Przetwarzanie danych osobowych

Nasza witryna korzysta z plików cookies

Wykorzystujemy pliki cookie do spersonalizowania treści i reklam, aby oferować funkcje społecznościowe i analizować ruch w naszej witrynie, a także do prawidłowego działania i wygodniejszej obsługi. Informacje o tym, jak korzystasz z naszej witryny, udostępniamy partnerom społecznościowym, reklamowym i analitycznym. Partnerzy mogą połączyć te informacje z innymi danymi otrzymanymi od Ciebie lub uzyskanymi podczas korzystania z ich usług i innych witryn.

Masz możliwość zmiany preferencji dotyczących ciasteczek w swojej przeglądarce internetowej. Jeśli więc nie wyrażasz zgody na zapisywanie przez nas plików cookies w twoim urządzeniu zmień ustawienia swojej przeglądarki, lub opuść naszą witrynę.

Jeżeli nie zmienisz tych ustawień i będziesz nadal korzystał z naszej witryny, będziemy przetwarzać Twoje dane zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W dokumencie tym znajdziesz też więcej informacji na temat ustawień przeglądarki i sposobu przetwarzania twoich danych przez naszych partnerów społecznościowych, reklamowych i analitycznych.

Zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies możesz cofnąć w dowolnym momencie.

Optyczne.pl

Test aparatu

Olympus Stylus XZ-2 - test aparatu

28 stycznia 2013

5. Jakość obrazu JPEG

XZ-2 oferuje zapis zdjęć używając proporcji: 4:3 (domyślnie), 3:2, 16:9, 1:1, w rozmiarach: L (duży), M (średni) i S (mały) oraz stopniach kompresji: SF (bardzo dobra), F (dobra), N (normalna) i B (podstawowa). Nastawy te przekładają się na następującą rozdzielczość:

  • L: 3968×2976,
  • M: 3200×2400, 2560×1920, 1920×1440, 1600×1200,
  • S: 1280×960, 1024×768, 640×480.
Aparat umożliwia zdefiniowanie 4 zestawów formatów, każdemu przypisując rozmiar oraz stopień kompresji. Zestawy te znajdą zastosowanie w wybieraniu jakości zdjęcia przy użyciu jednej z funkcji przycisku Fn2.

Pliki zapisywane są na karcie pamięci w następujących formatach:

  • JPEG,
  • RAW,
  • RAW+JPEG.
Zdjęcia JPEG możemy modyfikować pod względem kontrastu, ostrości, nasycenia (w zakresie od −2 do +2) oraz gradacji (auto, normalna, jasna tonacja, ciemna tonacja), korzystając z menu „tryb obrazu” i wybierając jeden z dostępnych:
  • vivid,
  • natural,
  • muted,
  • portrait,
  • ART (11 programów).
Aparat udostępnia możliwość konfiguracji zachowania algorytmów odszumiania. Możemy wybrać spośród poniższych trybów redukcji:
  • automatyczna – aparat włączy odszumianie przy długich ekspozycjach,
  • włączona – odszumianie będzie realizowane przy każdym zdjęciu,
  • wyłączona.
Mamy także możliwość zdefiniowana stopnia odszumiania zdjęć wykonywanych na wysokich wartościach ISO.

----- R E K L A M A -----

Standardowo postanowiliśmy przetestować zasięg działania opcji odszumiania oraz wyostrzania zdjęć. W tabeli poniżej prezentujemy wycinki w skali 1:1 zdjęć scenki w formacie JPEG, zrobionych w pełnej rozdzielczości.

ISO 3200
Odszumianie
słabe
Olympus Stylus XZ-2 - Jakość obrazu JPEG Olympus Stylus XZ-2 - Jakość obrazu JPEG
Odszumianie
normalne
Olympus Stylus XZ-2 - Jakość obrazu JPEG Olympus Stylus XZ-2 - Jakość obrazu JPEG
Odszumianie
silne
Olympus Stylus XZ-2 - Jakość obrazu JPEG Olympus Stylus XZ-2 - Jakość obrazu JPEG
ISO 6400
Odszumianie
słabe
Olympus Stylus XZ-2 - Jakość obrazu JPEG Olympus Stylus XZ-2 - Jakość obrazu JPEG
Odszumianie
normalne
Olympus Stylus XZ-2 - Jakość obrazu JPEG Olympus Stylus XZ-2 - Jakość obrazu JPEG
Odszumianie
silne
Olympus Stylus XZ-2 - Jakość obrazu JPEG Olympus Stylus XZ-2 - Jakość obrazu JPEG
ISO 12800
Odszumianie
słabe
Olympus Stylus XZ-2 - Jakość obrazu JPEG Olympus Stylus XZ-2 - Jakość obrazu JPEG
Odszumianie
normalne
Olympus Stylus XZ-2 - Jakość obrazu JPEG Olympus Stylus XZ-2 - Jakość obrazu JPEG
Odszumianie
silne
Olympus Stylus XZ-2 - Jakość obrazu JPEG Olympus Stylus XZ-2 - Jakość obrazu JPEG

