fragmenty obrazu. Chcąc uzyskać jeszcze większą dokładność nastawiania ostrości, można dodać sprzedawany oddzielnie wizjer elektroniczny FDA-EV1MK.

Dzięki technologii By Pixel Super Resolution powiększanie obrazu nie powoduje obniżenia rozdzielczości, a uzyskiwana jakość jest o wiele lepsza niż przy użyciu standardowego zoomu cyfrowego. Aparat ma również funkcję inteligentnego telekonwertera, która kadruje środkowy fragment obrazu z matrycy, powiększając go w skali 1,4x lub 2x. Bardzo wysoka rozdzielczość przetwornika gwarantuje dużą ilość szczegółów nawet wówczas, gdy powiększony i skadrowany obraz zostanie zreprodukowany na odbitce o dużym formacie.

Poza nieskazitelnymi zdjęciami, aparat Cyber-shot™ RX1 rejestruje filmy Full HD o wysokiej jakości i niskim poziomie szumów. Do wyboru są różne progresywne tryby zapisu, w tym 50p/60p i 25p/24p. Ten ostatni nadaje codziennym scenom wygląd materiału z kamery używanej do produkcji kinowych. Nastrojowe ujęcia można również bez kłopotu nakręcić przy słabym oświetleniu, na przykład o zmierzchu. Dla zapewnienia maksymalnej swobody twórczej przy nagrywaniu filmów, aparat pozwala na wybór pełnego zestawu trybów ekspozycji PASM.

Osoby z ambicjami artystycznymi mają do wyboru 13 stylów twórczych oraz szereg trybów efektu w obrazie, które umożliwiają przetwarzanie obrazu bez używania komputera.

W uzyskaniu optymalnego wyglądu ujęć pomagają takie funkcje jak automatyka HDR, optymalizacja zakresu dynamicznego (DRO) czy bracketing (ekspozycji, DRO lub balansu bieli). Podczas fotografowania krajobrazów i architektury można wyświetlić na ekranie LCD cyfrową poziomicę, pozwalającą na kontrolowanie przechyłu aparatu.

Dodatkowe możliwości fotografowania i nagrywania filmów zapewnia stopka Multi Interface*** współpracująca z powiększającą się gamą akcesoriów. Można do niej podłączyć lampę błyskową o dużej mocy, wizjer elektroniczny, wizjer optyczny oraz monitor LCD. Do nabycia jest również torba-osłona o wysokiej jakości, osłona obiektywu i zwiększający wygodę obsługi, dodatkowy uchwyt.

W modelu Cyber-shot™ RX1 jest fabrycznie zainstalowane oprogramowanie PlayMemories Home (Lite Edition). Pozwala ono na łatwe przesyłanie obrazów do komputera w celu zarządzania nimi oraz ich edycji i drukowania. Pełna wersja PlayMemories Home, dostępna do pobrania za darmo, umożliwia ponadto edycję filmów i nagrywanie płyt.

Posiadacze systemów PlayStation®3 mogą za darmo pobrać oprogramowanie PlayMemories Studio, służące do edycji zdjęć i filmów z użyciem podobnego jak przy grach systemu obsługi. Do prezentacji obrazów można wykorzystać stworzony przez Sony serwis-chmurę PlayMemories Online. Pozwala on w prosty sposób oglądać materiał na szeregu współpracujących urządzeń, niezależnie od pory i miejsca.

Nowy, pełnoklatkowy cyfrowy aparat kompaktowy Sony Cyber-shot™ RX1 będzie dostępny w Europie od grudnia 2012 r.

*Wśród cyfrowych aparatów kompaktowych. Na podstawie badań przeprowadzonych przez firmę Sony, stan na 12 września 2012 r.
**Przy czułościach mniejszych niż ISO 100 zmniejsza się rejestrowany zakres dynamiczny.
***Aparat Cyber-shot™ RX1 jest wyposażony w nowo opracowaną przez Sony stopkę Multi Interface. Pozwala ona na podłączanie i zasilanie różnych akcesoriów do fotografowania i nagrywania filmów, takich jak lampy błyskowe i mikrofony. Współpracuje ponadto z akcesoriami Sony ze stopką zgodną z normą ISO 518. Stopka Multi Interface została opracowana jako zunifikowane rozwiązanie do różnych urządzeń obrazujących Sony – aparatów cyfrowych, cyfrowych kamer wideo i aparatów z wymiennymi obiektywami – w celu zapewnienia lepszej współpracy akcesoriów i większej wygody użytkowania.

Pełnoklatkowy Sony Cyber-shot DSC-RX1

Najważniejsze cechy

  • Przetwornik obrazu: Pełnoklatkowy Exmor CMOS (35,8×23,9 mm), współczynnik kształtu 3:2
  • Rozdzielczość efektywna: około 24,3 megapiksela
  • Obiektyw: Carl Zeiss Sonnar T*, 8 elementów w 7 grupach (3 soczewki asferyczne, w tym soczewka AA); maksymalny otwór przysłony: F2; ogniskowa: 35 mm (fotografie 3:2)
  • Ekran: 7,5 cm (3,0") (4:3) / 1 229 000 punktów/Xtra Fine/TFT LCD
  • Stabilizacja obrazu: Elektroniczna (dla filmu)
  • Sposób nastawiania ostrości: System AF z wykrywaniem kontrastu
  • Tryby nastawiania ostrości: Pojedynczy AF (AF-S), ciągły AF (AF-C), DMF (bezpośrednia ręczna regulacja ostrości), ręczny (MF)
  • Strefa wyznaczania ostrości: Wielopunktowy AF (25 pól), centralnie ważony AF, uniwersalny punktowy, uniwersalny punktowy (śledzenie ostrości), uniwersalny punktowy (śledzenie twarzy)
  • Tryby pomiaru światła: Wielosegmentowy, centralnie ważony, punktowy 
  • Tryby balansu bieli: Automatyczny, światło dzienne, cień, chmury, wolfram, świetlówka (ciepła biel), świetlówka (zimna biel), świetlówka (biel dzienna), świetlówka (światło dzienne), lampa błyskowa, temperatura barwowa, filtr barwny, własny
  • Czas otwarcia migawki: Autoprogram: 30"–1/2000; preselekcja przysłony: 30"–1/2000; preselekcja czasu migawki: 30"–1/2000; ręczny: B, 30"–1/2000
  • Czułość (fotografie): ISO 100–25 600 (co 1/3 EV, możliwość rozszerzenia do ISO 50/64/80), automatyczna: ISO 100–25 600, możliwość wyboru górnej/dolnej granicy
  • Wieloklatkowa redukcja szumów: automatyczna (ISO 100–25 600, możliwość wyboru górnej/dolnej granicy), 100–102 400 (co 1 EV)
  • Zdjęcia seryjne: Tryb ciągły z priorytetem szybkości: około 5 kl/s
  • Tryb ciągły: 2,5 kl/s (AF-S)
  • Tryby fotografowania: Autoprogram (z przesuwaniem linii programowej), preselekcja przysłony, preselekcja czasu migawki, ręczny, MR (pamięć ustawień) 1 / 2 / 3, film, panorama, wybór sceny, inteligentna automatyka
  • Style twórcze: Standardowy, żywy, neutralny, czysty, głęboki, jasny, portret, krajobraz, zachód słońca, scena nocna, jesienne liście, czarno-biały, sepia
  • Tryby efektu w obrazie Zabawkowy aparat, kolor pop, posteryzacja, zdjęcie retro, high-key: miękki, częściowy kolor, obraz czarno-biały o dużym kontraście, miękka ostrość, malowidło HDR, obraz czarno-biały o bogatej gradacji, miniatura, akwarela, ilustracja
  • Lampa błyskowa: Liczba przewodnia 6 (w metrach, przy ISO 100);
  • Format zapisu fotografie: JPEG, RAW (format Sony ARW 2.3),
  • Format zapisu film: AVCHD 2.0, MP4
  • Nagrywanie filmów, tryb [PAL]: AVCHD: 28M PS (1920×1080, 50p) / 24M FX (1920×1080, 50i) / 17M FH (1920×1080, 50i), 24M FX (1920×1080, 25p) / 17M FH (1920×1080, 25p); MP4: 12M (1440×1080, 25p) / 3M (VGA 640×480, 25p)
  • Wydajność akumulatora [Fotografie]: Około 220 / około 110 min (maks. jasność ekranu LCD); około 270 / około 135 min (standardowa jasność ekranu LCD) – według normy Camera & Imaging Products Association
  • Wydajność akumulatora [Film]: Około 30 min (rzeczywiste warunki użytkowania) / około 60 min (ciągłe nagrywanie filmu)
  • Wymiary (szer. x wys. x gł.): Około 113,3×65,4×69,6 mm
  • Waga: Około 453 g (sam aparat), 482 g (z akumulatorem i kartą Memory Stick Duo)
  • Dostarczane wyposażenie: Akumulator NP-BX1, zasilacz sieciowy AC-UD11, przewód mikro USB, pasek na ramię, przykrywka obiektywu, osłona stopki, instrukcja obsługi


