Przetwarzanie danych osobowych

Nasza witryna korzysta z plików cookies

Wykorzystujemy pliki cookie do spersonalizowania treści i reklam, aby oferować funkcje społecznościowe i analizować ruch w naszej witrynie, a także do prawidłowego działania i wygodniejszej obsługi. Informacje o tym, jak korzystasz z naszej witryny, udostępniamy partnerom społecznościowym, reklamowym i analitycznym. Partnerzy mogą połączyć te informacje z innymi danymi otrzymanymi od Ciebie lub uzyskanymi podczas korzystania z ich usług i innych witryn.

Masz możliwość zmiany preferencji dotyczących ciasteczek w swojej przeglądarce internetowej. Jeśli więc nie wyrażasz zgody na zapisywanie przez nas plików cookies w twoim urządzeniu zmień ustawienia swojej przeglądarki, lub opuść naszą witrynę.

Jeżeli nie zmienisz tych ustawień i będziesz nadal korzystał z naszej witryny, będziemy przetwarzać Twoje dane zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W dokumencie tym znajdziesz też więcej informacji na temat ustawień przeglądarki i sposobu przetwarzania twoich danych przez naszych partnerów społecznościowych, reklamowych i analitycznych.

Zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies możesz cofnąć w dowolnym momencie.

Optyczne.pl

Test aparatu

Sony A7 - test aparatu

28 marca 2014
Maciej Latałło Komentarze: 482

7. Szumy i jakość obrazu w RAW

Tradycyjnie, na początku tego rozdziału prezentujemy wyniki pomiaru poziomu szumu na zdjęciach tablicy Kodaka Q-14, zapisanych w formacie JPEG. Na wykresie wyraźnie widać, że już od ISO 200 dokonywane jest odszumianie. Ciekawe jest zachowanie dla czułości ISO 25600. Wartości poszczególnych składowych różnią się od siebie bardziej niż dla ISO 6400 i 12800. Najprawdopodobniej jest to spowodowane zintesyfikowaniem procesu odszumiania, aczkolwiek przyczyna może również tkwić w dodatkowej redukcji sygnału. O tym jednak przekonamy się przy okazji analizy plików RAW.

Sony A7 - Szumy i jakość obrazu w RAW

W A7 przewidziano (przynajmniej teoretycznie) możliwość wyłączenia odszumiania dla plików JPEG. W menu dostępne są trzy opcje intensywności tego procesu: wyłączona, niska i normalna. Oprócz nich, istnieje także dodatkowa funkcja zwana wieloklatkową redukcją szumu, działająca tylko dla JPEG-ów. Jej działanie polega na tym, że po wciśnięciu przycisku migawki aparat wykonuje kilka ekspozycji, z których składa finalne zdjęcie z uśrednionym szumem. Na poniższych wycinkach prezentujemy wyniki działania wszystkich czterech ustawień odszumiania dostępnych w A7, dla dwóch najwyższych wartości ISO.


----- R E K L A M A -----

ISO 12800
Odszumianie wyłączone
Sony A7 - Szumy i jakość obrazu w RAW Sony A7 - Szumy i jakość obrazu w RAW
Odszumianie niskie
Sony A7 - Szumy i jakość obrazu w RAW Sony A7 - Szumy i jakość obrazu w RAW
Odszumianie normalne
Sony A7 - Szumy i jakość obrazu w RAW Sony A7 - Szumy i jakość obrazu w RAW
Wieloklatkowa
redukcja
szumu
Sony A7 - Szumy i jakość obrazu w RAW Sony A7 - Szumy i jakość obrazu w RAW
ISO 25600
Odszumianie wyłączone
Sony A7 - Szumy i jakość obrazu w RAW Sony A7 - Szumy i jakość obrazu w RAW
Odszumianie niskie
Sony A7 - Szumy i jakość obrazu w RAW Sony A7 - Szumy i jakość obrazu w RAW
Odszumianie normalne
Sony A7 - Szumy i jakość obrazu w RAW Sony A7 - Szumy i jakość obrazu w RAW
Wieloklatkowa
redukcja
szumu
Sony A7 - Szumy i jakość obrazu w RAW Sony A7 - Szumy i jakość obrazu w RAW

Względną poprawę jakości obrazu na wysokich czułościach uzyskamy przy ustawieniu odszumiania „niskie”. Kolejne stopnie powodują dużą degradację szczegółów i trudno je uznać za użyteczne.


