Pentax K-r - test aparatu
8. Zakres tonalny

Choć ISO 100 jest w Pentaksie K-r czułością programową, to jednak na tej czułości dynamika tonalna osiąga maksymalną wartość 6.8 EV. Z kolei całkowity zakres tonalny utrzymuje się mniej więcej na stałym poziomie 8 EV i tylko na maksymalnych czułościach spada z powodu dużego poziomu szumu. O ile powyższy wynik zakresu tonalnego nie różni się mocno od analogicznego dla Pentaksa K-x, tak pod względem dynamiki tonalnej, która jest znacznie lepsza do porównywania aparatów między sobą, nowy Pentax zdecydowanie różni się od poprzednika. Przypomnijmy, że maksymalna wartość dynamiki w K-x na ISO 200 wynosiła 7.2 EV, natomiast w K-r mamy obecnie 6.8 EV ale na ISO 100. Co więcej powyższy wykres dla wysokiej jakości obrazu wygląda już prawidło – nie ma załamań i nieregularności tak jak w K-x.
Niższe wyniki zakresu tonalnego K-r w porównaniu do zaskakująco dobrych rezultatów K-x, to kolejny argument za tym, co napisaliśmy w rozdziale dotyczącym rozdzielczości. Wyostrzanie „wkłada” krawędzie tam, gdzie ich tak naprawdę nie było, albo były na progu detekcji. Nic więc dziwnego, że oprogramowanie takie jak Imatest je wykrywa i mierzy wysoki zakres tonalny w stosunku do szumu. Nie dziwi więc nas, że wyostrzający lekko RAW-y K-x notował wyższe wyniki niż pozbawiony tego procesu następca. Znów mamy więc miłą niespodziankę i notujemy kolejny plus dla K-r.
Poniżej można wizualnie ocenić całkowity zakres tonalny dla JPEG-ów. Sąsiednie pola tablicy różnią się o 0.3 EV, można więc szybko policzyć, że na plikach JPEG całkowity zakres tonalny jest równy około 7.0 EV.
| ISO | Granica bieli | |||
| 100 |
|
|||
| 200 |
|
|||
| 400 |
|
|||
| 800 |
|
|||
| 1600 |
|
|||
| 3200 |
|
|||
| 6400 |
|
|||
| 25600 |
|
|||
| ISO | Granica czerni | |||
| 100 |
|
|||
| 200 |
|
|||
| 400 |
|
|||
| 800 |
|
|||
| 1600 |
|
|||
| 3200 |
|
|||
| 6400 |
|
|||
| 12800 |
|
|||
| 25600 |
|
|||
Zdjęcia scenki zostały wykonane z czasem 30 s i 2 s przy najniższych
czułościach ISO 100 i ISO 1600. Zdjęcia zostały wywołane
programem dcraw do 48-bitowych TIFF-ów, a następnie skorygowane o +4
EV i −4 EV w programie Adobe Lightroom i ostatecznie zapisane do postaci
24-bitowej.
![]() |
| 100 ISO | |||
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
| 1600 ISO | |||
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Do Pentaksa K-r porównaliśmy Nikona D3100. Po skorygowaniu o +4 EV standardowo na zdjęciu pojawia się znaczna ilość szumu. Na ISO 1600 w pełni degraduje on szczegóły, ale na ISO 100 co nieco jeszcze widać. Lepiej prezentuje się przy tym obraz z Pentaksa niż z Nikona. Na zdjęciach po korekcji o −4 EV nie widać już różnic w jakości obrazu, a ilość odzyskanych szczegółów jest podobna dla obu aparatów.
| 100 ISO | |||
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
| 1600 ISO | |||
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|












Optyczne.pl jest serwisem utrzymującym się dzięki wyświetlaniu reklam. Przychody z reklam pozwalają nam na pokrycie kosztów związanych z utrzymaniem serwerów, opłaceniem osób pracujących w redakcji, a także na zakup sprzętu komputerowego i wyposażenie studio, w którym prowadzimy testy.