Jak co tydzień, zapraszamy Was do lektury naszego cyklicznego zestawienia najciekawszych plotek, z którego dowiecie się, jakie premiery czekają nas w najbliższym czasie.
Uwaga! Poniższe informacje w większości nie są oficjalnymi informacjami producentów i pochodzą często z nieznanych i niepotwierdzonych źródeł, które publikowane są w portalach:
Canon
Coś dla miłośników patentów
Do sieci trafiły najnowsze wnioski patentowe firmy Canon. Znalazły się w nich opisy konstrukcji optycznych następujących modeli obiektywów:
- Canon RF 70 mm f/2.0,
- Canon RF 70 mm f/2.8,
- Canon RF 75 mm f/2.4.
W kolejnym z dokumentów inżynierowie zaproponowali wbudowany w uchwyt aparatu system haptyczny. Dzięki czemu, mając wyłączony dźwięk w aparacie i korzystając z elektronicznej migawki, fotograf otrzyma informacje o ustawieniu ostrości i wykonaniu zdjęcia poprzez odpowiednie wibracje.
Kolejne obiektywy jeszcze w tym roku
Wygląda na to, że jeszcze w tym roku czekają na kolejne premiery obiektywów firmy Canon. Jeżeli plotki się potwierdzą, to w najbliższych tygodniach poznamy dwa nowe modele RF-S, a także pełnoklatkowy obiektyw z serii L. Pierwsza ze wspomnianych premier ma się odbyć już 2 listopada.
Canon EOS R5 Mark II
Mówi się, że w drugiej wersji bezlusterkowca Canon EOS R5 producent zaoferuje jeszcze wydajniejsze tryby wideo. W trybie 8K aparat ma oferować aż 60 kl/s w formacie RAW, natomiast w rozdzielczości 4K będzie można skorzystać z zapisu aż 240 kl/s. Aparat powinniśmy poznać już na początku przyszłego roku, a najbardziej prawdopodobnym terminem jest końcówka lutego, kiedy to odbywają się w Jokohamie targi CP+.
Fujifilm
Coś dla miłośników patentów
Inżynierowie firmy Fujifilm również nie próżnują i zgłosili do urzędu patentowego konstrukcje optyczne następujących modeli obiektywów:
- Fujinon XF 18-300 mm f/3.5-6.5 OIS,
- Fujinon XF 16-150 mm f/4-6.5 OIS,
- Fujinon XF 16-200 mm f/3.5-6.5 OIS.
Panasonic
Coś dla miłośników patentów
W jednym z wniosków patentowych firma Panasonic opisała aparat z wbudowanym filtrem ND. Choć rozwiązanie tego typu jest już obecne na rynku, to w tym wypadku innowacyjność polega na tym, że użytkownik będzie miał możliwość regulacji gęstości filtra za pomocą pokrętła lub przełącznika znajdującego się na przedniej ściance korpusu.
Sigma
SIGMA 70-200 mm f/2.8 DG DN OS
W sieci pojawiła się specyfikacja zapowiedzianego na grudzień obiektywu SIGMA 70-200 mm f/2.8 DG DN OS. Oto ona:
- Konstrukcja: 20 elementów w 15 grupach (3 soczewki asferyczne, 6 FLD, 2 SLD),
- Wymiary: 205 mm x 90.6 mm,
- Waga: 1335 g (1345 g wersja L-mount),
- Mocowanie filtrów: 77 mm.
Sony
Trzy aparaty na horyzoncie
Firma Sony ma już trzy aparaty zgłoszone do certyfikacji, których premiera powinna odbyć się w najbliższych miesiącach. Serwis Sony Alpha Rumors spekuluje, iż mogą to być następujące modele:
- Sony A9 III,
- Aparat z rozbudowanymi funkcjami wideo, ewentualnie nowy kakorder z serii FX,
- Sony A7s IV.
Yongnuo
Yongnuo YN 50 mm f/1.8X DA DSM
Wszystko wskazuje na to, że rodzina obiektywów Yongnuo powiększy się niebawem o model YN 50 mm f/1.8X DA DSM. Poniżej przedstawiamy jego zdjęcia oraz specyfikację.
- Format: APS-C,
- 8 elementów w 7 grupach,
- 7 listów przysłony,
- Bagnet Fujifilm X,
- Maksymalna przysłona: f/16,
- Minimalna odległość ostrzenia: 45 cm,
- Kąt widzenia: 30.4°,
- Mocowanie filtrów: 49 mm,
- Wymiary: 64 x 58 mm,
- Waga: 135 g,
- Cena: ok. 135 USD.
Wychodzi na to że "canon idzie na całość" , wielka ilość patentów i nowości , ciekawe jaki to model obiektywu RF serii "L" zaprezentuje nam w listopadzie ?
Jestem przeciwnego zdania. Canon idzie na całość tylko na papierze bo rzeczywistość jest taka, że do Canona R7 nie ma co podpiąć.
Panasonic mógłby wypuścić nowe modele G90, G100 itd. z dobrą specyfikacją video.
Czy mi zdawało, że był na Optycznych artykuł o nowym obiektywie Tamrona, zdjęcia przykładowe, ludzie napisali parę komentarzy... Sen to był, czy jawa?
Do R7 nie ma co podpiąć? Farmazon, są tacy co wiecznie narzekają i tacy, którzy działają.
