Przetwarzanie danych osobowych

Nasza witryna korzysta z plików cookies

Wykorzystujemy pliki cookie do spersonalizowania treści i reklam, aby oferować funkcje społecznościowe i analizować ruch w naszej witrynie, a także do prawidłowego działania i wygodniejszej obsługi. Informacje o tym, jak korzystasz z naszej witryny, udostępniamy partnerom społecznościowym, reklamowym i analitycznym. Partnerzy mogą połączyć te informacje z innymi danymi otrzymanymi od Ciebie lub uzyskanymi podczas korzystania z ich usług i innych witryn.

Masz możliwość zmiany preferencji dotyczących ciasteczek w swojej przeglądarce internetowej. Jeśli więc nie wyrażasz zgody na zapisywanie przez nas plików cookies w twoim urządzeniu zmień ustawienia swojej przeglądarki, lub opuść naszą witrynę.

Jeżeli nie zmienisz tych ustawień i będziesz nadal korzystał z naszej witryny, będziemy przetwarzać Twoje dane zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W dokumencie tym znajdziesz też więcej informacji na temat ustawień przeglądarki i sposobu przetwarzania twoich danych przez naszych partnerów społecznościowych, reklamowych i analitycznych.

Zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies możesz cofnąć w dowolnym momencie.

Optyczne.pl

Test obiektywu

Canon EF-S 55-250 mm f/4-5.6 IS - test obiektywu

3 lutego 2008

5. Aberracja chromatyczna

Można powiedzieć, że jak na tani zoom o tych parametrach, dodatnie soczewki z drogiego szkła UD, która ma walczyć z aberracją chromatyczną jest miłym akcentem. Tym bardziej, że soczewka ta dość dobrze współpracuje z pozostałymi elementami i robi to co do niej należy.

Canon EF-S 55-250 mm f/4-5.6 IS - Aberracja chromatyczna


Patrząc na powyższy wykres widzimy, że aberracja chromatyczna nie sprawi nam poważnych problemów. Tylko dla 250 mm sięga ona poziomu średniego, a dla pozostałych ustawień jest mała.

----- R E K L A M A -----

To znów jest jednak obraz średni, nie oddający szczegółów. Podobnie jak to było z rozdzielczością, tylko maksymalna ogniskowa zachowuje się jednolicie pokazując podobny poziom tej wady po lewej i po prawej stronie kadru. Gdy przechodzimy do krótszych ogniskowych zaczynają się schody. Jak poważne, pozwoli nam ocenić poniższy wykres, który pokazuje przebieg aberracji dla ogniskowej 55 mm mierzony oddzielnie dla prawej i lewej strony kadru.

Canon EF-S 55-250 mm f/4-5.6 IS - Aberracja chromatyczna


Przebieg jest ciekawy pokazując, że dla f/4.0 aberracja po lewej stronie jest minimalna, a po prawej maksymalna. Co więcej trend odwraca się, gdy zaczniemy przymykać przysłonę. Warto zaznaczyć, ze podobny efekt obserwujemy dla ogniskowej 135 mm, co zilustrujemy tym razem odpowiednimi wycinkami naszej tablicy testowej.

Canon EF-S 55-250 mm f/4-5.6 IS - Aberracja chromatyczna


Fakty połączyć łatwo. Plastikowa obudowa, plastikowy bagnet, plastikowe mechanizmy, w których poruszają się soczewki to nie są warunki idealne do trzymania płaszczyzny ostrości w płaszczyźnie matrycy. A gdy warunki odbiegają od idealnych, obserwujemy przesunięcie obszaru maksymalnej ostrości względem centrum kadru oraz dziwne przebiegi aberracji chromatycznej.