Przetwarzanie danych osobowych

Nasza witryna korzysta z plików cookies

Wykorzystujemy pliki cookie do spersonalizowania treści i reklam, aby oferować funkcje społecznościowe i analizować ruch w naszej witrynie, a także do prawidłowego działania i wygodniejszej obsługi. Informacje o tym, jak korzystasz z naszej witryny, udostępniamy partnerom społecznościowym, reklamowym i analitycznym. Partnerzy mogą połączyć te informacje z innymi danymi otrzymanymi od Ciebie lub uzyskanymi podczas korzystania z ich usług i innych witryn.

Masz możliwość zmiany preferencji dotyczących ciasteczek w swojej przeglądarce internetowej. Jeśli więc nie wyrażasz zgody na zapisywanie przez nas plików cookies w twoim urządzeniu zmień ustawienia swojej przeglądarki, lub opuść naszą witrynę.

Jeżeli nie zmienisz tych ustawień i będziesz nadal korzystał z naszej witryny, będziemy przetwarzać Twoje dane zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W dokumencie tym znajdziesz też więcej informacji na temat ustawień przeglądarki i sposobu przetwarzania twoich danych przez naszych partnerów społecznościowych, reklamowych i analitycznych.

Zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies możesz cofnąć w dowolnym momencie.

Optyczne.pl

Partnerzy








Test aparatu

Nikon D5300 - test aparatu

21 lutego 2014
Maciej Latałło Komentarze: 164

6. Jakość obrazu JPEG

Nikon D5300 zapisuje zdjęcia w formacie JPEG z trzema stopniami kompresji: Fine (1:4), Normal (1:8) i Basic (1:16) oraz w trzech rozdzielczościach: Duża (Large) 6000×4000 pix, Średnia (Middle) 4496×3000 pix lub Mała (Small) 2992×2000 pix. W menu znajdziemy standardową dla lustrzanek Nikona funkcję przetwarzania obrazu (zwaną Picture Control), pozwalającą wybrać jedną z następujących opcji: Standardowe, Neutralne, Żywe, Monochromatyczne, Portret oraz Krajobraz. W każdym z tych ustawień mamy możliwość zmiany wyostrzenia (od 0 do 9), kontrastu (od −3 do 3), jasności (od −1 do 1), nasycenia (od −3 do 3) i odcienia (od −3 do 3).


Standardowe porównanie jakości JPEG-ów

Poniżej przedstawiamy fragmenty zdjęć scenki w formacie JPEG przy ustawieniach neutralnych i minimalnym wyostrzeniu. Dla porównania prezentujemy zdjęcia z Pentaksa K-50 oraz Sony A58. Na rozwijanej liście znajdują się także inne aparaty dostępne aktualnie w naszej bazie.

Nikon D5300 - Jakość obrazu JPEG



----- R E K L A M A -----

Na niskich czułościach Nikon D5300 oferuje bardzo wysoką jakość obrazu - zdjęcia są ostre i bogate w szczegóły. Wprawdzie w przypadku aparatu Sony detale mogą się wydawać bardziej wyraziste, należy jednak przypomnieć, że w A58 mamy do czynienia z wyostrzaniem nawet na minimalnym poziomie tego parametru. Temu procesowi nie są poddawane zdjęcia z Nikona, co pokazaliśmy w rozdziale czwartym. Widoczna przewaga D5300 nad K-50 w tej kategorii wynika nie tylko z większej liczby pikseli na matrycy tego pierwszego, ale również z braku filtra antyaliasingowego, który ogranicza zdolność rozdzielczą sensora światłoczułego.

W kwestii szumu, D5300 radzi sobie również bardzo dobrze. Wysoką jakość uzyskamy do czułości ISO 3200, aczkolwiek ISO 6400 również można uznać za użyteczną. Biorąc pod uwagę i poziom szumu, i szczegółowość obrazu, naszym zdaniem testowany Nikon przoduje w niniejszym zestawieniu.

Warto pokusić się jeszcze o krótkie porównanie z poprzednikiem. Nowy model oferuje wyższy poziom odtworzenia detali oraz minimalnie niższe zaszumienie, a zatem obserwujemy pewien postęp w stosunku do D5200.


Aby przyjrzeć się działaniu funkcji wyostrzania plików JPEG, wykonaliśmy zdjęcia scenki dla czterech ustawień: auto, 0, 4 i 9 (w 9-stopniowej skali ze skokiem jednostkowym). Środkowy stopień wyostrzania oferuje niezłą jakość zdjęć i optymalne wydobycie szczegółów. Naszym zdaniem zostało ono dobrze dobrane i dla osób nie planujących dalszej obróbki zdjęć efekt działania tego procesu powinien być satysfakcjonujący. Wybranie stopnia zerowego oznacza raczej miękki obraz, jednak dający większe możliwości późniejszej obróbki. Przypominamy, że proces wyostrzania jest nieodwracalny – detale tracone są bezpowrotnie. Maksymalne wyostrzenie bardzo mocno uwidacznia krawędzie, toteż radzimy ostrożnie korzystać z tak skrajnego ustawienia.