@Negatyw
Czy nie jest tak że za pomocą pierścienia podepniesz EF i EF-S
Za pomocą pierścienia można podpinać EF i EF-S do Sony i Nikona, więc to żaden argument
> Wychodzi na to że "canon idzie na całość" , wielka ilość patentów i nowości
Wychodzi na to że "canon idzie na całość" tylko w wielkiej ilości patentów; zaś w realu - 1 korpus i 3 obiektywy, w tym (na szczęście) 2 do APS-C;
Sony, z 3 korpusami w zapowiedziach, prezentuje się chyba jako lider.
"Jeżeli plotki się potwierdzą, to w najbliższych tygodniach poznamy dwa nowe modele RF-S"
No proszę! Jako świeżo upieczony użytkownik R50 czekam spokojnie (mimo, że o firmowe adaptery EF-RF niełatwo...). RobKoz namawiał na R10, ale... różnica w cenie to jak raz właśnie taki adapter.
PS
Pierwsze wrażenia: dla kogoś, kto od czasów 70D zmieniał tylko aparaty w telefonach, to maleństwo to niemała rewelacja. Jeśli więc inne są jeszcze lepsze, to tym więcej cieszę się Waszą radością.
Mam tylko nadzieję, że zarówno z 70-200L jak i z T150-600 się polubi (i będzie jeszcze przy tym siłę przepchnąć pół kilo szkła w 85L).
Canon opatentuje każdą ogniskową z każdą przysłoną od f/2 do f/11?! :D
O, coś szybko dzisiaj plotki i ploteczki. Ale rozumiem że wieczór lepiej zostawić na opijanie ze smutku lub radości;)
"Canon idzie na całość" - no chyba nie bardzo. Ilość patentów nijak ma się do tego co realnie z nich wychodzi. Wręcz nawet się zastanawiam czy Canon nie przyjął taktyki trola patentowego jak to ma Apple w zwyczaju.
Natomiast też nie powiem żeby była bieda. Była jakieś 2-3 lata temu jak się zastanawiałem w jakie bezlustro iść. Ale dzisiaj EOS R to już całkiem przyjemny ekosystem (Choć i tak nie dla mnie - brak Sigmy/Tamrona/Samyanga skutecznie mnie odstrasza).
Co do reszty plot : Jestem bardzo ciekaw co pokaże Sony w A9 III i potencjalnym A7S IV.
A ja się cieszę ,że Canon opatentuje każdą ogniskową ;
Ciesze się ze powstaje tyle bezsensownych obiektywów ;
Już teraz jest tego tyle ,że ceny lekko drgnęły w dół ;
Wójt, ja mam jedną elkę a cała reszta to tkz kundle, które z erka przez adapter działają lepiej niż z lustrzankami. Nie rozumiem, dlaczego tak uparcie dyskredytujecie stosowanie adaptera, chyba, że komuś przynosi to inne korzyści....
@sonix:
"Czy nie jest tak że za pomocą pierścienia podepniesz EF i EF-S"
Czyli poszedł na całość 36 lat temu?
@Noname Ja tu nic słowem o adapterze nie wspomniałem... tylko o tym że brakuje mi Sigmy/Tamrona/Samyanga RF:) No ale i dobrze, jesteś zadowolony to korzystaj. Ja i owszem, nie lubię adapterów, pisałem kilka razy dlaczego i jakie są potencjalne wady takiego rozwiązania nie chce mi się powtarzać. Wiem ze dla niektórych to nie ma znaczenia, ale cóż, każdy ma prawo do swojej opinii;)
Miałem sen.
Śniłem, ze na Optycznych był artykuł z pierwszymi zdjęciami z Tamrona 17-50 do ff. Tak się w tym snie nakręciłem, ze po przebudzeniu otwieram Optycze a tam nic. No niewiem, chyba starość :-)
@sonix
"Czy nie jest tak że za pomocą pierścienia podepniesz EF i EF-S"
Owszem, podepniesz. Rzecz w tym, że do cropa to i w czasach EF-S była rodzajowa bieda, bo C i N traktowali cropa po macoszemu i mieliśmy sporo amatorskich szkieł 18-coś tam, ale czegoś bardziej ambitnego już nie bardzo. Canon przez prawie 20 lat swoich cyfrowych lustrzanek nie pokazał nawet standardu do cropa, Nikon miał tu chociaż 35/1.8 DX.
I o ile poruszając się w zakresie tele faktycznie jest spory wybór (a i adapter mniej upierdliwy gabarytowo), to od UWA do standardu jest bieda i posiłkowanie się EF-S niewiele tu zmienia. Jak się popatrzy co i w jakich cenach jest dostępne do Fuji, Sony czy m4/3 i uwzględni również ofertę niezależnych, to różnica jest aż nadto widoczna.
@LarsikOwen, MaciekG
Tak, był króciutki wpis z przykładowymi zdjęciami zrobionymi na ostatnim Festiwalu Fotoformy.
Popełniłem nawet dwa wpisy wyrażając:
1. uznanie dla fajnych modelek
2. dezaprobatę dla niefajnych zdjęć (mówiąc wprost: koszmar)
Ktoś zasugerował, że to chyba model przedprodukcyjny z jakąś wadą (wszystkie zdjęcia bardzo "mydlane") i być może była to prawda, dlatego wpis usunięto.
