Przetwarzanie danych osobowych

Nasza witryna korzysta z plików cookies

Wykorzystujemy pliki cookie do spersonalizowania treści i reklam, aby oferować funkcje społecznościowe i analizować ruch w naszej witrynie, a także do prawidłowego działania i wygodniejszej obsługi. Informacje o tym, jak korzystasz z naszej witryny, udostępniamy partnerom społecznościowym, reklamowym i analitycznym. Partnerzy mogą połączyć te informacje z innymi danymi otrzymanymi od Ciebie lub uzyskanymi podczas korzystania z ich usług i innych witryn.

Masz możliwość zmiany preferencji dotyczących ciasteczek w swojej przeglądarce internetowej. Jeśli więc nie wyrażasz zgody na zapisywanie przez nas plików cookies w twoim urządzeniu zmień ustawienia swojej przeglądarki, lub opuść naszą witrynę.

Jeżeli nie zmienisz tych ustawień i będziesz nadal korzystał z naszej witryny, będziemy przetwarzać Twoje dane zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W dokumencie tym znajdziesz też więcej informacji na temat ustawień przeglądarki i sposobu przetwarzania twoich danych przez naszych partnerów społecznościowych, reklamowych i analitycznych.

Zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies możesz cofnąć w dowolnym momencie.

Optyczne.pl

Partnerzy






Poradniki

Sztuka czarno-białej fotografii - uzyskiwanie dramaturgii dzięki stosowaniu filtrów

20 listopada 2009
Torsten Andreas Hoffmann Komentarze: 4

3. Filtry w fotografii cyfrowej

Zastosowanie filtrów w fotografii cyfrowej jest zupełnie inne niż w fotografii analogowej. Opisywane powyżej filtry tracą swoje efekty, a zdjęcia zrobione z ich użyciem są „płaskie”. Krótko mówiąc, w fotografii cyfrowej te filtry są bezużyteczne. Dobre aparaty cyfrowe, takie jak Canon EOS 5D lub Nikon D3, mają specjalny program umożliwiający robienie zdjęć w czerni i bieli; korzystają przy tym z efektów filtra żółtego, pomarańczowego lub czerwonego. Niemniej jednak zalecam robienie zdjęć w kolorze, a następnie zastosowanie mieszania kolorów w Photoshopie. Począwszy od wersji CS3, efekty filtra żółtego, zielonego, niebieskiego i dwóch różnych filtrów czerwonych można symulować podczas konwersji obrazu na czerń i biel. Tutaj zajmę się dwoma najbardziej przydatnymi filtrami w fotografii cyfrowej, którymi są naturalnie filtr ultrafioletowy (UV) oraz skylight.
  • Filtr UV blokuje część widma ultrafioletowego, będącego przyczyną utraty ostrości.
  • Filtr skylight powoduje bardzo niewielką korekcję; nadaje delikatnie różowawe zabarwienie, obniżające troszeczkę temperaturę barwową. Tym samym nadaje przyjemniejszą, cieplejszą barwę zdjęciom robionym w południe przy niezachmurzonym niebie.
Mimo to filtry konwertujące, takie jak powyższe, przydają się głównie w fotografii analogowej. W aparatach cyfrowych mamy przecież ustawienia balansu bieli. Najpowszechniejsze są niebieskie filtry KB, zwiększające temperaturę kolorów, czerwone filtry KR, duszące temperaturę barwową, oraz filtry FL, eliminujące zielone zabarwienie światła fluorescencyjnego. Jednak gdy zajmujesz się fotografią cyfrową, możesz równie dobrze o nich wszystkich zapomnieć.

----- R E K L A M A -----

Więcej o filtrach UV można przeczytać w naszym obszernym teście filtrów UV - red.