Przetwarzanie danych osobowych

Nasza witryna korzysta z plików cookies

Wykorzystujemy pliki cookie do spersonalizowania treści i reklam, aby oferować funkcje społecznościowe i analizować ruch w naszej witrynie, a także do prawidłowego działania i wygodniejszej obsługi. Informacje o tym, jak korzystasz z naszej witryny, udostępniamy partnerom społecznościowym, reklamowym i analitycznym. Partnerzy mogą połączyć te informacje z innymi danymi otrzymanymi od Ciebie lub uzyskanymi podczas korzystania z ich usług i innych witryn.

Masz możliwość zmiany preferencji dotyczących ciasteczek w swojej przeglądarce internetowej. Jeśli więc nie wyrażasz zgody na zapisywanie przez nas plików cookies w twoim urządzeniu zmień ustawienia swojej przeglądarki, lub opuść naszą witrynę.

Jeżeli nie zmienisz tych ustawień i będziesz nadal korzystał z naszej witryny, będziemy przetwarzać Twoje dane zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W dokumencie tym znajdziesz też więcej informacji na temat ustawień przeglądarki i sposobu przetwarzania twoich danych przez naszych partnerów społecznościowych, reklamowych i analitycznych.

Zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies możesz cofnąć w dowolnym momencie.

Optyczne.pl

Partnerzy






Test aparatu

Samsung NX1100 - test aparatu

20 listopada 2013
Maciej Latałło Komentarze: 69

8. Zakres i dynamika tonalna

Zakres tonalny

Zakres tonalny, będący miarą liczby rozróżnianych przejść tonalnych pomiędzy skrajnymi wartościami czerni i bieli, mówi nam, jak bardzo szum redukuje jakość zdjęcia, powodując posteryzację.

Zakres tonalny wyznaczyliśmy w oparciu o serię zdjęć tablicy Kodak Q-14. Pomiarów dokonaliśmy na surowych plikach przekonwertowanych uprzednio do 48-bitowych TIFF-ów bez demozaikowania.

Samsung NX1100 - Zakres i dynamika tonalna


Z wykresu przedstawionego powyżej możemy odczytać, że dla najniższej czułości liczba tonów sięga 150, czyli otrzymujemy 7.2-bitowy zapis danych. To całkiem dobry wyniki gwarantujący wizualnie gładkie przejścia tonalne, bez widocznej posteryzacji. Widać, że zwiększanie czułości powoduje spadek zakresu tonalnego do wartości 4.7 bita dla ISO 12800. Daje to nam około 26 przejść tonalnych.

- - - - - - - - - - - - - - - - - - R E K L A M A - - - - - - - - - - - - - - - - - -

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

Dynamika tonalna

Dynamikę tonalną wyznaczyliśmy w oparciu o serię zdjęć tablicy Kodak Q-14. Pomiary wykonaliśmy na surowych plikach przekonwertowanych uprzednio do 48-bitowych TIFF-ów bez demozaikowania. Na wykresie przedstawiamy wartości zakresu tonalnego dla wysokiej, dobrej, średniej i niskiej jakości obrazu. Odpowiada to stosunkom sygnału do szumu na poziomie 10, 4, 2 i 1.

Samsung NX1100 - Zakres i dynamika tonalna

Wykresy wartości dynamiki tonalnej opadają praktycznie liniowo wraz ze zwiększaniem czułości. Maksymalna wartość dla ISO 100 i wysokiej jakości zdjęć wynosi 6.1 EV, co można uznać za przeciętny wynik. Przykładowo, dla tego kryterium, EOS M poradził sobie nieco lepiej w całym zakresie czułości. Zauważalnie wyższym rezultatem może się pochwalić również A3000, choć przewaga tego aparatu maleje przy kolejnych wartościach ISO. Uwagę zwraca dobre zachowanie testowanego bezlusterkowca przy SNR=1. 12.5 EV dla ISO 100 to dobry wynik, zapowiadający niezłe możliwości odzyskania informacji z ciemnych partii obrazu (co sprawdzimy dalej w tym rozdziale).

Poniżej przedstawiamy pełne wykresy SNR wygenerowane na podstawie wykonanych pomiarów dla wszystkich czułości aparatu.

