Przetwarzanie danych osobowych

Nasza witryna korzysta z plików cookies

Wykorzystujemy pliki cookie do spersonalizowania treści i reklam, aby oferować funkcje społecznościowe i analizować ruch w naszej witrynie, a także do prawidłowego działania i wygodniejszej obsługi. Informacje o tym, jak korzystasz z naszej witryny, udostępniamy partnerom społecznościowym, reklamowym i analitycznym. Partnerzy mogą połączyć te informacje z innymi danymi otrzymanymi od Ciebie lub uzyskanymi podczas korzystania z ich usług i innych witryn.

Masz możliwość zmiany preferencji dotyczących ciasteczek w swojej przeglądarce internetowej. Jeśli więc nie wyrażasz zgody na zapisywanie przez nas plików cookies w twoim urządzeniu zmień ustawienia swojej przeglądarki, lub opuść naszą witrynę.

Jeżeli nie zmienisz tych ustawień i będziesz nadal korzystał z naszej witryny, będziemy przetwarzać Twoje dane zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W dokumencie tym znajdziesz też więcej informacji na temat ustawień przeglądarki i sposobu przetwarzania twoich danych przez naszych partnerów społecznościowych, reklamowych i analitycznych.

Zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies możesz cofnąć w dowolnym momencie.

Optyczne.pl

Aktualności

O tym się mówi, czyli plotki i ploteczki z ostatniego tygodnia

O tym się mówi, czyli plotki i ploteczki z ostatniego tygodnia
5 marca
2023 15:50

Weekend powoli zbliża się do końca, zapraszamy zatem do naszego cotygodniowego zestawienia najciekawszych plotek z branży.

Uwaga! Poniższe informacje w większości nie są oficjalnymi informacjami producentów i pochodzą często z nieznanych i niepotwierdzonych źródeł, które publikowane są w portalach:

Canon

Nowe kamery Cinema EOS

Podobno podczas kwietniowych targów NAB, które odbywają się w Las Vegas w USA, zaprezentowane zostaną następujące kamery z grupy Cinema EOS:
  • EOS C200 Mark II (RF),
  • EOS C700 Mark II (RF).
Oprócz nich, powinniśmy zobaczyć jeszcze bliżej nieokreślone obiektywy stałoogniskowe RF Cinema.

Fujifilm

Średnioformatowy bezlusterkowiec do sportu

Firma Fujifilm pracuje nad piątą generacją średnioformatowego GFX-a, która ma mieć w nazwie "Sport". Spekuluje się, że doczekamy się sensora o bardzo krótkim czasie odczytu, analogicznie jak w układach w Canonie R3, Nikonie Z9, czy Sony A1.

Leica

Nadchodzące premiery

Serwis Leica Rumors spodziewa się następujących premier w niedalekiej przyszłości:
  • Leica Q3 - powinna się pojawić w maju lub czerwcu br. i będzie wyposażona w 60-megapikselowy sensor,
  • Leica Q-E - która będzie bardzo zbliżona do modelu Q2, premiera możliwa wraz z ww. Leiką Q3,
  • Leica SL3 - może ujrzeć światło dzienne pod koniec br. lub na początku przyszłego. Możliwe są różne warianty rozdzielczości matryc,
  • Leica M11 Monochrom - premiera planowana ponoć na lato br.
Oprócz tego pojawiają się doniesienia, że z okazji 70-lecia istnienia firmy z Solms, że w przyszłym roku możemy się spodziewać kilku nowości. Wspomina się np. o aparacie Leica M z wbudowanym wizjerem elektronicznym.

Nikon

Premiera 25 marca 2023 r.

Filipiński oddział Nikona opublikował grafikę, zapowiadającą nieznaną jeszcze premierę na 25 marca br. Być może chodzi o aparaty Z8 i / lub Z6 III, o których plotkuje się od jakiegoś czasu.

O tym się mówi, czyli plotki i ploteczki z ostatniego tygodnia

Sigma

Nowe 70-200 mm f/2.8?

Podczas jednego z wywiadów, CEO Sigmy, Kazuto Yamaki przyznał, że trwają pracę nad obiektywem 70-200 mm f/2.8 serii Art. Ponieważ niedawno zapowiadał on, że chcą wypuszczać więcej unikalnych szkieł, koncepcja wspomnianego zoom-a nie została jeszcze w pełni opracowana.

Sony

Sony 85 mm f/1.2 GM

Serwis Sony Alpha Rumors donosi, że w przeciągu najbliższych trzech miesięcy, firma Sony zaprezentuje portretówkę 1.2/85 z rodziny G Master.

Trzy nowe aparaty

Firma Sony zarejestrowała w Chinach trzy nowe aparaty, które powinny mieć premierę w najbliższych miesiącach. Oznaczono je następującymi nazwami kodowymi:
  • WW542541
  • WW198387
  • WW694956
Prawdopodobnie jednym z nich będzie pełnoklatkowy bezlusterkowiec należący do serii ZV.

TTAstisan

100 mm f/2.8 2X Macro

Mówi się, że firma TTArtisan pokaże wkrótce manualny obiektyw makro 100 mm f/2.8. Ma być dostępny z mocowaniami Canon RF, Fujifilm X, L-mount, Nikon Z oraz Sony E. W sieci można znaleźć zdjęcia rzekomo przedstawiające ten obiektyw, a także schemat zastosowanego w nim układu optycznego.

O tym się mówi, czyli plotki i ploteczki z ostatniego tygodnia

O tym się mówi, czyli plotki i ploteczki z ostatniego tygodnia


Komentarze czytelników (95)
  1. PDamian
    PDamian 5 marca 2023, 16:03

    Papierosy Sport -bez filtra też były do sportu. 😉

  2. BlindClick
    BlindClick 5 marca 2023, 16:09

    Czy zamiast sportu?

    TTartisan, fajny taki wyciek, 2KB danych.
    Nikon, wydarzenie na 3 gwiazdki, znaczy jako tako?
    Fuji nowy Król?

  3. orle oko
    orle oko 5 marca 2023, 16:23

    paraolimpiada to też sport.

  4. PDamian
    PDamian 5 marca 2023, 16:27

    Fudzi będzie musiało zrobić też jakieś obiektywy do sportu,
    bo póki co mają odpowiedniki pełnoklatkowych:
    16-28/3.2
    25-51/3.2
    36-79/3.2
    79-158/4.5
    198/3.2

  5. RobKoz
    RobKoz 5 marca 2023, 16:47

    W plotkach o Canonie zabrakło info że te kamery mają mieć mocowanie RF.

  6. PiotrWachowiak
    PiotrWachowiak 5 marca 2023, 16:56

    yesss, 85mm f/1.2 wreszcie. Ciekawe, czy później wyjdzie poprawiona 1.4, jak przy 50mm.

  7. tadeusz69
    tadeusz69 5 marca 2023, 18:03

    Wysyp plotek o Leice zdominował wszystkie inne :)

  8. stb
    stb 5 marca 2023, 18:27

    Sigma szokuje
    "Podczas jednego z wywiadów, CEO Sigmy, Kazuto Yamaki przyznał, że trwają pracę nad obiektywem 70-200 mm f/2.8 serii Art. Ponieważ niedawno zapowiadał on, że chcą wypuszczać więcej unikalnych szkieł..."

    No faktycznie, to byłby unikat.
    Absolutnie neispotykany zakres ogniskowych z niespotykaną jasnością.
    :D

  9. Szabla
    Szabla 5 marca 2023, 18:42

    @stb
    75-210/2,7

  10. zembaty
    zembaty 5 marca 2023, 18:44

    @PDamian

    O czym Ty uprawiasz miłość?

