Przetwarzanie danych osobowych

Nasza witryna korzysta z plików cookies

Wykorzystujemy pliki cookie do spersonalizowania treści i reklam, aby oferować funkcje społecznościowe i analizować ruch w naszej witrynie, a także do prawidłowego działania i wygodniejszej obsługi. Informacje o tym, jak korzystasz z naszej witryny, udostępniamy partnerom społecznościowym, reklamowym i analitycznym. Partnerzy mogą połączyć te informacje z innymi danymi otrzymanymi od Ciebie lub uzyskanymi podczas korzystania z ich usług i innych witryn.

Masz możliwość zmiany preferencji dotyczących ciasteczek w swojej przeglądarce internetowej. Jeśli więc nie wyrażasz zgody na zapisywanie przez nas plików cookies w twoim urządzeniu zmień ustawienia swojej przeglądarki, lub opuść naszą witrynę.

Jeżeli nie zmienisz tych ustawień i będziesz nadal korzystał z naszej witryny, będziemy przetwarzać Twoje dane zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W dokumencie tym znajdziesz też więcej informacji na temat ustawień przeglądarki i sposobu przetwarzania twoich danych przez naszych partnerów społecznościowych, reklamowych i analitycznych.

Zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies możesz cofnąć w dowolnym momencie.

Optyczne.pl

Partnerzy






Poradniki

Zaklęcia Photoshopa - wywoływanie plików RAW

11 grudnia 2009
Anna Owczarz-Dadan Komentarze: 35

5. Korekcja ekspozycji

Przed przystąpieniem do korekcji obrazu należy dobrze mu się przyjrzeć i zastanowić się, na czym miałaby ona polegać. Oczywiście, nie trzeba korzystać ze wszystkich suwaków dostępnych w oknie Camera Raw, a jedynie z tych, które mogą pomóc w poprawieniu wyglądu fotografii.

Jeśli fotografia jest zbyt jasna lub zbyt ciemna (prześwietlona lub niedoświetlona), może wymagać korekcji ekspozycji (4.8). Do rozwiązywania tego typu problemów wykorzystujemy suwaki Ekspozycja (Exposure), Czarne (Blacks), Jasność (Brightness) oraz Odtwarzanie (Recovery). Który z nich wybrać?

Zaklęcia Photoshopa - wywoływanie plików RAW - Korekcja ekspozycji
Rysunek 4.8. Fotografia, która wymaga skorygowania ekspozycji oraz suwaki, które
możemy wykorzystać do tego celu


----- R E K L A M A -----


Na początek skorzystaj z suwaka Ekspozycja (Exposure). Przesuwając suwak w prawo, spowodujesz rozjaśnianie świateł zdjęcia (w przypadku zdjęć niedoświetlonych, zbyt ciemnych), a w lewo — przyciemniasz obraz (w przypadku zdjęć prześwietlonych, zbyt jasnych). Czynność ta związana jest jednak z niebezpieczeństwem w postaci przycinania świateł (lub cieni). Co to jest przycinanie? Kiedy przycinasz światła (lub cienie) obrazu, najjaśniejsze (lub najciemniejsze) jego obszary zostają sprowadzone do czystej bieli (lub czerni). Powoduje to utratę szczegółów w tych partiach obrazu, a tego nie chcemy. Staraj się unikać przycinania, chyba że występuje w obszarach, które nie zawierają żadnych istotnych szczegółów — wówczas nie musisz się nim przejmować. Jak sprawdzić, czy wystąpiło przycinanie? Nad lewą i prawą krawędzią histogramu znajdują się trójkąciki. Jeśli przycinanie nie występuje (co jest najlepszą sytuacją), trójkącik ma kolor czarny. Kiedy przesuwamy suwak Ekspozycja (Exposure) i doprowadzamy do przycinania, kolor trójkącika zmienia się na inny niż czarny; może być czerwony, niebieski, biały czy zielony (4.9). Kolor nie ma znaczenia. Ważne, że nie jest czarny, a powinien być. Oczywiście, jeśli trójkącik po lewej stronie histogramu ma kolor inny niż czarny, oznacza to, że nastąpiło przycinanie w obszarze cieni, a jeśli po prawej — w obszarze świateł. Kiedy chcesz zobaczyć, w których obszarach wystąpiło przycinanie, kliknij jeden z tych trójkącików, a obszary te zostaną zaznaczone w oknie podglądu za pomocą kolorowych plam. W moim przykładzie wystąpiło przycinanie i jest ono zaznaczone kolorem czerwonym. Aby wyłączyć wyświetlanie przycinania, kliknij trójkącik ponownie.

