Przetwarzanie danych osobowych

Nasza witryna korzysta z plików cookies

Wykorzystujemy pliki cookie do spersonalizowania treści i reklam, aby oferować funkcje społecznościowe i analizować ruch w naszej witrynie, a także do prawidłowego działania i wygodniejszej obsługi. Informacje o tym, jak korzystasz z naszej witryny, udostępniamy partnerom społecznościowym, reklamowym i analitycznym. Partnerzy mogą połączyć te informacje z innymi danymi otrzymanymi od Ciebie lub uzyskanymi podczas korzystania z ich usług i innych witryn.

Masz możliwość zmiany preferencji dotyczących ciasteczek w swojej przeglądarce internetowej. Jeśli więc nie wyrażasz zgody na zapisywanie przez nas plików cookies w twoim urządzeniu zmień ustawienia swojej przeglądarki, lub opuść naszą witrynę.

Jeżeli nie zmienisz tych ustawień i będziesz nadal korzystał z naszej witryny, będziemy przetwarzać Twoje dane zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W dokumencie tym znajdziesz też więcej informacji na temat ustawień przeglądarki i sposobu przetwarzania twoich danych przez naszych partnerów społecznościowych, reklamowych i analitycznych.

Zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies możesz cofnąć w dowolnym momencie.

Optyczne.pl

Aktualności

O tym się mówi, czyli plotki i ploteczki z ostatniego tygodnia

O tym się mówi, czyli plotki i ploteczki z ostatniego tygodnia
19 maja
2024 12:23

W mijającym tygodniu uraczono nas kilkoma ciekawymi premierami. Portale plotkarskie nie ustają jednak w doniesieniach dotyczących kolejnych nowości. Zapraszamy do lektury naszego cotygodniowego zestawienia o najciekawszych z nich.

Uwaga! Poniższe informacje w większości nie są oficjalnymi informacjami producentów i pochodzą często z nieznanych i niepotwierdzonych źródeł, które publikowane są w portalach:

Canon

Canon EOS R5 Mark II

W sieci pojawiła się kolejna, rzekoma specyfikacja nadchodzącego bezlusterkowca Canon EOS R5 Mark II. Oto ona:
  • Matryca CMOS 45 Mpix o architekturze warstwowej i szybszym czasie odczytu danych niż w EOS-ie R3,
  • Ekran z nowym mechanizmem odchylania,
  • Tryb seryjny 30 kl/s z mechaniczną migawką,
  • Funkcja PreBurst znana z R6 Mark II,
  • Niektóre rozwiązania ergonomiczne przeniesione z R6 Mark II (przełącznik foto/wideo), a inne z R3 (smart controller)
  • Eye AF II, czyli zmiana punktów AF dzięki ruchom gałki ocznej,
  • Funkcja Hi-Res: 400 Mpix,
  • Filmowanie w 8K (60p), 4K (120p),
  • Skuteczne odprowadzanie ciepła z elektroniki aparatu.
Nowy EOS może się pojawić na rynku w lipcu br.

Coś dla miłośników patentów

W sieci pojawił się ciekawy patent złożony przez Canona. Dotyczy on nanoszenia na powierzchnię soczewki drobnej, nierównej nanostruktury, aby zapobiec odbiciom światła, obniżającym kontrast obrazu.

O tym się mówi, czyli plotki i ploteczki z ostatniego tygodnia

Fujifilm

Fujifilm X-E5

Wbrew niektórym plotkom sugerującym, że X-E5 pojawi się jeszcze w 2024 roku, podobno nie ma co to liczyć. Według ostatnich doniesień, premiera tego aparatu została zaplanowana na przyszły rok.

Coś dla miłośników patentów

Firma Fujifilm złożyła wnioski patentowe, opisujące trzy szerokokątne obiektywy XF: 8 mm f/2.8, 10 mm f/2.8 oraz 15 mm f/2.8.

