Przetwarzanie danych osobowych

Nasza witryna korzysta z plików cookies

Wykorzystujemy pliki cookie do spersonalizowania treści i reklam, aby oferować funkcje społecznościowe i analizować ruch w naszej witrynie, a także do prawidłowego działania i wygodniejszej obsługi. Informacje o tym, jak korzystasz z naszej witryny, udostępniamy partnerom społecznościowym, reklamowym i analitycznym. Partnerzy mogą połączyć te informacje z innymi danymi otrzymanymi od Ciebie lub uzyskanymi podczas korzystania z ich usług i innych witryn.

Masz możliwość zmiany preferencji dotyczących ciasteczek w swojej przeglądarce internetowej. Jeśli więc nie wyrażasz zgody na zapisywanie przez nas plików cookies w twoim urządzeniu zmień ustawienia swojej przeglądarki, lub opuść naszą witrynę.

Jeżeli nie zmienisz tych ustawień i będziesz nadal korzystał z naszej witryny, będziemy przetwarzać Twoje dane zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W dokumencie tym znajdziesz też więcej informacji na temat ustawień przeglądarki i sposobu przetwarzania twoich danych przez naszych partnerów społecznościowych, reklamowych i analitycznych.

Zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies możesz cofnąć w dowolnym momencie.

Optyczne.pl

Partnerzy






Test aparatu

Sony NEX-7 - test aparatu

25 czerwca 2012

8. Zakres tonalny

Testy zakresu tonalnego przeprowadzamy w oparciu o zdjęcia tablicy kolejnych stopni szarości Stouffer T4110, zapisane w formacie RAW i przekonwertowane do 48-bitowych TIFF-ów za pomocą programu dcraw. Program Imatest pozwala wyznaczyć wartości zakresu tonalnego dla wysokiej, dobrej, średniej i niskiej jakości obrazu. Odpowiadają im kolejne stosunki sygnału do szumu 10:1, 4:1, 2:1 i 1:1. Wyniki, które otrzymaliśmy dla Sony NEX-7 prezentujemy na poniższym wykresie.


Sony NEX-7 - Zakres tonalny

Zakres tonalny dla najlepszej jakości obrazu (stosunek sygnału do szumu 10:1) przy czułości ISO 100 osiąga 6.5 EV. Taki wynik jest typowy dla matryc formatu APS-C. W przypadku matrycy o tak dużej liczbie pikseli jest to jednak spore osiągnięcie. Wraz z rosnącą czułością zakres tonalny systematycznie spada. Przy czułości ISO 6400 pozostaje on na poziomie około 0.5 EV. Przy wyższych czułościach nie uda się już wykonać zdjęć o wysokiej jakości obrazu.



- - - - - - - - - - - - - - - - - - R E K L A M A - - - - - - - - - - - - - - - - - -

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

Dobra jakość obrazu (stosunek sygnału do szumu 4:1) pozwala na osiągnięcie zakresu tonalnego na poziomie 8.8 EV przy czułości ISO 100. Nie jest wynik tak wysoki jak w NEX-5N, ale ciągle nie ma powodów do narzekań. Nawet przy czułości ISO 16000 dobra jakość obrazu zachowuje jeszcze dynamikę na poziomie około 1 EV. Jeżeli wystarczy nam średnia jakość obrazu, to przy najwyższej czułości możemy liczyć na zakres tonalny na poziomie 5 EV.

Zakres tonalny na plikach zapisanych w formacie JPEG możemy ocenić wizualnie na wycinkach zdjęć tablicy Stouffer T4110. Odległość pomiędzy sąsiednimi polami szarości wynosi 0.3 EV.


ISO Granica bieli
100 Sony NEX-7 - Zakres tonalny
200 Sony NEX-7 - Zakres tonalny
400 Sony NEX-7 - Zakres tonalny
800 Sony NEX-7 - Zakres tonalny
1600 Sony NEX-7 - Zakres tonalny
3200 Sony NEX-7 - Zakres tonalny
6400 Sony NEX-7 - Zakres tonalny
12800 Sony NEX-7 - Zakres tonalny
16000 Sony NEX-7 - Zakres tonalny
ISO Granica czerni
100 Sony NEX-7 - Zakres tonalny
200 Sony NEX-7 - Zakres tonalny
400 Sony NEX-7 - Zakres tonalny
800 Sony NEX-7 - Zakres tonalny
1600 Sony NEX-7 - Zakres tonalny
3200 Sony NEX-7 - Zakres tonalny
6400 Sony NEX-7 - Zakres tonalny
12800 Sony NEX-7 - Zakres tonalny
16000 Sony NEX-7 - Zakres tonalny

Przy omawianiu zakresu tonalnego pokazujemy tradycyjnie, jak zachowują się zdjęcia przy obróbce komputerowej, kiedy rozjaśniamy je lub przyciemniamy. Zdjęcia wykonujemy przy czułości ISO 100 i 1600, przysłonie f/16 i czasach odpowiednio 30 i 2 s. Następnie wywołujemy je jako 48-bitowe TIFF-y dcrawem i w Lightroomie rozjaśniamy o +4 EV oraz przyciemniamy o −4 EV, po czym zapisujemy jako zdjęcia 24-bitowe.


Sony NEX-7 - Zakres tonalny


ISO 100
0 EV +4 EV
NEX-7 Sony NEX-7 - Zakres tonalny Sony NEX-7 - Zakres tonalny
50D Sony NEX-7 - Zakres tonalny Sony NEX-7 - Zakres tonalny
ISO 1600
NEX-7 Sony NEX-7 - Zakres tonalny Sony NEX-7 - Zakres tonalny
50D Sony NEX-7 - Zakres tonalny Sony NEX-7 - Zakres tonalny

Przy czułości ISO 100 rozjaśnianie cieni wydaje się skuteczniejsze w przypadku Sony NEX-7. Poziom szumów jest wyraźnie niższy, przez co obraz jest bogatszy w szczegóły. Przy ISO 1600 różnica pomiędzy aparatami wydaje się znacznie mniejsza, Poziom szumów jest wprawdzie trochę niższy na zdjęciu z Sony, ale zdjęcie z Canona zdaje się zachowywać podobną ilość szczegółów obrazu.

Efekty przyciemniania jasnych partii obrazu widać w tabeli poniżej. W tej kategorii obydwa aparaty wypadają równie dobrze.


ISO 100
0 EV −4 EV
NEX-7 Sony NEX-7 - Zakres tonalny Sony NEX-7 - Zakres tonalny
50D Sony NEX-7 - Zakres tonalny Sony NEX-7 - Zakres tonalny
ISO 1600
NEX-7 Sony NEX-7 - Zakres tonalny Sony NEX-7 - Zakres tonalny
50D Sony NEX-7 - Zakres tonalny Sony NEX-7 - Zakres tonalny