Pentax K-7 - test aparatu
6. Jakość obrazu JPEG
Przycisk kierunkowy ''w prawo'' umożliwia zmianę wyglądu zdjęć JPEG. Dostępnych jest 7 trybów: Jasny, Naturalny, Portret, Pejzaż, Żywe, Blady i Monochromatyczny. Każdy z nich może być regulowany w 9-stopniowej skali pod względem: nasycenia, odcienia, jasności, kontrastu, ostrości, oraz tonowania. Dodatkowo przy wyborze trybu Monochromatycznego można użyć filtru kolorowego (zielony, żółty, pomarańczowy, czerwony, purpurowy, błękitny, niebieski lub podczerwony).
K-7 ma kilka funkcji poprawiających programowo zakres tonalny na
zdjęciu JPEG. Można więc posłużyć się funkcją kompensacji cienia i
prześwietlenia, która spowoduje, że szczegóły w cieniach zostaną 
rozjaśnione, a obszary jasne będą chronione przed prześwietleniem.
Zdjęcia o większym zakresie tonalnym można tworzyć korzystając 
z funkcji wielokrotnej ekspozycji lub funkcji Zdjęcie HDR. Warto pamiętać,
że w przypadku używania tego typu funkcji (oprócz wielokrotnej ekspozycji) 
przy wysokich ISO, wzrasta 
szum na zdjęciu, dlatego stosować je trzeba z rozwagą. Poniżej 
pokazujemy kilka przykładów zastosowania wspomnianych funkcji.
| Ustawienia neutralne | |||
|   | |||
| Wielokrotna ekspozycja: złożenie 9 zdjęć przy automatyce ekspozycji | |||
|   | |||
| Kompensacja cienia (maksymalna) i prześwietlenia | |||
|   | |||
| Filtr cyfrowy: HDR | |||
|   | 
W aparacie dostępne są Filtry cyfrowe, które automatycznie upiększają 
wykonane zdjęcie. W K-7 ta funkcja jest mocno rozbudowana i daje sporo 
możliwości poprzez regulację dużej ilości parametrów w każdym z filtrów.
Zdjęcia mogą być obrabiane w locie, lub po ich wykonaniu w trybie przeglądania zdjęć.
Lista filtrów jest następująca:
- Aparat dziecinny - zdjęcia przypominają fotografie z dziecinnego aparatu,
- Retro - zdjęcia przypominają stare fotografie,
- Wysoki kontrast - tryb służący do robienia zdjęć z wysokim kontrastem,
- Ekstrakcja koloru - umożliwia wyodrębnienie określonego koloru i uchwycenie pozostałej części zdjęcia w czerni i bieli,
- Miękki - służy do robienia zdjęć z miękką ostrością,
- Błyski gwiazd - na przykład na zdjęciach nocnych dodawane są efekty przypominające krzyżyki do jasnych punktów zdjęcia,
- Rybie oko - zdjęcie przypomina użycie obiektywu typu rybie oko,
- Filtr niestandardowy - umożliwia stworzenie własnego filtru.
Jakość zdjęcia JPEG możemy także poprawiać niwelując wady obiektywów. W menu znajdziemy funkcję korekty dystorsji oraz aberracji chromatycznej.
Poniżej przedstawiamy porównanie jakości zdjęć JPEG przy ustawieniach 
neutralnych i minimalnym wyostrzeniu.
|  | 
| 100 ISO | |||
|  |   |   |     | 
|  |   |   |     | 
|  |   |   |     | 
|  |   |   |     | 
| 200 ISO | |||
|  |   |   |     | 
|  |   |   |     | 
|  |   |   |     | 
|  |   |   |     | 
| 400 ISO | |||
|  |   |   |     | 
|  |   |   |     | 
|  |   |   |     | 
|  |   |   |     | 
| 800 ISO | |||
|  |   |   |     | 
|  |   |   |     | 
|  |   |   |     | 
|  |   |   |     | 
| 1600 ISO | |||
|  |   |   |     | 
|  |   |   |     | 
|  |   |   |     | 
|  |   |   |     | 
| 3200 ISO | |||
|  |   |   |     | 
|  |   |   |     | 
|  |   |   |     | 
|  |   |   |     | 
| 6400 ISO | |||
|  |   |   |     | 
|  |   |   |     | 
|  |   |   |     | 
Interesującą kwestią są różnice w jakości zdjęć JPEG z aparatów K-7 i
K20D. Zastosowano w nich tę samą matrycę, choć jak widać, procesy
obrazowania się różnią. Oprócz innego działania  balansu bieli, widać,
że zdjęcia JPEG w K-7 są nieco mniej wyostrzone niż w  K20D pomimo 
ustawionego  w obu przypadkach minimalnego stopnia ostrości.
Pod względem ilości szumu za dużych różnic nie widać. Na zdjęciach 
z obu aparatów szum zaczyna się uwidaczniać na ISO 800. Rośnie on wraz ze
wzrostem czułości, ale oprogramowanie stara się mocno ten szum niwelować 
pomimo wyłączonej w menu redukcji szumów. 
Chyba właśnie z powodu mocnego odszumiania jakość JPEG-ów z K-7 na najwyższych czułościach jest gorsza niż w przypadku Nikona D300. Wady takiego procesu widać, kiedy porównamy K-7 do Olympusa E-3 mającego matrycę o podobnej gęstości pikseli jak K-7. Na zdjęciach z E-3 widać szum, ale jego drobnoziarnista struktura nie niszczy szczegółów na zdjęciu, tak jak to odbywa się w K-7.
Skala wyostrzania zdjęć JPEG w K-7 zawiera się pomiędzy -4 a +4, ze skokiem jednostkowym. Poniżej przedstawiamy działanie tego procesu na przykładzie zdjęć wykonanych na czułości ISO 100.
| Pentax K-7, ISO 100 | |||
|  |   |   | |
|  |   |   | |
|  |   |   | |



 
                        





 
                         
                         
                        
 
                         
                         
                         
                        
 
                         
                            Optyczne.pl jest serwisem utrzymującym się dzięki wyświetlaniu reklam. Przychody z reklam pozwalają nam na pokrycie kosztów związanych z utrzymaniem serwerów, opłaceniem osób pracujących w redakcji, a także na zakup sprzętu komputerowego i wyposażenie studio, w którym prowadzimy testy.
 Optyczne.pl jest serwisem utrzymującym się dzięki wyświetlaniu reklam. Przychody z reklam pozwalają nam na pokrycie kosztów związanych z utrzymaniem serwerów, opłaceniem osób pracujących w redakcji, a także na zakup sprzętu komputerowego i wyposażenie studio, w którym prowadzimy testy.