Samsung NX1100 - Zakres i dynamika tonalna

0 na osi OX oznacza maksymalną wartość, którą aparat może zapisać w pliku RAW. Na prawej osi OY oznaczyliśmy miejsca dla kryteriów SNR = 10 (wysoka), 4 (dobra), 2 (średnia) i 1 (niska). Przy pomocy tego wykresu każdy może oszacować dostępną dynamikę dla wybranej przez siebie minimalnej użytecznej jakości obrazu. Wystarczy poprowadzić poziomą linię wzdłuż wybranego kryterium i odczytać wartość na osi OX, dla której linia ta przecina się z wykresem dla odpowiedniej czułości. Gdy np. uznamy za kryterium minimalnej użytecznej jakości 12 dB, widzimy, że dla ISO 1600 dynamika przekracza wartość 5.5 EV.

Zakres tonalny na plikach zapisanych w formacie JPEG możemy ocenić wizualnie na wycinkach zdjęć tablicy Stouffer T4110. Klinięcie na zdjęcie poniżej otworzy wycinek w pełnej rozdzielczości. Odległość pomiędzy sąsiednimi polami szarości wynosi 0.3 EV.

ISO Granica czerni i bieli
100
Samsung NX1100 - Zakres i dynamika tonalna
200
Samsung NX1100 - Zakres i dynamika tonalna
400
Samsung NX1100 - Zakres i dynamika tonalna
800
Samsung NX1100 - Zakres i dynamika tonalna
1600
Samsung NX1100 - Zakres i dynamika tonalna
3200
Samsung NX1100 - Zakres i dynamika tonalna
6400
Samsung NX1100 - Zakres i dynamika tonalna
12800
Samsung NX1100 - Zakres i dynamika tonalna

Przy omawianiu zakresu i dynamiki tonalnej pokazujemy tradycyjnie, jak zachowują się zdjęcia przy obróbce komputerowej, kiedy rozjaśniamy je lub przyciemniamy. Zdjęcia wykonujemy przy czułości ISO 100 i 1600, przysłonie f/16 i czasach odpowiednio 30 i 2 s. Następnie wywołujemy je jako 48-bitowe TIFF-y dcrawem i w Lightroomie rozjaśniamy o +4 EV oraz przyciemniamy o −4 EV, po czym zapisujemy jako zdjęcia 24-bitowe.

Samsung NX1100 - Zakres i dynamika tonalna

100 ISO
0 EV
+4 EV
NX1100
Samsung NX1100 - Zakres i dynamika tonalna Samsung NX1100 - Zakres i dynamika tonalna
A3000
Samsung NX1100 - Zakres i dynamika tonalna Samsung NX1100 - Zakres i dynamika tonalna
1600 ISO
NX1100
Samsung NX1100 - Zakres i dynamika tonalna Samsung NX1100 - Zakres i dynamika tonalna
A3000
Samsung NX1100 - Zakres i dynamika tonalna Samsung NX1100 - Zakres i dynamika tonalna

Przy odzyskiwaniu szczegółów z ciemnych partii obrazu przy ISO 100 Samsung ustępuje Sony, choć różnica nie jest drastyczna. Można powiedzieć, że obydwa aparaty spisały się zupełnie nieźle, bowiem jesteśmy w stanie dostrzec sporo szczegółów, a poziom szumu jest umiarkowany. Dla ISO 1600 różnice się nieco zacierają, jednak nadal góruje aparat Sony. W przypadku A3000, na zdjęciu nadal widzimy nieco detali, co trudno powiedzieć o NX1100.

Przyciemnianie jasnych partii obrazu daje porównywalny efekt w obu aparatach. Widoczne różnice są najprawdopodobniej wynikiem jedynie różnego naświetlenia oryginalnych zdjęć.

100 ISO
0 EV
−4 EV
NX1100
Samsung NX1100 - Zakres i dynamika tonalna Samsung NX1100 - Zakres i dynamika tonalna
A3000
Samsung NX1100 - Zakres i dynamika tonalna Samsung NX1100 - Zakres i dynamika tonalna
1600 ISO
NX1100
Samsung NX1100 - Zakres i dynamika tonalna Samsung NX1100 - Zakres i dynamika tonalna
A3000
Samsung NX1100 - Zakres i dynamika tonalna Samsung NX1100 - Zakres i dynamika tonalna