Przetwarzanie danych osobowych

Nasza witryna korzysta z plików cookies

Wykorzystujemy pliki cookie do spersonalizowania treści i reklam, aby oferować funkcje społecznościowe i analizować ruch w naszej witrynie, a także do prawidłowego działania i wygodniejszej obsługi. Informacje o tym, jak korzystasz z naszej witryny, udostępniamy partnerom społecznościowym, reklamowym i analitycznym. Partnerzy mogą połączyć te informacje z innymi danymi otrzymanymi od Ciebie lub uzyskanymi podczas korzystania z ich usług i innych witryn.

Masz możliwość zmiany preferencji dotyczących ciasteczek w swojej przeglądarce internetowej. Jeśli więc nie wyrażasz zgody na zapisywanie przez nas plików cookies w twoim urządzeniu zmień ustawienia swojej przeglądarki, lub opuść naszą witrynę.

Jeżeli nie zmienisz tych ustawień i będziesz nadal korzystał z naszej witryny, będziemy przetwarzać Twoje dane zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W dokumencie tym znajdziesz też więcej informacji na temat ustawień przeglądarki i sposobu przetwarzania twoich danych przez naszych partnerów społecznościowych, reklamowych i analitycznych.

Zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies możesz cofnąć w dowolnym momencie.

Optyczne.pl

Test aparatu

Panasonic Lumix DMC-GH3 - test aparatu

7 lutego 2013
Maciej Latałło Komentarze: 105

7. Szumy i jakość obrazu w RAW

Na początku tego rozdziału tradycyjnie prezentujemy wykres, ukazujący wyniki pomiaru szumu zarejestrowanego na zdjęciach JPEG. Nierównomierny kształt krzywej utworzonej przez punkty pomiarowe świadczy o tym, że najprawdopodobniej każda czułość jest odszumiana z różną mocą. Widać tym samym, że trudno jest traktować ustawienie redukcji zakłóceń o wartości „−5” jako jej brak. Podobną sytuację obserwowaliśmy w teście Sony NEX-6. Ogólnie rzecz biorąc, zmierzony poziom szumu na zdjęciach JPEG jest bardzo niski i nawet dla najwyższej czułości ledwie przekracza 2.5% (i to tylko dla niebieskiej składowej). Dla porównania, dla ISO 25600 Olympus OM-D E-M5 zanotował ok. 3%, a Sony NEX-6 2.1%. Z kolei w modelu NEX-7 zmierzona wartość dla ISO 16000 wyniosła 2.1%. W Samsungu NX20 natomiast, obserwowaliśmy szum na poziomie 2.5%, jednak w aparacie koreańskiego producenta wynik ten dotyczył czułości o 1 EV niższej (i jednocześnie maksymalnej dla tego aparatu).

Panasonic Lumix DMC-GH3 - Szumy i jakość obrazu w RAW

Panasonic GH3 umożliwia kontrolę intensywności procesu odszumiania w dość szerokim zakresie. Do dyspozycji mamy 11-stopniową skalę odszumiania, a zawiera się ona pomiędzy −5 a +5, ze skokiem jednostkowym. Poniżej prezentujemy wycinki naszej scenki testowej wykonane na czułości ISO 12800 i 25600 z różnymi stopniami redukcji zakłóceń. Poza minimalnym (−5) i maksymalnym (+5) poziomem odszumiania prezentujemy również poziom pośredni (0).


----- R E K L A M A -----

ISO 12800
Odszumianie −5
Panasonic Lumix DMC-GH3 - Szumy i jakość obrazu w RAW Panasonic Lumix DMC-GH3 - Szumy i jakość obrazu w RAW
Odszumianie 0
Panasonic Lumix DMC-GH3 - Szumy i jakość obrazu w RAW Panasonic Lumix DMC-GH3 - Szumy i jakość obrazu w RAW
Odszumianie +5
Panasonic Lumix DMC-GH3 - Szumy i jakość obrazu w RAW Panasonic Lumix DMC-GH3 - Szumy i jakość obrazu w RAW
ISO 25600
Odszumianie −5
Panasonic Lumix DMC-GH3 - Szumy i jakość obrazu w RAW Panasonic Lumix DMC-GH3 - Szumy i jakość obrazu w RAW
Odszumianie 0
Panasonic Lumix DMC-GH3 - Szumy i jakość obrazu w RAW Panasonic Lumix DMC-GH3 - Szumy i jakość obrazu w RAW
Odszumianie +5
Panasonic Lumix DMC-GH3 - Szumy i jakość obrazu w RAW Panasonic Lumix DMC-GH3 - Szumy i jakość obrazu w RAW


Nie dostrzegamy zysku w postaci lepszej jakości obrazu dzięki mocniejszemu odszumianiu. Przede wszystkim obserwujemy spadek szczegółowości zdjęć, których detale zostały już dość mocno zdegradowane poprzez użycie wysokich czułości.