Komentarze czytelników (142)
  1. riddlerpl
    riddlerpl 12 września 2012, 06:28

    A jaka będzie cena tego cuda? Bo jeżeli pojawiające się w plotkach 3000$ to nie wróżę tej konstrukcji wielkiego powodzenia. Ot kolejna zabawka dla bogatych snobów (aczkolwiek ci mogą jednak pozostać przy Leice)...

  2. zentaurus
    zentaurus 12 września 2012, 06:49

    ridderpl@
    Od razu dla bogatych snobów....A może po prostu dla bogatych i wymagających fotoamatorów?

  3. dulak
    dulak 12 września 2012, 06:53

    Fantastyczny sprzęt, tylko dlaczego 1/2000!!!

  4. kleszcz
    kleszcz 12 września 2012, 07:05

    Z radością witam powolny powrót do fotograficznej normalności. Za dziesięć lat to dopiero będzie :-).

  5. maput
    maput 12 września 2012, 07:13

    @riddlerpl - to że ktoś ma kasę i wydaje ją na własne przyjemności to jeszcze nie znaczy że jest snobem.

  6. archangelgabrys
    archangelgabrys 12 września 2012, 07:21

    Genialny! Czy ja wiem, czy ta cena jest tak wysoka? Jest to sprzęt oferujący jakość lustrzanki pełnoklatkowej z wysokiej klasy obiektywem. Gdyby ten aparacik rozbić i porachować tak, jakby to była lustrzanka z dołączonym obiektywem, to cena byłaby znacznie wyższa. Aparat pełnoklatkowy klasy 5DMkII, A900, D700, to cena około 8000-9000 zł. Obiektyw stałoogniskowy o tej ogniskowej, czy to eLka, czy to Zeiss u Sonego, to koszt około 4000-5000 zł. Zatem lustrzanka z obiektywem oferująca taką jakość kosztowałaby około 12000-14000 zł. Ten będzie kosztował około 10000 zł.

  7. c.o.d.
    c.o.d. 12 września 2012, 07:23

    @riddlerpl

    czyli jakby kosztował mniej to byłby super aparatem a jak będzie drogi to już jest klasyfikowany jako zabawka dla snobów? Myślałam że to jakość zdjęć świadczy o jakości aparatu a nie jego cena .....

  8. Morg
    Morg 12 września 2012, 07:25

    Coś nie chwalą się szybkim AF, szkoda że nie ma czujników fazy wbudowany w matrycę, myślę że w tej materii będzie więc kiepsko... Szkoda że nie pokusili się o wbudowany EVF z Nexów lub optyczny jak w X100...

  9. dulak
    dulak 12 września 2012, 07:36

    @archangelgabrys no nie wiem, nie wiem zważywszy na czasy 1/2000 bardzo daleko temu - skąd inąd świetnemu - aparatowi do wymienionych lustrzanek, to może być największa bolączka tego sprzętu...

  10. jarekzon
    jarekzon 12 września 2012, 07:39

    Bardzo mocny krok, brawo dla Sony, o ile cena nie będzie większa od Nikona D4 ;). W dzisiejszych czasach można obserwować różne dziwactwa.

  11. misiak76
    misiak76 12 września 2012, 07:45

    Muszę przyznać, że to ciekawy sprzęcik. Za rok jak już będzie wiadomo jakie jest nim zainteresowanie to pozostali producenci też wypuszczą swoje kompakty pełnoklatkowe i pewnie z małym zumikiem. Choć do tego czasu Sony pewnie wypuści dodatkowych kilka kompaktów ;)

  12. mario
    mario 12 września 2012, 07:48

    zastanawiam sie nad tokiem myslenia od faktu ze najkrotszy czas to 1/2000 do doscia do wniosku ze daleko mu do lustrzanek
    naprawde nie ma nic bardziej snobistycznego niz wielka lustrzanka

    zamiast sie cieszyc ze wrescie wyszla FF w malutkiej obudowie to zacznie sie marudzenie, ze na iso25tys jest gorsze od D4, ze szklo powinno byc 1.4 bo przeciez 2.0 to ciemnica itd

  13. westberg
    westberg 12 września 2012, 07:49

    Mam deja vu. Kiedy swego czasu Panasewicz wydał aparacik DMC LC 1 byłem przekonany, że jest to strzał w dziesiątkę. W pełni manualny (jeżeli ktoś chce) aparat syfrowy, z genialną optyką. Niestety wszystko było świetne w tym aparacie, poza tą częścią odpowiadającą za obrazowanie. Dlatego pomyślałem sobie, że połączenie tej filozofii aparatu z normalną (tj. małoobrazkową - 35 mm) matrycą musi być skazane na sukces. Nikt później nie poszedł tą drogą – z wiadomych względów. Aż do dziś.

    Wygląda na to, że aparat będzie przebojem. Oczywiście nie jest to aparat adresowany do każdego. Ale np. dla osoby, która dużo podróżuje i zastanawia się jaki sprzęt wybrać do dokumentowania swych wyjazdów, ten aparat będzie naprawdę silną alternatywą dla lustrzanek. Jest dyskretny, ale nie kosztem jakości. Idealna alternatywna dla tachania 10 kilo sprzętu i straszenia okolicznej ludzkości aparatem wielkości głowy obrońcy syna aktualnego premiera.

    Mam nadzieję, że aparat sprawdzi się użytkowo. Z tego, co widzę, będzie można sobie pokręcić pierścieniem przysłon. ;o) Wraz z możliwościami matrycy daje nam to ekspektatywę naprawdę genialnego sprzętu.

    Fajnie jest też widzieć, jak wiodący dotąd producenci aparatów niespiesznie sięgają po brązowe spodnie. ;o) Dla klientów to lepiej. Era fotografii syfrowej była, jak dotąd dla tychże producentów, złotym okresem dojenia jeleni. Może okaże się wreszcie, że filozofia dyktowania ceny kilkunastu tysięcy złotych za samo body 35 mm (które na dodatek ma wady konstrukcyjne, czy też inne dziwne ficzery jak światłomierz w wyświetlaczu górnym), jest z deka przeterminowana. I bardzo, że tak powiem, dobrze. Tak trzymać i nie popuszczać.

  14. westberg
    westberg 12 września 2012, 07:55

    ---------mario | zastanawiam sie nad tokiem myslenia od faktu ze najkrotszy czas to 1/2000 do doscia do wniosku ze daleko mu do lustrzanek, naprawde nie ma nic bardziej snobistycznego niz wielka lustrzanka ----------

    Leika aplikuje w swoje aparaty (np. M9 czy S2) najkrótszy czas 1/4000 i uważa, że to ludożerce w zupełności powinno wystarczyć. Befehl ist befehl. ;o) Natomiast lustrzanki są ok, jednak do niektórych zastosowań lepiej jest mieć coś mniejszego, a równie wydajnego.

