Przetwarzanie danych osobowych

Nasza witryna korzysta z plików cookies

Wykorzystujemy pliki cookie do spersonalizowania treści i reklam, aby oferować funkcje społecznościowe i analizować ruch w naszej witrynie, a także do prawidłowego działania i wygodniejszej obsługi. Informacje o tym, jak korzystasz z naszej witryny, udostępniamy partnerom społecznościowym, reklamowym i analitycznym. Partnerzy mogą połączyć te informacje z innymi danymi otrzymanymi od Ciebie lub uzyskanymi podczas korzystania z ich usług i innych witryn.

Masz możliwość zmiany preferencji dotyczących ciasteczek w swojej przeglądarce internetowej. Jeśli więc nie wyrażasz zgody na zapisywanie przez nas plików cookies w twoim urządzeniu zmień ustawienia swojej przeglądarki, lub opuść naszą witrynę.

Jeżeli nie zmienisz tych ustawień i będziesz nadal korzystał z naszej witryny, będziemy przetwarzać Twoje dane zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W dokumencie tym znajdziesz też więcej informacji na temat ustawień przeglądarki i sposobu przetwarzania twoich danych przez naszych partnerów społecznościowych, reklamowych i analitycznych.

Zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies możesz cofnąć w dowolnym momencie.

Optyczne.pl

Test obiektywu

Nikon Nikkor AF-S 70-200 mm f/2.8G ED VR II - test obiektywu

21 czerwca 2010

5. Aberracja chromatyczna

Pierwszy z poniższych wykresów pokazuje wyniki pomiarów aberracji chromatycznej przeprowadzonych na brzegu matrycy DX, a drugi na brzegu matrycy FX.

Nikon Nikkor AF-S 70-200 mm f/2.8G ED VR II - Aberracja chromatyczna

Nikon Nikkor AF-S 70-200 mm f/2.8G ED VR II - Aberracja chromatyczna


W obu przypadkach, dla żadnej kombinacji ogniskowej i przysłony, wada ta nie przekracza poziomu 0.1%, a więc nigdy nie będzie dla nas uciążliwa. Najwięcej problemów może ona nam sprawić dla środka zakresu ogniskowych, ale nawet tam, na brzegu matrycy DX, tylko zbliża się do granicy poziomu małego i średniego. Na najkrótszej ogniskowej aberracja chromatyczna jest znikoma, a na najdłuższej mała. Biorąc pod uwagę, że mamy do czynienia z jasnym teleobiektywem zmiennoogniskowym, zachowanie to w pełni zasługuje na pochwały.

- - - - - - - - - - - - - - - - - - R E K L A M A - - - - - - - - - - - - - - - - - -

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

Co ciekawe, nowy Nikkor dość mocno różni się w sposobie korygowania tej wady od starego, choć stary także wypadał w tej kategorii dobrze. W jego przypadku, sytuacja była jednak odwrotna. Największe szanse dojrzenia kolorowych obwódek na kontrastowych krawędziach mieliśmy bowiem dla kombinacji najkrótszej ogniskowej i maksymalnego otworu względnego, gdzie aberracja sięgała 0.11%, a więc okolic poziomu średniego.


Nikon Nikkor AF-S 70-200 mm f/2.8G ED VR II - Aberracja chromatyczna