  11. M.D.39
    M.D.39 5 marca 2023, 18:48

    Jedne z lepszych plotek ostatnio moim zdaniem:
    - Fuji MF z stack sensorem może być niezrównane do sportu pod kątem ilości światła i stosowanego ISO. Tylko jestem ciekaw ile taki zestaw z jakąś lunetą będzie kosztował i będzie ważył.
    - Nikon zobaczymy co pokaże, ale wreszcie może dogoni konkurencję. Szkoda tylko, że tak późno i kto miał zmienić system, to już to raczej zmienił i uciekł od Nikona, a uzasadnione plotki o blokowaniu szkieł innych producentów mu nie pomagają. Chcą być jak Canon, lecz przynajmniej Canon ma czym przekonywać użytkowników do siebie, a Nikon trochę nie za bardzo.
    - Sony wreszcie wyda 85 mm f/1.2, bo w ich obszernym systemie tak naprawdę tylko tego szkła brakowało.
    - SIGMA moim zdaniem z nowym 70-200 mm f/2.8 nie zwojuje rynku, bo może mieć ograniczenie ilości klatek na sekundę z wykorzystaniem AFu w porównaniu do GM od Sony, a też nie wydaje mi się by była od niego dużo tańsza czy dużo lepsza optycznie.

  12. Pięknografia
    Pięknografia 5 marca 2023, 20:28

    --------- OBIEKTYWY Z MOCOWANIEM RF FIRM ZEWNĘTRZNYCH ---------

    W plotkach o Canonie zabrakło informacji o pierwszym zatwierdzonym oficjalnie przez Canona obiektywie zewnętrznej firmy (3rd party manufacturer) Cosina Voigtländer 50mm F1.0, który niebawem ujrzy światło dzienne.
    Canon prowadzi także rozmowy z innymi producentami.

  13. Szabla
    Szabla 5 marca 2023, 20:40

    Tam nie ma komunikacji obiektyw-korpus.

  14. baron13
    baron13 5 marca 2023, 20:50

    Czemu nie mam ochoty na obiektywy RF? Bo np jest adapter z kieszenią na filtry. Co mnie boli, nikt na razie nie zrobił filtra połówkowego, ale jest polar o to już dość, by obiektyw zmocowaniem EF dawał większe możliwości niż RF. Ten polar może robić całkiem skutecznie za filtr szary . Używanie takowego jest trochę manieryczne, ale uzasadnione. Wiem, że RF powinno coś-tam jeszcze dać, ale coś-tam :-)

  15. Amadi
    Amadi 5 marca 2023, 20:53

    @Pięknografia - ten Voigtlander nie miał prawa być w plotkach, bo został oficjalnie zaprezentowany ze 2 tygodnie temu. Znajdziesz o nim niusa na głównej.

  16. r2mdi
    r2mdi 6 marca 2023, 07:20

    Byłaby to plotka, że wcześniej został zaprezentowany. :)

  17. BlindClick
    BlindClick 6 marca 2023, 07:24

    Podobno też Canon zrobi soft jak z komórki bez komórki,
    Odszumia, ostrzy, tworzy szczegóły....
    Samsung chyba dostanie w kość.. ;p

  18. Negatyw
    Negatyw 6 marca 2023, 08:31

    @BlindClick, aparat fotograficzny, który miałby być namiastką smartfonu Samsunga, by musiał być od niego znacznie tańszy.

  19. Wojt_wro
    Wojt_wro 6 marca 2023, 08:45

    @Pięknografia

    --------- OBIEKTYWY Z MOCOWANIEM RF FIRM ZEWNĘTRZNYCH ---------

    (dziwny komentarz, ale ok, to też sobie ten nagłówek zrobię skoro wchodzę w ten temat)

    ...Widzę że nadzieja umiera ostatnia, ale chyba przegapiłeś że Canon nie blokuje wszystkich obiektywów jako takich, tylko te z AF, czego ta Cosina jest zresztą dowodem. To że się łaskawie po "rozmowach" zgodzą na jakiś niszowy manual, nie zmienia faktu że cała reszta szkieł od Sigmy, Tamrona czy nawet ekonomicznego Samyanga jest niedostępna.

    Czyli dalej nie ma i nie zapowiada się aby były zbyt szybko, jakiekolwiek użyteczne obiektywy "zewnętrznej firmy (3rd party manufacturer)" w systemie Canon RF. U Sony Są. U Nikona sie zdarzają. U Fuji zaczynają się pojawiać, a w Canonie nie. Płacz i płać, tak "dbają" o użytkowników.

    I póki się to nie zmieni, to i ja się nigdzie nie wybieram do Canona, pomimo całkiem fajnych korpusów.

  20. RobKoz
    RobKoz 6 marca 2023, 09:28

    @Wojt_wro

    "I póki się to nie zmieni, to i ja się nigdzie nie wybieram do Canona, pomimo całkiem fajnych korpusów."

    Prawidłowo. Najpierw należy wybrać szkła a później pasujący do nich korpus.

  21. deel77
    deel77 6 marca 2023, 09:42

    @Wojt_wro
    " U Fuji zaczynają się pojawiać, a w Canonie nie. Płacz i płać, tak "dbają" o użytkowników. "

    W Canonie "dbają" o siebie :) Liczba dostarczonych obiektywów na przestrzeni ostatnich 4 lat spadła (wg C.I.P.A.) z 1100 tys. sztuk średnio miesięcznie do 510 tys sztuk. To ponad 50 procentowy spadek (oczywistym jest to, że nie dane te nie obejmują np. chińskich producentów optyki). Skoro "tort" do podziału staje się mniejszy i pojawiają się firmy które też chcą coś z niego uszczknąć, oczywistymi poczynaniami wielu firm jest chęć "ochrony" swojej części. Canon poszedł na ostro. Jak na tym wyjdą czas pokaże, ale uważam, że nie koniecznie na tym stracą, choć wielu takie działania mogą się nie podobać. Zauważ, że np. optyczne.pl też podjęło decyzję o nie testowaniu obiektywów RF - czy to się nam podoba? pewnie nie wszystkim, ale mają też argumenty na obronę swojej decyzji.

  22. BlindClick
    BlindClick 6 marca 2023, 10:38

    A Canon ma z 40% rynku, i teraz nic do tego alternatywni nie mogą robić, ilu ludzi zastanowi się czy warto wydać mnóstwo na nową puszkę i 2x więcej albo i 3x na komplet nowych firmowych obiektywów...
    Zwłaszcza że współczesne puszki to totalne kompromisy, kilka dużych plusów i 2x więcej minusów..
    Ciekawi mnie ilu się zmusza do czekania. Na porządna puszkę, czy inne tańsze szkła.

    Nikon jechał długo na przywiązaniu i się przejechał, Canon chyba robi to lepiej, zostawi sobie płacących słono a innych wykopie.

  23. przybylskipawel
    przybylskipawel 6 marca 2023, 10:48

    @stb Czytaj ze zrozumieniem. Teraz się skupiają na szkłach o unikatowych parametrach, dlatego 70-200 f2.8 mają dopiero w fazie opracowania.