  15. Youkin
    Youkin 12 września 2012, 08:01

    dpreview: czy świat jest gotowy na 2800 $ za kompakt FF ze stałką ??

  16. archangelgabrys
    archangelgabrys 12 września 2012, 08:04

    Według mnie taki kompakcić będzie również dobrym uzupełnieniem ślubopstrykaczy :) Ja na ślubie korzystałem z 3 obiektywów: bardzo szerokiej Sigmy, standardowej Tokiny i portretówy Sony / Zeiss. Żonglowanie 3 szkłami nie należy do wygodnych, czy to w kościele, czy na weselu, zwłaszcza że pojawiają się momenty, gdy nagle przydałby się szerokokątny bądź standardowy obiektyw, a zapięta jest dłuższa portretów. Dzięki takiemu kompakcikowi odszedłby mi jeden obiektyw do zmiany i w momencie, gdy potrzebowałbym szybko objąć większą grupę ludzi, miałbym pod ręką takie niepozorne gówienko, które zaoferuje mi jakość taką jak pełnoklatkowe lustro z podpiętym Zeissem. Dla mnie bomba :) No i do tego lampa też powinna pasować...

  17. westberg
    westberg 12 września 2012, 08:07

    ----Youkin | dpreview: czy świat jest gotowy na 2800 $ za kompakt FF ze stałką ??----

    A na dslr FF za 3000 $ ze światłomierzem w wyświetlaczu górnym świat jest przygotowany?

  18. tomek-o
    tomek-o 12 września 2012, 08:13

    Czas jest tylko do 1/2000s, ale to migawka centralna, więc synchronizację z błyskiem też ma do 1/2000s. Prawdziwy oldschool ;) Szkoda, że dla mnie za drogi, ale myślę, że chętnych znajdą.

  19. grzegorz_maj
    grzegorz_maj 12 września 2012, 08:14

    1/2000 bo ma migawkę zintegrowaną z przysłoną -> prawie nie słyszalna migawka, nie tak jak w lejce.. :)

  20. Swircek
    Swircek 12 września 2012, 08:17

    Czekam na cenę i test, a potem pomyślę.
    Ale bardzo mi się podoba.

  21. Michel
    Michel 12 września 2012, 08:18

    No i w porównaniu z L jest ISO100, a nawet sztuczne ISO50, gdyby światła było za dużo.

  22. archangelgabrys
    archangelgabrys 12 września 2012, 08:19

    No właśnie, gdy jest ISO 50, to migawka 1/4000 już nie jest aż tak konieczna...

  23. Cichy
    Cichy 12 września 2012, 08:20

    Fajny, ale po co taki mikrus ? Daliby większe body, dołożyli EVF, nie wspomnę już o bagnecie... Ale spokojnie, przecież dobrze wiedzą, co robią...

  24. malkontent
    malkontent 12 września 2012, 08:24

    Szkoda, że nie ma wbudowanego wizjera optycznego. Dla mnie Fuji X100 jest idealnym sprzętem do fotografowania, a tai odpowiednik x100 z pełną klatką, rewelacja.

  25. michalng
    michalng 12 września 2012, 08:52

    @Cichy

    Dali większe body, dołożyli EVF i bagnet i wyszło im A99 ;-)

  26. che6uevara
    che6uevara 12 września 2012, 08:54

    No i super.. powoli bo powoli, ale jednak badziewnomarketingowe APS-y różniej maści odchodzą do lamusa. Może wreszcie wraca normalność. Właśnie tego mi brakowało w ofercie (o Leice M9 nie wspominam- cena)

  27. cube
    cube 12 września 2012, 09:05

    fajny jest :-) jeszcze rok-dwa i będzie można poprzebierać w takich aparatach. Ciekawe co pokaże Fuji. :-)

  28. dude83
    dude83 12 września 2012, 09:19

    Jestem sttrasznie podekscytowany dlatego bierzcie poprawkę na ewentualne błędy ;).

    Panowie, najważniejsze że ktoś to zrobił. Że ktoś się w końcu zdecydował na taki krok. Taki model to przełom w fotografii. Coś co przeciera drogę dla innych. Moim zdaniem po tej premierze konkurencja poczeka na reakcję rynku i sama postanowi zacząć coś takiego produkować.

    To samo dotyczy bezlusterkowców. Jest kwestią czasu kiedy zaczną pakować do nich tego typu matryce!

    To co się dziś stało dla mnie jest jak piękny sen i pomimo jego najmniejszego czasu otwarcia migawki (na który niektórzy się skarżą) kocham ten aparat za to że powstał :D

  29. sloma_p
    sloma_p 12 września 2012, 09:22

    Super :) Druga generacja z wizjerem (może być EVF) i na back-up będzie jak znalazł :)

  30. malkontent
    malkontent 12 września 2012, 09:22
  31. dzarro
    dzarro 12 września 2012, 09:24

    Aparat na swój sposób "wypasiony" i niewątpliwie zaawansowany technicznie, co nie zmienia faktu - że to sprzęt przede wszystkim dla onanistów , którym brak gripa i wizjera nie przeszkadza bo interesują ich parametry i zdjęcia testowe.
    Nie wiem też skąd bierze się przekonanie, że FF zacznie tanieć - na razie to mamy bardzo drogi kompakt i już trzecią drogą lustrzankę(czy - w tym przypadku - SLT). Zapowiadane tańsze aparaty FF od N i C wcale nie muszą być takie tanie jak się niektórym marzycielom wydaje. Zestaw z zoomem będzie pewnie nadal kosztował ok 10 tys. Nie ma się czym podniecać.

  32. sloma_p
    sloma_p 12 września 2012, 09:25

    Aaa, pierścień zmiany przysłony, zakochuję się :)

  33. Xan
    Xan 12 września 2012, 09:26

    Jak będzie fajnie obrazować to.. odkładamy.

    A co do migawki mam 1/12000 w D9 rzadko się zdarza żebym musiał czegoś powyżej 1/4000 używać...

  34. Michel
    Michel 12 września 2012, 09:34

    Cichy - i powstałaby A99 ;-)

  35. MarcinF
    MarcinF 12 września 2012, 09:35

    dzarro
    Jest wizjer optyczny i elektroniczny do wyboru.

    Grip ? Po co w takim maleństwie ? Ale jak bardzo potrzebujesz będzie dostępny dodatkowy uchwyt - przeczytaj uważnie.

  36. che6uevara
    che6uevara 12 września 2012, 09:39

    @dzarro, 10K za zaawansowany kompakt FF z niezłą optyką to przyzwoitą oferta. A pewnie z czasem stanieje i będzie można go nabyć za 6,5-7K. A to już prawdziwa okazja.
    No i nie wiem skąd przekonanie ze to sprzęt dla onanistów. Dla mnie to idealne wypełnienie luki na rynku, od czasu analogów (nie licząc M9) nie było takiego aparatu. Kompaktowe wymiary i plastyka pełnej klatki. Na to czekało wielu fotografów, ja też. A wizjer jest - dołączany :)

  37. sloma_p
    sloma_p 12 września 2012, 09:41

    Próbował ktoś z Was iść na zlecenie reporterskie z dołączanym wizjerem? Ja tak i wizjerem mi się...urwał...

  38. Xan
    Xan 12 września 2012, 09:42

    No ale kto mówi że to aparat dla kotleciarza...

  39. sloma_p
    sloma_p 12 września 2012, 09:44

    A kto mówi, że ja to robiłem na tzw. kotlecie? TO już nie ma innej reporterki?

  40. handlowiecupc
    handlowiecupc 12 września 2012, 09:47

    Ekonomiczna porażka. Żeby zakup się zwrócił, trzeba zrobić ponad 10000 fot. Nie widzę dla niego takiego zastosowania by mógł osiągnąć taki przebieg.
    Jeśli zapytacie skąd wziąłem te 10k to wyjaśniam. Zakup analogowej lustrzanki z obiektywem 50/1,7 to wydatek 150 zł. Zakup filmów, ich wywołanie i wykonanie odbitek 10x15 to koszt właśnie ok 9,5k zł za 10k szt.