Panasonic

Lumix S9

Do internetu wyciekły zdjęcia przedstawiające niepokazanego jeszcze Lumiksa S9. Ma to być pełnoklatkowy aparat (sensor 24 Mpix), adresowany do vloggerów i pozbawiony wizjera. Ponoć ma mieć taki sam ekran jak Lumix S5 II i być dostępny w czterech wersjach kolorystycznych (czarnej, zielonej, czerwonej i niebieskiej). Nie znajdziemy w nim natomiast migawki mechanicznej, ani modułu chłodzenia, chciano bowiem, by korpus był jak najmniejszy.

Premiera ma się odbyć 22 maja o 16, a prawdopodobna cena to niespełna 1700 Euro.

O tym się mówi, czyli plotki i ploteczki z ostatniego tygodnia

O tym się mówi, czyli plotki i ploteczki z ostatniego tygodnia

O tym się mówi, czyli plotki i ploteczki z ostatniego tygodnia

Nowe obiektywy

Możliwe też, że oprócz ww. aparatu, dodatkowo pojawią się dwa nowe obiektywy typu naleśnik: 18-40 mm i 28 mm f/8.

Sigma

Nowy zoom na horyzoncie

Na portalach plotkarskich pojawiła się informacja o premierze ciekawego zoom-a pełnoklatkowego, mianowicie Sigma 28-45mm f/1.8 DG DN. To pierwszy, tak jasny obiektyw tego typu. Oczywiście przywodzi on na myśl starszy, "lustrzankowy" 18-35 mm f/1.8, ten jednak był instrumentem przeznaczonym dla aparatów APS-C. Data premiery nie jest jeszcze znana, sugeruje się natomiast, że obiektyw adresowany jest głównie do filmowców.

Sony

500 mm f/2.8 GM OSS

Jeśli wierzyć plotkom, na przełomie maja i czerwca (kilka tygodni przed olimpiadą), zostanie ogłoszona premiera superteleobiektywu FE 500 mm f/2.8 GM OSS. Ma być trochę cięższy od modelu 4/600 i współpracować z telekonwerterem 1.6x.

A7S IV

Podobno jeszcze w maju, Sony wypuści na rynek filmowego bezlusterkowca A7S IV. W sprzedaży miałby się pojawić już w czerwcu br.

A7R VI

Od premiery A7R V minęło ok. 1.5 roku i pojawiają się pierwsze plotki na temat jego następcy. W "R-ce szóstce" znajdzie się ponoć warstwowa matryca i rozbudowany tryb wideo.


Komentarze czytelników (66)
  1. Alexwa
    Alexwa 19 maja 2024, 12:41

    A u Nikona dalej cisza.

  2. mig-37
    mig-37 19 maja 2024, 12:49

    Ta 500 od Sony to będzie pewnie niezła petarda. Tylko nie umiem wyobrazić sobie liczby zer w cenie...

  3. brt
    brt 19 maja 2024, 12:56

    Jak 500/2.8 będzie tylko trochę cięższy niż 400/4.0 to będzie niezłe osiągnięcie.

  4. Mirkowaty
    Mirkowaty 19 maja 2024, 12:59

    A u Sonego kolejna premiera aparatu filmowego, a taki A7 V to by sie naprawdę przydał, czwórka juz mocno odstaje na tle konkurencji.

  5. mig-37
    mig-37 19 maja 2024, 13:33

    @Mirkowaty narawdę a7IV to taka padaka odstająca od konkurencji? W jakich aspektach?

  6. Hubert Multana
    Hubert Multana 19 maja 2024, 14:09

    Crop w 4K50 jest zauważalny. Natomiast ten 500 f2.8 to jakiś kosmos.

  7. BeatX
    BeatX 19 maja 2024, 14:19

    Jaki wysyp nowości od OM Systems..

