Przetwarzanie danych osobowych

Nasza witryna korzysta z plików cookies

Wykorzystujemy pliki cookie do spersonalizowania treści i reklam, aby oferować funkcje społecznościowe i analizować ruch w naszej witrynie, a także do prawidłowego działania i wygodniejszej obsługi. Informacje o tym, jak korzystasz z naszej witryny, udostępniamy partnerom społecznościowym, reklamowym i analitycznym. Partnerzy mogą połączyć te informacje z innymi danymi otrzymanymi od Ciebie lub uzyskanymi podczas korzystania z ich usług i innych witryn.

Masz możliwość zmiany preferencji dotyczących ciasteczek w swojej przeglądarce internetowej. Jeśli więc nie wyrażasz zgody na zapisywanie przez nas plików cookies w twoim urządzeniu zmień ustawienia swojej przeglądarki, lub opuść naszą witrynę.

Jeżeli nie zmienisz tych ustawień i będziesz nadal korzystał z naszej witryny, będziemy przetwarzać Twoje dane zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W dokumencie tym znajdziesz też więcej informacji na temat ustawień przeglądarki i sposobu przetwarzania twoich danych przez naszych partnerów społecznościowych, reklamowych i analitycznych.

Zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies możesz cofnąć w dowolnym momencie.

Optyczne.pl

Test

Test aparatów podwodnych 2012 - część I

31 maja 2012

6. Jakość zdjęć i filmów na powierzchni

Jakość zdjęć na powierzchni

W celu oceny jakości zdjęć na powierzchni wykonujemy zdjęcie dwóch scen na różnych czułościach. Porównując odpowiednie ich wycinki w skali 1:1 jesteśmy w stanie na oko ocenić, jak radzą sobie poszczególne aparaty. Trzeba jednak zdawać sobie sprawę z faktu, że ocena „na oko” jest zawsze obarczona pewną dozą subiektywizmu. Dlatego też oglądając poniższe wycinki każdy może samemu zweryfikować przyznane przez nas noty i dokonać ich korekty wedle własnych upodobań.

Zaczynamy od scenki wykonanej na dworze w trybie „P” i przy czułościach ISO 100, 200, 400 oraz 800 i ogniskowej ustawionej na ok. 35–40 mm. Do porównania wybraliśmy fragmenty z centrum i z brzegu kadru.

Test aparatów podwodnych 2012 - część I - Jakość zdjęć i filmów na powierzchni



----- R E K L A M A -----

ISO 100
D20
Test aparatów podwodnych 2012 - część I - Jakość zdjęć i filmów na powierzchni Test aparatów podwodnych 2012 - część I - Jakość zdjęć i filmów na powierzchni
XP50
Test aparatów podwodnych 2012 - część I - Jakość zdjęć i filmów na powierzchni Test aparatów podwodnych 2012 - część I - Jakość zdjęć i filmów na powierzchni
TG-820
Test aparatów podwodnych 2012 - część I - Jakość zdjęć i filmów na powierzchni Test aparatów podwodnych 2012 - część I - Jakość zdjęć i filmów na powierzchni
FT4
Test aparatów podwodnych 2012 - część I - Jakość zdjęć i filmów na powierzchni Test aparatów podwodnych 2012 - część I - Jakość zdjęć i filmów na powierzchni
ISO 200
D20
Test aparatów podwodnych 2012 - część I - Jakość zdjęć i filmów na powierzchni Test aparatów podwodnych 2012 - część I - Jakość zdjęć i filmów na powierzchni
XP50
Test aparatów podwodnych 2012 - część I - Jakość zdjęć i filmów na powierzchni Test aparatów podwodnych 2012 - część I - Jakość zdjęć i filmów na powierzchni
TG-820
Test aparatów podwodnych 2012 - część I - Jakość zdjęć i filmów na powierzchni Test aparatów podwodnych 2012 - część I - Jakość zdjęć i filmów na powierzchni
FT4
Test aparatów podwodnych 2012 - część I - Jakość zdjęć i filmów na powierzchni Test aparatów podwodnych 2012 - część I - Jakość zdjęć i filmów na powierzchni
ISO 400
D20
Test aparatów podwodnych 2012 - część I - Jakość zdjęć i filmów na powierzchni Test aparatów podwodnych 2012 - część I - Jakość zdjęć i filmów na powierzchni
XP50
Test aparatów podwodnych 2012 - część I - Jakość zdjęć i filmów na powierzchni Test aparatów podwodnych 2012 - część I - Jakość zdjęć i filmów na powierzchni
TG-820
Test aparatów podwodnych 2012 - część I - Jakość zdjęć i filmów na powierzchni Test aparatów podwodnych 2012 - część I - Jakość zdjęć i filmów na powierzchni
FT4
Test aparatów podwodnych 2012 - część I - Jakość zdjęć i filmów na powierzchni Test aparatów podwodnych 2012 - część I - Jakość zdjęć i filmów na powierzchni
ISO 800
D20
Test aparatów podwodnych 2012 - część I - Jakość zdjęć i filmów na powierzchni Test aparatów podwodnych 2012 - część I - Jakość zdjęć i filmów na powierzchni
XP50
Test aparatów podwodnych 2012 - część I - Jakość zdjęć i filmów na powierzchni Test aparatów podwodnych 2012 - część I - Jakość zdjęć i filmów na powierzchni
TG-820
Test aparatów podwodnych 2012 - część I - Jakość zdjęć i filmów na powierzchni Test aparatów podwodnych 2012 - część I - Jakość zdjęć i filmów na powierzchni
FT4
Test aparatów podwodnych 2012 - część I - Jakość zdjęć i filmów na powierzchni Test aparatów podwodnych 2012 - część I - Jakość zdjęć i filmów na powierzchni


