Przetwarzanie danych osobowych

Nasza witryna korzysta z plików cookies

Wykorzystujemy pliki cookie do spersonalizowania treści i reklam, aby oferować funkcje społecznościowe i analizować ruch w naszej witrynie, a także do prawidłowego działania i wygodniejszej obsługi. Informacje o tym, jak korzystasz z naszej witryny, udostępniamy partnerom społecznościowym, reklamowym i analitycznym. Partnerzy mogą połączyć te informacje z innymi danymi otrzymanymi od Ciebie lub uzyskanymi podczas korzystania z ich usług i innych witryn.

Masz możliwość zmiany preferencji dotyczących ciasteczek w swojej przeglądarce internetowej. Jeśli więc nie wyrażasz zgody na zapisywanie przez nas plików cookies w twoim urządzeniu zmień ustawienia swojej przeglądarki, lub opuść naszą witrynę.

Jeżeli nie zmienisz tych ustawień i będziesz nadal korzystał z naszej witryny, będziemy przetwarzać Twoje dane zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W dokumencie tym znajdziesz też więcej informacji na temat ustawień przeglądarki i sposobu przetwarzania twoich danych przez naszych partnerów społecznościowych, reklamowych i analitycznych.

Zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies możesz cofnąć w dowolnym momencie.

Optyczne.pl

Test aparatu

Pentax K-30 - test aparatu

20 września 2012
Maciej Latałło Komentarze: 88

5. Balans bieli

Pentax K-30 posiada następujące tryby balansu bieli (WB):
  • Auto (od 4000 do 8000 K),
  • Światło dzienne (5200 K),
  • Cień (8000 K),
  • Zachmurzenie (6000 K),
  • Światło jarzeniowe D, N, W, L (odpowiednio: 6500 K, 5000 K, 4200 K, 3000 K),
  • Światło żarowe (2850 K),
  • Światło lampy błyskowej (5400 K),
  • CTE – rozszerzenie temperatury barwowej,
  • Ustawienie ręczne według wzorca bieli (3 wzorce),
  • Ustawienie ręczne w stopniach Kelvina (od 2500 K do 10000 K) lub w miredach.
Każdą nastawę balansu bieli można dodatkowo dostosować posługując się dwoma 15-stopniowymi skalami. Jedna oś umożliwia zmianę pomiędzy kolorami bursztynowym lub niebieskim (A-B), natomiast druga – zielonym lub purpurowym (G-M). W menu ustawień niestandardowych odnajdziemy także opcję, która pozwala na silniejsze korygowanie kolorystyki obrazu w przypadku użycia automatycznego balansu bieli przy świetle sztucznym. Skuteczność działania tej funkcji również została przez nas sprawdzona. Dodatkowo, dostępne jest także ustawienie określające, jaki balans ma być ustawiany automatycznie przy podniesieniu lampy błyskowej. Do wyboru jest opcja bez zmian, WB Auto lub WB lampy błyskowej.

Pomiary skuteczności balansu bieli wykonujemy na 24-polowej tablicy kolorów X-Rite. Następnie wyliczamy parametry dC (odchylenie od właściwej barwy w przestrzeni L*a*b*, czyli wartość błędu, z jakim ocenił barwę aparat) oraz S (nasycenie barwy wyrażone w procentach). W tabeli poniżej przedstawiamy wyniki dla przetestowanych przez nas ustawień balansu bieli.

Światło Balans bieli dC S [%]
Słoneczny dzień Auto 5.75 106.4
Słoneczny dzień Słoneczny dzień 5.72 108.8
Pochmurny dzień Auto 5.44 122.8
Pochmurny dzień Pochmurny dzień 5.09 122.2
3000K Auto 16.2 118.4
3000K Auto (z korekcją) 16.1 105
3000K Żarówki 6.05 99.34
3000K 3000K 7.25 102.7
5500K Auto 4.83 111.6
5500K 5500K 9.9 115.7
Lampa błyskowa Auto 3.55 90.78
Lampa błyskowa Lampa błyskowa 3.89 91.94



----- R E K L A M A -----

W większości wypadków błędy koloru (dC) nie są zbyt duże. Szczególnie niskie wartości zanotowaliśmy dla zdjęć z wykorzystaniem lampy błyskowej. Natomiast w przypadku światła żarowego ustawienie dedykowane dało lepsze rezultaty niż ręczne ustawienie temperatury barwowej na 3000 K.

Najwyższe wartości nasycenia (S) zauważyliśmy podczas fotografowania przy zachmurzonym niebie, zarówno przy ustawieniu automatycznym, jak i odpowiedniego wzorca. Z kolei zdjęcia doświetlane lampą błyskową charakteryzują się nasyceniem mniejszym od idealnego o ok. 10%.

Tradycyjnie, automatyka balansu bieli nie najlepiej radzi sobie ze światłem sztucznym. Warto jednak wspomnieć, że zastosowanie korekcji dla tego typu światła (dostępnej w menu ustawień niestandardowych) dało zauważalnie lepszy rezultat w przypadku nasycenia kolorów. Mimo to błąd dC pozostawał na porównywalnym poziomie.

Szczegółowe wyniki naszych pomiarów prezentujemy poniżej.

Światło
Balans bieli
Tablica kolorów Przestrzeń kolorów Lab
Światło: słoneczny dzień
Balans bieli: auto
Pentax K-30 - Balans bieli Pentax K-30 - Balans bieli
Światło: słoneczny dzień
Balans bieli: słoneczny dzień
Pentax K-30 - Balans bieli Pentax K-30 - Balans bieli
Światło: pochmurny dzień
Balans bieli: Auto
Pentax K-30 - Balans bieli Pentax K-30 - Balans bieli
Światło: pochmurny dzień
Balans bieli: chmury
Pentax K-30 - Balans bieli Pentax K-30 - Balans bieli
Światło: żarówki (3000K)
Balans bieli: Auto
Pentax K-30 - Balans bieli Pentax K-30 - Balans bieli
Światło: żarówki (3000K)
Balans bieli: Auto (z korekcją)
Pentax K-30 - Balans bieli Pentax K-30 - Balans bieli
Światło: żarówki (3000K)
Balans bieli: żarówka
Pentax K-30 - Balans bieli Pentax K-30 - Balans bieli
Światło: żarówki (3000K)
Balans bieli: Temp. 3000K
Pentax K-30 - Balans bieli Pentax K-30 - Balans bieli
Światło: 5500K
Balans bieli: auto
Pentax K-30 - Balans bieli Pentax K-30 - Balans bieli
Światło: 5500K
Balans bieli: Temp. 5500K
Pentax K-30 - Balans bieli Pentax K-30 - Balans bieli
Światło: lampa błyskowa
Balans bieli: Auto
Pentax K-30 - Balans bieli Pentax K-30 - Balans bieli
Światło: lampa błyskowa
Balans bieli: lampa błyskowa
Pentax K-30 - Balans bieli Pentax K-30 - Balans bieli