  8. Ryzbor
    Ryzbor 19 maja 2024, 14:30

    A7V potrzebuje odchylanego ekranu jak w A7RV, wizjera i ekranu o lepszej rozdzielczości i lepszą jakość wykonania bo matryca bajka, af bajka a jakość wykonania i pokrętła jak z zabawkowego aparatu, bardzo brzydko starzeje się ten model i wygląda tandetnie

  9. Mirkowaty
    Mirkowaty 19 maja 2024, 14:30

    @mig-37 "narawdę a7IV to taka padaka odstająca od konkurencji? W jakich aspektach? "
    wizjer
    ekran
    tryby wideo
    tryby foto
    autofocus
    nadal kulejecie menu
    cena
    Ogolnie spora róznica do R V

  10. PDamian
    PDamian 19 maja 2024, 14:48

    Ale A7R V kosztuje 21 tys.
    a nie 10.
    [Zlot fanów Sony?]

    Źrenica wejściowa prawie 18 cm tego 500/2.8
    w porównaniu 14 cm 400/2.8
    -cena też musi być większa -"trochę".

    No to czekamy,
    bo bez niego igrzyska się nie odbędą.

  11. JdG
    JdG 19 maja 2024, 15:18

    > FE 500 mm f/2.8 GM OSS. Ma być trochę cięższy od modelu 4/400 i współpracować z telekonwerterem 1.6x.

    baza optycznych nie wykazuje "modelu 4/400" Sony; owszem, jest 2,8/400, ważący ca 2,9 kg, więc pewnie radość z nowego sprzętu będzie polegała nie tylko na ilości zer w cenie, ale i może bardziej na tym, ile to "trochę" wyniesie; no bo 500/4, dość stary wprawdzie, to już 3,5 kg, czyli dla zawodników ciężkozbrojnych;

    > Jaki wysyp nowości od OM Systems..

    deczko głupie, ale co tam! o nowościach "od OM Systems", czy raczej plotkach na ten temat, to zdecydowanie nie tu, tylko na 43rumors można poczytać; trzeba jednak przyznać, że firma jest bardzo lakoniczna w kwestii swoich planów;

    szkoda, bo to o czym się nie pisze właśnie znika z rynku i nie wiadomo, czy będzie jakaś kontynuacja i jak się ona zapowiada; a to przecież bardzo przyjemne urządzenia, jak model PEN np.

  12. kabu
    kabu 19 maja 2024, 15:43

    @Alexwa nie taka cisza, bo zaraz się zrobi głośno z jakąś akcją serwisową u Nikona, bo coraz więcej osób zgłasza problem z lagującymi wyświetlaczami.
    link

  13. Maciox
    Maciox 19 maja 2024, 16:03

    Nowe R5 bardzo mi się podoba. Zapewne gorzej będzie z ceną...
    Ten Lumix S9 też fajny, taki kieszonkowy.

  14. boa ksztusiciel
    boa ksztusiciel 19 maja 2024, 16:23

    Szkoda, ze jednak u lumixa s9 zabraklo wizjera. Mogli zrobic chociaz cos w stylu gx9... Nie lubie aparatow bez wizjera, bo kojarza mi sie z robieniem zdjec przez smartfony. Wiec troche lipe odwalili xD Nikon z6 III zadebiutuje na poczatku czerwca... Canon R5 II bedzie mial migawke mechaniczna i elektroniczną.

  15. JarekB
    JarekB 19 maja 2024, 16:30

    @JdG
    'deczko głupie, ale co tam! '
    Jeżeli chodzi o odczytywanie ironii to masz jeszcze trochę pracy do wykonania ;-)


    'o nowościach "od OM Systems" [...] to zdecydowanie nie tu, tylko na 43rumors można poczytać'
    Błąd! Tu znajdziesz wszystkie plotki o m4/3, ale podawane są tylko raz w tygodniu. Na 43rumors znajdziesz plotki i gigantyczne ilości spamu na dowolny temat, bo z plotek od OMS i Panasa portal nie utrzymałby się. Jeżeli w firmie się nic nie dzieje, to i plotkować nie ma o czym ;-)

  16. maciej.latallo
    maciej.latallo 19 maja 2024, 17:24

    JdG: chodziło o 4/600. Poprawiłem

  17. Szabla
    Szabla 19 maja 2024, 17:25

    Jasne. :D

  18. molon_labe
    molon_labe 19 maja 2024, 17:31

    Canon R5 II, ....jakiś taki ..zwyczajny,... Eye AF II?.... Ech, kiedyś to były ficzery.... zegarek do mierzenia temperatury. ,

