Przetwarzanie danych osobowych

Nasza witryna korzysta z plików cookies

Wykorzystujemy pliki cookie do spersonalizowania treści i reklam, aby oferować funkcje społecznościowe i analizować ruch w naszej witrynie, a także do prawidłowego działania i wygodniejszej obsługi. Informacje o tym, jak korzystasz z naszej witryny, udostępniamy partnerom społecznościowym, reklamowym i analitycznym. Partnerzy mogą połączyć te informacje z innymi danymi otrzymanymi od Ciebie lub uzyskanymi podczas korzystania z ich usług i innych witryn.

Masz możliwość zmiany preferencji dotyczących ciasteczek w swojej przeglądarce internetowej. Jeśli więc nie wyrażasz zgody na zapisywanie przez nas plików cookies w twoim urządzeniu zmień ustawienia swojej przeglądarki, lub opuść naszą witrynę.

Jeżeli nie zmienisz tych ustawień i będziesz nadal korzystał z naszej witryny, będziemy przetwarzać Twoje dane zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W dokumencie tym znajdziesz też więcej informacji na temat ustawień przeglądarki i sposobu przetwarzania twoich danych przez naszych partnerów społecznościowych, reklamowych i analitycznych.

Zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies możesz cofnąć w dowolnym momencie.

Optyczne.pl

Partnerzy






Test aparatu

Olympus E-PL2 - test aparatu

11 kwietnia 2011
Szymon Starczewski Komentarze: 55

8. Zakres tonalny

Testy zakresu tonalnego przeprowadzamy w oparciu o zdjęcia tablicy Stouffer T4110, zapisane w formacie RAW i przekonwertowane do 48-bitowych TIFF-ów za pomocą programu dcraw. Wyniki otrzymane dla Olympusa E-PL2 prezentujemy na poniższym wykresie.

Olympus E-PL2 - Zakres tonalny

Pod względem całkowitego zakresu tonalnego E-PL2 zachowuje się typowo, notując wartości w okolicy 8 EV. To, co jednak miło zaskakuje to dynamika tonalna, czyli wartości jakie osiągnął testowany aparat przy stosunku szumu do sygnału równym 0.1. Maksymalny wynik E-PL2 w tej kategorii to 6.2 EV, czyli porównywalny z maksymalnym wynikiem jego poprzednika. Trzeba jednak zauważyć, że w nowym PEN-ie wartość ta dotyczy ISO 200 podczas gdy jego poprzednik osiągnął taki wynik dla ISO 100. Trzeba zatem przyznać, że nie mamy powodów do narzekań w tej kategorii.

Uważni Czytelnicy Optyczne.pl zauważą, że na powyższym wykresie zaszły pewne zmiany. Wcześniej pokazywaliśmy tylko wykres całkowitego zakresu uzyskany, jak to wyraźnie napisaliśmy w artykule „Jak testujemy lustrzanki cyfrowe?”, z pliku TIFF wywołanego dcrawem przy współczynniku gamma równym jeden. Praktycznie w każdym teście podkreślamy, że zakres ten nie nadaje się do porównywania aparatów między sobą i nie wpływa on na ocenę aparatu w tej kategorii. Do porównań nadają się natomiast wyniki dynamiki tonalnej wyznaczane dla określonego poziomu stosunku sygnału do szumu. Dotychczas podawaliśmy te wartości dla bardzo wysokiej i wysokiej jakości zdjęcia (stosunek sygnału do szumu wynoszący odpowiednio 10 i 4). Ponieważ były to wymagające kryteria, zakres uzyskiwany przez aparaty w naszych testach był mniejszy niż podawany przez inne zespoły testujące aparaty. Byliśmy więc często pytani o te różnice. Ponieważ odpowiedzi informujące, że gdy zmniejszymy wymagania i pozwolimy aby szum był większy, zakres stanie się większy nie wszystkich satysfakcjonowały, zdecydowaliśmy się, tym razem, wyniki pokazać kawa na ławę.


- - - - - - - - - - - - - - - - - - R E K L A M A - - - - - - - - - - - - - - - - - -

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

Wykres zawiera więc dodatkowe wartości dynamiki dla średniej i niskiej jakości zdjęcia, które odpowiadają stosunkowi sygnału do szumu wynoszącemu odpowiednio 2 i 1. Widać, więc że nawet dysponujący małymi pikselami Olympus E-PL2, który na dodatek nie ma czułości ISO 100, jest w stanie notować wyniki delikatnie przekraczające 10 EV.