Na przykładach przedstawionych powyżej wyraźnie widzimy, że nawet przy najmniejszym stopniu odszumiania jest ono realizowane dość intensywnie. Pamiętajmy, że czułość powyżej ISO 1600 aparat traktuje jako rozszerzoną – a tym samym informuje nas, że spodziewać się powinniśmy pogorszenia jakości obrazu. Jednak wartym podkreślenia jest fakt, że przy najniższym stopniu wyostrzania i czułości poniżej ISO 12 800 detal nie jest tracony, a szum niewielki. Taki plik powinien być użyteczny, gdy interesuje nas tylko publikacja w internecie czy wydruk w formacie pocztówkowym.

Poniżej znajdują się przykłady zasięgu funkcji wyostrzania. Tak jak i poprzednio prezentujemy wycinki scenki w formacie JPEG, zrobione w pełnej rozdzielczości.

Ostrość
−2
Olympus Stylus XZ-2 - Jakość obrazu JPEG Olympus Stylus XZ-2 - Jakość obrazu JPEG
Ostrość
0
Olympus Stylus XZ-2 - Jakość obrazu JPEG Olympus Stylus XZ-2 - Jakość obrazu JPEG
Ostrość
+2
Olympus Stylus XZ-2 - Jakość obrazu JPEG Olympus Stylus XZ-2 - Jakość obrazu JPEG

Nastawa środkowa wyostrzania (czyli 0) nie oznacza wyłączenia algorytmu, tylko średni poziom jego działania. Nawet na najwyższym ustawieniu wyostrzanie nie powoduje znaczących deformacji kontrastowych krawędzi – pojawia się tylko nieznaczny efekt halo.

Balans bieli

Aparat XZ-2 umożliwia ustawianie balansu bieli przy użyciu następujących trybów:
  • automatyczny,
  • światło słoneczne (5300 K),
  • cień (7500 K),
  • chmury (6000 K),
  • światło żarowe (3000 K),
  • światło jarzeniowe (4000 K),
  • pod wodą,
  • światło błyskowe (5500 K),
  • 2 ustawienia własne według wzorca,
  • CWB, czyli ręczne wybranie temperatury w skali Kelvina (w zakresie 2 000–14 000 K).
Za wyjątkiem wartości programowanej ręcznie (CWB) mamy możliwość dokładnego dostrojenia balansu w kierunkach A-B (pomarańcz-niebieski, oznaczony na wyświetlaczu jako A) oraz G-M (zieleń-fiolet, oznaczony jako G) w zakresie od −7 do +7. Zmiany te możemy wprowadzić niezależnie dla każdego z trybów balansu bieli lub globalnie dla wszystkich nastaw. Dodatkowo, w konfiguracji aparatu mamy możliwość zachowania ciepłych barw dla zdjęć wykonywanych przy oświetleniu żarowym i ustawionym automatycznym balansie bieli.

Pomiary skuteczności balansu bieli wykonujemy na 24-polowej tablicy kolorów X-Rite ColorChecker. Następnie wyliczamy parametry dC (odchylenie od właściwej barwy w przestrzeni L*a*b*, czyli wartość błędu, z jakim aparat ocenił barwę) oraz S (nasycenie barwy wyrażone w procentach), a uzyskane w ten sposób wyniki dla przetestowanych ustawień balansu bieli prezentujemy w tabeli poniżej.

Światło Balans bieli dC S [%]
Żarówki Auto (zachowane ciepłe kolory) 22.7 113.5
Żarówki Auto 19.8 106.2
Żarówki Żarówki 29 101.2
Żarówki 3000K 21.2 100.1
5500K Auto 14.3 114.8
5500K 5500K 16.3 118.2
Zachmurzenie Zachmurzenie 17.5 112.1
Zachmurzenie Auto 16.3 112.9
Błysk Błysk 17.9 96.83
Błysk Auto 18.5 95.93

Aparat oddaje naturalnie barwy bez tendencji do zbytniego przesycania. Przy świetle żarowym – zarówno w trybie automatycznym, jak i gdy korzystamy z preselekcji wartości temperatury koloru – odbiór wizualny zdjęć jest pozytywny mimo dość dużego błędu: kolorystyka wydaje się naturalna. Podczas testów algorytm dobierania balansu bieli działał poprawnie, sprawdzając się w zdecydowanej większości fotografowanych scen.

Szczegółowe wyniki naszych pomiarów prezentujemy poniżej.