  24. deel77
    deel77 6 marca 2023, 10:51

    Canon zrobił kilka ciekawych ruchów. Dodając dobrze działające adaptery EF-RF spowodował, że przy wejściu w bezlusterkowce wielu użytkowników nie musiało kupować nowych szkieł, ale tym samym spowodował, że nie było wielkiego wysypu używanych i przez to tańszych szkieł EF na rynku wtórnym. Szkła EF cały czas trzymały cenę, bo mają sens przy korpusach RF. Przez adapter można podłączyć wszystko EF (w szczególności Sigmy i Tamrony). Canon też doskonale wie ilu użytkowników RF to migranci z EF a ilu to nowi klienci - co może tłumaczyć zupełnie odmienne podejście do tematu szkieł firm trzecich Sony i Canona.

    Warto zauważyć, że większość komentarzy dotyczących polityki Canona jest w stylu "... jak bym miał wchodzić / kupować system Canona to bardzo bym się zastanawiał, bo nie ma innych obiektywów niż Canon..." z tego można wnioskować, że działania Canona nie podobają się tym którzy i tak go nie mają.

  25. rockatansky
    rockatansky 6 marca 2023, 11:09

    Zamknięty bagnet źle, otwarty bagnet źle. No nie idzie dogodzić.

  26. RobKoz
    RobKoz 6 marca 2023, 11:13

    @deel7

    "Canon zrobił kilka ciekawych ruchów. Dodając dobrze działające adaptery EF-RF spowodował, że przy wejściu w bezlusterkowce wielu użytkowników nie musiało kupować nowych szkieł, ale tym samym spowodował, że nie było wielkiego wysypu używanych i przez to tańszych szkieł EF na rynku wtórnym. Szkła EF cały czas trzymały cenę, bo mają sens przy korpusach RF."

    Dokładnie. Dlatego użytkownik systemu EF który chce wejść w bezlustra najczęściej i tak wybierze Canona bo szkła będą działać co najmniej tak samo dobrze jak na lustrzance.

    Ale ich strategia była bardziej przemyślana. Bo nie tylko zadbali o swoich ale tez o nowych. W przypadku chęci zakupu taniego bezlustra FF przez kilka lat RP + 24-105 nie miały żadnej konkurencji.

    Za chwilę wchodzi R8 i jak na razie nie zapowiada się by Sony miało cos wypuścić by z nim konkurować.

    Dlatego uważam, ze w przypadku FF odpływ klientów od Canona jeśli będzie to niewielki. Gorzej jest w przypadku APS-C. Jeśli ktoś brał ten system ze względu na rozmiary to ma problem - przejściówka zwiększa rozmiary i uwagę zestawu, a natywnych szkieł jak na lekarstwo. Większość pewnie kupi zestaw z 18-150 albo 18-45 + 55-210. Ale zostanie jeszcze mała grupa osób które podpinały stałki firm trzecich i dla nich Canon obecnie nie ma ciekawej oferty.

  27. boa ksztusiciel
    boa ksztusiciel 6 marca 2023, 11:17

    Czyli jak zwykle nic ciekawego. Wysyp drogich sprzętów dla komercyjnych kolekcjonerów body i szkieł, dla entuzjastów i amatorów, tylko archaiczny sprzęt sprzed kilku lat. Gdzie są kompakty pytam się? Gdzie takie cuda jak lumix lx100, gx9? Gdzie nowy nikon zfc ze stabilizacją i uszczelnieniami? Gdzie nowe RX'y od sony? Naprawdę dzisiaj fotografia skupia się tylko na zaawansowanych korpusach za miliony $$$? Naprawdę producenci przestraszyli się smartfonów, które generują obrazek 100 razy gorszy od leciwego już sony rx100 V? Żałosne...

  28. deel77
    deel77 6 marca 2023, 12:08

    @RobKoz
    Racja.

    Dodać też należy, że - to co pokazały też informacje C.I.P.A. - skoro sprzęty podrożały o 100% to chęć zmiany posiadanego systemu konkretnej marki na inny jest jeszcze bardziej nieopłacalny niż kilka lat temu.

    Jeżeli strategia Canona się powiedzie to sytuacja na rynku będzie ciekawa, bo będzie Canon ze szkłami Canona, Nikon z Nikonami i jakimiś szkłami innych producentów oraz Sony gdzie o dostęp do bagnetu bić się będą Sony, Sigma, Tamron, Samyang, Viltrox i inni. Pytanie: czy Sony chętnie będzie dzieliło się zyskami z firmami trzecimi?

  29. JdG
    JdG 6 marca 2023, 14:23

    > Jeżeli strategia Canona się powiedzie to sytuacja na rynku będzie ciekawa, ... oraz Sony gdzie o dostęp do bagnetu bić się będą Sony, Sigma, Tamron, Samyang, Viltrox i inni. Pytanie: czy Sony chętnie będzie dzieliło się zyskami z firmami trzecimi?

    Ale problemy! na szczęście w m4/3 sytuacja jednak nie tak nerwowa - OMDS ciągle istnieje i coś tam produkuje, Panasonic też ma jakieś interesujące plany i - co najważniejsze- wyroby, a bagnet jest otwarty;

    BTW, Sony akurat ciągle może sobie pozwolić na ww. ekstrawagancję, bo większe pieniądze zarabia pewnie na czymś innym niż aparaty foto; Canon zaś już musi uważać;

    tak przy okazji tych ciągłych zjazdów rynku foto, teraz już do poziomu z czasów "analoga", to warto mieć na uwadze 2 istotne czynniki: 1. ludzi sporo przybyło w tym okresie, 2. w zakresie tzw. "profesjonalistów" zmieniło się zaś prawie wszystko i właśnie odchodzą na emeryturę ci, którzy kataklizmy w mediach przetrwali; to przy okazji ci, którzy inwestowali ongiś w lustrzanki i sprzęt do nich;
    zatem, nic już nie będzie jak w czasach "analoga";

  30. JarekB
    JarekB 6 marca 2023, 14:41

    @JdG
    ' i właśnie odchodzą na emeryturę ci, którzy kataklizmy w mediach przetrwali'
    Masz jakieś konkretne źródła tych danych?

    'BTW, Sony akurat ciągle może sobie pozwolić na ww. ekstrawagancję, bo większe pieniądze zarabia pewnie na czymś innym niż aparaty foto'
    Skąd wniosek, że otwarty bagnet jest ekstrawagancją? Czyż otwartość bagnetu nie jest elementem przyciągającym klientów? Kupią mniej obiektywów, a więcej puszek...

  31. deel77
    deel77 6 marca 2023, 14:49

    @JdG

    "1. ludzi sporo przybyło w tym okresie"

    Ludzi których zainteresowanie fotografią kończy się na smartfonach.

    "2. w zakresie tzw. "profesjonalistów" zmieniło się zaś prawie wszystko i właśnie odchodzą na emeryturę ci, którzy kataklizmy w mediach przetrwali; to przy okazji ci, którzy inwestowali ongiś w lustrzanki i sprzęt do nich; "

    Z jednej strony odchodzą na emerytury, z drugiej strony media chętnie korzystają z darmowych zdjęć widzów/czytelników (najczęściej wykonanych smartfonami).

    Pytanie:
    czy Tamron, Laowa i Viltrox robią coś na mocowanie L?

  32. JdG
    JdG 6 marca 2023, 14:50

    > Masz jakieś konkretne źródła tych danych?

    nie, ale chyba nie zakładasz, że jak kto jest "profesjonalista" to go przepisy o wieku emerytalnym oraz ogólne prawa biologii (średnia życia) nie obowiązują?