"Firma Sony ma już trzy aparaty zgłoszone do certyfikacji, których premiera powinna odbyć się w najbliższych miesiącach. Serwis Sony Alpha Rumors spekuluje, iż mogą to być następujące modele: (...) Sony A7s IV"
Mam pytanie: czy z technicznego punktu widzenia byłoby możliwe połączenie S z R i zbudowanie modelu Sony a7SR, czy jedno wyklucza drugie?
Wszystko ma wady i zalety, ale jak ktoś odpuszcza tyle zalet bo redukcja jest be.... Swoją drogą mam sigmę 10-20 i na erce ff działa bardzo fajnie od 14 mm, oczywiście po drobnym myku.
@spaqin
Korzystam z R5 z różnymi obiektywami, w tym poprzez adapter. Szkła działają wyśmienicie - również innych producentów. Wcześniej miałem doświadczenia z Sony A7RII i A7III z adapterami Metabones i Sigma MC-11. Różnica w działaniu Sony i Canona są więcej niż znaczące.
@Noname każdy ma swoj punkt widzenia. Dla mnie to to nie jest "tyle zalet" za to zdecydowanie jest "tyle wad";)
@caramba to by było łączenie wody z ogniem. Seria S zwykle miała mało mpx żeby wycisnąć z nich jak najlepsza jakość i bitrate przy jak najlepszych kodekach i jak najmniejszym nagrzewanie matrycy. Seria R znowu charakteryzuje się jak największą rozdzielczością, kosztem np. rolling shutter. Także albo, albo... oczywiście że można coś pomiędzy, pewnie w granicach 40-50 mpx tak jak to Canon w Eos R5 zrobił, czy Sony w A1, ale nie będzie topowy ani w jednym a drugim. Teoretycznie.
Nie tam, abym się wymądrzał, ale na patencie Pana Słonika, to pokrętło wygląda jak mechaniczna gałka wsuwająca / wysuwająca filtr przed matrycą. Skąd pomysł o zmiennej gęstości?
Pozostaję przy przekonaniu, że do R7 nie ma obiektywów szerokokątnych w pełni wykorzystujących 33Mpix upchane na cropie 1.6×. Nie chodzi o uprzedzenie do przejściówek. Po prostu zoomy ef-s są dość archaiczne, a stałek UWA nigdy nie było. Oferty Sigmy, Tamrona i Tokiny są jakościowo porównywalne z Canonowskimi albo gorsze. Oczekuję czegoś w stylu nowej Sigmy 10-18/2.8 C albo nowego Sony pz, lub Sony 11mm.
@Wojt_wro
Dziękuję za wyjaśnienie.
Nie jestem za mocny w kwestiach technicznych. Na fotografię patrzę czysto utylitarnie: aparat ma działać i ma dawać bardzo dobrą jakość zdjęć (w granicach rozsądku: nie oczekuję niemożliwego). Używam tylko i wyłącznie jednej stałki (z przedziału 35 - 50 mm) więc nie myślę w kategoriach budowania systemu, dlatego marka i model są mi obojętne.
Jednocyfrowy numer Canona R7 sugeruje zastosowanie profesjonalne a nie ma do niego nawet podstawowego obiektywu zoom o świetle 2,8 i minimalnej ogniskowej o ekwiwalencie dla FF 24 mm, czyli 15 mm dla APS-C Canona. Archaiczny EF-S 17-55 f/2.8 IS USM nie jest już w ofercie Canona. Niezły optycznie, słaby mechanicznie jest dostępny tylko z drugiej ręki. To nie jest to co oczekuje profesjonalista.
@caramba
Między innymi (przede mną chyba z 5 osób z tą samą opinią było) ja pisałem, że zdjęcia są z jakiegoś powodu naprawdę złe (mydło i aberracje). I o ile mi wiadomo, egzemplarze testowe Tamrona 17-50/4 dopiero przyjadą do dystrybutora i pewnie mi się też dostanie, a to co było na targach to jakiś pre-sample, pewnie bardziej do pomacania niż do robienia zdjęć próbnych. Dlatego nieco zdziwiony byłem pojawieniem się zdjęć z tego szkiełka. Z drugiej strony taki egzemplarz nie powinien być udostępniany do robienia zdjęć, no ale to już inna para kaloszy. To mniej więcej jak z aparatami - te przedprodukcyjne często mają uniemożliwione wkładanie własnych kart i potem oglądanie tego co się zrobiło w domu, nie mówiąc już o publikacjach.
Z tym Tamponem to nie był problem tylko szkła, ale w ogóle same zdjęcia. Te foty to była krzywda dla modelek, które pozowały żeby ktoś pstryknął cos takiego. Dramat, dobrze, ze to zdjęli bo wstyd.
U Nikona też bieda z nędzą jeśli chodzi o oboektywy do APSC w bagnecie Z
Rozumiem wojcie, że wiesz z doświadczenia. Każdy ma wybór, są inne systemy. Ja mam pełny zakres ogniskowych bez żadnego rf'a i korzystam z przyjemności fotografowania, ale zazwyczaj tak jest, że malkontenci to teoretycy. I jest to zupełnie logiczne...
@Negatyw
R8 też jest jednocyfrowy, a nikt go nie zaliczy do profi.
Po za Fuji ktoś ma szkła profi pod aps-c?
Ja czekam na testy Tamrona 17-50 f/4 na Optycznych i mam nadzieję, że będzie to czysty egzemplarz i wersja taka sklepowa ;)
@Maciox:
"@Negatyw
R8 też jest jednocyfrowy, a nikt go nie zaliczy do profi.