Światło
Balans bieli
Tablica kolorów Przestrzeń kolorów Lab
Światło: Żarowe
Balans bieli: Auto (zachowuje ciepłe kolory)
Olympus Stylus XZ-2 - Jakość obrazu JPEG Olympus Stylus XZ-2 - Jakość obrazu JPEG
Światło: Żarowe
Balans bieli: Auto
Olympus Stylus XZ-2 - Jakość obrazu JPEG Olympus Stylus XZ-2 - Jakość obrazu JPEG
Światło: Żarowe
Balans bieli: Żarowe
Olympus Stylus XZ-2 - Jakość obrazu JPEG Olympus Stylus XZ-2 - Jakość obrazu JPEG
Światło: Żarowe
Balans bieli: 3000K
Olympus Stylus XZ-2 - Jakość obrazu JPEG Olympus Stylus XZ-2 - Jakość obrazu JPEG
Światło: 5500K
Balans bieli: Auto
Olympus Stylus XZ-2 - Jakość obrazu JPEG Olympus Stylus XZ-2 - Jakość obrazu JPEG
Światło: 5500K
Balans bieli: 5500K
Olympus Stylus XZ-2 - Jakość obrazu JPEG Olympus Stylus XZ-2 - Jakość obrazu JPEG
Światło: Zachmurzenie
Balans bieli: Auto
Olympus Stylus XZ-2 - Jakość obrazu JPEG Olympus Stylus XZ-2 - Jakość obrazu JPEG
Światło: Zachmurzenie
Balans bieli: Zachmurzenie
Olympus Stylus XZ-2 - Jakość obrazu JPEG Olympus Stylus XZ-2 - Jakość obrazu JPEG
Światło: Błysk
Balans bieli: Auto
Olympus Stylus XZ-2 - Jakość obrazu JPEG Olympus Stylus XZ-2 - Jakość obrazu JPEG
Światło: Błysk
Balans bieli: Błysk
Olympus Stylus XZ-2 - Jakość obrazu JPEG Olympus Stylus XZ-2 - Jakość obrazu JPEG

Zaprezentowane wyniki w kolumnie tablicy kolorów prezentują referencyjną kolorystykę (środkowe koła) na tle zmierzonego koloru, bez korekty ekspozycji.

Szum

Pomiar szumów wykonujemy na zdjęciach tablicy Kodak Q-14, korzystając z programu Imatest. Poniżej przedstawiamy wyniki dla plików JPEG:

Olympus Stylus XZ-2 - Jakość obrazu JPEG

Szum narasta liniowo do wartości ISO 400. Przy wyższej czułości widać, że włącza się dodatkowe odszumianie, które powoduje zmniejszenie mierzalnego szumu o około 1%. Wysokie czułości są już dość mocno modyfikowane przez oprogramowanie aparatu. Znając zachowanie matrycy, tj. inną reakcję krzemu na tak odmienne fale światła jak czerwień i niebieski, możemy uznać, że konstruktorzy i programiści spisali się nieźle, sprowadzając sygnały składowe do tego samego poziomu. Wykres ten jest swoistą gwarancją braku przebarwień w całym spektrum czułości. Szum w kanale chrominancji nie ma przebarwień.

Niżej przedstawiamy wycinki sceny testowej zarejestrowanej w formacie JPEG na najmniejszym możliwym do ustawienia wyostrzaniu.

Olympus Stylus XZ-2 - Jakość obrazu JPEG


By porównać uzyskane próbki z innymi aparatami, należy wybrać z rozwijanych list odpowiednie modele oraz zaznaczyć czułość, dla której mają być podane wyniki. W efekcie zostanie zaktualizowana poniższa tabelka nowymi wycinkami testowej scenki.

Od razu da się zauważyć zupełnie inne traktowanie odszumiania i wyostrzania przez aparaty XZ-1 oraz XZ-2. Mimo bardziej widocznego szumu na wycinkach z testowanego modelu zachowany detal jest dużo lepszy. Tak dzieje się aż do czułości ISO 1600, którą należy traktować jako ostatnią natywną. Można nawet powiedzieć, że w kwestii detalu model XZ-2 dorównuje aparatowi Canon G1 X i zdecydowanie wyprzedza Panasonika LX7 oraz Samsunga EX2F. Wyższa czułość jest już w dużej mierze naznaczona szumem i mało przydatna, gdy chcemy wydobyć wartość obrazu z wykorzystaniem piksela. Gdy natomiast celem naszym jest wykonywanie odbitek formatu pocztówki czy też oglądanie zdjęć na ekranie monitora, może się okazać, że nawet ISO 12 800 nie będzie bardzo razić (w przeciwieństwie do obrazów uzyskiwanych z aparatów LX7 oraz EX2F, które przy najwyższej czułości serwują kolorową papkę).

Musimy przyznać, że pod tym względem omawiany model wywarł na nas pozytywne wrażenie – choć Olympus zawsze uchodził za producenta oferującego bardzo dobry silnik JPEG.