  33. Bahrd
    Bahrd 6 marca 2023, 15:15

    Rob: "Jeśli ktoś brał ten system [...]"

    Większość - "przypuszczam bo [specjalistą] nie jestem żadnym" - kupuje APS-C jako aparaty, a nie "inwestuje w system" (tak było z M). A jeśli tak, to większość roszczeń nieświadomych tego (lub niedopuszczających do siebie tej myśli) "systemowców" nie zostanie, niestety, zaspokojona.

  34. stb
    stb 6 marca 2023, 16:21

    @przybylskipawel
    Ależ oczywiście, ale czasami dobrze trochę połaskotać :-)

  35. stb
    stb 6 marca 2023, 16:25

    @szabla 75-210/2,7

    eee tam. Miałem kiedyś do anloga 70-210 i nie tęsknię.

  36. maxbrindle
    maxbrindle 6 marca 2023, 17:11

    @stb
    Na dziś realia są takie, że dość prosto jest wypuścić NAPRAWDĘ unikalne szkło: bez różnicy, z jakim zakresem i światłem, wystarczy by było na bagnet K... Tego, panie, to dziś w zasadzie nikt nie robi, nawet samemu Pentaksowi rzadko się zdarza :-)

  37. JarekB
    JarekB 6 marca 2023, 19:03

    @RobKoz
    Podasz przykład firmy, gdzie zmiana bagnetu spowodowała (w krótkim czasie) znaczny spadek cen obiektywów ze 'starym' bagnetem? Nawet średnio fajna kompatybilność obiektywów 4/3 na większości aparatów m4/3 (poza modelami topowymi) nie spowodowała znacznego spadku cen na obiektywy 4/3.

    Czy na niesłabnącą popularność EF nie wpłynęła również możliwość bezproblemowego ich stosowania na bagnecie E (nawet via przejściówki oferowane przez mało doświadczone firmy, jak Yongnuo)?

    Obiektywy z bagnetem EF działają na Soniaczach nie gorzej niż na lustrzankach Canona ;-)

  38. Bahrd
    Bahrd 6 marca 2023, 19:11

    JarekB: "Obiektywy z bagnetem EF działają na Soniaczach nie gorzej niż na lustrzankach Canona ;-)"

    No to ja w tej sytuacji już zupełnie nie rozumiem narzekań na Canona!
    Ɑ: :D

  39. baron13
    baron13 6 marca 2023, 20:11

    Ja jeszcze nie marudziłem :-) To jest właściwie temat na felieton. Zastępowanie oczekiwań technicznych modą. Nie, o Cwanonie nie manic konkretnego. Jakieś obiektywy RF FILMOWE. Musiałem się żonie tłumaczyć, nie kręcę,bo nie potrafię. Żona ma kurs animacji o cós jeszcze, a do tego szwagra II reżysera. W innych wątkach było o tym, że w Cwanonie jest ostrość na oczy ptaków (?)
    link
    Tu na pućki.
    link
    Na parasolkę. Na kota też potrafię:
    link
    Na ozorek
    link
    link
    Na łapki:
    link
    Na smartfona:
    link
    :-)
    A kto mi (skutecznie) zabroni? Otóż opowieść o foceniu wedle wyobrażeń producentów. Tak po mojemu, chodzi o zaskakiwanie widza, robienie zdjęć, których ani on, ani producent, czy inny focista się nie spodziewa. Tymczasem, jak mamy automat na oczka, to na oczka. No i teraz o spadkach sprzedaży. Po to płacę za aparat, żeby mieć możliwość popsucia zdjęcia. Np zrobić na łapki. I o obiektywach. Robi się moda na jakiś sprzęt, albo mija. Teraz na moje oko aparat fotograficzny przestał być modną ozdobą. Niedawno na Bulwarze Włostowica we wrocku prawie wszyscy coś mieli na szyi. Uzasadnienie, że noszę aparat do robienia zdjęć, jest marne.

  40. RobKoz
    RobKoz 6 marca 2023, 20:28

    @Bahrd

    "Większość - "przypuszczam bo [specjalistą] nie jestem żadnym" - kupuje APS-C jako aparaty, a nie "inwestuje w system" (tak było z M)."

    Chodzi mi o powód wyboru APS-C zamiast FF. Jeśli ktoś brał APS-C zamiast FF dla mniejszych rozmiarów i teraz też chce APS-C to w Canonie ma kiepski wybór małych szkieł.

    W systemie M odwrotnie wybór małych szkieł był (jak na potrzeby amatora) kompletny.



    @JarekB

    "Podasz przykład firmy, gdzie zmiana bagnetu spowodowała (w krótkim czasie) znaczny spadek cen obiektywów ze 'starym' bagnetem?"

    Pierwsze co mi przychodzi do głowy to FD -> EF
    Niby była przejściówka z optyką ale nie była rewelacyjna i Canon szybko wycofał ją ze sprzedaży.

    "Nawet średnio fajna kompatybilność obiektywów 4/3 na większości aparatów m4/3 (poza modelami topowymi) nie spowodowała znacznego spadku cen na obiektywy 4/3."

    Ale wtedy rynek (chyba) jeszcze rósł. Teraz jest inaczej. Kilkanaście lat temu aparatów systemowych używało kilka razy więcej użytkowników. Ok większość z nich używała tanich kitów które umarły śmiercią naturalną, część ciekawszych szkieł skończyła na półkach. Ale inne stały się zbędne więc ich cena "musi" spaść. Do pewnego stopnia to się samoreguluje. Im tańsze stare szkła tym więcej osób kupi je dla zabawy bo do bezlustra można podpiąć cokolwiek.

    Ale są nawet dobre szkła których mało kto chce podpinać do bezluster. Np. mój ulubiony Canon 15-85. Nowy kosztuje 3,5k pln. A używki można dostać już za tysiaka. Obiektyw jest bardzo dobry ale duży i ciężki. Z większymi lustrzankami
    to nie przeszkadzało, ale z małym bezlustrem przez przejściówkę zestaw robi się bardzo niewygodny, więc nic dziwnego że wiele osób się tego szkła pozbywa i jego ceny na rynku wtórnym spadają.

    "Czy na niesłabnącą popularność EF nie wpłynęła również możliwość bezproblemowego ich stosowania na bagnecie E (nawet via przejściówki oferowane przez mało doświadczone firmy, jak Yongnuo)?"

    Pewnie ma to wpływ. No i jeszcze filmowcy. Są kamery firm trzecich z bagnetem EF.

  41. SKkamil
    SKkamil 7 marca 2023, 06:01

    Mnie się Canon nigdy nie podobał , choć niektóre zdjęcia mnie przekonują link ;

  42. SKkamil
    SKkamil 7 marca 2023, 06:38

    Szkoda ,że baron nie podaje parametrów ( szczególnie iso było by przydatne)

  43. baron13
    baron13 7 marca 2023, 08:24

    @SKkamil: RT urywa exifa i to jest przyczyna. W fociach z lampą iso jest w okolicy 100. Czasami daję iso 50. Czasy są czasami egzotyczne w stylu 1/15 sekundy.

  44. Bahrd
    Bahrd 7 marca 2023, 11:34

    RobKoz: "Chodzi mi o powód wyboru APS-C zamiast FF. Jeśli ktoś brał APS-C zamiast FF dla mniejszych rozmiarów i teraz też chce APS-C to w Canonie ma kiepski wybór małych szkieł"

    No tak. Skoro są nieduże 16/35/50mm, to pewnie bagnet-liftingu 32mm nie zobaczymy, ale myślę, że 11-22mm i sam 22mm w końcu się pojawią (swoją drogą, to że nie pojawiły się dotąd może świadczyć, że się jeszcze "nie opylają" - bo ograniczeń mocy produkcyjnych Canon raczej nie ma).