Zaklęcia Photoshopa - wywoływanie plików RAW - Korekcja ekspozycji
Rysunek 4.9. Aby skorygować fotografię niedoświetloną przesuwamy suwak Ekspozycja (Exposure)
w prawo, starając się, aby zaznaczony trójkąt nad histogramem miał kolor czarny


Jeśli zobaczysz, że przycinanie wystąpiło w istotnych miejscach obrazu, postaraj się przesunąć suwak Ekspozycja (Exposure) odrobinę w lewo, żeby przycinanie zniknęło, ale korekcja ekspozycji nadal była zauważalna. Nie zawsze się to udaje, ale spróbuj. Najważniejsze, aby — według Twojej oceny — zdjęcie zostało wystarczająco rozjaśnione (lub przyciemnione). Jeśli pracujesz ze zdjęciem niedoświetlonym i przycinanie nadal jest trochę widoczne, a Ty już nie możesz przesunąć bardziej suwaka Ekspozycja (Exposure) w lewo, ponieważ zdjęcie stanie się zbyt ciemne, skorzystaj z suwaka Odtwarzanie (Recovery), który pozwala odzyskać część szczegółów przyciętych w obrazie (4.10). Przesuwając go w prawo, zauważysz, że przycinanie znika.

Zaklęcia Photoshopa - wywoływanie plików RAW - Korekcja ekspozycji
Rysunek 4.10. Jeśli podczas korekcji ekspozycji nastąpi przycinanie, przesuń suwak
Ekspozycja (Exposure) w lewo i aby odzyskać część przyciętych szczegółów przesuń suwak
Odtwarzanie (Recovery) w prawo


Skoro rozprawiliśmy się ze światłami, pora na cienie. Jeśli zauważysz przycinanie cieni, skorzystaj z suwaka Czarne (Blacks), przesuwając go w lewo. To powinno zmniejszyć przycinanie w obszarze cieni, jednak również w tym przypadku sprawdź obszary, w których następuje przycinanie. Jeśli nie są istotne, nie zawracaj sobie nimi głowy. Mówię o tym dlatego, że korygowanie światła za pomocą rozjaśniania obrazu ma wpływ na zmianę nasycenia kolorów obrazu. Do korekcji tego typu problemów świetnie nadaje się właśnie suwak Czarne (Blacks). Przesunięcie go w prawo pogłębia cienie i zwiększa nasycenie kolorów, co korzystnie wpływa na wygląd zdjęcia. Oto moja rada: po skorygowaniu ekspozycji za pomocą suwaków Ekspozycja (Exposure) i Odtwarzanie (Recovery) przesuń suwak Czarne (Blacks) w prawo (4.11). Następnie, jeśli występuje przycinanie, sprawdź, w których obszarach obrazu ma ono miejsce. Jeśli są to istotne obszary, przesuń suwak Czarne (Blacks) odrobinę w lewo, aby zmniejszyć przycinanie do poziomu akceptowalnego. Jeśli nie są istotne, niczego nie zmieniaj.

Zaklęcia Photoshopa - wywoływanie plików RAW - Korekcja ekspozycji
Rysunek 4.11. Ponieważ przycinanie cieni występuje w obszarach mało istotnych, mogę
zgodzić się na przesunięcie suwaka Czarne (Blacks) w prawo (dla zwiększenia kontrastu obrazu)


Na koniec, jeśli chcesz jeszcze odrobinę rozjaśnić zdjęcie, a raczej jego półcienie, skorzystaj z suwaka Jasność (Brightness), przesuwając go odrobinę w prawo (4.12).

Zaklęcia Photoshopa - wywoływanie plików RAW - Korekcja ekspozycji
Rysunek 4.12. Rozjaśnianie zdjęcia za pomocą suwaka Jasność (Brightness)


Zaklęcia Photoshopa - wywoływanie plików RAW - Korekcja ekspozycji
Przed / Po