  41. michalng
    michalng 12 września 2012, 09:49

    @dzarro

    A mi się wydaje ze to właśnie onaniści narzekają na brak gripa, czy wizjera czy innych "pierdół". Nie-onaniści będą robić zdjęcia. A do tego ten aparacik będzie nadawał się świetnie.

  42. qqrq
    qqrq 12 września 2012, 09:55

    jak dla mnie absolutna rewelacja. idealnie mieściłby mi się do nerki, w której noszę na co dzień Olympusa 35SP. jeśli test pokaże, że matryca jest godna tego Zeissa, to poważnie zastanowię się czy czekać dalej na wprowadzenie w Polsce do sprzedaży Sigmy DP1M, czy jednak wziąć ten kredyt ;)

  43. Kriss_12
    Kriss_12 12 września 2012, 10:02

    Bardzo mnie cieszy ta premiera. Myślę, że to przełom w myśleniu o cyfrowym aparacie kompaktowym.

  44. che6uevara
    che6uevara 12 września 2012, 10:02

    @handlowieccupc - 10K zdjęć to zaledwie kilka procent zdjęć które możesz wykonać tym sprzętem zanim umrze śmiercią techniczną. Więc jest to bardzo opłacalne - jako handlowiec powinieneś umieć to policzyć :)
    Poza tym z analogowej lustrzanki nie osiągniesz takiej jakości, tak wysokich ISO, ani takiej uniwersalności i wygody.

  45. sloma_p
    sloma_p 12 września 2012, 10:05

    No z ta uniwersalnością to przesadziłeś - spróbuj do tego RX-1 podpiąć 300/2.8 :) Ale oczywiście z resztą masz rację.

  46. Xan
    Xan 12 września 2012, 10:08

    Analogowej lustrzanki z AF, z szkłem 35/2 ? No chyba nie sam do D7 czy D9 z checia bym dołaczył MAF 35/2 ale to też kosztuje. No ale widzę że trzeba się na siłę doszukiwać argumentów na nie.. I chyba te koszty filmu to przy zakupie rosmannów ;). No ale widze że na siłę trzeba udowodnic ze APS-C to wszystko czego potrzeba...

    sloma_p dawno dawno temu w czasach analogowych panowie fotoreporterowie biegali z doczepianymi wizjerami. A inna sprawa że używanie swojego jednostkowego przypadku z innym aparatem i innym wizjerem jako wady aparatu który ledwo wyszedł... to nie za mocny argument.

  47. 12 września 2012, 10:10

    No to Sony pojechało... od dawna wieszczyłem ten moment, kiedy Nikon i Canon zostaną w tyle.

  48. cezner
    cezner 12 września 2012, 10:11

    10K to przyzwoita oferta? Rewolucja?
    Średnia zarobków w Polsce to 3700 brutto. Czyli na rękę będzie jakieś 2700. Ten aparacik kosztuje cztery pensje przeciętnego Polaka. Czyli to nadal taka sama abstrakcja jak Leica. Czy ten aparat będzie kosztował 10K czy 20K nie ma znaczenia. I tak bardzo niewielu go kupi.
    Jak ten kompakcik będzie kosztował z 4-5 tyś. to będzie można mówić o pewnej rewolucji. W tej chwili to żadna rewolucja. Cały czas kręcimy się wokół 10K za FF. Nie ważne czy to kompakt czy lustrzanka. Moim zdaniem to nie rewolucja.
    "Z czasem stanieje, to będzie przyzwoita oferta". Kiedy stanieje? Za rok, za dwa lata?
    I nie piszcie mi tu, że mnie nie stać to piszę dyrdymały. Po prostu uważam wydawanie 10K za kompakcik za chore.
    Co do bezlusterkowców z FF. Nie tak szybko. Jakiej wielkości obiektywy będą do takich bezlusterkowców? Już tutaj całą wagę i gabaryty robi obiektyw. To jak będzie wyglądał obiektyw 80mm/2.8F do bezlusterkowca?

  49. westberg
    westberg 12 września 2012, 10:17

    No a w Bangladeszu średnia zarobków to jakieś 30 $ na miesiąc. Nawet mi się nie chce liczyć ile średnich pensji mieszkańca Bangladeszu, kosztowałby ten aparat. I na pewno nikt w Bangladeszu tego aparatu nie kupi. Ani żadnego innego.

  50. sloma_p
    sloma_p 12 września 2012, 10:17

    Xan - to jeszcze obejrzyj te aparaty i wizjery do nich i zobacz jak były zbudowane. Poza tym to nie mój jednostkowy przypadek i nie mówię, że każdy tak musi mieć. Po prostu ja wolę mieć wbudowany wizjer i tyle (np. po to, żeby w stopce umieścić lampę błyskową, bo go nie zgubię, bo się nie urwie itp.). "Obrona" aparatu , którego jeszcze nie miało się w reku i nie wie się, jak jest zbudowane body i wizjer to słaby argument...

  51. 12 września 2012, 10:19

    Ciekawe co powiedzą wszyscy, którzy z powodu obrazowania klasyfikują m4/3 czy nawet APS-C w kategorii kompakt . Zgodnie z ich logiką to jest dalmierz, a może nawet lustrzanka :).

  52. Xan
    Xan 12 września 2012, 10:29

    Jaka obrona ot tylko wytykam błędne rozumowanie.

    Korpus ma być mały i zgrabny, coś jak TC-1 minolty.

    A że nie dla każdego to już nie mój problem..

  53. cezner
    cezner 12 września 2012, 10:42

    @westberg
    Myślałem, że mieszkamy w Europie a nie w Azji (zresztą Azja Azji nierówna).
    Niemca kosztuje ten kompakcik jedną pensję (średnio). To mało?
    To nadal bardzo wysoka cena.
    Poza tym poczekajmy na testy. Zobaczymy jak będzie wyglądać winietowanie i jakość obrazu. Na razie niewiele wiemy.

  54. bobby-6-killer
    bobby-6-killer 12 września 2012, 10:43

    Ciekawe skąd wiedziałem, że pierwsze zdanie będzie brzmiało:
    "Pełnoklatkowa matryca w aparacie kompaktowym: o wiele mniejszym i lżejszym od jakiejkolwiek pełnoklatkowej lustrzanki"
    Szkoda, ale to w końcu Sony, więc czego się spodziewać. Zerżnęli z X-ów pokrętło kompensacji ekspozycji, gwint na wężyk, przełącznik AF. Niestety wizjera nie zerżnęli. Do wsuwanej w sanki lunetki pasowała by skala głębi na obiektywie. Chyba, że jest wyświetlana na monitorku, jak w... Fuji. Ale nic straconego. S zaczyna czerpać z dobrych wzorców. Może coś sensownego się znajdzie, za jakiś czas. Tylko dali by spokój z ta miniaturyzacją. Nie wszyscy mają skośne oczka i 1,60 wzrostu.

  55. zentaurus
    zentaurus 12 września 2012, 10:49

    cezner@
    To takie żałosne przeliczanie i pokrętna kalkulacja. To nie jest kompakt dla każdego tak jak nie dla kazdego są Mercedesy i Lamborgini. Można narzekać że przeciętny polak musi wydać 25439 pensji na Ferrari i że ten samochód mimo że wiele lat jest produkowany to nie tanieje...O zgrozo, do pracy wygodniej się jedzie uzywanym Tico i taniej wychodzi a durne ludzie kupują jakieś auto-zabawki...

  56. Itey
    Itey 12 września 2012, 10:53

    Wycenili go na taka sama cene jak a99... troche dziwne z ich strony. Niemniej Sony zamieszało w kociołku, szefowie N,C i reszty pewnie zwołują zebrania :)

  57. Xan
    Xan 12 września 2012, 10:54

    bobby-6-killer rozumiem że żaden aparat w histori nie mial pokretła do kompensacji kompozycji i gwintu na weżyk, nie wspominajmy o przełaczniku AF.