  45. RobKoz
    RobKoz 7 marca 2023, 12:36

    @Bahrd

    "No tak. Skoro są nieduże 16/35/50mm, to pewnie bagnet-liftingu 32mm nie zobaczymy, ale myślę, że 11-22mm i sam 22mm w końcu się pojawią (swoją drogą, to że nie pojawiły się dotąd może świadczyć, że się jeszcze "nie opylają" - bo ograniczeń mocy produkcyjnych Canon raczej nie ma)."

    Ograniczenia jakieś ma. Kilka lat temu jak system startował mówili że mogą wprowadzać do produkcji tylko około 8 nowych szkieł rocznie.

    Zgaduję że nie jest to fizyczne ograniczenie ale ekonomiczne. Zbyt częste przezbrajanie linii produkcyjnych jest nieopłacalne.

    Jest też inna sprawa. RF 18-150 jest klonem 1:1 EF-M 18-150. Ale wielce pożądany ze względu na zakres klon 15-45 się nie pojawił. Zamiast tego Canon opracował nową konstrukcję.

    Dlaczego? Myślę że priorytetem dla projektanta były rozmiary złożonego obiektywu. 11-22 albo cos podobnego pewnie się pokaże. Ale obawiam się, że możemy się nie doczekać odpowiednika 15-85. A przecież w sferze marzeń jest 12-50, albo nawet 12-60. Jeśli o mnie chodzi mógłby być nawet 4,5-8.

    A stałki? Nie jestem ich zwolennikiem na wyjazdach, ale jeśli nie powstanie uniwersalny zoom to niech zrobią RF-S 12/2.8 albo jeśli byłby za duży to RF-S 12/4.

  46. Bahrd
    Bahrd 7 marca 2023, 13:19

    Chwalili się, że mają zrobotyzowaną i elastyczną linię produkcyjną: [ link ]: "The high-efficiency smart factory can be configured for both large and small production runs and a diverse range of product types."

  47. RobKoz
    RobKoz 7 marca 2023, 14:01

    @Bahrd

    "Chwalili się, że mają zrobotyzowaną i elastyczną linię produkcyjną"

    Wiem, wieloma rzeczami się chwalili :-)

    A może te 8 nowych szkieł na rok to właśnie wynik tej nowej fabryki bo wcześniej to było np. 4 nowe szkła na rok?

  48. dARTi
    dARTi 7 marca 2023, 14:58

    Stratedzy widzę wypowiadają się na temat słuszności lub nie otwarcia bagnetu przez Sony. Że niby Sony oddaje tort mówią z nadzieją, że wyjdzie im to na gorsze. Im czyli Sony. Sony jak widać też się zmartwiło taką perspektywą co zapewne skłoniło ich do mocnego przyłożenia się do optyki. Od jakiegoś czasu pokazują szkła które stają ością w gardle konkurentom. Kiedyś to Canon rządził a Nikon skutecznie go gonił. No wiadomo byli jeszcze niszowcy ale tam ceny poniewierały i w sumie jest tak do dziś choć dziś niszowcy odstają już tylko ceną zarezerwowaną dla snobów. Później Sigma przeszła metamorfozę i wraz z narodzinami serii ART pokazali światu jak robić współczesne obiektywy. No pozamiatali faktycznie. Sony się uczyło ale pilnie jak widać albo znaleźli jakiegoś świętego graala optyki bo od jakiegoś czasu wypuszczają szkła które zdają się przeczyć znanym z innych obiektywów prawom fizyki przy okazji przyprawiając o skręt kiszek wszystkich piewców zbyt ciasnej dziurki. Zagorzałym przeciwnikom pozostało już tylko pastwienie się nad ceną bo do reszty coraz trudniej się przyczepić choć trzeba oddać, że ceny nie odbiegają jakoś radykalnie od generalnie słabszych i większych szkieł konkurencji. I wydaje się, że to właśnie jest ta strategia którą przyjęło Sony. Spoko kupujcie tańsze szkła firm trzecich bo nam dzięki temu łatwiej przejmować rynek body. Ale jak już kupicie nasze body to zobaczcie jak kompaktowe i jednocześnie bezkompromisowe na wszystkich polach potrafi być szkło natywne. Macie wybór i ułatwione wejście w system ale kiedy już zadomowicie się w nim i zapragniecie mieć najlepsze to jest dla was oferta której próżno szukać gdzie indziej. Tak ja to widzę patrząc na premiery G-Masterów od jakiegoś czasu. To, że mnie nie stać nie oznacza, że cena jest bez sensu.

  49. mgkiler
    mgkiler 7 marca 2023, 18:08

    Tak patrze na ceny.

    Canon 90D kosztuje 5500zł nowy
    Canon 10R kosztuje 4500zł nowy

    Co takiego ma 90D, że jest taki drogi, czego nie ma 10R?
    Ma uszczelnienia, górny ekranik, dłużej baterie trzymają i migawkę 1/8000.
    Ale za to gorszy AF niż 10R. 10R robi 20 zdjęć na sekundę w serii.

    Więc coś mi tu nie gra z tymi cenami. Nie powinien 90D być tańszy od 10R?

  50. mgkiler
    mgkiler 7 marca 2023, 18:25

    A i jeszcze R10 ma lepsze Video.
    15fps na migawce mechanicznej.

    Nie jestem pewien, ale chyba w R10 jest większy wizjer niż w 90D?

    To co jest takiego w tym 90D, że jest 1000zł droższy od R10???

  51. JarekB
    JarekB 7 marca 2023, 19:10

    @mgkiller
    Ja się nie znam na Canonach, nie wiem, czy obydwa modele są porównywalne, jeżeli tak, to wtedy potwierdzałoby to starą prawdę, że (zgodnie z obietnicami) bezlustra są nie tylko mniejsze, ale i tańsze od lustrzanek ;-)

  52. Negatyw
    Negatyw 7 marca 2023, 19:35

    Bo o cenie aparatów Canona decyduje wielkość. Podobnie jest z obiektywami, czym większy tym droższy.

  53. mig-37
    mig-37 7 marca 2023, 20:05

    @Negatyw, to ma sens!

  54. Bahrd
    Bahrd 8 marca 2023, 07:42

    Negatyw: "Podobnie jest z obiektywami, czym większy tym droższy."

    Oraz farba - im więcej ciemnej, tym tańszy.

    PS
    Takie proste reguły, a niektórzy potrzebują sobie komplikować życie i domagają się testów...

  55. SKkamil
    SKkamil 8 marca 2023, 08:40

    No cusszzz ... jakby chodziło tylko i wyłacznie o fotografowanie tablic testowych to dArti miałby sporo racji , ale prawda jest złożona
    Przykładowo portret , robisz portrecik w plenerze i czesto używasz tego światła 1,4 i wtedy lepiej jak zmarszczki nie sa tak ostre , a przy planie amerykańskim lub całej sylwetki i tak przymykasz obiektyw , tak więc pewne nawyki są jednak niezmienne od dziesięcioleci , oczywiscie jest kwestia dobrego zbalansowania tych parametrów to znaczy jak ta ostrosc szybko rośnie i jak szybko spada ;
    Bardzo często jest tak ,że do konkretnej matrycy obiektyw o rekordowych osiągach nie będzie dobry ;

  56. RobKoz
    RobKoz 8 marca 2023, 09:16

    @mgkiler

    "Więc coś mi tu nie gra z tymi cenami. Nie powinien 90D być tańszy od 10R?"

