Przetwarzanie danych osobowych

Nasza witryna korzysta z plików cookies

Wykorzystujemy pliki cookie do spersonalizowania treści i reklam, aby oferować funkcje społecznościowe i analizować ruch w naszej witrynie, a także do prawidłowego działania i wygodniejszej obsługi. Informacje o tym, jak korzystasz z naszej witryny, udostępniamy partnerom społecznościowym, reklamowym i analitycznym. Partnerzy mogą połączyć te informacje z innymi danymi otrzymanymi od Ciebie lub uzyskanymi podczas korzystania z ich usług i innych witryn.

Masz możliwość zmiany preferencji dotyczących ciasteczek w swojej przeglądarce internetowej. Jeśli więc nie wyrażasz zgody na zapisywanie przez nas plików cookies w twoim urządzeniu zmień ustawienia swojej przeglądarki, lub opuść naszą witrynę.

Jeżeli nie zmienisz tych ustawień i będziesz nadal korzystał z naszej witryny, będziemy przetwarzać Twoje dane zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W dokumencie tym znajdziesz też więcej informacji na temat ustawień przeglądarki i sposobu przetwarzania twoich danych przez naszych partnerów społecznościowych, reklamowych i analitycznych.

Zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies możesz cofnąć w dowolnym momencie.

Optyczne.pl

Partnerzy






Test aparatu

Sony A6000 - test aparatu

30 czerwca 2014
Maciej Latałło Komentarze: 111

2. Budowa, jakość wykonania i funkcjonalność

Sony A6000 - Budowa, jakość wykonania i funkcjonalność

Niewielki i zgrabny korpus A6000 w dużej mierze przypomina swojego starszego „brata”, czyli NEX-a 6. Obydwa aparaty posiadają wyraźnie zaznaczoną, dobrze wyprofilowaną i pokrytą gumą rękojeść. Szkielet wykonano z materiałów kompozytowych, a cała konstrukcja zachowuje należytą sztywność. Generalnie trudno mieć zastrzeżenia do jakości wykonania A6000. Poszczególne elementy obudowy są odpowiednio ze sobą spasowane, a przyciski i pokrętła pracują z należytym oporem.

W poniższej tabelce wypisaliśmy wymiary oraz wagi kilku bezlusterkowców z tego samego segmentu co A6000, a także jego poprzednika. Testowany model Sony wypada korzystnie, jeśli zależy nam na niewielkich rozmiarach aparatu.


- - - - - - - - - - - - - - - - - - R E K L A M A - - - - - - - - - - - - - - - - - -

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

Aparat
Wymiary
Waga
A6000
119.9 × 66.9 × 42.6 mm
345 g
X-E1
129 × 74.9 × 38.3 mm
350 g
OM-D E-M10
119.1 × 82.3 × 45.9 mm
396 g
GX7
122.6 × 70.7 × 54.6 mm
402 g
NEX-6
120 × 66.9 × 45.1 mm
344 g

Dzięki zdjęciom zaprezentowanym poniżej mamy także okazję porównać wizualnie A6000 do Fujifilm X-E1.

Sony A6000 - Budowa, jakość wykonania i funkcjonalność

Sony A6000 - Budowa, jakość wykonania i funkcjonalność

Sony A6000 - Budowa, jakość wykonania i funkcjonalność

Sony A6000 - Budowa, jakość wykonania i funkcjonalność

Zasilanie i gniazda

Zasilanie aparatu odbywa się przy użyciu akumulatora litowo-jonowego NP-FW50 (znanego choćby z A5000, czy NEX-3N) o pojemności 1020 mAh i napięciu 7,2 V, który teoretycznie pozwoli na wykonanie 270 zdjęć. Podczas wykonywania przykładowych zdjęć w plenerze, na pełnym ładowaniu udało nam się zrobić ok. 320 zdjęć i nagrać ok. 30 kilkunastosekundowych filmów. Istotną zaletą systemu zasilania testowanego aparatu jest precyzyjny, procentowy wskaźnik zużycia akumulatora, który pozwala z dużą dokładnością kontrolować poziom jego naładowania. Dodatkowo, energię elektryczną można dostarczać za pomocą zasilacza sieciowego AC-PW20 (do nabycia oddzielnie). Ładowarkę podłączamy do gniazda USB.