Przyjrzyjmy się teraz zdjęciom zapisanym w surowym formacie. RAW-y z A7 wywołaliśmy programem dcraw i zapisaliśmy jako 24-bitowe TIFF-y. Podobnie jak w poprzednim rozdziale, dla porównania prezentujemy również wycinki zdjęć z Canona 6D i Nikona D610. Na rozwijanej liście znajdują się także inne modele dostępne na dzień dzisiejszy w naszej bazie.

Biorąc pod uwagę niskie czułości trudno odróżnić wycinki z A7 i D610. W obu aparatach mamy do czynienia ze świetnym odwzorowaniem detali. 6D ustępuje odrobinę w tej kwestii rywalom, bowiem jego sensor składa się „jedynie” z 20 milionów komórek światłoczułych.

Jeśli chodzi o poziom zaszumienia, A7 wypada słabiej niż konkurencja. Widać to już od ISO 800, a wraz ze wzrostem czułości różnice pogłębiają się. Ciekawie wygląda porównanie zdjęć pomiędzy modelami Sony A7, A99 i RX1. Widzimy, że jakość zdjęć z A7 i RX1 jest zbliżona, z kolei A99 nieco lepiej radzi sobie z szumem. W lustrzance SLT daje o sobie znać mocniejszy (choć powinniśmy napisać: standardowy) filtr antyaliasingowy, który powoduje, że odtworzenie szczegółów nie jest tak dobre jak w A7 i RX1.

Sprawdźmy teraz wyniki pomiarów poziomu szumu, jakie przeprowadziliśmy na surowych plikach. Dzięki nim będziemy mogli zweryfikować poczynione przed chwilą obserwacje.

Sony A7 - Szumy i jakość obrazu w RAW

Szum narasta wykładniczo aż do czułości ISO 12800. Przy ISO 25600 obserwujemy załamanie świadczące najprawdopodobniej o manipulacji danymi z matrycy na poziomie plików RAW.

Porównując wyniki szumów w A7 do aparatów konkurencji, widać, że bezlusterkowiec Sony nie wypada niestety najlepiej. Przewaga 6D i D610 utrzymuje się w zakresie od 1 i 1/3 do 1 i 1/2 EV, można zatem uznać, że jest całkiem spora. A99 także charakteryzuje się niższym poziomem zakłóceń – od 1/3 do 1/2 EV.

Tradycyjnie na koniec części dotyczącej szumu na surowych plikach, prezentujemy również wykres przedstawiający pomiary przeprowadzone na RAW-ach przekonwertowanych do 48-bitowych TIFF-ów. Otrzymane w ten sposób wyniki są zgodne z tym, co do tej pory powiedzieliśmy.

Sony A7 - Szumy i jakość obrazu w RAW


Darki

Standardowo zdjęcia w tym teście wykonujemy w formacie RAW. Wywołujemy je programem dcraw do postaci czarno-białej bez interpolacji. Uzyskane w ten sposób pliki TIFF konwertujemy do formatu GIF, dobierając zakres w taki sposób, aby najlepiej zobrazować generujący się na matrycy szum. W A7 na najniższych czułościach średni poziom sygnału utrzymuje się na poziomie 128, jednak od pewnego momentu zaczyna powoli maleć. Co ciekawe, dla maksymalnej czułości znów nieco wzrasta. W poniższych przykładach ograniczyliśmy sygnał do przedziału 0–255. Identyczny zakres został również odłożony na poziomej osi histogramów. Maksymalne wartości na osi pionowej wynoszą 100 000 zliczeń.