    Moim zdaniem R10 trafia gdzieś pomiędzy serię dwu- i trzy-cyfrową. Ok ma lepszy AF, lepsza serię i lepszy wizjer od serii trzycyfrowej ale to normalne. W końcu jest bezlustrem :-)

    Wychodzi na to że wszystkiemu winne jest srebro napylone na lusterko. To musi być potwornie drogi metal szlachetny że taka odrobinka tak bardzo podnosi ceny :-)

  57. Negatyw
    Negatyw 8 marca 2023, 10:24

    @Bahrd:
    "PS
    Takie proste reguły, a niektórzy potrzebują sobie komplikować życie i domagają się testów..."

    A co mają do ceny testy? Żaden producent nie uzależnia ceny od testów. Cenę ustala się w fazie projektowania a nie po przeprowadzonych testach na optyczne.pl.

  58. Bahrd
    Bahrd 8 marca 2023, 10:27

    SKKamil: "Bardzo często jest tak ,że do konkretnej matrycy obiektyw o rekordowych osiągach nie będzie dobry ;"

    Ale przecież zwykle w sieci można naleźć setki zdjęć nietestowych, portretowych nowego obiektywu - i to w parze z różnymi matrycami. Nie wystarczy do praktycznej oceny przydatności?

    PS
    Rob: "Wychodzi na to że wszystkiemu winne jest srebro napylone na lusterko. To musi być potwornie drogi metal szlachetny że taka odrobinka tak bardzo podnosi ceny :-)"

    Robił ktoś za czasów lustrzanek "Platinum Editions" [ link ]?

  59. Negatyw
    Negatyw 8 marca 2023, 12:13

    @SKKamil: "Bardzo często jest tak ,że do konkretnej matrycy obiektyw o rekordowych osiągach nie będzie dobry ;"

    Wystarczy przednią soczewkę trochę zmatowić papierem ściernym i będzie dobry.

  60. Bahrd
    Bahrd 8 marca 2023, 13:41

    Negatyw - nie wiem, dlatego się dziwię.

  61. Negatyw
    Negatyw 8 marca 2023, 16:10

    @Bahrd:
    "Negatyw - nie wiem, dlatego się dziwię."

    Jak to nie wiesz? Gdyby Canon czekał na test Optycznych by ustalić cenę to by nie sprzedał żadnego obiektywu RF.

  62. BlindClick
    BlindClick 9 marca 2023, 02:30

    "Bahrd8 marca 2023, 10:27
    SKKamil: "Bardzo często jest tak ,że do konkretnej matrycy obiektyw o rekordowych osiągach nie będzie dobry ;"

    Ale przecież zwykle w sieci można naleźć setki zdjęć nietestowych, portretowych nowego obiektywu - i to w parze z różnymi matrycami. Nie wystarczy do praktycznej oceny przydatności?"

    Haha, właśnie, obstawiam że Fujifilm dokładnie przeprowadziło badania na ten temat i wyszło im że rozwiązaniem tej zagadki jest Insta max.

    Najbardziej poszukiwanym rozwiązaniem jest uniwersalny kompromis. I taka Insta jest tym, bo zadny ff, apsc, u43, aparat systemowy czy kit z 2 obiektywami nie jest czymś czego chce przeciętny wytworzyciel zdjęcia.
    My tu możemy się spinać o 5lpmm, 2ev winietowania w rogu czy coś tam ale to promil rynku, może to jest ta PRO cześć która jest.
    Dlatego też na 10 najpopularniejszych aparatów chyba 7 to były zwyczajne tanie kity.
    A te nasze tu sprzeczki są tak bardzo też oderwane od rzeczywistości w sensie tego co popularne i masowe.

  63. Bahrd
    Bahrd 9 marca 2023, 07:29

    Neg, ale ja nie dziwię się Canonowi! Doceniam rolę testów Optycznych (i wkładany przez w nich w testy wysiłek i metodologię) i gdyby przyszło mi w stylu "commercial-off-the-shelf" złożyć jakiś prototyp, to z pewnością pomiary spadku jasności, rozdzielczości, czy zniekształceń (szczególnie wrednych jak te powodowane przez rolling shutter) byłyby pomocne. Ale gdy przychodzi urlop albo weekend, to zwyczajne "czucie i wiara silniej mówią do mnie niż [Optycznych] szkiełko i oko".

    Blind, oderwane - dlatego bywają zabawne. Spieranie się na temat samej rzeczywistości zabawne bywa - wydaje mi się - znacznie rzadziej... ;)

  64. PDamian
    PDamian 9 marca 2023, 13:47


    Wiadomości 😉

    Leica rebranduje Sigmę DN 100-400 link

    Wywiad z Tamronem na CP+:
    - Istnieje zapotrzebowanie na obiektywy 24-70 mm, ale jeśli Tamron wypuści jeden zamiast 28-75 mm, który wypuścił, wówczas specyfikacje mogą być zbyt podobne do konkurencji, aby je odróżnić.
    -Mocowania E i Z są praktycznie takie same, więc łatwo jest zastosować te same konstrukcje optyczne, ale trzeba zaprojektować zupełnie nowe oprogramowanie i potrzebne są nowe układy scalone, co zajmuje więcej czasu.
    -Tamron uważa, że może zaoferować wiele swoich konstrukcji na mocowaniu Z, ale jeszcze nie zdecydował, które
    - Obiektywy z mocowaniem APS-C Z nie sprzedają się dobrze, więc Tamron nie jest pewien, czy przeniosą swoje projekty APS-C do mocowania Z
    -Tamron zapowiedział 20 lutego obiektyw 11-20mm f/2.8 Di III-A RXD z mocowaniem X
    -Wszystkie obiektywy z mocowaniem X sprzedają się bardzo dobrze, w rzeczywistości lepiej niż oczekiwano, a obiektywy zostały pierwotnie zaprojektowane z mocowaniem E
    -Kolejnym krokiem Tamrona jest zaplanowanie nowych obiektywów APS-C na mocowanie E i X
    -Tamron nadal produkuje obiektywy do lustrzanek cyfrowych, zwłaszcza zmiennoogniskowe, ale najprawdopodobniej nie będą już projektować obiektywów do lustrzanek cyfrowych, ponieważ popyt spada
    -Tamron pracuje nad stworzeniem Tamron Lens Utility dla iOS, ale będzie musiało być bezprzewodowe
    -Obiektywy Tamron będą musiały w przyszłości zawierać bezprzewodowy układ scalony do aktualizacji
    -Tamron zbudował drugą fabrykę w Hanoi w celu przyszłej ekspansji i pomocy w rozwiązywaniu zagrożeń geopolitycznych i problemów z łańcuchem dostaw
    -Ponieważ rynek fotografii kurczy się, coraz więcej zapalonych fotografów tworzy masy i oczekuje się, że będą domagać się więcej obiektywów z wyższej półki, więc Tamron będzie oferował więcej produktów z wyższej półki, takich jak 35-150mm f/2-2.8
    -Nie mogę nic powiedzieć o 5 nowych modelach obiektywów wymienionych w raporcie finansowym
    link