W pierwszej rundzie najsłabiej wypada Fujifilm XP50, który już od ISO 100 oferuje nam zdjęcia, które poprzez agresywne algorytmy odszumiania wyglądają jakby były malowane akwarelami. Zdecydowanie lepiej radzą sobie pozostałe modele, spośród których na czoło wysuwa się Olympus TG-820.

Kolejne wycinki z tej samej sceny, to przede wszystkim sprawdzian dla optyki aparatów. Pierwszy fragment pozwoli nam ocenić poziom aberracji chromatycznej oraz sposób radzenia sobie oprogramowania aparatu z automatycznym korygowaniem tej wady. Drugi wycinek to niemal skrajny róg kadru, gdzie uwidacznia się największy spadek rozdzielczości i winietowanie spowodowane niedoskonałościami toru optycznego.

Test aparatów podwodnych 2012 - część I - Jakość zdjęć i filmów na powierzchni

ISO 100
D20
Test aparatów podwodnych 2012 - część I - Jakość zdjęć i filmów na powierzchni Test aparatów podwodnych 2012 - część I - Jakość zdjęć i filmów na powierzchni
XP50
Test aparatów podwodnych 2012 - część I - Jakość zdjęć i filmów na powierzchni Test aparatów podwodnych 2012 - część I - Jakość zdjęć i filmów na powierzchni
TG-820
Test aparatów podwodnych 2012 - część I - Jakość zdjęć i filmów na powierzchni Test aparatów podwodnych 2012 - część I - Jakość zdjęć i filmów na powierzchni
FT4
Test aparatów podwodnych 2012 - część I - Jakość zdjęć i filmów na powierzchni Test aparatów podwodnych 2012 - część I - Jakość zdjęć i filmów na powierzchni
ISO 200
D20
Test aparatów podwodnych 2012 - część I - Jakość zdjęć i filmów na powierzchni Test aparatów podwodnych 2012 - część I - Jakość zdjęć i filmów na powierzchni
XP50
Test aparatów podwodnych 2012 - część I - Jakość zdjęć i filmów na powierzchni Test aparatów podwodnych 2012 - część I - Jakość zdjęć i filmów na powierzchni
TG-820
Test aparatów podwodnych 2012 - część I - Jakość zdjęć i filmów na powierzchni Test aparatów podwodnych 2012 - część I - Jakość zdjęć i filmów na powierzchni
FT4
Test aparatów podwodnych 2012 - część I - Jakość zdjęć i filmów na powierzchni Test aparatów podwodnych 2012 - część I - Jakość zdjęć i filmów na powierzchni
ISO 400
D20
Test aparatów podwodnych 2012 - część I - Jakość zdjęć i filmów na powierzchni Test aparatów podwodnych 2012 - część I - Jakość zdjęć i filmów na powierzchni
XP50
Test aparatów podwodnych 2012 - część I - Jakość zdjęć i filmów na powierzchni Test aparatów podwodnych 2012 - część I - Jakość zdjęć i filmów na powierzchni
TG-820
Test aparatów podwodnych 2012 - część I - Jakość zdjęć i filmów na powierzchni Test aparatów podwodnych 2012 - część I - Jakość zdjęć i filmów na powierzchni
FT4
Test aparatów podwodnych 2012 - część I - Jakość zdjęć i filmów na powierzchni Test aparatów podwodnych 2012 - część I - Jakość zdjęć i filmów na powierzchni
ISO 800
D20
Test aparatów podwodnych 2012 - część I - Jakość zdjęć i filmów na powierzchni Test aparatów podwodnych 2012 - część I - Jakość zdjęć i filmów na powierzchni
XP50
Test aparatów podwodnych 2012 - część I - Jakość zdjęć i filmów na powierzchni Test aparatów podwodnych 2012 - część I - Jakość zdjęć i filmów na powierzchni
TG-820
Test aparatów podwodnych 2012 - część I - Jakość zdjęć i filmów na powierzchni Test aparatów podwodnych 2012 - część I - Jakość zdjęć i filmów na powierzchni
FT4
Test aparatów podwodnych 2012 - część I - Jakość zdjęć i filmów na powierzchni Test aparatów podwodnych 2012 - część I - Jakość zdjęć i filmów na powierzchni