Przyjrzyjmy się teraz zdjęciom zapisanym w surowym formacie. RAW-y z GH3 wywołaliśmy programem dcraw i zapisaliśmy jako 24-bitowe TIFF-y. Podobnie jak w poprzednim rozdziale, dla porównania prezentujemy również wycinki zdjęć z Panasonika GH2 i Olympusa OM-D E-M5. Na rozwijanej liście znajdują się także inne aparaty dostępne na dzień dzisiejszy w naszej bazie.

Aparaty z powyższego zestawienia charakteryzują się podobną jakością zdjęć do czułości ISO 1600. Przy wyższych wartościach ISO widać, że model GH2 ustępuje nowszemu Lumixowi. To oczywiście dobra wiadomość, oznacza bowiem, że w Panasoniku GH3 notujemy postęp. Obserwując wycinki dla najwyższych czułości, gdzie różnice w szumie są zazwyczaj największe, trudno wyłonić wyraźnego faworyta spośród aparatów GH3, OM-D E-M5 czy NEX-6 i 7. Różnice naturalnie występują, aczkolwiek nie rzucają się mocno w oczy.


Sprawdźmy teraz, co pokażą nam konkretne liczby. Na poniższym wykresie przedstawiamy poziom szumu zmierzony na podstawie surowych zdjęć tablicy Kodaka Q-13, przekonwertowanych wcześniej do 24-bitowych TIFF-ów.

Panasonic Lumix DMC-GH3 - Szumy i jakość obrazu w RAW

Podobnie jak w przypadku porównywania wycinków ze zdjęć, w zakresie czułości ISO 100–3200 różnice pomiędzy wartościami szumu obliczonego w programie Imatest są stosunkowo niewielkie. Przy wyższych wartościach ISO stwierdzamy przewagę E-M5 nad GH3, która przy maksymalnej czułości wynosi niespełna 2 punkty procentowe (po uśrednieniu wartości). NEX-6 z kolei notuje wynik wyższy o 1 punkt procentowy niż testowany Lumix. GH3 prezentuje się lepiej od swojego poprzednika o 5.5 punktu procentowego (dla ISO 12800), a to jest już dość znaczna wartość. Biorąc pod uwagę wynik dla tej czułości widać, że rezultat osiągnięty przez Samsunga NX20 jest bardzo podobny jak w GH3.

Tradycyjnie na koniec części dotyczącej szumu na surowych plikach prezentujemy również wykres przedstawiający pomiary przeprowadzone na RAW-ach przekonwertowanych do 48-bitowych TIFF-ów. Wyniki te potwierdzają wyciągnięte przez nas do tej pory wnioski.

Panasonic Lumix DMC-GH3 - Szumy i jakość obrazu w RAW

Darki

Sprawdźmy teraz, jak Panasonic GH3 zachowuje się pod względem prądu ciemnego. Jego poziom testujemy na podstawie zdjęć wykonanych z 3-minutową ekspozycją bez dopływu światła. Zdjęcia wykonujemy zarówno w formacie JPEG jak i RAW. Te pierwsze prezentujemy w postaci, w jakiej zostały zapisane przez aparat. Surowe pliki natomiast, wywołujemy programem dcraw do postaci czarnobiałej bez interpolacji. Uzyskane w ten sposób pliki TIFF konwertujemy do formatu GIF, dobierając zakres w taki sposób, aby najlepiej zobrazować generujący się na matrycy szum. W przypadku testowanego aparatu zakres ten wynosi od 0 do 511. Identyczny zakres został również odłożony na poziomej osi histogramów wykonanych na podstawie surowych plików. Maksymalne wartości na osi pionowej wynoszą 700.000 zliczeń.


