Pentax K-30 - test aparatu
8. Zakres tonalny

Najlepszy rezultat osiągnięty dla natywnej czułości i wysokiej jakości zdjęć to ok. 7.5 EV. Jest to bardzo dobry wynik, jak na amatorską lustrzankę i nie daje powodów do narzekań. Tyle samo uzyskaliśmy w teście K-01, natomiast K-5 i D5100 wypadły nieco lepiej (odpowiednio 8 i 7.8 EV). Z kolei Canon 600D i Sony Alpha A57 zanotowały rezultaty o 1 EV niższe. Przy stosunku sygnału do szumu wynoszącym 1 zaobserwowany wynik to 11.6 EV dla ISO 100, co oznacza potencjalnie niezłe możliwości uzyskania informacji z ciemnych partii obrazu. Czy tak jest w rzeczywistości, przekonamy się w dalszej części tego rozdziału.
Zakres tonalny na plikach zapisanych w formacie JPEG możemy ocenić wizualnie na wycinkach zdjęć tablicy Stouffer T4110. Odległość pomiędzy sąsiednimi polami szarości wynosi 0.3 EV.
| ISO | Granica bieli | |||
| 100 |
|
|||
| 200 |
|
|||
| 400 |
|
|||
| 800 |
|
|||
| 1600 |
|
|||
| 3200 |
|
|||
| 6400 |
|
|||
| 12800 |
|
|||
| 25600 |
|
|||
| ISO | Granica czerni | |||
| 100 |
|
|||
| 200 |
|
|||
| 400 |
|
|||
| 800 |
|
|||
| 1600 |
|
|||
| 3200 |
|
|||
| 6400 |
|
|||
| 12800 |
|
|||
| 25600 |
|
|||
Przy omawianiu zakresu tonalnego pokazujemy tradycyjnie, jak zachowują się zdjęcia przy obróbce komputerowej, kiedy rozjaśniamy je lub przyciemniamy. Zdjęcia wykonujemy przy czułości ISO 100 i 1600, przysłonie f/16 i czasach odpowiednio 30 i 2 s. Następnie wywołujemy je jako 48-bitowe TIFF-y dcrawem i w Lightroomie rozjaśniamy o +4 EV oraz przyciemniamy o −4 EV, po czym zapisujemy jako zdjęcia 24-bitowe.
![]() |
| 100 ISO | |||
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
| 1600 ISO | |||
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Po rozjaśnieniu obrazu z Pentaksa przy ISO 100 ilość wydobytych szczegółów jest znacznie większa niż w Canonie. Co więcej, zaszumienie obrazu nie jest tak intensywne, choć w oczy rzuca się duży udział niebieskiej składowej szumu. Przy ISO 1600 poziom zakłóceń obrazu jest w przypadku obydwu aparatów na tyle wysoki, że praktycznie uniemożliwia dostrzeżenie detali na zdjęciach. Przewaga K-30 nad 50D polega jedynie na tym, że nie dostrzegamy oznak bandingu, co jest oczywiście plusem.
Zmniejszenie ekspozycji o 4 EV daje bardzo porównywalne wyniki w przypadku obydwu aparatów. Odzyskanie szczegółów nastąpiło w niewielkim stopniu i trudno wyłonić faworyta tej części testu.
| 100 ISO | |||
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
| 1600 ISO | |||
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|












Optyczne.pl jest serwisem utrzymującym się dzięki wyświetlaniu reklam. Przychody z reklam pozwalają nam na pokrycie kosztów związanych z utrzymaniem serwerów, opłaceniem osób pracujących w redakcji, a także na zakup sprzętu komputerowego i wyposażenie studio, w którym prowadzimy testy.