Komora akumulatora znajduje się na spodzie korpusu, zamykana plastikową klapką. Tam również znajdziemy slot kart SD/SDHC/SDXC (oraz Memory Stick PRO Duo, PRO-HG Duo, XC-HG Duo). Na lewej ściance korpusu zgromadzono dwa złącza komunikacyjne. Patrząc od góry są to odpowiednio:

  • złącze wielofunkcyjne (USB, gniazdo wężyka spustowego RM-VPR1), z diodą sygnalizacji ładowania obok,
  • wyjście HDMI (typu D).

Sony A6000 - Budowa, jakość wykonania i funkcjonalność Sony A6000 - Budowa, jakość wykonania i funkcjonalność Sony A6000 - Budowa, jakość wykonania i funkcjonalność

Złącza ochraniane są przez dobrze przylegającą plastikową zaślepkę.

Przyciski

Układ elementów sterujących nowej Alphy jest nieco inny niż w NEX-6, zachowano jednak sporo podobieństw. Zobaczmy, co do zaoferowania ma w tej kwestii A6000. Opis przycisków i przełączników zaczniemy tradycyjnie od górnej ścianki korpusu.

Sony A6000 - Budowa, jakość wykonania i funkcjonalność

Z prawej strony stopki Multi-Interface znajduje się koło trybów pracy aparatu. Zgromadzono na nim następujące pozycje:

  • Auto – tryby automatyczne iAuto oraz iAuto+,
  • P – tryb półautomatyczny,
  • A – tryb preselekcji przysłony,
  • S – tryb preselekcji migawki,
  • M – tryb manualny,
  • MR – przywołanie konfiguracji z pamięci,
  • Film – tryb wideo,
  • Panoramy,
  • SCN – programy tematyczne.
Obok niego znajdziemy pokrętło sterujące jednym z parametrów ekspozycji (w zależności od trybu). Nieco wyżej natrafiamy na spust migawki, otoczony włącznikiem aparatu. Na prawo od niego zlokalizowano programowalny guzik C1.

Przejdźmy teraz do tylnej ścianki aparatu.

Sony A6000 - Budowa, jakość wykonania i funkcjonalność

Tuż przy wizjerze widzimy niewielkie pokrętło regulacji dioptrii. Idąc w prawo natrafiamy na trzy przyciski: podniesienia lampy błyskowej, MENU oraz AEL (który w trybie odtwarzania pozwala na powiększanie zdjęć). Poniżej znajduje się guzik Fn uruchamiający podręczne menu funkcyjne. Alternatywnie, pozwala on na wysłanie wybranego zdjęcia do urządzenie mobilnego. Niżej znajduje się wybierak wielofunkcyjny z kółkiem regulacyjnym. Większość jego przycisków możemy zaprogramować (jedynie „górny” ma stałą rolę), a także wspomniane kółko. Domyślnie jednak funkcje poszczególnych kierunków są następujące:
  • góra – DISP – zmiana sposobu wyświetlania obrazu podczas fotografowania i odtwarzania,
  • lewo – tryb pracy migawki (zdjęcia seryjne, samowyzwalacz),
  • prawo – ISO – czułość ISO,
  • dół – kompensacja ekspozycji, opcje trybu Lepsza Automatyka, widok miniaturek (tryb odtwarzania).
Na samym dole znajdziemy jeszcze guzik wejścia do trybu odtwarzania zdjęć oraz C2 (który służy również do ich kasowania). Na prawej krawędzi tylnej ścianki zlokalizowano także przycisk nagrywania wideo.

Sony A6000 jest w dość szerokim zakresie konfigurowalny. Możliwe jest przypisanie funkcji do siedmiu klawiszy: C1, C2, AEL i guzikom wybieraka czterokierunkowego (bez górnego). Lista funkcji, jakie możemy do nich zaprogramować obejmuje:

