Panomicron Bismuth 1.5x Anamorphic
W serwisie finansowania społecznościowego Kickstarter pojawił się projekt obiektywu anamorficznego 50 mm f/2.8 1.5x wyposażonego w bagnet Leica M.
Co ciekawe, omawiana konstrukcja nie wydaje się być przeznaczona do filmowania, tylko raczej do wykonywania panoramicznych zdjęć aparatami Leica M, które przecież nie oferują trybu filmowego. Poza mocowaniem świadczy o tym współpraca obiektywu z dalmierzem w korpusie, a także fakt, że twórcy otwarcie przyznają, że współczynnik ściskania obrazu przez obiektyw będzie zależał od ustawienia ostrości i oscylował między 1.45x a 1.6x. Tego rodzaju „poziome oddychanie” jest bardzo niepożądaną wadą w przypadku filmowej optyki anamorficznej.
|  | 
Konstrukcyjnie Panomicron Bismuth 1.5x ma bazować na projekcie Elcan 50 mm f/2 z układem soczewek typu Sonnar, tyle że przyciemnionym do f/2.8. Wewnątrz znajdziemy 7 elementów ustawionych w 7 grupach, w tym 1 element o częściowej anomalnej dyspersji. Obiektyw ma kryć cały sensor 36 × 24 mm i ustawiać ostrość od typowej dla systemu Leica M wartości 0.7 m. Całość ma mieć zaledwie 74 mm długości i korzystać z filtrów o średnicy 52 mm.
|  | 
By wejść w posiadanie obiektywu Panomicron Bismuth 1.5x Anamorphic, należy wesprzeć kampanię jego twórców we wspomnianym już serwisie Kickstarter. Ceny zaczynają się od 1600 franków szwajcarskich, czyli ok. 7312 zł. Dostawy zaplanowano na lato 2026.
Komentarz można dodać po zalogowaniu.
Zaloguj się. Jeżeli nie posiadasz jeszcze konta zarejestruj się.



 
                        





 
                         
                         
                        

 
                         
                            Optyczne.pl jest serwisem utrzymującym się dzięki wyświetlaniu reklam. Przychody z reklam pozwalają nam na pokrycie kosztów związanych z utrzymaniem serwerów, opłaceniem osób pracujących w redakcji, a także na zakup sprzętu komputerowego i wyposażenie studio, w którym prowadzimy testy.
 Optyczne.pl jest serwisem utrzymującym się dzięki wyświetlaniu reklam. Przychody z reklam pozwalają nam na pokrycie kosztów związanych z utrzymaniem serwerów, opłaceniem osób pracujących w redakcji, a także na zakup sprzętu komputerowego i wyposażenie studio, w którym prowadzimy testy.
 
Nie znam się na obiektywach anamorficznych więc spytam - jeśli to ściskanie anamorficzne jest po to, aby złapać szerszy kąt, to nie lepiej użyć szerszego obiektywu?
@krukm
Ściskanie anamorficzne jest po to, aby złapać szerszy kąt w poziomie na sensorze (klisza lub film) o proporcjach węższych niż panoramiczne.
@krukm – ściskanie anamorficzne jest po to, żeby złapać szersze proporcje obrazu bez docinania w postprodukcji. Plus obiektywy mają specyficzny „look”, który się niektórym podoba sam w sobie.
@lord13, @Amadi - dziękuję za wyjaśnienia.
cytat ;; Leica M, które przecież nie oferują trybu filmowego;;
Bardzo ciekawe stwierdzenie - a tak sie sklada ze moj TYP 246 - Monochrom ma tryb filmowy i jakosc filmu black and white jest doskonala...
...TYP 246 - Monochrom ma tryb filmowy i jakosc filmu black and white jest doskonala...
Tak w ogóle to ...M Monochrom Typ 246... rules! .
Ten model został wybrany żeby uczcić rocznicę powstania firmy Leica. W 1869 Ernst Leitz przejął „Optischen Instituts” w Wetzlar i 150 egzemplarzy z 2019 roku ma grawer “Leitz Wetzler”
krukm
Anamorficzny efekt poza owalnym bokehem daje w tym przypadku wertykalny kąt 50mm a horyzontalny rozciągnięty przez współczynnik czyli w tym przypadku ca 37mm z DOF 50mm. Efekt inny od obcięcia kadru.
Chętnie przyjmę coś między 35 a 50 z AF na Sony E i matrycę FF w celach wyłącznie fotograficznych.