  19. ad1216
    ad1216 19 maja 2024, 17:31

    Coś mi się nie chce wierzyć że możliwe jest 30kl/sek z migawką mech. w R5. Z resztą po co migawka mech skoro ma być sensor warstwowy? To dodatkowe kilka tysięcy do ceny

  20. Wojt_wro
    Wojt_wro 19 maja 2024, 18:11

    Kurcze, mam A7 IV nie czuje żeby się w te 2 lata tak zestarzał. W zasadzie mam też a7 III I on też dalej robi dobre zdjęcia... No może jak porównywać do 3x droższego A7R V to ok, ale no bez przesady... Jak komuś przestał wystarczać to chyba po prostu czas inwestować w wyższa półkę

  21. ad1216
    ad1216 19 maja 2024, 18:14

    Wojt_wro: na razie nie zapowiadają następcy Twojego A7IV więc możesz spać spokojnie

  22. vulkanwawa
    vulkanwawa 19 maja 2024, 19:19

    Kiedyś 9 punktów krzyżowych AF i już był miód
    Matryca D700 12Mpix czy Canon 5D Mark II 21 Mpix ludzie robili tym wesela itp.
    a dzisiaj kilkaset punktów AF w prawie w całym kadrze, rozpoznawanie i śledzenia osoby, oczu, zwierząt, pojazdów itp. bajery i nadal źle ?
    Chyba po prostu dzisiejszy użytkownik niewiele potrafi.

  23. rockatansky
    rockatansky 19 maja 2024, 20:06

    Naleśnik Panasa ma być 26 a nie 28mm.

  24. zdebik
    zdebik 19 maja 2024, 21:52

    To już wiem, że R5 zostaje ze mną na kolejne kilka lat ;)

  25. PDamian
    PDamian 19 maja 2024, 22:07

    Aparaty o dużej rozdzielczości
    nie są specjalnością Canona link [daty]

  26. leszek3
    leszek3 19 maja 2024, 22:21

    niektóre supertelezoomy ważyły prawie 3kg.
    Ten Sony będzie miał nowy tc, czy też tc wbudowany? 800/4.5 to też ciekawy model ;-) nikt takiego nie ma

  27. Szabla
    Szabla 19 maja 2024, 22:59

    Fantazja plotkarzy nie opuszcza... :)))

  28. PDamian
    PDamian 19 maja 2024, 23:18

    Zagrożona reprezentacja Alpha Universe na Igrzyska.

  29. leszek3
    leszek3 19 maja 2024, 23:27

    24-35/2 wydaje mi się praktyczniejszy niż 28-45/1.8

  30. Bahrd
    Bahrd 20 maja 2024, 07:41

    ad1216: "Coś mi się nie chce wierzyć że możliwe jest 30kl/sek z migawką mech. w R5."

    Mnie też, ale kto wie - nie mają gotowej globalnej migawki, więc próbują na nowo starych trików? Z drugiej strony, 30fps to marne 1800rpm - czyli dolne obroty w tedeiku - a one są przecież nie do zdarcia! ;)

    PS
    Ale i bez tych fps specyfikacja wygląda imponująco.

    A właśnie - jak się sprawuje Eye AF w bezlusterkowcach (czyli zasadniczo w R3)? No bo z teleobiektywem albo makro - jak wszystko jet rozmyte - to i tak nie widać, na czym by można oko zawiesić?

  31. ad1216
    ad1216 20 maja 2024, 08:46

    Bahrd: a o co Ci chodzi z tymi starymi trikami, RPM i tedeikami? Przy każdej klatce trzeba jeszcze ustawić ostrość i ekspozycję a R3 ma tylko 12kl/sek przy migawce mech. Więc dziwne byłoby, gdyby aparat z niższej półki bił na głowę flagowca mając dodatkowo do obróbki dwa razy więcej pikseli. W eye AF chyba o to chodzi aby tam gdzie skierujesz gałkę oczną to af ustawia ostrość i wtedy ta część kadru nie jest rozmyta. Po przyłożeniu oka wszystko nie może być rozmyte bo to oznacza że af padł.