  • standard – wybór pola AF (tylko środkowy przycisk wybieraka),
  • tryb pracy migawki,
  • tryb błysku,
  • korekcja błysku,
  • tryb ostrości,
  • obszar ostrości,
  • ustawienia ostrości,
  • kompensacja ekspozycji,
  • czułość ISO,
  • tryb pomiaru ekspozycji,
  • balans bieli,
  • tryby DRO/Auto HDR,
  • strefa twórcza (czyli profile kolorystyczne),
  • efekt wizualny (czyli filtry cyfrowe),
  • wykrywanie uśmiechu i twarzy,
  • efekt gładkiej skóry,
  • automatyczne kadrowanie portretowe,
  • SteadyShot,
  • rozmiar obrazu,
  • format obrazu,
  • jakość obrazu,
  • przewodnik w aparacie,
  • pamięć MR,
  • blokadę AEL (również w trybie punktowego pomiaru ekspozycji),
  • przełącznik AEL (również w trybie punktowego pomiaru ekspozycji),
  • blokadę regulacji AF/MF,
  • zmiana regulacji AF/MF,
  • AF z podążaniem,
  • AF priorytet oczu,
  • AF włączony,
  • podgląd przysłony,
  • podgląd zdjęcia,
  • zoom,
  • powiększenie,
  • wyłącz monitor,
  • zebra,
  • linie siatki,
  • wyświetlanie poziomu dźwięku,
  • poziom zarysu,
  • kolor zarysu,
  • wyślij do smartfona,
  • pobierz aplikację,
  • lista aplikacji,
  • jasność monitora,
  • nieustawiona.

Menu

Układ głównego menu A6000 jest taki sam jak w zaawansowanych A7 i A7R. Odejście od organizacji znanej z NEX-ów było naszym zdaniem dobrym pomysłem. Dzięki temu menu aparatu jest bardzo czytelne i funkcjonalne. Zostało podzielone na 6 grup ułożonych w formie poziomych zakładek, których nie trzeba przewijać w pionie. Poszczególne grupy zawierają menu:

  • ustawień fotografowania (7 zakładek),
  • ustawień niestandardowych (6 zakładek),
  • sieci bezprzewodowej (2 zakładki),
  • aplikacji (1 zakładka),
  • odtwarzania (2 zakładki),
  • ustawień (6 zakładek).
Wciśnięcie guzika MENU powoduje wyświetlenie powyższych kategorii w formie menu kafelkowego. Możemy je jednak zdezaktywować – zobaczymy wówczas poszczególne opcje w ostatnio używanej zakładce.

Sony A6000 - Budowa, jakość wykonania i funkcjonalność
Menu kafelkowe

Menu fotografowania:
  • Rozmiar Obrazu,
  • Format obrazu,
  • Jakość,
  • Panorama: Rozmiar,
  • Panorama: Kierunek,
  • Format pliku,
  • Ustawienie nagrywania,
  • Tryb pracy,
  • Tryb błysku,
  • Korekcja błysku,
  • Redukcja efektu czerwonych oczu,
  • Tryb ostrości,
  • Obszar ostrości,
  • Wspomaganie AF,
  • Prędkość AF (filmowanie),
  • Czas śledzenia AF (filmowanie),
  • Kompensacja ekspozycji,
  • Krok ekspozycji,
  • ISO,
  • Tryb pomiaru,
  • Balans bieli,
  • DRO/HDR,
  • Strefa twórcza,
  • Efekt wizualny,
  • Zoom,
  • Powiększenie,
  • Redukcja szumu – długie naświetlanie,
  • Redukcja szumu – wysokie ISO,
  • AF z podążaniem,
  • Uśmiech / wykrywanie twarzy,
  • Efekt gładkiej skóry,
  • Auto. kadrowanie,
  • Wybór sceny,
  • Film,
  • SteadyShot,
  • Przestrzeń barw,
  • Auto wolna migawka (filmowanie),
  • Nagrywanie dźwięku,
  • Redukcja szumu wiatru,
  • Wskazówki dot. fotografowania,
  • Przywołanie pamięci,
  • Pamięć MR.