  65. dARTi
    dARTi 9 marca 2023, 15:08

    @SKkamil
    "No cusszzz ... jakby chodziło tylko i wyłacznie o fotografowanie tablic testowych to dArti miałby sporo racji , ale prawda jest złożona
    Przykładowo portret , robisz portrecik w plenerze i czesto używasz tego światła 1,4 i wtedy lepiej jak zmarszczki nie sa tak ostre , a przy planie amerykańskim lub całej sylwetki i tak przymykasz obiektyw , tak więc pewne nawyki są jednak niezmienne od dziesięcioleci , oczywiscie jest kwestia dobrego zbalansowania tych parametrów to znaczy jak ta ostrosc szybko rośnie i jak szybko spada ;
    Bardzo często jest tak ,że do konkretnej matrycy obiektyw o rekordowych osiągach nie będzie dobry ;"

    Nie czaję tej zależności. Uzasadnisz? Zakładam, że obracamy się wokół współczesnych matryc dajmy na to od 24MP w górę. Nie wyobrażam sobie, żeby jakiś obiektyw był.. za ostry? dla matrycy 24MP? czy może dla takiej 50+? Zdarza mi się robić zdjęcia na 24MP bardzo ostrym szkłem na pełnym otwarciu i ja widzę same zalety. A już jak robię całą sylwetkę to nigdy nie przymykam chyba, że tło tego wymaga a raczej zamysł pokazania większej głębi. W temacie zmarszczek przy portrecie też nie widzę problemu bo i tak poddaję zdjęcia subtelnej postprodukcji. Częściej jednak od nadmiaru ostrości drażni mnie jej brak. Mam parę "oldskulowych" szkieł które fantastycznie rysują w tle ale rzadko ich używam bo o ostrość tam bardzo ciężko.

  66. Negatyw
    Negatyw 9 marca 2023, 18:25

    @dARTi:
    "Przykładowo portret , robisz portrecik w plenerze i czesto używasz tego światła 1,4 i wtedy lepiej jak zmarszczki nie sa tak ostre"

    Eee tam. Jak robisz zdjęcie młodej dziewczynie to ona nie ma zmarszczek. Jak robisz zdjęcie starej babie to są dwa wyjścia, stosujesz DUTO albo korygujesz w komputerze. Korekta, wiadomo, zabiera czas, ale może być precyzyjna i jest uniwersalna, zawsze zostaje Ci ostry materiał początkowy, który dowolnie możesz korygować.

  67. JarekB
    JarekB 9 marca 2023, 19:46

    'Starej babie'? Kóltureczka par excellence.

  68. Negatyw
    Negatyw 9 marca 2023, 20:37

    Niech Ci będzie, młodej inaczej.

  69. Negatyw
    Negatyw 10 marca 2023, 08:33

    Teraz to jest Cool-tureczka par excellence?

  70. BlindClick
    BlindClick 10 marca 2023, 09:16

    młodej od dawna :)
    lol
    Czyli starych bab nie ma?
    Ta poprawność załatwi nas w białych rękawiczkach.

  71. JarekB
    JarekB 10 marca 2023, 19:09

    @BlindClick
    Wszystko kojarzy się Tobie z poprawnością, nic z kulturą osobistą lub normami obyczajowymi. 'Rozumiem, ale nie popieram'.

  72. Bahrd
    Bahrd 10 marca 2023, 19:16

    Blind: "młodej od dawna :)"

    Ɑ: :Dobre!

    "Czyli starych bab nie ma?" - są starsze panie, dojrzałe kobiety (kiedyś były też czcigodne niewiasty i wiekowe matrony). Stare baby też się trafiają, ale dżentelmenom (zwłaszcza starszym!) zwyczajnie nie przystoi z błahych powodów tak je tytułować.

    I to nie poprawność tylko szacunek (odmiennym* jednak nie każdy chce być, a dożyć godnej starości już raczej pragnie każdy).

    ---------
    * Tak ponoć powiedział jeden starszy farmaceuta: "Każdy mówi o swojej wyjątkowości dopóki nie przyjdzie do apteki - wtedy wszyscy chcą, żeby im pomogło najzwyklejsze lekarstwo."

  73. Negatyw
    Negatyw 10 marca 2023, 22:41

    Gdzie diabeł nie może, tam babę pośle.
    Nie ma ryby bez ości, nie ma baby bez złości.
    Nie miała baba kłopotu, kupiła sobie prosię.
    Nie pomoże bielidło, kiedy baba straszydło.
    Nim się baba uszpili, chłop przejdzie pół mili.
    Za babą i diabeł nie trafi.
    Baba bez chłopa – jak chałupa bez płota.
    Baba o szydle, a dziad o mydle.
    Baba z wozu, koniom lżej.
    Baba gruba – chłopa chluba.
    Chłop do kielni, baba do patelni.
    Mała baba jak palec, a zła jak padalec.
    Masz babo placek.

  74. Bahrd
    Bahrd 11 marca 2023, 07:22

    Tak było! Ale tych bab już nie ma...

  75. Negatyw
    Negatyw 11 marca 2023, 10:29

    No właśnie, bab i dziadów już nie ma. Dlatego tu na Optycznych tylko dziada z babą brakuje.

  76. kris123
    kris123 11 marca 2023, 11:04

    Plotki głoszą, że nie będzie canona r5 mk2 w tym roku ale ma byc duża aktualizacja r5 mk1. Myślicie, że jest możliwe oprogramowaniem w mk1 wprowadzenie 50kl/s w 8K lub 4k 50kl/s sczytywane z całej matrycy?
    Czasy matrycy na to pozwalają ale czy procesor dałby rade?
    Jest teraz nie najgorszy deal, można kupić w podobnych pieniądzach r6mk2 i r5. Co tu wybrać? Na chwilę obecną jeden i drugi mają swoje wady i zalety ale dobry update r5 mógłby dać większą przewagę r5.

  77. Negatyw
    Negatyw 12 marca 2023, 09:48

    @JarekB:
    "Wszystko kojarzy się Tobie z poprawnością, nic z kulturą osobistą lub normami obyczajowymi. 'Rozumiem, ale nie popieram'."

    Niektórym media zrobiły wodę z mózgu. Takie słowa jak: "baba", "murzyn" uważają za wulgarne. Za to słowo "wypier***" jak najbardziej świadczy o wysokiej kulturze mówiącego lub piszącego to słowo.

  78. Bahrd
    Bahrd 12 marca 2023, 13:05

    Kris, wytrzymaj jeszcze do wieczora - bo pewnie wtedy plotki o R5 (i być może słów kilka aktualnej strategii Canona) pojawią się oficjalnie. ;)

    Negatyw, nieeee... To czy baba jest chamskie/wulgarne zależy od kontekstu* - sam podałeś przecież kilka rubasznych/dowcipnych, czy przysłowiowych.

    Natomiast dla "wyp...ć" trudno znaleźć kontekst, w którym nie zabrzmi źle (w każdym razie - ja nie znam). A że są tacy, którzy tak szukają poklasku... No cóż. Życie.


    -----------------
    Taki Wańkowicz dał radę wpleść "d..ę" w monolog tak zgrabnie, że nawet zacni przyklasnęli [ link ].

  79. Negatyw
    Negatyw 12 marca 2023, 15:37

    @Bahrd, to w jakim kontekście Morze Białe jest nazwą rasistowską? link

  80. RobKoz
    RobKoz 12 marca 2023, 19:40

    @Negatyw

    "@Bahrd, to w jakim kontekście Morze Białe jest nazwą rasistowską? link"

    Czego to dowodzi? Niczego nowego. Zawsze na świecie byli idioci. Ale zupełnie nie rozumiem po co ich cytować. Należy przestrzegać prostej zasady: "Stop making stupid people famous".