  32. przybylskipawel
    przybylskipawel 20 maja 2024, 08:58

    @Bahrd To raczej pomyłka z tą mechaniczna migawką. Miała być elektroniczna. Swoją drogą w aparacie z czasem odczytu krótszym, niż w R3, zdolnym do filmowania w 8k60p liczyłbym na nieco szybszy tryb seryjny.

  33. przybylskipawel
    przybylskipawel 20 maja 2024, 09:02

    @A7IV To sprzęt bardzo entry. Tryby seryjne są cieniutkie jak barszcz. Filmowanie 60p z ogromnym cropem. 120p nie nadaje się do niczego. Do zdjęć trochę mało Mpix jak na FF. Generalnie byłaby to opcja budżetowa, gdyby nie cena. Pod każdym względem lepiej dopłacić i wybrać a7RV. Natomiast jeśli a7RVI dostałby matrycę warstwową, to Canon R5II dostałby nieźle w mordę jeszcze przed premierą.

  34. gamma
    gamma 20 maja 2024, 09:14

    Nie ma plotek o OM SYSTEM, bo inzynierowie pracuja nad portem usb-c w OM5

  35. Szabla
    Szabla 20 maja 2024, 10:03

    A7R V miał premierę na jesieni 2022, więc trudno się spodziewać następcy przed jesienią 2025. Na razie można więc snuć dowolne teorie na temat specyfikacji.

  36. ad1216
    ad1216 20 maja 2024, 10:29

    Szabla: ale jest faktem że A7R V mocno odstaje (stara wolna matryca) od Z8 a teraz będzie mocno odstawał od Canona R5II. Sony chyba musi coś z tym zrobić bo jest na szarym końcu w tej klasie aparatów

  37. ad1216
    ad1216 20 maja 2024, 10:39

    Przybylskipawel: masz A7IV czy powtarzasz głupie teksty hejterow? link czy ten filmik 120fps nie nadaje się do niczego? Co prawda powinny być jeszcze usunięte drgania bo zrobiłem trochę za ciasny kadr. To jest kilka minut obróbki w sofcie

  38. r2mdi
    r2mdi 20 maja 2024, 10:41

    gamma:
    "Nie ma plotek o OM SYSTEM, bo inzynierowie pracuja nad portem usb-c w OM5"

    A po drugie lub pierwsze jak kto woli to iżynierowie pracują nad tym gniazdem co się wyłamuje. :)

  39. JarekB
    JarekB 20 maja 2024, 10:49

    @ad1216
    ´ale jest faktem że A7R V mocno odstaje (stara wolna matryca) od Z8´

    Cytujac Optycznych ´Tak naprawdę bezpośrednim konkurentem Z8 jest tylko Sony A1, wyposażony w sensor wykonany w analogicznej technologii oraz o porównywalnej rozdzielczości´

    ´teraz będzie mocno odstawał od Canona R5II´
    Po 4 latach Canon przedstawi następce R5, ktory będzie lepszy (zapewne) od 2 letniego A7RV. To chyba logiczne, że model znanej marki z AD2024 będzie lepszy od aparatu innej znanej marki z AD2022?

  40. ad1216
    ad1216 20 maja 2024, 11:19

    To znaczy nie zrobiłem usunięcia drgań w sofcie bo kadr jest za ciasny a ta funkcja obcina kadr jeszcze bardziej

  41. ad1216
    ad1216 20 maja 2024, 11:24

    JarekB: flagowcem w Nikonie jest Z9 a w Sony A1. Z8 jest tańszy i jest w Nikonie o półkę niżej chociaż specyfikację ma też bardzo dobrą. A1 jest jeszcze bardziej stary niż A7RV

  42. Bahrd
    Bahrd 20 maja 2024, 11:26

    Ad1216: "a o co Ci chodzi z tymi starymi trikami, RPM i tedeikami?"

