Pentax K-7 - test aparatu
7. Szumy i jakość obrazu w RAW
Pomiary wykonane programem Imatest pokazują nieznacznie mniej szumu na zdjęciach JPEG wykonanych na najwyższych czułościach z K-7 w stosunku do K20D. Podobnie jak w przypadku ISO 6400 w K20D, tak i w K-7 widać na wykresie nagłe odszumianie.

W Pentaxie K-7  znajdziemy trzy stopnie odszumiania. Poniżej pokazujemy
działanie tego procesu na zdjęciach JPEG wykonanych przy czułości ISO
6400. Różnice pomiędzy kolejnymi stopniami odszumiania nie są duże, bo w
rzeczywistości  nawet przy wyłączonej redukcji szumów w menu, zdjęcia
JPEG i tak są mocno odszumiane.
| 6400 ISO | |||
|  |   |   | |
|  |   |   | |
|  |   |   | |
|  |   |   | |
Zdecydowanie ważniejsza od jakości zdjęć JPEG jest jakość RAW-ów.
Ponieważ aparatem tej klasy posługują się zaawansowani użytkownicy, w
większości przypadków starają się wycisnąć z aparatu  jak najwięcej i
zapisują zdjęcia w surowym formacie. Popatrzmy zatem, co oferuje 
pod tym względem K-7.
| 100 ISO | |||
|  |   |   |     | 
|  |   |   |     | 
|  |   |   |     | 
|  |   |   |     | 
| 200 ISO | |||
|  |   |   |     | 
|  |   |   |     | 
|  |   |   |     | 
|  |   |   |     | 
| 400 ISO | |||
|  |   |   |     | 
|  |   |   |     | 
|  |   |   |     | 
|  |   |   |     | 
| 800 ISO | |||
|  |   |   |     | 
|  |   |   |     | 
|  |   |   |     | 
|  |   |   |     | 
| 1600 ISO | |||
|  |   |   |     | 
|  |   |   |     | 
|  |   |   |     | 
|  |   |   |     | 
| 3200 ISO | |||
|  |   |   |     | 
|  |   |   |     | 
|  |   |   |     | 
|  |   |   |     | 
| 6400 ISO | |||
|  |   |   |     | 
|  |   |   |     | 
|  |   |   |     | 
Do czułości ISO 1600 jakość zdjęć z K-7 i K20D trzyma ten sam poziom.
Dopiero na ISO 3200 i 6400 szum w K-7 jest minimalnie mniejszy niż w
K20D. Różnice są trudno dostrzegalne, ale pomiary poziomu szumu
programem Imatest to potwierdzają. Nie ma więc niestety wyczuwalnej 
przewagi K-7 nad K20D pod względem obrazowania. Tak więc najnowsza
lustrzanka firmy Pentax nie wyróżnia się z grona konkurencyjnych 
aparatów i utrzymuje poziom taki, jaki prezentuje K20D. 

W stosunku do Nikona D300, K-7 mocniej szumi od ISO 1600. Wyczuwalne
różnice widać jednak dopiero na ISO 3200 i 6400. Pomiary na 48-bitowych 
zdjęciach potwierdzają wspomniane wcześniej minimalne różnice pomiędzy 
K20D a K-7, powstałym na bazie matrycy z K20D.

Darki 
Pentax K-7 zapisuje RAW-y w postaci 12-bitowej. To odpowiada maksymalnemu poziomowi sygnału równemu 4096. Po wykonaniu 3-minutowych ekspozycji bez dopływu światła, RAW-y zostały wywołane programem dcraw, ale tak, aby uzyskać obraz jeszcze sprzed interpolacji. Sygnał w 48-bitowych plikach ograniczyliśmy jednak do zakresu od 0 do 255, tak aby pokazać to, co najważniejsze. Biel na tych zdjęciach odpowiada wartościom wyższym niż 255. Oś pionowa histogramów dla zdjęć RAW ma zakres od 0 do 100.000 zliczeń.
Darki zapisane w aparacie w formacie JPEG nie zostały przez nas poddane żadnym obróbkom. Odpowiednie dla nich histogramy zostały wykonane w skali logarytmicznej, ponieważ taka skala pozwala na lepsze zobrazowanie sygnału bliskiego zeru.
| ISO | Dark Frame | Crop | Histogram | 
| 100 (RAW) |   |   |   | 
| 100 (JPEG) |   |   |   | 
| 200 (RAW) |   |   |   | 
| 200 (JPEG) |   |   |   | 
| 400 (RAW) |   |   |   | 
| 400 (JPEG) |   |   |   | 
| 800 (RAW) |   |   |   | 
| 800 (JPEG) |   |   |   | 
| 1600 (RAW) |   |   |   | 
| 1600 (JPEG) |   |   |   | 
Programiści Pentaxa znowu nas mocno rozczarowali. Tylko przez chwilę
trwała nasza radość, kiedy zobaczyliśmy w menu możliwość całkowitego 
wyłączenia funkcji redukcji szumów przy długich czasach naświetlania. Po
przestawieniu w tryb Bulb i wykonaniu 3-minutowej ekspozycji, aparat 
zablokował się na kolejne 3 minuty. W tym czasie automatycznie zrobił
darka, by usunąć szum powstały w trakcie naszej ekspozycji.  Będziemy
się powtarzać pisząc, że takiego zachowania w lustrzance nie pochwalamy,
ale to, że w menu jawnie napisano „Funkcja redukcji ziarna nie zostanie
włączona przy długim czasie migawki” jest  oszukiwaniem 
potencjalnego klienta. 
Poza tym, że redukcji nie da się wyłączyć w trybie Bulb, to dodatkowo górna granica zakresu czułości zostaje automatycznie ograniczona do ISO 1600.
Ponieważ mamy do czynienia z jawną redukcją szumów, wyniki muszą być takie a nie inne. Po odjęciu przez aparat darka, prawdziwy sygnał matrycy zostaje zniwelowany praktycznie do zera. W efekcie statystyka sygnału zostaje mocno zakłócona, a nasze pomiary średniej i odchylenia standardowego nie spełniają statystycznych wymagań.
| ISO | średni poziom sygnału | odchylenie standardowe | 
| 100 | 2 | 3 | 
| 200 | 2 | 3 | 
| 400 | 5 | 6 | 
| 800 | 8 | 11 | 
| 1600 | 16 | 23 | 



 
                        





 
                         
                         
                        
 
                         
                         
                         
                        
 
                         
                            Optyczne.pl jest serwisem utrzymującym się dzięki wyświetlaniu reklam. Przychody z reklam pozwalają nam na pokrycie kosztów związanych z utrzymaniem serwerów, opłaceniem osób pracujących w redakcji, a także na zakup sprzętu komputerowego i wyposażenie studio, w którym prowadzimy testy.
 Optyczne.pl jest serwisem utrzymującym się dzięki wyświetlaniu reklam. Przychody z reklam pozwalają nam na pokrycie kosztów związanych z utrzymaniem serwerów, opłaceniem osób pracujących w redakcji, a także na zakup sprzętu komputerowego i wyposażenie studio, w którym prowadzimy testy.