    To wszystko przecież wynalazki fuji które pierwszy raz sie pojawiły w Xach ? co nie...

  58. zentaurus
    zentaurus 12 września 2012, 10:58

    bobby-6-killer@
    Gwint na węzyk był też w Zenicie... czyli Fuji... a fuj... Cały korpus X-a jest mocno osadzony na wzorach Leiki. Na szczęście Leika nie poszła śladem pewnego producenta z pod znaku nadgryzionego jabłka :)

  59. focjusz
    focjusz 12 września 2012, 10:59

    Fajnie że wypuścili nowe Lambo ( rgini) - tylko że nadal niewiele z tego wynika.
    Jak bym miał kupować ( może na starości mi odbije :) to chyba wolę jednak Leica ..

  60. westberg
    westberg 12 września 2012, 11:02

    -------focjusz | Jak bym miał kupować ( może na starości mi odbije :) to chyba wolę jednak Leica ..-----

    Proszę jaka alternatywa: sony albo leica. ;o)

  61. bobby-6-killer
    bobby-6-killer 12 września 2012, 11:03

    Nie, ale "odkopało" te sprawdzone wynalazki. Tak tylko uprzedzam, bo przy sypiącąch "leikach" "ferrarkach" "lambo", to i te ficzerki mogą się okazać przełomowymi patentami S. ;)

  62. Xan
    Xan 12 września 2012, 11:08

    Odkopało od C/N/S/P ? Bo jakoś przełącznik AF i pokrętło kompensacji to standard..

    A jeżeli chodzi o wejście na weżyk to nawet wojtki je miały od zawsze.. no ale kogo by jakieś Bessy obchodziły.

    No ale rozumiem, Fuji dobre bo odkopało. Sony złe bo... zrobiło to samo.

  63. canoes
    canoes 12 września 2012, 11:09

    X100 (1000$) - ma wbudowany wizjer optyczno/elektroniczny, jasność ta sama f/2.0, tyle że na fotkach GO jak z f/2.8 czy ta różnica jest warta 2000$ -czas pokaże.
    Sony (3000$) z wizjerem zewnętrznym (albo optyk albo elektronik).

  64. zentaurus
    zentaurus 12 września 2012, 11:09

    bobby-6-killer@
    Zawsze było narzekanie że Sony "wciska" niepotrzebne ficzery typu: GPS, tryby panoramy, Auto HDR, filmowanie a tu zgroza... same starocie: sterowanie jak w Leice czy Contaxie, celownik lunetkowy...
    Jak nie pałą to kijem :) :)

  65. canoes
    canoes 12 września 2012, 11:13

    Acha voitek ma tańsze wizjery optyczne
    link

    Szkoda że manual focus to elektronik - nie ma skali odległości czyli ustawianie ostrości na dany metr tylko przez LCD i przy włączonym zasilaniu :-(

  66. Sky_walker
    Sky_walker 12 września 2012, 11:20

    Sony złe, bo Sony, Fuji dobre, bo nie jest Sony.
    - mniej więcej na tym polega argumentacja części komentujących. Pogratulować.

    Porównanie do zarobków w Polsce genialne - jakby w ogóle ktokolwiek myślał o zarobkach w naszym kraju wyceniając aparat. Dla Brytola to 1 pensja - jak ktoś poważnie podchodzi do fotografii (i nie ma rodziny na utrzymaniu) to go bez problemu stać na takie cacko :) A jak go nie stać - to weźmie kredyt. :P

  67. bobby-6-killer
    bobby-6-killer 12 września 2012, 11:21

    Czy ja mówię, że źle? Po prostu troszkę to mnie bawi, ze tak nowatorska firma montuje gwint w spuście. Nie dlatego, że jest bardziej praktyczny o elektrycznego, tylko po to, żeby dać znać kto jest konkurentem. Wiem, że sonyboysów mocno drażni porównywanie do "maleńkiego" Fuji. Sony pozazdrościło sukcesów X-om i postanowiło zawalczyć wielkością matrycy. Póki co, mnie nie kupili, wolę wizjer i większe body.

  68. westberg
    westberg 12 września 2012, 11:23

    Sky - no a u nas, wystarczy, że skończy gimnazjum i już będzie tak wykształcony (zdaniem ministerki Szumidokołalas), że zarobi dziesiątki tysięcy złotych na miesiąc. Zatem - uszy do góry rodacy, kończcie gimnazja i zarabiajcie miliony.

  69. cezner
    cezner 12 września 2012, 11:24

    @zentaurus
    A od kiedy to SONY produkuje "Mercedesy"? SONY produkuje dla ludu. To żaden mercedes i ferrari.
    Gdyby SONY inaczej spozycjonowało ten aparat mogłoby rzeczywiście zarobić krocie. Apple tyle zarabia bo sprzedaje sprzęt dla ludu a nie dla wąskiej grupy. Niestety SONY spozycjonowało ten aparat tak jak inne FF. Czyli nie ma tu żadnej rewolucji. Nie ma FF dla ludu!

  70. westberg
    westberg 12 września 2012, 11:34

    Cezner - ale nie zmienia to faktu, że jest to najtańsza matryca 35 mm na rynku. Zatem zasługą sony, jest to, że można kupić aparat z matrycą 35 mm z doskonałym obiektywem zeissa, za cenę za jaką nie kupi się samego body półprofesjonalnego, żadnego z producentów. Nie wiem czego Kolega oczekiwał, skoro zwykłe kompakty aps bez obiektywu potrafią kosztować kilka tysięcy złotych. Wygląda mi to na zrzędzenie dla samego zrzędzenia.

  71. zentaurus
    zentaurus 12 września 2012, 11:37

    cezner@
    Jakoś Zeissowi nie przeszkadza mariaż z firmą produkującą dla ludu :) Jestem dziwnie spokojny o swietna sprzedaz tego cacka.

  72. Xan
    Xan 12 września 2012, 11:39

    Ja się zastanawiam ile taki Zeiss by kosztował z bagnetem E/A czy pod Canona/Nikona.

  73. canoes
    canoes 12 września 2012, 11:50

    Distagon T* 2/35 - kosztuje 1100$,.

  74. westberg
    westberg 12 września 2012, 11:52

    Ale jest on manualny, prawdaż nieprawdaż, a ten z obrazka będzie z autem i fokusem na raz.

  75. canoes
    canoes 12 września 2012, 12:04

    W zeiss cenę generuje głównie optyka np.
    Zeiss 85m f/1.4 do Sony z AF i przysłoną - 1600$
    A manualny Zeiss 85mm f/1.4 do Canona/Nikona -1300$

  76. Xan
    Xan 12 września 2012, 12:10

    No to samo szkło z AF mogło by kosztować min 1200$ przy cenie referencyjnej aparatu 1800$ za "korpus" FF nie wydaje się dużo.

    I klnę na to maleństwo bo jak obrazke bedzie ładny to się wyleczę z MAF 35/2.

  77. bobby-6-killer
    bobby-6-killer 12 września 2012, 12:11

    canoes, to nie są identyczne optycznie szkła, nawet ilość elementów jest inna.

  78. canoes
    canoes 12 września 2012, 12:14

    bobby, co to ma za znaczenie? Identyczne parametry i nieco inne konstrukcje. Raczej nie ma zbyt dużych różnic w kosztach układów optycznych.

  79. cezner
    cezner 12 września 2012, 12:18

    @westberg
    Najtańsza może i ta matryca jest ale nie tania.
    RX100 kosztuje 3K. No teraz trochę taniej - 2600 zł. Dlaczego FF nie miałby kosztować dwa razy więcej :-)? Teraz kosztuje 4 razy więcej...
    Dobra, poczekajmy na testy i pierwsze zdjęcia. Jak się okaże że jest bosko, to może, może...