Zakres tonalny na plikach zapisanych w formacie JPEG możemy ocenić wizualnie na wycinkach zdjęć tablicy Stouffer T4110. Odległość pomiędzy sąsiednimi polami szarości wynosi 0.3 EV, zatem całkowity zakres tonalny na plikach JPEG wynosi ponad 8 EV.

ISO Granica bieli
200 Olympus E-PL2 - Zakres tonalny
400 Olympus E-PL2 - Zakres tonalny
800 Olympus E-PL2 - Zakres tonalny
1600 Olympus E-PL2 - Zakres tonalny
3200 Olympus E-PL2 - Zakres tonalny
6400 Olympus E-PL2 - Zakres tonalny
ISO Granica czerni
200 Olympus E-PL2 - Zakres tonalny
400 Olympus E-PL2 - Zakres tonalny
800 Olympus E-PL2 - Zakres tonalny
1600 Olympus E-PL2 - Zakres tonalny
3200 Olympus E-PL2 - Zakres tonalny
6400 Olympus E-PL2 - Zakres tonalny

Przy omawianiu zakresu tonalnego pokazujemy tradycyjnie, jak zachowują się zdjęcia przy obróbce komputerowej, kiedy to rozjaśniamy je lub przyciemniamy. Zdjęcia wykonujemy przy czułości ISO 100 i 1600, przysłonie f/16 i czasach odpowiednio 30 i 2 s. Następnie wywołujemy je jako 48-bitowe TIFF-y dcrawem i w Lightroomie rozjaśniamy o +4 EV oraz przyciemniamy o −4 EV, po czym zapisujemy jako zdjęcia 24-bitowe.

Ze względu na brak czułości ISO 100 w E-PL2, zdjęcia wykonaliśmy przy ISO 200 zwiększając jednocześnie wartość przysłony do f/22.

Olympus E-PL2 - Zakres tonalny

200 ISO
0 EV
+4 EV
E-PL2
Olympus E-PL2 - Zakres tonalny Olympus E-PL2 - Zakres tonalny
50D
Olympus E-PL2 - Zakres tonalny Olympus E-PL2 - Zakres tonalny
1600 ISO
E-PL2
Olympus E-PL2 - Zakres tonalny Olympus E-PL2 - Zakres tonalny
50D
Olympus E-PL2 - Zakres tonalny Olympus E-PL2 - Zakres tonalny

Pojedynek na rozjaśnianie wygrywa niewątpliwie 50D. Mimo iż dynamika tonalna w E-PL2 na ISO 200 jest całkiem przyzwoita, to jednak w przypadku ekspozycji trwającej 30 sekund szumu generuje się całkiem sporo. Widać na wycinku z oryginalnego zdjęcia, że jest on wyższy niż w przypadku 50D, a dokonane rozjaśnienie jeszcze bardziej go uwydatniło.

Dla ISO 1600 odzyskiwanie szczegółów w ciemnych partiach w przypadku obu aparatów jest raczej mało skuteczne. Zaprezentowany wynik mówi sam za siebie, aczkolwiek – żeby oddać sprawiedliwość 50D – w jego przypadku szum jest jednak niższy, a szczegółów jakby ciut więcej.

Przyciemnianie jasnych partii obrazu wygląda podobnie w obu aparatach, a ewentualne różnice wynikają raczej z tego, że oryginalne zdjęcia różnią się nieznacznie poziomem naświetlenia (mimo iż zdjęcia były wykonywane w tym samym czasie i z tymi samymi parametrami).

200 ISO
0 EV
−4 EV
E-PL2
Olympus E-PL2 - Zakres tonalny Olympus E-PL2 - Zakres tonalny
50D
Olympus E-PL2 - Zakres tonalny Olympus E-PL2 - Zakres tonalny
1600 ISO
E-PL2
Olympus E-PL2 - Zakres tonalny Olympus E-PL2 - Zakres tonalny
50D
Olympus E-PL2 - Zakres tonalny Olympus E-PL2 - Zakres tonalny