Po za Fuji ktoś ma szkła profi pod aps-c?"
Nie wiem co Ty zaliczasz do "profi", może dla Ciebie R8 to prezent na komunię. Obecnie każdy produkowany aparat Canona w większości kupowany jest przez amatora. Także R3, a może nawet częściej przez profesjonalistów jest kupowany R8 niż R3. W każdym razie do zaawansowanego korpusu APS-C R7 nie ma co podpiąć. Dawniej jak by nie było był EF-S 17-55 f/2.8 IS USM. Jak na dawne standardy obleciał a teraz i tego nie ma. Z tego co widzę R7 kosztuje ponad 6500 zł a R8 jest jeszcze droższy, więc amatorski w cenie profesjonalnego. Poza tym do R7 nie ma w ogóle dedykowanego szerokiego kąta. Jeszcze Pentax robi szkła profi pod aps-c. link
Mój R8, którego mam praktycznie od premiery zarobił na siebie już całkiem sporo pieniążków, ale spoko, że kolega "Negatyw" uważa, że Canona kupują tylko amatorzy. Zawodowcy pewnie kupują 5 letnie sony A7III w tej samej cenie :D
@Hubert Multana, chodzi o to, że obrót robią amtorzy. Ciągle jest tak, chociaż skala nie tak wielka jak dekade temu, że aparaty w ogóle kupują amatorzy i pasjonaci.
Ostatnio tylko pasjonaci :)
@Maciox
Sony robi. :)
Negatyw: skąd masz te dane statystyczne na temat struktury kupujących u Canona? wyssane z palca? gdybym chciał być złośliwy to bym dopisał z brudnego palca? A jeśli naprawdę masz takie wiarygodne badania, to podaj procenty kupujących w innych systemach, w podziale na amatorów, entuzjastów, ślubniaków, reporterów itp. I nie zapomnij podać źródła, chyba że sam badałeś rynek za pomocą palca ;)
a nie przyszło ci do głowy, że jeżeli w danych bezwzględu na marke większość sprzedaży to sprzęt amatorski, to kupują go w większości amatorzy i pasjonaci.
Z rankingów sprzedaży największych sklepów też mamy do czynienia z apartami z najniższej półki albo budżetowej FF.
@Hubert:
"...ale spoko, że kolega "Negatyw" uważa, że Canona kupują tylko amatorzy."
A kolega @Hubert gdzie to wyczytał. Ja tego nie napisałem. To @Maciox napisał:
@Maciox:
"@Negatyw
R8 też jest jednocyfrowy, a nikt go nie zaliczy do profi."
A to, że w większości aparaty, również te używane przez profesjonalistów głównie kupują amatorzy to łatwo wydedukować. Jak często profesjonalista (średnio) kupuje nowy aparat? @Hubert Multana co ile lat średnio kupujesz nowy aparat? Raz na 3 lata? Pewnie rzadziej, ale załóżmy, raz na 3 lata. Ilu jest fotografów zawodowych a ile sprzedano zaawansowanych aparatów w ciągu ostatnich 3 lat?
@Negatyw
"Nie wiem co Ty zaliczasz do "profi", może dla Ciebie R8 to prezent na komunię"
Mam swoje kryteria, ale posłużę się opisem ze strony Canona
"R8 Ten średniej klasy aparat bezlusterkowy" co by nie mieli na myśli, bo dopiero R5 "Wyższa jakość obrazu i zapierające dech w piersiach osiągi dla profesjonalnych fotografów i filmowców".
R7 jest jednak tylko "Doskonałe rozwiązanie dla entuzjastów fotografii," co oczywiście nie wyklucza wykorzystania zawodowego.
Nie mnie decydować kto jest profesjonalistą, choć to często widać i bycie zawodowcem nie jest jednoznaczne z byciem Profi.
PS We wcześniejszym poście, że R8 i R7 nie są Profi sugerowałem się opiniami z komentarzy na tym portalu.
@Szabla
"@Maciox
Sony robi. :)"
Tylko dla niepoznaki ani jeden nie jest sygnowany GM.
Mit na temat dominacji sprzętu amatorskiego nie sprawdza się. Jak widać w wielu badaniach amatorzy pozostają przy swoich smartfonach i zamieniają kompakty a nawet lustrzanki na smartfony ze zwykłej wygody i lenistwa. Nie pamiętam już gdzie, ale widziałem dane ze sprzedaży Nikona, gdzie obecnie dominują najdroższe modele i one napędzają obroty i sprzedaż Nikonowi. Nigdzie nie widziałem badań podziału rynku na sprzedaż dla entuzjastów, profi ślubniaków itp. itd.
W ciągu ostatnich 14 miesięcy zmieniałem aparat Canona dwa razy, kupując w sumie trzy sztuki. Założenie że ktoś jak zarabia to kupuje sprzęt raz na trzy lata jest absurdalnie głupie.
@Maciox
Każdy GM może być używany z korpusem APS-C.
@Bahrd
"Mam tylko nadzieję, że zarówno z 70-200L jak i z T150-600 się polubi (i będzie jeszcze przy tym siłę przepchnąć pół kilo szkła w 85L)."
A co się ma nie polubić. Będzie z nimi gadał po protokole EF. Więc będzie działał co najmniej tak samo dobrze jak lustrzanka. Ale AF zyska funkcjonallność wykrywania i śledzenia obiektów jak ludzie czy zwierzęta.