  80. bobby-6-killer
    bobby-6-killer 12 września 2012, 12:19

    Więcej soczewek, inny układ i mechanizmy, silnik AF, to wszystko kosztuje. Manualnej 85 - silnik raczej by nie bujnął. ;)

  81. mekanik
    mekanik 12 września 2012, 12:25

    @grzegorz_maj

    "1/2000 bo ma migawkę zintegrowaną z przysłoną"

    No tylko troche szkoda ze nie poszli tropem Fuji i nie wbudowali filtra ND. Wtedy nikt nie mialby prawa narzekac.

  82. mekanik
    mekanik 12 września 2012, 12:29

    @Youkin

    "dpreview: czy świat jest gotowy na 2800 $ za kompakt FF ze stałką ??"

    i na VF za $600, oslone na obiektyw za $179 i takiego pstryczka dumnie nazywanego gripem za $249.

  83. mate
    mate 12 września 2012, 12:36

    @cezner
    Bo matryca jest 7x większa, bo ma inny obiektyw, bo jest pierwszy na rynku (a przede wszystkim to), bo jest jeszcze dużo "bo". Sony , jak i każdy inny producent foto, nie ustala cen w oparciu o kraje 3-go świata, a takim względem Europy Zachodniej, USA czy Japoni z punktu widzenia zarobków jesteśmy. Jednomiesięczne wynagrodzenie za matrycę FF z prawdopodobnie świetnym szkłem to naprawdę nie jest kosmos cenowy.

  84. mekanik
    mekanik 12 września 2012, 12:37

    Ja sie tylko tak zastanawiam, skoro da sie wcisnac pelnoklatkowy sensor w takie malenstwo to dlaczego jeszcze nie ma pelnoklatkowych lustrzanek wielkosci OM czy FM3a? Malych, lekkich, porecznych a nie takich armat po kilogramie, poltora, lamiacych kregoslup. Ile musi wazyc elektronika i ile miejsca zajmowac? Sony pokazuje ze niewiele. Czyli technicznie nie ma przeszkod zeby cyfrowe, pelnoklatkowe lustrzanki byly wieksze i ciezsze niz analogi, a ja dobrze pamietam ze moje analogowe lustrzanki byly naprawde lekkie i male.

  85. krzyskra0
    krzyskra0 12 września 2012, 12:43

    PIĘKNY.

  86. Xan
    Xan 12 września 2012, 12:52

    @mekanik bo FUFU dlsry kupują głownie kotleciarze, operatorzy teleobiektywów tudzież studyjni przyzwyczajeni do jeszcze większych puszek.

    Nie było parcia/rynku na mniejsze korpusy, a sam z chęcią bym przywitał FF DLSR wielkości mojego starego SRT-101.

    Inna sprawa że cenę tego malenstwa też podbija miniaturyzacja.

  87. leszek3
    leszek3 12 września 2012, 13:24

    Mówta co chceta, a mnie nieodmiennie zadziwia, że aparat za 3k$ ma wbudowany program imitowania obrazu aparatu zabawkowego za 3$.

  88. Ritter
    Ritter 12 września 2012, 13:57

    Dla mnie najważniejszy jest fakt, że ten aparat w ogóle powstał.
    Prawdziwy "game changer", po nim już nie będzie "jak przedtem" (chyba, że ciągle będziemy wzdychać do "ery analogowej"... co sam czasem robię).
    Brawa dla SONY.

  89. 12 września 2012, 14:03

    cena tego kompaktu musi byc wysoka, Sony musi chronić rynek DSLR, zwłaszcza ze premiera miała tez pelnoklatkowa lustrzanka. przy okazji marka pozycjonuje sie jako premium i zgarnie troche pieniędzy od entuzjastów technicznych nowinek i zawodowych fotografow, mniej wrazliwych na cene. ciekawi mnie dlaczego tak długo trwało wpuszczenie kompaktu FF, czy rynek nie był gotowy czy Sony faktycznie przełamali jakies bariery lub ograniczenia technologiczne/projektowe?

  90. canoes
    canoes 12 września 2012, 14:11

    Dokładnie minęło 10lat od pierwszego aparatu FF. Przez ten czas ile wydałeś już na produkty pośrednie (tanie kompakty z matrycami 1/2.5", droższe 1/1,7" i potem 4/3", APSC) - masz odpowiedź.

  91. westberg
    westberg 12 września 2012, 14:11

    ---------sobi3 - ciekawi mnie dlaczego tak długo trwało wpuszczenie kompaktu FF, czy rynek nie był gotowy czy Sony faktycznie przełamali jakies bariery lub ograniczenia technologiczne/projektowe?---------

    A kto był zainteresowany zamknięciem złotej epoki dojenia jeleni beznadziejnym aps`em, sprzedawanym za ogromną kasę, jako największe osiągnięcie ludzkości w dziedzinie fotografii? Na pewno nie te wiodące firmy ze szlachetnym , fotograficznym rodowodem. To sony starało się naruszyć status quo 900 i 850. Teraz, jak się wydaje, faktycznie układ sił się zmienia.

  92. kivirovi
    kivirovi 12 września 2012, 14:13

    Aparat jest zdecydowanie rewolucyjny. A pomyślcie jak by tam, nawet na stałe, włożyli obiektyw typu hiperzoom. Już na początku roku w wywiadzie z szefem Ricoh/Pentax padły słowa, że przyszłość jest w FF bez lustra. Sony tym aparatem robi pierwszy krok. Czy pierwszy wymienny FF będzie od Ricoh czy od Sony zobaczymy.

    Bardzo podoba mi się ten aparat, jak też i Fuji X, i gdyby mi go dali bardzo bym się ucieszył. Jednak zwyczajnie jestem za skąpy na taki zakup.

  93. kivirovi
    kivirovi 12 września 2012, 14:21

    @westberg, średnia pensja w Bangladeszu wynosiła w 2008r 120$

  94. 12 września 2012, 14:27

    ""A kto był zainteresowany zamknięciem złotej epoki dojenia jeleni beznadziejnym aps`em, sprzedawanym za ogromną kasę, jako największe osiągnięcie ludzkości w dziedzinie fotografii? "
    Tylko czy nie ma teraz kolejnej złotej epoki dojenia jeleni (mniej) beznadziejnym FF, sprzedawanym za ogromną kasę :)
    Pytanie czy warto tyle dopłacać za ff w kompakcie w imię "plastyki"... indywidualna sprawa, fajnie jednak ze jest wybór

  95. westberg
    westberg 12 września 2012, 14:31

    Za ogromną kasę aparaty FF sprzedaje nikon i canon. Tylko, że to się powoli kończy. Z czasem coraz mniej jeleni łyknie cenę 13.000 zł (w zwyż) za dostęp do matrycy FF w średnioudanym body. I stanie się to dzięki warunkom jakie postawiła tym koncernom firma sony.

  96. westberg
    westberg 12 września 2012, 14:33

    Co do plastyki FF z kompaktu. W pewnych sytuacjach kompakt FF (w sensie małego aparatu) jest nie do zastąpienia. A że w takich sytuacjach może występować ciśnienie na brak kompromisu w dziedzinie jakości...no to... Leiki nie kupuje się wyłącznie ze snobizmu.

  97. filorp
    filorp 12 września 2012, 14:34

    No cóż pierwszy krok wykonany.... drugim będzie bezlusterkowiec FF z wymienną optyką - myslę, że to będzie należało do Pentaxa, pomimo tego, że padały włąsnie ze strony Pentaxa stwierdzenia że Wizjer optyczny długo jeszcze będzie lepszy od elektronicznego....

  98. Marian
    Marian 12 września 2012, 14:36

    Pełnoklatkowy, z 35 mm Zeissem, to obiekt wart pożądania. Oby tylko filtry zastosowane na matrycy nie zostawiły go daleko w tyle za Leicą.