RAW
ISO Dark Frame Crop Histogram
125 Panasonic Lumix DMC-GH3 - Szumy i jakość obrazu w RAW Panasonic Lumix DMC-GH3 - Szumy i jakość obrazu w RAW Panasonic Lumix DMC-GH3 - Szumy i jakość obrazu w RAW
200 Panasonic Lumix DMC-GH3 - Szumy i jakość obrazu w RAW Panasonic Lumix DMC-GH3 - Szumy i jakość obrazu w RAW Panasonic Lumix DMC-GH3 - Szumy i jakość obrazu w RAW
400 Panasonic Lumix DMC-GH3 - Szumy i jakość obrazu w RAW Panasonic Lumix DMC-GH3 - Szumy i jakość obrazu w RAW Panasonic Lumix DMC-GH3 - Szumy i jakość obrazu w RAW
800 Panasonic Lumix DMC-GH3 - Szumy i jakość obrazu w RAW Panasonic Lumix DMC-GH3 - Szumy i jakość obrazu w RAW Panasonic Lumix DMC-GH3 - Szumy i jakość obrazu w RAW
1600 Panasonic Lumix DMC-GH3 - Szumy i jakość obrazu w RAW Panasonic Lumix DMC-GH3 - Szumy i jakość obrazu w RAW Panasonic Lumix DMC-GH3 - Szumy i jakość obrazu w RAW
3200 Panasonic Lumix DMC-GH3 - Szumy i jakość obrazu w RAW Panasonic Lumix DMC-GH3 - Szumy i jakość obrazu w RAW Panasonic Lumix DMC-GH3 - Szumy i jakość obrazu w RAW
6400 Panasonic Lumix DMC-GH3 - Szumy i jakość obrazu w RAW Panasonic Lumix DMC-GH3 - Szumy i jakość obrazu w RAW Panasonic Lumix DMC-GH3 - Szumy i jakość obrazu w RAW
12800 Panasonic Lumix DMC-GH3 - Szumy i jakość obrazu w RAW Panasonic Lumix DMC-GH3 - Szumy i jakość obrazu w RAW Panasonic Lumix DMC-GH3 - Szumy i jakość obrazu w RAW
25600 Panasonic Lumix DMC-GH3 - Szumy i jakość obrazu w RAW Panasonic Lumix DMC-GH3 - Szumy i jakość obrazu w RAW Panasonic Lumix DMC-GH3 - Szumy i jakość obrazu w RAW


Histogramy otrzymane z surowych plików nie mają typowego gaussowskiego kształtu. Na niższych czułościach maksimum jest bardziej odsunięte od zera, niż w zakresie ISO 6400–25600. Na histogramach można zauważyć niewielkie dodatkowe maksimum z prawej strony pojawiające się przy ISO 800. Od ISO 3200 średni poziom sygnału maleje, a odchylenie standardowe przekracza jego wartość. Widać także, że kształt histogramów ulega zmianie i są nieco obcięte z lewej strony. Ze względu na podobą statystykę oraz wygląd histogramów dla trzech najwyższych wartości ISO, można przypuszczać, że czułości te są uzyskiwane jedynie na drodze programowej.

Dalsze obserwacje darków nie pokazują niczego niepokojącego. Nie dostrzegamy oznak bandingu, ani nierównomierności naświetlania matrycy.


DARK
ISO średni poziom sygnału odchylenie standardowe
125 143.3 16.2
200 142.6 18.5
400 143.6 38.8
800 140.7 64.7
1600 138.5 91.5
3200 133.3 167.9
6400 116.4 225.1
12800 119.1 226.6
25600 115.2 230.4

Dla porządku prezentujemy również darki w formacie JPEG.


JPEG
ISO Dark Frame Crop
125 Panasonic Lumix DMC-GH3 - Szumy i jakość obrazu w RAW Panasonic Lumix DMC-GH3 - Szumy i jakość obrazu w RAW
200 Panasonic Lumix DMC-GH3 - Szumy i jakość obrazu w RAW Panasonic Lumix DMC-GH3 - Szumy i jakość obrazu w RAW
400 Panasonic Lumix DMC-GH3 - Szumy i jakość obrazu w RAW Panasonic Lumix DMC-GH3 - Szumy i jakość obrazu w RAW
800 Panasonic Lumix DMC-GH3 - Szumy i jakość obrazu w RAW Panasonic Lumix DMC-GH3 - Szumy i jakość obrazu w RAW
1600 Panasonic Lumix DMC-GH3 - Szumy i jakość obrazu w RAW Panasonic Lumix DMC-GH3 - Szumy i jakość obrazu w RAW
3200 Panasonic Lumix DMC-GH3 - Szumy i jakość obrazu w RAW Panasonic Lumix DMC-GH3 - Szumy i jakość obrazu w RAW
6400 Panasonic Lumix DMC-GH3 - Szumy i jakość obrazu w RAW Panasonic Lumix DMC-GH3 - Szumy i jakość obrazu w RAW
12800 Panasonic Lumix DMC-GH3 - Szumy i jakość obrazu w RAW Panasonic Lumix DMC-GH3 - Szumy i jakość obrazu w RAW
25600 Panasonic Lumix DMC-GH3 - Szumy i jakość obrazu w RAW Panasonic Lumix DMC-GH3 - Szumy i jakość obrazu w RAW