Jedno czego nie wiem, to czy W r50 jest coś takiego jak mikroregulacja FF/BF dla szkieł lustrzankowych działających po starym protokole.
Nie każdy zawodowiec średnio w ciągu 14 miesięcy kupuje 3 aparaty, bo np. taki typowy fotograf ślubny by zbankrutował. Myślę, że raz na 3 lata to średnia. W zeszłym roku byłem na ślubie gdzie pani fotograf miała 2 aparaty Nikon D850 a w tym roku też byłem na ślubie gdzie pani fotograf miała dwie lustrzanki Canona, jedna to 6D, druga wyglądała podobnie, jakaś lustrzanka FF Canona. Nie sądzę by te panie średnio kupowały 3 aparaty co 14 miesięcy.
Pośrednim dowodem na olewanie przez producentów amatorskiego rynku jest bardzo słaby wybór body APSC. Gdzie jest następca D500 Nikona? Jedynie Canon R7 próbuje nadążać. Powszechny jest brak szkieł APSC u wszystkich producentów. Jak ten segment nie przynosi dochodów, to po co się wysilać?
Szkła APS-C mogą być używane tylko z korpusami APS-C, więc producenci wolą skupić się na szkłach FF, które można stosować z obydwoma rodzajami matryc.
Panowie jak to możliwe że taki dwa razy tańszy R8 ma lepszy AF od Sony A7 IV ?
Testowałem tego Canona przez kilka dni i mój Sony (pomimo posiadania kilku natywnych obiektywów) nie był tak szybki, dokładny i słabiej dawał rade np. z wykrywaniem oka (człowiek, zwierzę, pojazdy itd.) no i ten malutki korpus Canona ma 4K 60fps bez cropowania ... aha no i jeszcze mniejszy rolling skuter.
Aha i wcale ten R8 nie ma tak słabej baterii jak opisywali wiadomo w nie tak wydajnej jak Sony.
@ad1216, to ja bym postawił pytanie: to po co się wysilać na zaawansowany R7 jak nie przewiduje się do niego obiektywów? To w ogóle lepiej było pozostać przy systemie M. Dedykowanych obiektywów APS-C więcej i też można przez konwerter stosować obiektywy do lustrzanek.
@Szabla, ale przynajmniej powinni wyprodukować dwa zoomy APS-C, jeden 15-50 f/2,8, drugi szerszy i nie koniecznie tak jasny.
@Szabla
"@Maciej
Każdy GM może być używany z korpusem APS-C."
Podobny argument przytaczałem kiedyś odnośnie obiektywów ff Canona i wylała się na mnie krytyka, że nie po to aparat ma aps-c by kupować droższe, większe i cięższe obiektywy ff.
Raz, że obiektywy FF są droższe, większe i cięższe to nie ma tam takich jak 11-18 f/2,8 lub 16-50 f/2,8.
Ja w pełni popieram @Negatyw
Canon apsc ma obecnie 4 korpusy: R7, R10, R50 i R 100.
I do tego zaledwie 3 szkła, tylko zoomy. Wszystkie ciemne. Kitowe od ekw. 29mm.
Śmiech na sali. Oczywiście, że przez przejściówkę można podłączyć cokolwiek np. VOLNA 80/2.8 od 6x6, czy Heliosa - ale chyba nie o to chodzi.
Na starcie powinna być stałki ekw. 35mm i 50mm. Potem 24mm. I ewentualnie jakaś 85mm. I do tego na start zoom ekw. 24-70. Oraz oficjalny harmonogram, czego klient może się spodziewać.
Ja rozumiem ptasiarzy, po rzeczywiście jak tele ma 15cm długości to podpięcie przejściówki nic nie zmieni. Ale jak ktoś kupuje R100 bo chce robić zdjęcia lepsze niż komórką i do aparatu nie ma szkieł, to jest śmiech na sali...
Negatyw: a skąd wiesz że się nie przewiduje? Dużo ważniejszy że względu na przychody jest FF i szkła do niego mają pierwszeństwo. Obiektywy pewnie będą ale w drugiej lub trzeciej kolejności. Poza tym np. dłuższych teleobiektywów nigdy nie było pod APSC i nie będzie bo się zwyczajnie nie opłaca. Z wyjątkiem 70-350 Sony. Resztę można spokojnie zastąpić innymi szkłami R. Po co wywoływać sztuczny problem?
Do Canona R7 można też podpiąć Canon Speed Booster adapter 0.71x co pozwala uzyskać szeroki kąt ze szkłami FF z mocowaniem EF (np. 16-35 będzie działał w zakresie 18-40) i "zyskać" na świetle :)
CANON R8
Ja kupiłem R8 do amatorskiego filmowania i spostrzeżenia takie:
- Aparat w ręce nie robi zbyt solidnego wrażenia. Uważam, że stary A7 jest lepiej wykonany.
- Aparat nie chciał się ładować przez USB, próbowałem 2 zasilaczy, 2 kabli - potem znalazłem info, że musi być specjalny zasilacz PD, a mój stary A7 ładuje się ze zwykłego zasilacza z komórki. Ludzie się śmiali z OM-5, że stary port ma, ale tam pewnie ładowania działa, w Canonie niezbyt...
