Przetwarzanie danych osobowych

Nasza witryna korzysta z plików cookies

Wykorzystujemy pliki cookie do spersonalizowania treści i reklam, aby oferować funkcje społecznościowe i analizować ruch w naszej witrynie, a także do prawidłowego działania i wygodniejszej obsługi. Informacje o tym, jak korzystasz z naszej witryny, udostępniamy partnerom społecznościowym, reklamowym i analitycznym. Partnerzy mogą połączyć te informacje z innymi danymi otrzymanymi od Ciebie lub uzyskanymi podczas korzystania z ich usług i innych witryn.

Masz możliwość zmiany preferencji dotyczących ciasteczek w swojej przeglądarce internetowej. Jeśli więc nie wyrażasz zgody na zapisywanie przez nas plików cookies w twoim urządzeniu zmień ustawienia swojej przeglądarki, lub opuść naszą witrynę.

Jeżeli nie zmienisz tych ustawień i będziesz nadal korzystał z naszej witryny, będziemy przetwarzać Twoje dane zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W dokumencie tym znajdziesz też więcej informacji na temat ustawień przeglądarki i sposobu przetwarzania twoich danych przez naszych partnerów społecznościowych, reklamowych i analitycznych.

Zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies możesz cofnąć w dowolnym momencie.

Optyczne.pl

Test aparatu

Pentax K-7 - test aparatu

14 września 2009
Krzysztof Mularczyk Komentarze: 138

8. Zakres tonalny

Pod względem zakresu tonalnego i dynamiki tonalnej nowy K-7 okazuje się zachowywać tak samo jak K20D. Całkowity zakres tonalny przy czułości ISO 100 wyniósł około 7.5 EV, zaś dynamika tonalna to około 6 EV. Jak pamiętamy wyniki te są bliskie także temu, co pokazał Olympus E-3 - 10-megapikselowa lustrzanka, ale z gęstością pikseli porównywalną do K20D i K-7.

Pentax K-7 - Zakres tonalny


Wynik, jaki odnotowuje K-7 w tej kategorii jest stosunkowo słaby. Canon ze swoim 15-megapikselowym modelem 50D pokazał, że wzrost upakowania pikseli wcale nie musi pociągać za sobą spadku jakości zdjęć i dynamiki tonalnej. Pentax ma więc nadal co nadrabiać w kwestii dynamiki tonalnej.


----- R E K L A M A -----

Przypominamy, że powyższe wartości otrzymaliśmy jako wynik obliczeń programu Imatest na zdjęciach RAW tablicy Stouffer 4410 przekonwertowanych do 48-bitowych TIFF-ów. Poniżej natomiast można wizualnie ocenić całkowity zakres tonalny dla JPEG-ów. Sąsiednie pola tablicy różnią się o 0.3 EV, można więc szybko policzyć, że na plikach JPEG całkowity zakres tonalny jest równy około 7.0 EV.

ISO Granica bieli
100 Pentax K-7 - Zakres tonalny
200 Pentax K-7 - Zakres tonalny
400 Pentax K-7 - Zakres tonalny
800 Pentax K-7 - Zakres tonalny
1600 Pentax K-7 - Zakres tonalny
3200 Pentax K-7 - Zakres tonalny
6400 Pentax K-7 - Zakres tonalny
ISO Granica czerni
100 Pentax K-7 - Zakres tonalny
200 Pentax K-7 - Zakres tonalny
400 Pentax K-7 - Zakres tonalny
800 Pentax K-7 - Zakres tonalny
1600 Pentax K-7 - Zakres tonalny
3200 Pentax K-7 - Zakres tonalny
6400 Pentax K-7 - Zakres tonalny


Wykonaliśmy nocne zdjęcia, by sprawdzić dynamikę tonalną. Na czułościach ISO 100 i 1600, przysłonie f/11 i czasach odpowiednio 30 i 2 s. Pliki RAW zostały przekonwertowane do 48-bitowych TIFF-ów programem dcraw, a następnie w programie Adobe Lightroom zostały maksymalnie doświetlone o +4 EV i przyciemnione o -4 EV.

Pentax K-7 - Zakres tonalny


100 ISO
0 EV
+4 EV
K-7
Pentax K-7 - Zakres tonalny Pentax K-7 - Zakres tonalny
500D
Pentax K-7 - Zakres tonalny Pentax K-7 - Zakres tonalny
E-620
Pentax K-7 - Zakres tonalny Pentax K-7 - Zakres tonalny
50D
Pentax K-7 - Zakres tonalny Pentax K-7 - Zakres tonalny
1600 ISO
K-7
Pentax K-7 - Zakres tonalny Pentax K-7 - Zakres tonalny
500D
Pentax K-7 - Zakres tonalny Pentax K-7 - Zakres tonalny
E-620
Pentax K-7 - Zakres tonalny Pentax K-7 - Zakres tonalny
50D
Pentax K-7 - Zakres tonalny Pentax K-7 - Zakres tonalny


Ponieważ prezentowane tutaj zdjęcia z różnych aparatów były wykonane na przestrzeni długiego czasu, należy ostrożnie porównywać wycinki ze sobą, ze względu na możliwość zmiany oświetlenia w nocy. Miarodajne porównanie zdjęć nocnych z K-7 do K20D nie jest możliwe ze względu na brak możliwości wyłączenia w K20D redukcji szumów przy długich czasach. W K-7 taka możliwość istnieje przynajmniej do 30-sekundowej ekspozycji.

Zdjęcia z Pentaxa K-7 po korekcji ekspozycji wyglądają podobnie jak w Canonie 500D, który ma matrycę o podobnej rozdzielczości, ale o możliwościach mniejszych niż w 50D. Jak pamiętamy, maksymalna dynamika tonalna w 500D ma zbliżoną wartość do K-7. Jednak w stosunku do 50D, zarówno K-7 jak i 500D wypadają o 1 EV gorzej. K-7 ma jednak problemy przy wyższych ISO w porównaniu do 500D, co widać na zdjęciach na przykładzie ISO 1600. Poziom szumu w tym przypadku w K-7 jest bardziej zbliżony do E-620, który swoją drogą ma większą gęstość pikseli, niż 500D.

100 ISO
0 EV
-4 EV
K-7
Pentax K-7 - Zakres tonalny Pentax K-7 - Zakres tonalny
500D
Pentax K-7 - Zakres tonalny Pentax K-7 - Zakres tonalny
E-620
Pentax K-7 - Zakres tonalny Pentax K-7 - Zakres tonalny
50D
Pentax K-7 - Zakres tonalny Pentax K-7 - Zakres tonalny
1600 ISO
K-7
Pentax K-7 - Zakres tonalny Pentax K-7 - Zakres tonalny
500D
Pentax K-7 - Zakres tonalny Pentax K-7 - Zakres tonalny
E-620
Pentax K-7 - Zakres tonalny Pentax K-7 - Zakres tonalny
50D
Pentax K-7 - Zakres tonalny Pentax K-7 - Zakres tonalny