    Stare triki, czyli nadal jeszcze migawka mechaniczna (czy raczej jej jedna kurtyna). Pewnie nie jest łatwo zrobić globalną migawkę mając dwa razy więcej pikseli do odczytania. Drugi stary trik to że np. będzie 30 fps, ale bez AF czy AE w serii.
    Z drugiej strony na matrycy DP AF jest pełna informacja o ostrości, a jeśli aparat nadąża z ostrością przy wideo z 120fps, to znaczy, że możliwości obliczeniowe go nie ograniczają.

    A o silnikach spalinowych wspomniałem (świadom wielu różnic) jedynie dlatego, że - o ile w świecie aparatów 30 ruchów migawki w górę i w dół robi wrażenie - to tam jednak np. zawory pracują ze znacznie większymi prędkościami i to nie tylko w wyczynowych, ale najzwyklejszych silnikach.

    przybylskipawel: "To raczej pomyłka z tą mechaniczna migawką."
    Zapewne tak - zastanawiałem się tylko głośno.

  43. JarekB
    JarekB 20 maja 2024, 11:32

    @ad1216
    Fakt bycia flagowcem w marce X nie znaczy, że jego odpowiednikiem jest flagowiec marki Y. Flagowca Pentaxa czy Fuji nie porównasz do flagowca Canona czy Panasonica. No i cytat pochodził od Optycznych, którzy swoje porównanie odnieśli do matryc.

  44. ad1216
    ad1216 20 maja 2024, 11:59

    JarekB: Pentax to już archiwum a Fuji nie ma FF więc nie ma flagowca w FF. Optyczne mają rację że Z8 ma świetną specyfikację ale jest o półkę niżej niż Z9

  45. ad1216
    ad1216 20 maja 2024, 12:05

    Bahrd: z tym porównaniem do migawki do silnika spalinowego to pojechałeś po bandzie ;)) można dać w R5 matrycę warstwową i to już będzie duży postęp. A kiedy Canon robił tryb seryjny bez AF? Czy to tylko wydumana podejrzliwość? :)

  46. JarekB
    JarekB 20 maja 2024, 12:23

    @ad1216
    ´Pentax to już archiwum a Fuji nie ma FF więc nie ma flagowca w FF´´
    I o tym pisałem - fakt bycia flagowcem w marce X nie znaczy, że jego odpowiednikiem jest flagowiec marki Y. Pentax moze byc gdziekolwiek, ale flagowca jednak ma.

    ´Z8 ma świetną specyfikację ale jest o półkę niżej niż Z9´
    To jednak truizm, który nie zmienia faktu, że ´cytujac Optycznych - Tak naprawdę bezpośrednim konkurentem Z8 jest tylko Sony A1, wyposażony w sensor wykonany w analogicznej technologii oraz o porównywalnej rozdzielczości´. Ergo - odnoszenie A7RV to Z8 nie jest wlaściwe.

  47. ad1216
    ad1216 20 maja 2024, 12:56

    JarekB: np. cenowo są porównywalne i dlatego można powiedzieć że są z jednej półki cenowej, a jesli traktujesz optyczne jako nieomylną wyrocznię to Twoja sprawa, ja mam wlasne zdanie

  48. ad1216
    ad1216 20 maja 2024, 12:59

    JarekB: myślałem mówimy o poważnych firmach a nie tych z kart historii, hiszpańska armada też ma swojego flagowca w muzeum ;))

  49. Bahrd
    Bahrd 20 maja 2024, 16:13

    Ad1216, nie byłem pewien, czy dobrze pamiętam, więc sprawdziłem w Wiki

    EOS 1D X Mk II: "14 fps with full AF/AE tracking; 16 fps in Live View mode"
    EOS 1D X Mk III: "16 fps with full AF/AE tracking; 20 fps in Live View mode"

    I raczej nie podchodzę do tego typu ograniczeń z podejrzliwością, co raczej ze zrozumieniem, że stoją za nimi zwykle ograniczenia, czy to sprzętu, czy oprogramowania.