- Canon naładowanie baterii pokazuje w postaci 4 kresek... w starym A7 są procenty
- o baterii trudno mi się wypowiedzieć, ale szału nie było
- Obiektyw kitowy mechanicznie to porażka. Jest gorszy od Sony kitowego 28-70. Canon ma fajny zakres 24-50, ale jest to szkło collapsible, i trzeba je przekręcić by wysunął się "ryjek" i by działało. W pozycji wysuniętej wygląda na delikatne, i włożyć tak szkła do plecaka nie polecam. Więc za każdym razem "ryjek" trzeba chować i wysuwać. No i jasność na końcu 6.3. Optycznie wyglądał OK.
Po tygodniu testów aparat odesłałem do sklepu. Deal-breaker to kiepska stabilizacja w szkle kitowym 24-50 do filmowania. Może inne szkła chodzą lepiej, ale tu niestety mimo dość stabilnych rąk, obraz pływał. W porównaniu do komórki samsunga, stabilizacja w szkle kiepska. W porównaniu do starego GM-1 też kiepska.
I żal mi bardzo bo poza tym aparat był super fajny. Mały, lekki. AF w filmie bym ocenił jako super dobry. Szybko wykrywa twarze, oczy, super dobrze śledzi obiekty, focus chodzi płynnie, focus pulling bardzo dobrze. Wg mnie AF to rewelacja. Ale jak obraz pływa bo stabilizacja kiepska to...
Poszedłem do sklepu obejrzeć OM-5. Tam stabilizacja super, ale niestety AF kiepski.
Liczę, że do filmu jednak pojawi się jakiś mały panasonic m43, choć już widziałem że niestety G9 II ze szkłem leica 15mm 1.7 nie ma dobrego AF. Może by zadziałało szkło olympusa 17mm 1.8.
@gamma
"Ja rozumiem ptasiarzy, po rzeczywiście jak tele ma 15cm długości to podpięcie przejściówki nic nie zmieni. Ale jak ktoś kupuje R100 bo chce robić zdjęcia lepsze niż komórką i do aparatu nie ma szkieł, to jest śmiech na sali... "
A kto kupuje R100, czy dowolny inny model APS-C, ze świadomością, że nie ma tam odpowiedniego dla niego szkła? Ja rozumiem ludzi którzy kupili dany aparat i po czasie chcą czegoś więcej niż oferuje im kit, ale kupowanie aparatu z myślą o np. szerokim kącie w sytuacji kiedy takiego szkła nie ma w systemie jest głupie.
@deel77
MarkJEting w sklepie... "kup pan Canona, będziesz pan wymiatał na IG"
@gamma
Widać ważne jest gdzie się kupuje :) i jeszcze ważniejsze komu się sprzedaje.
@deel77
Dla mnie osobiście system bez dedykowanych szkieł, to porażka. Nie mówię, że w apsc miałyby wszystkie szkła, ale naprawdę kilka stałek i zoomów i system byłby interesujący...
@vulkanwawa
"Panowie jak to możliwe że taki dwa razy tańszy R8 ma lepszy AF od Sony A7 IV ?"
Nie trudno mieć lepszy AF od Sony :-)
@gamma
"potem znalazłem info, że musi być specjalny zasilacz PD, a mój stary A7 ładuje się ze zwykłego zasilacza z komórki"
PD to obecny standard ładowania przenośnej elektroniki. Tego standardu używają telefony, laptopy, aparaty, słuchawki bezprzewodowe i wszystko inne.
Dlatego nie rozumiem tego zarzutu że Canon używa współczesnego protokołu a nie starego.
@gamma
u mnie ładowanie R8 działa na zwykłej ładowarce od iphona, iPada a także na powerbanku, różne przewody z tym że zawsze z dwóch stron było USB-C, nie działa natomiast jak jest USB-A -> USB-C, no cóż nowy standard UE wymuszony nie tylko na Apple :)
działa także ładowanie R8 z laptopa USB-C -> USB-C czyli wychodzi na to że działa na wszystkim w nowym standarcie czyli co napisał @RobKoz
@Negatyw
Mamy Sony 16-55/2,8 G i 10-20/4 G.
@vulkanwawa
Dzięki za wytłumaczenie ładowania R8. Ja nie mam z 2 stron kabla końcówek USB-C więc może w tym tkwił problem. Z częścią tych wad dałbym radę żyć, ale kiepska stabilizacja do filmowania to był deal-breaker.
Czy ktoś może robił porównanie stabilizacji w szkłach 24-50 vs RF35mm 1.8?
A OM System, to na jakichś dłuższych wakacjach czy o co chodzi??? A może po prostu tak dużo czasu zajmuje im wymyślenie jak odgrzać kolejnego kotleta? Np om10?? W tym samym body z tą samą matrycą i z tymi samymi starymi złączami micro usb?? W sumie to nie problem wymyślić, bardziej obstawiam, że kombinują jak tam wsadzić stary procesor i wmówić ludziom, że to hiper, ultra, mega killerfeature, bo gdy wsadzą najnowszy, to zkanibalizują om5... to są realne problemy na miarę czasów, a nie tam unowocześniane technologii, wprowadzanie nowych funkcji video i photo, rozwijanie systemowej oderty w body i obiektywy. Żałosne... od razu wiedziałem, że gdy Olek odda ten dział w inne łapy, to nic z tego dobrego nie bedzie. Mialem racje
@Szabla
"Szkła APS-C mogą być używane tylko z korpusami APS-C"
Bo? Niby czemu nie można używać szkieł cropowych z korpusem ff? Zwłaszcza że wiele puszek wciąż oferuje niektóre tryby filmowe z cropem, a do zdjęć można wykorzystać nieco większą powierzchnię matrycy niż nominalne aps-c, uzyskujac przy tym zakresy często niedostępne w natywnych szkłach ff.