RAW
ISO Dark Frame Crop Histogram
50 Sony A7 - Szumy i jakość obrazu w RAW Sony A7 - Szumy i jakość obrazu w RAW Sony A7 - Szumy i jakość obrazu w RAW
100 Sony A7 - Szumy i jakość obrazu w RAW Sony A7 - Szumy i jakość obrazu w RAW Sony A7 - Szumy i jakość obrazu w RAW
200 Sony A7 - Szumy i jakość obrazu w RAW Sony A7 - Szumy i jakość obrazu w RAW Sony A7 - Szumy i jakość obrazu w RAW
400 Sony A7 - Szumy i jakość obrazu w RAW Sony A7 - Szumy i jakość obrazu w RAW Sony A7 - Szumy i jakość obrazu w RAW
800 Sony A7 - Szumy i jakość obrazu w RAW Sony A7 - Szumy i jakość obrazu w RAW Sony A7 - Szumy i jakość obrazu w RAW
1600 Sony A7 - Szumy i jakość obrazu w RAW Sony A7 - Szumy i jakość obrazu w RAW Sony A7 - Szumy i jakość obrazu w RAW
3200 Sony A7 - Szumy i jakość obrazu w RAW Sony A7 - Szumy i jakość obrazu w RAW Sony A7 - Szumy i jakość obrazu w RAW
6400 Sony A7 - Szumy i jakość obrazu w RAW Sony A7 - Szumy i jakość obrazu w RAW Sony A7 - Szumy i jakość obrazu w RAW
12800 Sony A7 - Szumy i jakość obrazu w RAW Sony A7 - Szumy i jakość obrazu w RAW Sony A7 - Szumy i jakość obrazu w RAW
25600 Sony A7 - Szumy i jakość obrazu w RAW Sony A7 - Szumy i jakość obrazu w RAW Sony A7 - Szumy i jakość obrazu w RAW


Do wyglądu histogramów wygenerowanych dla zdjęć w zakresie czułości ISO 50–6400 trudno mieć jakieś szczególne zastrzeżenia. Ich kształt przypomina rozkład Poissona i nie dostrzegamy w nich nic niepokojącego. Od ISO 6400 maksimum rozkładu zaczyna przesuwać się w lewo (na co wskazują średnie wartości sygnału zaprezentowane w tabelce poniżej), jednak owo przesunięcie jest w zasadzie minimalne, a statystyka nie zostaje zachwiana. Dopiero dla najwyższej czułości (ISO 25600), średnia wartość sygnału jest bliska odchyleniu standardowemu, co wraz z histogramem o charakterystyce grzebieniowej sugerują, że czułość ta jest generowana programowo.

Patrząc na same darki można mieć zastrzeżenia do ich wyglądu na trzech najwyższych czułościach. Widać na nich pewne niejednorodności w rozkładzie szumu na matrycy (zwłaszcza po lewej stronie) oraz niewielki banding.

DARK
ISO średni poziom sygnału odchylenie standardowe
50 127.749 0.532
100 127.814 0.491
200 127.802 0.903
400 127.362 1.755
800 127.427 3.337
1600 125.472 7.963
3200 125.756 15.153
6400 121.126 33.229
12800 120.08 54.542
25600 124.798 112.25

Warto jeszcze wspomnieć, że maksymalne wartości sygnału (uzyskane dla całkowitej saturacji) nie przekraczają 4157. Wartość ta sugeruje, że mamy do czynienia z zapisem przekraczającym nieco 12-bitów.

Dla porządku prezentujemy również darki w formacie JPEG.


JPEG
ISO Dark Frame Crop
50 Sony A7 - Szumy i jakość obrazu w RAW Sony A7 - Szumy i jakość obrazu w RAW
100 Sony A7 - Szumy i jakość obrazu w RAW Sony A7 - Szumy i jakość obrazu w RAW
200 Sony A7 - Szumy i jakość obrazu w RAW Sony A7 - Szumy i jakość obrazu w RAW
400 Sony A7 - Szumy i jakość obrazu w RAW Sony A7 - Szumy i jakość obrazu w RAW
800 Sony A7 - Szumy i jakość obrazu w RAW Sony A7 - Szumy i jakość obrazu w RAW
1600 Sony A7 - Szumy i jakość obrazu w RAW Sony A7 - Szumy i jakość obrazu w RAW
3200 Sony A7 - Szumy i jakość obrazu w RAW Sony A7 - Szumy i jakość obrazu w RAW
6400 Sony A7 - Szumy i jakość obrazu w RAW Sony A7 - Szumy i jakość obrazu w RAW
12800 Sony A7 - Szumy i jakość obrazu w RAW Sony A7 - Szumy i jakość obrazu w RAW
25600 Sony A7 - Szumy i jakość obrazu w RAW Sony A7 - Szumy i jakość obrazu w RAW