Nikon D5300, ISO 100
wyostrzenie 0
Nikon D5300 - Jakość obrazu JPEG Nikon D5300 - Jakość obrazu JPEG
wyostrzenie 4
Nikon D5300 - Jakość obrazu JPEG Nikon D5300 - Jakość obrazu JPEG
wyostrzenie 9
Nikon D5300 - Jakość obrazu JPEG Nikon D5300 - Jakość obrazu JPEG
wyostrzenie auto
Nikon D5300 - Jakość obrazu JPEG Nikon D5300 - Jakość obrazu JPEG


HDR i D-Lighting

Nikon D5300 został wyposażony w dwie funkcje pozwalające na rozszerzenie rozpiętości tonalnej JPEG-ów: HDR (High Dynamic Range) oraz D-Lighting. Ta pierwsza bazuje na wykonaniu i połączeniu ze sobą dwóch ekspozycji, natomiast druga - polega na modyfikacji krzywej tonalnej pliku JPEG. Obydwie omawiane tutaj funkcje posiadają cztery stopnie intensywności efektu oraz auto.

HDR / D-Lighting off
Nikon D5300 - Jakość obrazu JPEG
D-Lighting niski
Nikon D5300 - Jakość obrazu JPEG
D-Lighting normalny
Nikon D5300 - Jakość obrazu JPEG
D-Lighting wysoki
Nikon D5300 - Jakość obrazu JPEG
D-Lighting bardzo wysoki
Nikon D5300 - Jakość obrazu JPEG
D-Lighting auto
Nikon D5300 - Jakość obrazu JPEG
HDR niski
Nikon D5300 - Jakość obrazu JPEG
HDR normalny
Nikon D5300 - Jakość obrazu JPEG
HDR wysoki
Nikon D5300 - Jakość obrazu JPEG
HDR bardzo wysoki
Nikon D5300 - Jakość obrazu JPEG
HDR auto
Nikon D5300 - Jakość obrazu JPEG

Effects

Na kole nastaw znajduje się tryb, który oferuje dostęp do cyfrowych filtrów efektowych. Do dyspozycji są następujące ustawienia:

  • Noktowizor,
  • Szkic kolorowy,
  • Efekt aparatu zabawkowego,
  • Efekt miniatury,
  • Kolor selektywny,
  • Sylwetka,
  • Rozjaśnienie (High key),
  • Przyciemnienie (Low key),
  • Malowanie HDR.
Z powyższych filtrów nie można korzystać przy fotografowaniu w trybach PASM, co oznacza ograniczoną kontrolę ekspozycji. W trybie "Noktowizor" możemy jedynie ustawić kompensację ekspozycji, a w pozostałych - tylko regulować ISO (lub zdać się na automatykę). Kilka spośród powyższych filtrów dostępnych jest również w menu retuszu (Szkic kolorowy, Kolor selektywny i Efekt miniatury), zatem lepiej jest skorzystać z tych trzech funkcji dopiero po zrobieniu normalnego zdjęcia. Wykorzystanie pełnych możliwości funkcji Effects wymaga fotografowania w trybie LV. Tylko podczas podglądu na żywo możemy regulować nasycenie i kontury przy tworzeniu Szkicu, wskazać punkt ostrości dla Miniatury, czy wybrać odpowiedni kolor dla trybu Kolor selektywny.

Noktowizor
Nikon D5300 - Jakość obrazu JPEG
Szkic kolorowy
Nikon D5300 - Jakość obrazu JPEG
Efekt aparatu zabawkowego
Nikon D5300 - Jakość obrazu JPEG
Efekt miniatury
Nikon D5300 - Jakość obrazu JPEG
Kolor selektywny
Nikon D5300 - Jakość obrazu JPEG
Sylwetka
Nikon D5300 - Jakość obrazu JPEG
Rozjaśnienie (High key)
Nikon D5300 - Jakość obrazu JPEG
Przyciemnienie (Low key)
Nikon D5300 - Jakość obrazu JPEG
Malowanie HDR
Nikon D5300 - Jakość obrazu JPEG

Wielokrotna ekspozycja


Wielokrotna ekspozycja w D5300 to złożenie jednego zdjęcia z 2 lub 3 ujęć. Dostępna jest także opcja automatycznego wzmocnienia.

Automatyczne wzmocnienie włączone
Nikon D5300 - Jakość obrazu JPEG
Automatyczne wzmocnienie wyłączone
Nikon D5300 - Jakość obrazu JPEG

Zdjęcia z interwałometrem

D5300 został wyposażony w interwałometr, co oznacza, że możemy tak zaprogramować aparat, aby wykonał określoną ilość zdjęć (maksymalnie 999) w zadanym odstępie czasu (od 1 sekundy do 24 godzin). Dodatkowo rozpoczęcie serii może nastąpić od razu, lub aparat zrobi to automatycznie o określonej przez nas godzinie.