  99. wulf
    wulf 12 września 2012, 14:59

    Z tym wieszczeniem "powrotu do normalności" to bym się tak nie spieszył.
    Za analoga kompakty ze stałoogniskowym obiektywem były wielokrotnie tańsze od lustrzanek. Rozumiem, że obecnie różni się to tylko brakiem bagnetu, układu AF, mechaniki lustra i migawki, stąd różnica w cenie powinna być mniej wyraźna. Lustrzanka + tego typu obiektyw i tak nadal powinna być ponad 2x droższym zestawem od takiego aparaciku.

  100. canoes
    canoes 12 września 2012, 15:13

    Contax G2 z obiektywem - kosztował nowy 1700$. Tyle że obiektywy były wymienne i miał wizjer.

  101. Sky_walker
    Sky_walker 12 września 2012, 15:34

    filorp | 2012-09-12 14:34:27 - nawet jeśli Pentax coś planuje to raczej nie wyrobi się przed Sonym i zresztą - nie ma kto im dać matryc ;) :) Pełnoklatkowy NEX ja wyjść już w przyszłym roku z tą samą matrycą co RX1/A99/VG900

  102. MaciekNorth
    MaciekNorth 12 września 2012, 15:56

    Pentax nigdy nie wypuści cyfrowej pełnej klatki, użytkownicy na to nie pozwolą! ;)

  103. lemarais
    lemarais 12 września 2012, 15:58

    Dziwny aparat. Wydaje mi się, że to chyba zapowiedź dwóch aparatów w przyszłości tego typu FF od Sony - jeden mały z 35mm drugi z wymienną optyką. Jeśli już takie szkło i zew. wizjer to aparat mógł być większy, wygodniejszy. To chyba taki promocyjny sprzęt. No ale producent nazywa go kompaktem i przyznaję po co w takim FF?

  104. miszczu
    miszczu 12 września 2012, 16:31

    Wystarczyłoby dokleić jakiś obiektyw razy 16 i byłby hit roku ! ale coś sony nie może bo by konkurencja się obraziła :-)

  105. miszczu
    miszczu 12 września 2012, 16:32

    i kasy by nakuli za dużo ! :-)

  106. lpv
    lpv 12 września 2012, 16:41

    wulf

    "Za analoga kompakty ze stałoogniskowym obiektywem były wielokrotnie tańsze od lustrzanek."

    niezupełnie... kompakty z niewymienną, stałoogniskową optyką [ nikon 28ti oraz 35 ti, konica hexar af, a nawet contax t2 ] nigdy nie były tanie... a do takowych powinniśmy dziś porównywać nowego sony.

    mało tego... nawet dziś wspomniane aparaty nie należą do super tanich...

    heh.. nowości się pokazują, photokiny mijają jedna za drugą a mój zestaw się nie starzeje i raczej nigdy tego nie zrobi :)

    link

    no... to tam sobie ładnie pstrykajcie kochani...

  107. Xan
    Xan 12 września 2012, 16:54

    lpv do listy dodaj też TC-1, te małe analogowe "kompakty" miały doskonała optykę. Pentax też miał fajne maleństwa.

    Mam nadzieje że wróci era mały zgrabnych dobrze obrazujących "kompaktów".

  108. czary44
    czary44 12 września 2012, 16:56

    Jest mniejszy o kilka milimetrów od mojego E-P1 z 12 2.0 lub 45 1,8 !!! BRAWO SONY !!!

    Fantastyczny aparat!!

    Na migawkę 1/2000 widzę proste lekarstwo, filtr ND :)

    Jak sobie przypomnę jak szydziłem z Sony na początku ich drogi z dslr, żeby lepiej zabrali się za telewizory to teraz mi głupio. "Niestety", będę musiał kupić tego soniacz!! :D

    @cezner, pomyśl jeszcze raz, czy aby na pewno Sony robiło ten sprzęt dla Polaków albo innych biedaków? I czy czasem lustro ze stałką 35 nie jest droższe i ciężkie tak, że w połowie drogi na szczyt nawet najniższy, np Smerek w Bieszczadach, masz ochotę go porzucić w lesie??

  109. uzurpator
    uzurpator 12 września 2012, 16:58

    "Więcej soczewek, inny układ i mechanizmy, silnik AF, to wszystko kosztuje. Manualnej 85 - silnik raczej by nie bujnął. ;)"

    Gwoli ścisłości - w tym ziessie z AFem nie ma silnika. Napęd jest na śrubokręt i buja się cały układ (powolutku, ale się buja).

  110. lpv
    lpv 12 września 2012, 17:10

    czary44 - zgadzam sie z kolegą, popieram... dobry ruch sonego.. a i telewizory oraz sprzęt hi fi ropbią i robili przednie...

    xan - zgadza się.. pewnie jeszcze kilka innych pozycji można dorzucić :)

  111. westberg
    westberg 12 września 2012, 17:56

    ----------uzurpator | Gwoli ścisłości - w tym ziessie z AFem nie ma silnika. Napęd jest na śrubokręt i buja się cały układ (powolutku, ale się buja).------

    Gwoli ścisłości to buja się całkiem szybko, tylko że strasznie głośno. Owszem przelecenie pełnej skali od końca do końca trochę w tym zeiss sony 85 trwa, ale przecież normalnie takiej pracy autofokus nie ma do wykonania. Jeżeli ruchy są niewielkie, to autofokus działa szybko. Z całą pewnością szybciej niż sigmowski hsm (akurat mam porównanie).

  112. happytommy
    happytommy 12 września 2012, 18:30

    P i ę k n y !!!

  113. PASQD_PL
    PASQD_PL 12 września 2012, 19:44

    Jest mój !

  114. czary44
    czary44 12 września 2012, 19:47

    Nie! Mój! ;)
    A tak na serio to chyba będzie trzeba poczekać około rok na spadek ceny.

  115. ilDottore
    ilDottore 12 września 2012, 20:01

    @czary44: za rok to juz bedziesz przebierac w pelnej ofercie takich aparatow. :-) Nie mam watpliwosci ze Fuji, Canon i Nikon teraz beda ZMUSZONE odpowiedziec. Brawo dla Sony za wsadzenie kija w mrowisko! Wygra producent oferujacy w takim wynalazku najszybszy AF, bo tu jednak wciaz widac przewage lustrzanek FF. Ale idea takiego malego pstrykadelka z pelna klatka jest sluszna i pozostaje tylko jej kibicowac. A moze Pasikonik wypusci takiego malucha ze szklem Leica? :-)

  116. Xan
    Xan 12 września 2012, 20:22

    "Wygra producent oferujacy w takim wynalazku najszybszy AF" oj nie wiem akurat tutaj inny klient wchodzi w grę. Kombinacja ogniskowa/jakość obiektywu/jakość obrazka z matrycy może być kluczowa.

    Znam osoby co zabija za coś z 40mm inne będą chciały 50 a nawet 60mm.... I ciekawe jak MF na tym wygląda bo pierścień nastraja optymistycznie.

  117. lpv
    lpv 12 września 2012, 20:23

    pamiętam czasy kiedy nikon oficjalnie wypowiadał się że nigdy nie wypuści FF gdyż DX jest taaaaaki wspaniały... albo jak leica bełkotała że nie jest możliwe wypuszczenie dalmierza z małym obrazkiem...

  118. czary44
    czary44 12 września 2012, 20:33

    ilDottore | 2012-09-12 20:01:00
    @czary44: za rok to juz bedziesz przebierac w pelnej ofercie takich aparatow.

    Mam nadzieję że tak będzie bo właśnie dzięki temu spadną ceny takich puszek :)
    AF to dla mnie bardzo ważna sprawa bo obrazek już w prawie wszystkim jest wystarczająco dobry. Z samym fokusem też już jest coraz lepiej, kompakty na kontraście dogoniły już amatorskie lustrzanki, patrz OM-D. Jedynie Fuji odstaje jeszcze, no ale to kwestia czasu.

    @Xan, MF w Soniakach podobno jest świetnie rozwiązany ze względu na znaczenie obszarów ostrych kolorami, piszę podobno bo wiele osób mi o tym mówiło, sam bawiłem się tylko chwilkę w kamerze.
    Co do ogniskowych to 35mm moim zdaniem świetne, a lekkie cropowanie bez problemowe przy tej rozdziałce.