    Jakiś idiota uważa że Morze Białe to nazwa rasistowska? Jego problem nie trzeba tego nagłaśniać. Bo za chwilę ktoś będzie chciał być bardziej "sławny" i będzie głosił coś jeszcze głupszego.

    A jeśli kogoś obraża jakieś słowo to jest to tylko i wyłącznie jego problem. Ludzie generalnie mają problem z samooceną i doszukują się ukrytych znaczeń i intencji tam gdzie ich nie ma.

  81. Negatyw
    Negatyw 12 marca 2023, 20:09

    @RobKoz, to jest ruch zorganizowany i masowy po to by robić ludziom wodę z mózgu. Zwróć uwagę, że podany przeze mnie przykład to nie jest jeden człowiek chory psychicznie, tylko studenci. Jest to skutek działania mediów na podświadomość, że potem ludzie masowo głupieją i dają się sterować.

  82. Bahrd
    Bahrd 12 marca 2023, 20:27

    Negatyw, w tej kwestii kolorów to "panta rei" - ale może na nocnym rozdaniu Oskarów podana zostanie aktualna wykładnia, "co wolno wojewodzie", a co nam?

    Co do zaś pomysłów młodych Szwedów - i żeby jednak trzymać się jakoś tematu foto - to ichnia "panna z mokrą głową", Gretka T., pięć lat temu też (z pompą i nie sama) ogłosiła, że według uczonych za pięć lat właśnie nie będzie już można robić zdjęć - bo się zagotujemy na zicher i do imentu.

    Pięć lat minęło - jak mówił Jonasz Kofta - "jak z knuta trzasł", a ja nieświadom kataklizmu rozważam, czy R50 jako zdalnie sterowany i inteligentny sparowanym z nim smartfonem będzie lepszym pomysłem niż Raspberry Pi (również pod względem śladu węglowego - czyli w normalnym języku: pod kątem długowieczności rozwiązania i zużycia energii).


    A serio: jest wojna. Wojna bez zasad. Giną ludzie. Niedaleko od nich. Jeśli zatem tego Szwedziątka nie potrafią dostrzec, to może właśnie ♪♫ dojrzeli do śmierci z rąk ludów niedojrzałych do życia♫♪?

  83. JarekB
    JarekB 12 marca 2023, 23:08

    @Bahrd
    Jesteś pewien, że to właśnie chciałeś napisać?

  84. Bahrd
    Bahrd 13 marca 2023, 08:00

    Sprawdźmy - a co konkretnie nie wygląda dobrze?

  85. Negatyw
    Negatyw 13 marca 2023, 09:47

    @Bahrd, masz żywy przykład na to, że można uważać słowo: "baba" za obraźliwe i wulgarne samo w sobie bez względu na kontekst. Za to słowo: "wypier***" nie jest obraźliwe i wulgarne gdy wyraża emocje. Być może, że chodzi o tzw. "UZASADNIONE" emocje i wtedy @JarekB może być ekspertem w ocenie czy są uzasadnione.

  86. JarekB
    JarekB 13 marca 2023, 10:06

    @Negatyw
    Nie czuję się na siłach dyskutować z Twoim obsesjami. Pisz więcej.

  87. Negatyw
    Negatyw 13 marca 2023, 16:32

    @JarekB, a niby dlaczego miałbyś ze mną dyskutować? Pytanie @Bahrda skierowane jest do Ciebie i pozostaje bez odpowiedzi.

  88. JarekB
    JarekB 13 marca 2023, 16:47

    Wróć do poprzedniego komentarza, tam jest wyjaśnione. EOT w tej sprawie z Tobą. Się ma!

  89. Negatyw
    Negatyw 14 marca 2023, 08:00

    Poprzedni komentarz:

    @JarekB napisał:

    "@Bahrd
    Jesteś pewien, że to właśnie chciałeś napisać?"

  90. Bahrd
    Bahrd 14 marca 2023, 08:39

    I grzecznie czekam...

    Canon zaś w tańcu się nie *** (nie bierze jeńców! ;) i ogłasza, że dotychczasowa strategia przynosi mu korzyści [ link ] (i wersja obrazkowa: [ link ]: "Last year, the Imaging Group achieved sales and profit growth and a significant improvement in profitability." - obiecując przy tym, że jeszcze bardziej dopasuje się do rozlicznych i nowych potrzeb i wymagań swoich użytkowników.

    Czegóż chcieć więcej? :D

    ------------------
    *** - np. ociąga.

  91. RobKoz
    RobKoz 14 marca 2023, 09:19

    @Bahrd

    Czytałem to kilka dni temu i nijak nie rozumiem. Może ktoś mi wyjaśnić o co Canonowi chodzi z tym:

    "Also, the world of imaging is changing from 2 D to 3 D to XR In anticipation of these future demands, we will also focus on the deployment of EOS VR systems and work to expand awareness of VR, improve the usability of apps and software, and create an environment where users can enjoy VR images."

    Pamiętam modę na zdjęcia 3d. Kilka osób w tym Janko Muzykant całkiem sporo z tym eksperymentowało, ale po kilku latach moda minęła i dziś w ogóle nie spotykam takich zdjęć.

    Filmy 3d miały swój czas, ale dziś już nawet nie ma odpowiednich telewizorów by je odtwarzać.

    VR modny jakiś czas temu szybko spadł do niszy i nie może wypłynąć na szerokie wody.

  92. JarekB
    JarekB 14 marca 2023, 09:38

    @Bahrd
    Nie będę uczestniczył w dyskusji. Można się posługiwać różnymi cytatami, można się popisywać do woli, a można też liczyć na admina, który uporządkuje to i owo.

    Bez odbioru.

  93. JarekB
    JarekB 14 marca 2023, 10:30

    @RobKoz
    Na stronie Canon Polska jest sporo informacji na ten temat, jest nawet obiektyw do kupienia za jedyne 10k. Mi osobiście VR kojarzy się nie z telewizorem, lecz z okularami VR...Stosować je możesz między innymi do 'zwiedzania muzeów', vide chociażby Luwr. Ktoś 'kontent' do takiego zwiedzania musi na czymś zarejestrować ;-)

  94. Bahrd
    Bahrd 14 marca 2023, 10:34

    Rob, też nie wiem. 3D nie spodobało się ludziom w kinach i na kanapach, ale cała maszyneria jak raz znajduje zastosowanie w samochodach.

    Więc się nie zmarnowało. Może zatem roboty też potrzebują VR 360° bardziej niż my?

  95. RobKoz
    RobKoz 14 marca 2023, 22:51

    @JarekB

    "Na stronie Canon Polska jest sporo informacji na ten temat, jest nawet obiektyw do kupienia za jedyne 10k. Mi osobiście VR kojarzy się nie z telewizorem, lecz z okularami VR...Stosować je możesz między innymi do 'zwiedzania muzeów', vide chociażby Luwr. Ktoś 'kontent' do takiego zwiedzania musi na czymś zarejestrować ;-)"

    VR rozumiem. I wirtualne muzea to świetny przykład gdzie ma to sens, ale mam wrażenie że gogle VR swój okres świetności mają już za sobą. A Canon pisze o tym tak jakby ta rewolucja miała się dopiero zaczynać.

Napisz komentarz

Komentarz można dodać po zalogowaniu.


Zaloguj się. Jeżeli nie posiadasz jeszcze konta zarejestruj się.