Widać, że z korekcją aberracji chromatycznej najsłabiej radzi sobie Canon i Olympus, jednak mimo to, ten drugi może pochwalić się najlepszą jakością obrazu na brzegu kadru, gdyż w zasadzie w całym zakresie testowanych tu czułości wycinki z TG-820 są najbardziej bogate w szczegóły. Panasonic dorównuje Olympusowi jedynie na czułości ISO 100, a Canon i Fujifilm wypadają zdecydowanie najsłabiej, gdyż na wszystkich wycinkach z rogu kadru można dostrzec silną degradację obrazu.

Trzecia próba została przeprowadzona na wycinkach zdjęć scenki wykonanych na czułościach ISO 400-6400, przy ogniskowej ustawionej na odpowiedniku ok. 90–100 mm. Pozwoli nam to ocenić stopień degradacji obrazu na wysokich czułościach oraz właściwości optyki na drugim skraju zakresu ogniskowych.

Test aparatów podwodnych 2012 - część I - Jakość zdjęć i filmów na powierzchni

ISO 400
D20
Test aparatów podwodnych 2012 - część I - Jakość zdjęć i filmów na powierzchni Test aparatów podwodnych 2012 - część I - Jakość zdjęć i filmów na powierzchni
XP50
Test aparatów podwodnych 2012 - część I - Jakość zdjęć i filmów na powierzchni Test aparatów podwodnych 2012 - część I - Jakość zdjęć i filmów na powierzchni
TG-820
Test aparatów podwodnych 2012 - część I - Jakość zdjęć i filmów na powierzchni Test aparatów podwodnych 2012 - część I - Jakość zdjęć i filmów na powierzchni
FT4
Test aparatów podwodnych 2012 - część I - Jakość zdjęć i filmów na powierzchni Test aparatów podwodnych 2012 - część I - Jakość zdjęć i filmów na powierzchni
ISO 800
D20
Test aparatów podwodnych 2012 - część I - Jakość zdjęć i filmów na powierzchni Test aparatów podwodnych 2012 - część I - Jakość zdjęć i filmów na powierzchni
XP50
Test aparatów podwodnych 2012 - część I - Jakość zdjęć i filmów na powierzchni Test aparatów podwodnych 2012 - część I - Jakość zdjęć i filmów na powierzchni
TG-820
Test aparatów podwodnych 2012 - część I - Jakość zdjęć i filmów na powierzchni Test aparatów podwodnych 2012 - część I - Jakość zdjęć i filmów na powierzchni
FT4
Test aparatów podwodnych 2012 - część I - Jakość zdjęć i filmów na powierzchni Test aparatów podwodnych 2012 - część I - Jakość zdjęć i filmów na powierzchni
ISO 1600
D20
Test aparatów podwodnych 2012 - część I - Jakość zdjęć i filmów na powierzchni Test aparatów podwodnych 2012 - część I - Jakość zdjęć i filmów na powierzchni
XP50
Test aparatów podwodnych 2012 - część I - Jakość zdjęć i filmów na powierzchni Test aparatów podwodnych 2012 - część I - Jakość zdjęć i filmów na powierzchni
TG-820
Test aparatów podwodnych 2012 - część I - Jakość zdjęć i filmów na powierzchni Test aparatów podwodnych 2012 - część I - Jakość zdjęć i filmów na powierzchni
FT4
Test aparatów podwodnych 2012 - część I - Jakość zdjęć i filmów na powierzchni Test aparatów podwodnych 2012 - część I - Jakość zdjęć i filmów na powierzchni