    Co do zaś Eye AF - chodziło mi o to, że w lustrzankach zwykle głębia na matówce była znacznie większa niż później na zdjęciu, więc obszary poza nią nie były aż tak rozmyte. Natomiast jak zapnę np. tele albo makro (albo 85L, a co! ;) do bezlusterkowca, to w wizjerze/na ekraniku widzę, to co matryca i jej AF - czyli czasem nic wyraźnego.
    Więc się zastanawiam, czy Eye AF jakoś mnie wspiera - np. redukując przysłonę, żeby na ten czas mnie wspomóc powiększając GO?

  50. Szabla
    Szabla 20 maja 2024, 17:10

    Po co ma powiększać, skoro ma ustawić ostrość na oko?

  51. molon_labe
    molon_labe 20 maja 2024, 18:41

    Canon ma ....patenty na ficzery, rozwiązujące problemy, których można uniknąć.
    Erę "bezlusterkową" zapoczątkował w Canonie R taki "smerany" pasek, którego działanie było "endless" ...
    Teraz powraca z Eye AF II.....
    W naszym kolektywie "prowincjonalnych i ..wiejskich reporterów" powstał zakład: Czy fotograf będzie musiał zdejmować ciemne/lustrzankowe, przeciwsłonecznie okulary, aby....?
    Obecnie w puli jest około 10K PLN.
    A co się mówi ...na mieście?

  52. JdG
    JdG 20 maja 2024, 20:31

    [@JarekB19]: @JdG Jeżeli chodzi o odczytywanie ironii to masz jeszcze trochę pracy do wykonania ;-)

    masz przecież więcej tej "ironii", np.: [r2mdi20 & gamma]: "Nie ma plotek o OM SYSTEM, bo inzynierowie pracuja nad portem usb-c w OM5" &
    "A po drugie lub pierwsze jak kto woli to iżynierowie pracują nad tym gniazdem co się wyłamuje. :)" - tego typu "ironia" jest tu nagminna, ale czy to na pewno dobre? i czy to jest w ogóle "ironia"? mam niejakie wątpliwości;

    > Na 43rumors znajdziesz plotki i gigantyczne ilości spamu na dowolny temat, bo z plotek od OMS i Panasa portal nie utrzymałby się.

    akurat śledzę ten portal dość uważnie i spamu tam nie widzę; w m4/3 może wiele się nie dzieje, ale akurat tam w ogóle cokolwiek, w tym plotki właśnie, można znaleźć na ten temat;

    poza tym sporo filmików z różnymi testami optyki, filmiki odkurzające dobre a zapomniane konstrukcje, ostatnio testy nowego Lumiksa G9 II i porównania do OM1 np.; tylko tam można się dowiedzieć czegoś np. o OM1 II (o ile nie śledzi się wszystkich fotograficznych portali); jest to nieco przeładowane reklamami, fakt, no, ale z czegoś muszą żyć, na szczęście łatwo się je wyłącza.

  53. _Tomek_
    _Tomek_ 20 maja 2024, 21:24

    Panasonic prezentuje produkty zupełnie nie po mojej myśli. Niedawno przerosniety G9 II, teraz S9 w ogóle nie wiem dla kogo. Vlogger? Przeciez byle filmik czymkolwiek sie nagra, liczy sie tresc. Bo chyba nie techniczna jakosc filmu decyduje o jakosci takiego vloga? Zapomnieli o swoich pierwszych bezlustrach jak G1 czy G2, które były adresowane do zaawansowanych fotoamatorów.