  119. lpv
    lpv 12 września 2012, 22:24

    ktoś zauważył synchronizację z lampą do 1/2000?.. i to bez idiotycznych tricków..

    wow !!!

  120. kris@79
    kris@79 12 września 2012, 23:54

    lpv@ "ktoś zauważył synchronizację z lampą do 1/2000?.. i to bez idiotycznych tricków..

    wow !!!" a gdzie żeś Ty to wyczytał ?
    czas migawki 1/2000 przy stałoogniskowym obiektywie /2 to lekkie nieporozumienie , chyba że ma jakieś filtry wbudowane na stałe .
    ogólnie wielkie brawa dla Sony za ten krok

  121. krzyskra0
    krzyskra0 12 września 2012, 23:55

    w Fuji X100 można synchronizować takie krótki czasy bo tam jest migawka centralna

  122. mate
    mate 13 września 2012, 01:57

    kris@79
    W tym Soniaczu jest migawka centralna a nie szczelinowa, więc nie ma problemu aby było takie synchro.

  123. lpv
    lpv 13 września 2012, 05:30

    za dpreview:

    "The lens, which is designated as a Carl Zeiss Sonnar T* features a leaf shutter for essentially silent operation. This design means the camera can sync with flashes all the way up to its 1/2000th maximum shutter speed"

  124. lpv
    lpv 13 września 2012, 05:32

    swoją drogą kris@79 nie rozumiem cię dlaczego "czas migawki 1/2000 przy stałoogniskowym obiektywie /2 to lekkie nieporozumienie"

  125. lpv
    lpv 13 września 2012, 05:36

    ... poza tym to nie jest finalna wersja aparatu, więc mogą jeszcze dać 1/4000 na przykład...

    choć z drugiej strony może być techniczna limitacja właśnie dlatego że jest zastosowany leaf shutter w obiektywie.. ale z drugiej strony daje to właśnie możliwość synchronizacji lampy do 1/2000 czego nie potrafi żadne lustro, ani bezlusterkowiec... dla mnie - używającego lamę nagminnie, szczególnie w dzień - ma to wielkie znaczenie.

  126. ***s***
    ***s*** 13 września 2012, 06:29

    nie wiem czy to dobrze dla RX1 czy zle dla A99 ale pisza ze w USA na amazonie zrobiono wiecej zamowien na RX1 niz na A99. Mysle ze to moze byc z tego powodu ze RX1 ludzie sa w stanie kupic w ciemno - toz to najtansze body FF na rynku a na A99 wstrzymuja sie do pelnego testu.

  127. ***s***
    ***s*** 13 września 2012, 07:17

    kivirovi | 2012-09-12 14:13:02.........Już na początku roku w wywiadzie z szefem Ricoh/Pentax padły słowa, że przyszłość jest w FF bez lustra. Sony tym aparatem robi pierwszy krok. Czy pierwszy wymienny FF będzie od Ricoh czy od Sony zobaczymy.


    Taki sprzet w sumie juz jest - nazywa sie VG900

  128. westberg
    westberg 13 września 2012, 08:05

    --------kivirovi | 2012-09-12 14:13:02.........Już na początku roku w wywiadzie z szefem Ricoh/Pentax padły słowa, --------

    Było takie przysłowie o szewcu i braku obuwia. Poza tym odkrywczość myśli jest doprawdy porażająca; wszyscy dotąd myśleli, że im mniejsza matryca tym lepsza...Tiaaa....

  129. Tomas
    Tomas 13 września 2012, 09:31

    Czekamy na nex9 od sonego malpke z wymienną optyką FF

  130. uzurpator
    uzurpator 13 września 2012, 11:00

    "Gwoli ścisłości to buja się całkiem szybko, tylko że strasznie głośno"

    Powiedziałbym raczej, że to jeden z najwolniejszych i najgłośniejszych obiektywów na bagnet A, co wcale nie zmienia faktu, że jest jednocześnie jednym z najlepszych :)

  131. westberg
    westberg 13 września 2012, 11:04

    Uzurpator, no ale on naprawdę nie jest taki wolny. Proszę mi uwierzyć, że zeiss 85 zapięty na a850 ostrość ustawia szybciej niż sigma z hsm. Nie jest wolny. Natomiast rzeczywiście jest głośny, dużo głośniejszy od minolty 85 (sprawdzałem przed zakupem).

  132. kris@79
    kris@79 13 września 2012, 11:53

    lpv@ jeżeli z tą migawka tak jest to ok, do do czasów otwarcia , pytasz czemu lipa , bo "w słońcu" nie zrobisz zdjęcia bez filtrów przy otwartej przysłonie , nawet 1/4000 bywa mało ;)

  133. ***s***
    ***s*** 14 września 2012, 05:52

    Nie jestem pewien jak dziala "ta" migawka ale wikszosc centralnych dziala tak ze nie ma co liczyc na pelne rozmycie na 2.0 przy 1/4000 bo migawka to w sumie taka przyslona ... zeby dojechac do 2.0 musi zaczac od jakiejsc 32 16 8 5.6 4 2.8 2 - oczywiscie wszytsko w 1/4000sek ale jednak ... Bedzie wiec taki jednak polowiczny bokeh. W niektorych systemach centralna przy krotszych czasach wcale nie otwiera sie bardziej niz do f5.6 bo nie wzdazy i juz musi sie zamykac.
    Chyba ze sony tak jak w Nexach wspomaga sie cyfrowa migawka do otwarcia a tylko do zamkniecia szczelinowa (w nexach oczywiscie lamelkowa). Wowczas polowiczny zysk bo swiatlo i tak przeleci przez obiektyw kiedy migawka/przyslona sie zamyka.

    Radze wiec przygotowac filtry neutralne jesli ktos chce focic na 4000 i 2.0.

    Swietna jednak bedzie zabawa z fleshem. Kazdy czas nawet opoznienia beda tuszowane. Mase kreatywnych mozliwosci.

    Tylko czy i jak beda dzialay stare fleshe? jakies przejsciowki ? wyzwalanie blyskiem? Mam nadzieje ze tego sony nie wywalila (tzn odpalania wireless lamp Sony)

  134. czary44
    czary44 14 września 2012, 16:42

    Pierwsze sample: link
    :)

  135. 14 września 2012, 21:48

    A jaki on ma bagnet? Minolty? Czy nowy?

  136. 14 września 2012, 21:50

    A może niewymienny obiektyw, zamontowany na stale?

  137. 14 września 2012, 22:04

    Hę... doczytałem na początku 8-D

    24 megapikseli i stałoogniskowy obiektyw Carl Zeiss Sonnar T* 35 mm f/2.
    ^^^^^^^^^^^^^^^^^^^
    Tylko później już o tym nie ma.

  138. goornik
    goornik 15 września 2012, 10:19

    Porównując Fuji X100 do RX-1, chyba wolę Fuji, bo:
    - 3x tańsza, przy połowie powierzchni sensora, a obiektyw też f/2
    - ma wbudowany genialny wizjer
    - jest o niebo ładniejsza

  139. Szabla
    Szabla 15 września 2012, 21:50

    Cena czyni cuda. :)

  140. qbic
    qbic 16 września 2012, 00:13

    Ja mam X100, ale RX-1 wydaje się być lepszym aparatem, jedyne co mi nie leży to brak wbudowanego EVF, zamiast tego jest duży ekran....

  141. Euzebiusz
    Euzebiusz 16 września 2012, 13:31

    "- 3x tańsza, przy połowie powierzchni sensora, a obiektyw też f/2 "

    Fajne :-)

  142. Szabla
    Szabla 16 września 2012, 14:40

    Połowa powierzchni sensora - czysty zysk! ;)))

Napisz komentarz

Komentarz można dodać po zalogowaniu.


Zaloguj się. Jeżeli nie posiadasz jeszcze konta zarejestruj się.