ISO 3200
D20
Test aparatów podwodnych 2012 - część I - Jakość zdjęć i filmów na powierzchni Test aparatów podwodnych 2012 - część I - Jakość zdjęć i filmów na powierzchni
XP50
Test aparatów podwodnych 2012 - część I - Jakość zdjęć i filmów na powierzchni Test aparatów podwodnych 2012 - część I - Jakość zdjęć i filmów na powierzchni
TG-820
Test aparatów podwodnych 2012 - część I - Jakość zdjęć i filmów na powierzchni Test aparatów podwodnych 2012 - część I - Jakość zdjęć i filmów na powierzchni
ISO 6400
TG-820
Test aparatów podwodnych 2012 - część I - Jakość zdjęć i filmów na powierzchni Test aparatów podwodnych 2012 - część I - Jakość zdjęć i filmów na powierzchni


Dłuższa ogniskowa zdecydowanie sprzyja Panasonikowi, który wypadł tutaj najlepiej. Zarówno w centrum jak i na brzegu kadru oferuje on przyzwoitą jakość obrazu aż do wartości ISO 1600. Na pochwały zasłużył też Canon D20, który choć traci na jakości na brzegu, to przyzwoicie radzi sobie w centrum kadru na wyższych czułościach. W przypadku Olympusa i Fujifilm dają się zauważyć efekty silnego odszumiania, przez co ilość szczegółów na prezentowanych wycinkach pozostawia wiele do życzenia.

Jakość filmów na powierzchni

Wszystkie z testowanych aparatów oferują możliwość rejestracji filmów wideo w rozdzielczości Full HD 1920×1080 pikseli. Nie dziwi zatem fakt, że ich jakość pod względem odwzorowania szczegółów jest bardzo zbliżona. Mimo to na filmach z Olympusa i Fujifilm daje się zauważyć zbyt mała precyzja w działaniu automatycznego ustawiania ostrości, w wyniku czego obraz często rozogniskowuje się. Efekt ten nasila się zwłaszcza podczas zmiany ogniskowej. Poza tym kolorystyka i naświetlenie klipów w tych dwóch aparatów nie stoją na najwyższym poziomie i zdecydowanie bardziej podobają nam się ruchome obrazy zarejestrowane Canonem i Panasonikiem, ze wskazaniem na tego pierwszego, gdyż kolorystyka wydaje nam się milsza dla oka.

Poniżej prezentujemy kilka filmów testowych, które pozwalają porównać możliwości testowanych aparatów.

Canon PowerShot D20
Test aparatów podwodnych 2012 - część I - Jakość zdjęć i filmów na powierzchni
Test aparatów podwodnych 2012 - część I - Jakość zdjęć i filmów na powierzchni

Fujifilm FinePix XP50
Test aparatów podwodnych 2012 - część I - Jakość zdjęć i filmów na powierzchni
Test aparatów podwodnych 2012 - część I - Jakość zdjęć i filmów na powierzchni

Olympus Tough TG-820
Test aparatów podwodnych 2012 - część I - Jakość zdjęć i filmów na powierzchni
Test aparatów podwodnych 2012 - część I - Jakość zdjęć i filmów na powierzchni

Panasonic Lumix DMC-FT4
Test aparatów podwodnych 2012 - część I - Jakość zdjęć i filmów na powierzchni
Test aparatów podwodnych 2012 - część I - Jakość zdjęć i filmów na powierzchni