@RobKoz
Nietrudno sprawdzić pisownię. :)
@lord13
Można, tylko po co? Żeby z 24 Mp uzyskać 10 Mp? Tylko przy filmowaniu ma to jakiś sens.
@Szabla:
"@Negatyw
Mamy Sony 16-55/2,8 G i 10-20/4 G."
A da się używać z Canonem R7?
"nowy kakorder"?
Panasonic bardzo chce zwrócić na siebie uwagę, w sposób rzeczywiście godny uwagi :)
@Szabla
Wiele szkieł aps-c spokojnie daje radę na cropie x1.2-1.3.
Po drugie korpusy z gestszymi matrycami ff to też nie jest jakiś kosmos cenowy.
Czemu mają nie dawać rady na 10 czy 8 Mp? To rozdzielczość aparatów sprzed 15 lat.
Fakt, crop z 61 Mp to 26 Mp
@Szabla
"Czemu mają nie dawać rady na 10 czy 8 Mp? To rozdzielczość aparatów sprzed 15 lat"
A czy ja coś takiego napisałem?
Napisałeś oczywistą oczywistość. :)
vulkanwawa:
"działa także ładowanie R8 z laptopa USB-C -> USB-C czyli wychodzi na to że działa na wszystkim w nowym standardzie czyli co napisał @RobKoz"
Ano - u mnie działa nawet z zasilaczem USB-C 60W. Wygląda na to, że najpierw negocjują warunki zasilania - takie czasy, że prąd w gniazdku warunki stawia...
RobKoz, głowy nie dam, ale zdaje się, że bateria w "jedynkach", dzięki większemu prądowi maksymalnemu, pozwala im szybciej kręcić silnikami USM. Stąd, w szczególności w przypadku 85L, AF może być szybszy (a w R50 bateryjka jest nawet mniejsza niż "standardowa" - jak przyjdzie adapter to sprawdzę też, czy przy zasilaniu z USB jest jakaś różnica).
PS
Ale że ładowarka do baterii w zestawie z R50 nie jest na USB (a przynajmniej nie ma wyjścia USB), to już jest dziadowanie... (zwłaszcza, że bateria ładuje się około godziny).
Chyba, że chodziło o to, żeby tradycyjne kable ("radiowe" IEC 60320-C7) "młodzieżowemu użytkownikowi" pokazać.
Faktycznie budowa Canon R8 przy Sony A7 III czy A7 IV wygląda jak zabawka choć w opisie Canona mówią o obudowie magnezowej, kompozytach itp.
Ostatnio oglądałem i porobiłem trochę zdjęć Panasonic G80 i tu super pozytywne zaskoczenie. Jak dla mnie to Panasonic powinien dostać fotograficznego Oscara za jakość korpusu, jakość pokręteł, menu, wiele użytecznych funkcji i jak przyjemnie użytkuje się taki aparat.
Stabilizacja też robi wrażenie, zdjęcia z ręki 1/2 sek w dual ois jak najbardziej możliwe, bardzo dobra bateria 🔋 no ale to m4/3 🙃
@Bahrd
"RobKoz, głowy nie dam, ale zdaje się, że bateria w "jedynkach", dzięki większemu prądowi maksymalnemu, pozwala im szybciej kręcić silnikami USM."
O jedynkach się nie wypowiadam. W tym przypadku punktem odniesienia mojej wypowiedzi jest wspomniany 70d. W stosunku do niego AF będzie działał równie dobrze albo lepiej.
"Stąd, w szczególności w przypadku 85L, AF może być szybszy (a w R50 bateryjka jest nawet mniejsza niż "standardowa" - jak przyjdzie adapter to sprawdzę też, czy przy zasilaniu z USB jest jakaś różnica)."
Sprawdzałem R10 i R7, jeden z nich używa tej mniejszej drugi tej większej baterii. Nie zauważyłem żadnych różnic w szybkości pracy AF niezależnie od tego czy używałem szkieł RF czy EF przez przejściówkę. Nawet wtedy gdy podpinałem stary EF 300/4 IS który ma prądożerną stabilizację starego typu.
"Ale że ładowarka do baterii w zestawie z R50 nie jest na USB (a przynajmniej nie ma wyjścia USB), to już jest dziadowanie... (zwłaszcza, że bateria ładuje się około godziny)."
Dla mnie takie rozwiązanie jest ok. Gdy jestem w domu albo na imprezie to używam sieciowej ładowarki i ładuję jeden aku gdy drugiego używam. A na wyjeździe wakacyjnym w ogóle nie biorę ładowarki sieciowej i ładuję nocami za pomocą aparatu. Więc czy ktoś woli ładować z usb czy z sieci każdy ma rozwiązanie.
Rozwiązanie hybrydowe czyli sieciowa ładowarka USB i do tego ładowarka aku zasialana z USB to moim zdaniem niepotrzebna komplikacja całego procesu i podnoszenie kosztów, ale jeśli inni tego potrzebują to się nie obrażę jeśli Canon zmieni swoje podejście w tej kwestii.