  54. JdG
    JdG 20 maja 2024, 22:33

    > teraz S9 w ogóle nie wiem dla kogo [_Tomek_]

    też mam takie wrażenie; fajny byłby taki S9 w formacie m4/3, choć lepiej, żeby miał dodatkowo wizjer;

    cóż, takie są realia, rynek się kurczy a panuje dodatkowo marketing stawiający na fufu - to nie może się dobrze skończyć; firmy, chyba wszystkie są w dodatku bardzo tradycjonalistyczne, więc nowe przebija się z trudem;

    "G1 czy G2" było dobre dawniej, teraz u Panasonica mamy G9 II i on jest też całkiem dobry; wielu tu narzeka, że jest tak wielki jak "pełnoklatkowy" (jak to brzmi!) S5 II, ale w praktyce jest on prawie taki sam jak poprzednik (G9), wg Camera Size:

    "Panasonic Lumix DC G9 is 2% (2.6 mm) wider and 5% (5 mm) shorter than Panasonic Lumix G9 II. Panasonic Lumix DC G9 is 2% (1.5 mm) thicker than Panasonic Lumix G9 II. Both Panasonic Lumix DC G9 and Panasonic Lumix G9 II weigh the same (658 grams)"

    jednak prawie 200g mniej niż Nikon Z8, a też wygodny w uchwycie.

  55. Bahrd
    Bahrd 21 maja 2024, 07:37

    Szabla: "Po co ma powiększać, skoro ma ustawić ostrość na oko?"

    Ɑ: :D
    Bo w tańszych też nie wystarczy mieć nosa...

  56. JdG
    JdG 21 maja 2024, 12:58

    > Szabla: "Po co ma powiększać, skoro ma ustawić ostrość na oko?"

    zdarza się, że lepiej ustawić ostrość ręcznie, wtedy te wszystkie powiększenia i focus pickingi bardzo się przydają; automat, jak to automat, zawsze wie lepiej, ale nie zawsze ma rację.

  57. Oxygenum
    Oxygenum 21 maja 2024, 16:05

    A ja prawie zawsze ustawiam ostrość ręcznie mam ponad 10 obiektywów MF a w systemie Pentaxa te z AF są drogie i jest ich stosunkowo mało do wyboru...

  58. Szabla
    Szabla 21 maja 2024, 16:31

    Nie, JdG. Aparaty zrobi to lepiej i szybciej.

  59. JdG
    JdG 23 maja 2024, 15:50

    > Nie, JdG. Aparaty zrobi to lepiej i szybciej. [Szabla]


    szybciej to na pewno, ale czy lepiej? może też przeważnie jakoś tam lepiej, chociaż w kwestii lepszości sytuacje fotograficzne stawiają niekiedy automatom poważne progi do pokonania; no i taki automat robi jak chce, a nie zawsze tak jak chce fotograf; i to ostatnie to już spory mankament automata.

  60. baron13
    baron13 24 maja 2024, 08:35

    Dwa przykłady działania AF:
    link
    i
    link
    i jeszcze MF
    link
    Automat jakoś sobie radzi w typowych sytuacjach. Jak focista coś kombinuje, to kicha.

  61. Szabla
    Szabla 25 maja 2024, 08:14

    Tak, autofokus to automat. :)

  62. baron13
    baron13 26 maja 2024, 12:41

    Miast dyskusji, czy ślimak to ryba lądowa... Ilustracyjny pstryk. Jak widać przy ekstremalnej przesłonie, na niewielkim powiększeniu widać, że w odległości ~10 metrów widać wyraźne rozmycie. W 1:1 rozmyte są budynki po prawej i lewej stronie ulicy. Jak wyostrzę a anteny na dachach, to jeszcze nieostre są wieże katedry ( te co świecą). Człowiek musi podjąć decyzję.

  63. Szabla
    Szabla 26 maja 2024, 13:52

    Właśnie dlatego wszystkie aparaty mają możliwość ręcznego ustawienia ostrości, gdy mamy na to czas i ochotę. :)

  64. baron13
    baron13 26 maja 2024, 15:28

    Pstryk...
    link
    Aj...

  65. Szabla
    Szabla 26 maja 2024, 16:50

    A nie lepiej było przysłonić obiektyw, użyć statywu i niskiego ISO?

  66. baron13
    baron13 26 maja 2024, 19:44

    Nie, bo nie było by eksperymentu :-)

Napisz komentarz

Komentarz można dodać po zalogowaniu.


Zaloguj się. Jeżeli nie posiadasz jeszcze konta zarejestruj się.