A tymczasem wyciekły fotki RF-S 10-18:
link
Kilka osób niedawno się skarżyło że nie ma co podpiąć szerokiego do swoich aparatów w tym systemie no to przynajmniej część z nich będzie zadowolona.
Kto czekał na jasny zoom to będzie zawiedziony. Wygląda to na małe i lekkie szkiełko zamknięte w typowej dla amatorskich konstrukcji Canona obudowie.
EF 10-18 był zadziwiająco dobry jak na swoją Cenę. Jeśli ten też taki będzie to fajnie. Dla mnie trochę ciemy bo ja widoczków nie robię, a szerokiego kąta używam głównie we wnętrzach.
Wolałbym RF-S 12/2.8
@RobKoz:
"ładuję nocami za pomocą aparatu"
Nie kupuję tego. Zdjęcia nocne wykluczone?
@Negatyw
"Nie kupuję tego. Zdjęcia nocne wykluczone?"
Możesz robić nocne zdjęcia i aparat podłączyć dopiero wtedy gdy idziesz spać. Jemu jest obojętne czy będzie 22:00 czy 3:00.
RobKoz:
"ładuję nocami za pomocą aparatu"
Ze względu na kształt aparatu klasyczne ładowanie bezprzewodowe raczej nie wchodzi w rachubę, ale skoro matryca przerabia fotony na elektrony, to można by pokusić się o ♪♫Tankowanie nocą, trochę przed północą
[...] po dach, że aż strach♫♪
jakimś LED-em (choćby z dynama przez lampkę rowerową ;)
Ibidem:
"A tymczasem wyciekły fotki RF-S 10-18"
Nie będzie łatwo - jak już na tych nocnych foto-łowach będziemy - odróżnić po omacku, czy wyjęliśmy z torby 10-18mm czy 18-45mm.
Szeroki kąt na APSC Canona jest podobno już w drodze
link
Dorzucę jeszcze swoje 3 grosze w kwestii ładowania poprzez złącze USB w Canonie. Moje doświadczenia są następujące - jeżeli zasilacz lub powerbank ma standard PD to ładowanie będzie możliwe o ile w aparacie jest odpowiedni akumulator (na 100% działa to z Canon LP-E6NH).
@RobKoz
"Wolałbym RF-S 12/2.8"
Takie coś, tylko jaśniejsze, też jest u konkurencji :)
Tak na moje oko, oraz doświadczenia, to ładowanie w ładowarce. Bo mam w sumie kilka sztuk ładowarek,bo mam zawsze ze sobą zapasowe aku. Ładowarkę Nevella można podłączyć do dowolnej ładowarki z wyjściem USB,więc i do powerbanku.W eosie RP ładowanie przez USB-c idzie. Innych korpusach nie miałem okazji wypróbować. Chyba nie ma problemu . Problem,co i jak pstryknąć
link
:-)
@RobKoz:
"Możesz robić nocne zdjęcia i aparat podłączyć dopiero wtedy gdy idziesz spać. Jemu jest obojętne czy będzie 22:00 czy 3:00."
Ja mogę nie spać dwie doby z rzędu, mój aparat też.
Mój aparat ma narkolepsję - zasypia po 15sekundach. ;-)
Mówią, że jaki aparat taki fotograf.
Maciox:
"Mój aparat ma narkolepsję - zasypia po 15sekundach. ;-)"
Negatyw:
"Mówią, że jaki aparat taki fotograf."
Jaka zatem będzie diagnoza kogoś, kto ma pięć aparatów?
(Dla utrudnienia dodam, że w tym dwa takie same.)
@Bahrd
"Jaka zatem będzie diagnoza kogoś, kto ma pięć aparatów?
(Dla utrudnienia dodam, że w tym dwa takie same.)"
Ilość wskazuje na początkującego kolekcjonera, natomiast dwie identyczne puszki mogą świadczyć o zawodowcy. W związku z tym można by takiego określić jako pasjonat.
@Negatyw
"Mówią, że jaki aparat taki fotograf."
R7 ma dobre opinie, więc może być, a że śpioch...
Zasadę mam taką, że gdy chcę zdążyć w czerwcu na wschód słońca
link
nie kładę się spać :-)
@Maciox, spokojnie, idź spać, czerwiec mamy za ponad 7 miesięcy,
Niestety,mam więcej niż pięć aparatów... :-)
link
Zawodowiec-pasjonat zatem?
Hmmm, z tym się chyba nawet da żyć!
Baronie, zagoniłbyś te koty do jakiejś pracy.
One tylko leżą lub siedzą, tlen zużywają i produkują odpady. :)
@baron13
Jaka dynamika na zdjęciu!
"Niestety,mam więcej niż pięć aparatów... :-)"
W tym jeden wyglądający na przerażonego ;-)
@Bahrd
Podobno pasjonująca praca to coś fajnego, więc "z tym się chyba nawet da żyć!" Na pewno!
@baron13:
"Niestety,mam więcej niż pięć aparatów... :-)"
Czyli więcej aparatów niż kotów.
"Niestety,mam więcej niż pięć aparatów... :-)"
link
Jak widać, to nawet kot zszokowany
Zwykle kotom aparaty luźnym kotem :-)
link
Nieśmiale zapytam: A gdzie ploteczki z 22.10? ;)
Musimy sami sobie radzić:
"CR: Canon RF 200-800mm f/6.3-9 IS coming on November 2, 2023"
[ link ] - na samoloty byłby w sam raz!