Menu ustawień niestandardowych:

  • Zebra,
  • Wspomaganie MF,
  • Czas powiększenia przy ustawianiu ostrości,
  • Linia siatki,
  • Auto podgląd,
  • Przycisk DISP (monitor i wizjer),
  • Poziom zarysu,
  • Kolor zarysu,
  • Przewodnik ustawień ekspozycji,
  • Wyświetlanie podglądu na żywo,
  • Wyśw. obsz. ciągłego AF,
  • Wstępny AF,
  • Ustawienie zoomu,
  • Eye-start AF,
  • Ustawienie FINDER/LCD,
  • Wyzwalanie bez obiektywu,
  • AF ze spustem,
  • AE-L z naciśnięciem spustu,
  • Elektroniczna pierwsza kurtyna migawki,
  • Poj. zdj. Lepsza automatyka,
  • Nast. kompensacji ekspozycji,
  • Kolejność bracketingu,
  • Rejestracja twarzy,
  • Regulacja AF,
  • Kompensacja obiektywu (winietowanie, aberracja chromatyczna, zniekształcenia),
  • Ustawienia menu funkcji,
  • Ustawienia przycisków Własne,
  • Kompensacja ekspozycji: pokrętło lub kółko,
  • Przycisk MOVIE,
  • Blokada pokrętła / kółka.

Menu Sieć bezprzewodowa:
  • Wyślij do smartfona,
  • Wyślij do komputera,
  • Oglądaj przez TV,
  • Jedno dotk. (NFC),
  • Tryb samolotowy,
  • WPS przycisk,
  • Ust. punktu dostępu,
  • Edytuj nazwę urządzenia,
  • Wyświetl adres MAC,
  • Reset SSID/hasła,
  • Reset ustawień sieci.

Menu Aplikacji

  • Lista aplikacji,
  • Wprowadzenie.

Menu odtwarzania:

  • Kasuj,
  • Tryb oglądania,
  • Indeks obrazów,
  • Obrót ekranu,
  • Pokaz zdjęć,
  • Obróć,
  • Powiększ,
  • Odtwarzanie zdjęcia 4K,
  • Chroń,
  • Określ wydruk.

Menu Ustawień:

  • Jasność LCD,
  • Jasność wizjera,
  • Temperatura barwowa wizjera,
  • Nastaw. głośności,
  • Sygnały audio,
  • Menu kafelkowe,
  • Pomoc pokrętła trybu,
  • Potwierdzenie kasowania,
  • Czas rozpoczęcia oszczędzania energii,
  • Selektor PAL/NTSC,
  • Czyszczenie,
  • Tryb demonstracyjny,
  • Zdalne sterowanie,
  • Rozdzielczość HDMI,
  • Sterowanie przez HDMI,
  • Wyświetlenie info. HDMI,
  • Połączenie USB,
  • Ustawienia USB LUN,
  • Język,
  • Ustawienia daty/czasu,
  • Nastawia region,
  • Formatuj,
  • Numer pliku,
  • Wybierz katalog NAGRYWANIA,
  • Nowy katalog,
  • Nazwa katalogu,
  • Odzyskaj bazę danych obrazów,
  • Wyświetl miejsce na karcie,
  • Wersja,
  • Reset ustawień.

Bardzo ciekawym i przydatnym rozwiązaniem jest możliwość samodzielnego określenia zawartości menu funkcyjnego. Do dyspozycji mamy 12 pozycji (dwa rzędy po 6 ikon), a lista dostępnych opcji wygląda następująco:

  • tryb pracy migawki,
  • tryb błysku,
  • korekcja błysku,
  • tryb ostrości,
  • obszar ostrości,
  • kompensacja ekspozycji,
  • czułość ISO,
  • tryb pomiaru ekspozycji,
  • balans bieli,
  • tryby DRO/Auto HDR,
  • strefa twórcza (czyli profile kolorystyczne),
  • tryb fotografowania,
  • efekt wizualny (czyli filtry cyfrowe),
  • AF z podążaniem,
  • wykrywanie uśmiechu i twarzy,
  • efekt gładkiej skóry,
  • automatyczne kadrowanie portretowe,
  • rozmiar obrazu,
  • format obrazu,
  • jakość obrazu,
  • SteadyShot,
  • zebra,
  • linie siatki,
  • wyświetlanie poziomu dźwięku,
  • poziom zarysu,
  • kolor zarysu,
  • nieustawiona.

Wyświetlacz

Sony A6000 - Budowa, jakość wykonania i funkcjonalność

Testowaną Alphę wyposażono w 3-calowy monitor LCD o rozdzielczości 921 600 punktów. Do jakości prezentowanego obrazu nie mamy generalnie zastrzeżeń, aczkolwiek w mocnym nasłonecznieniu jego czytelność spada. Jasność ekranu można regulować w 5 stopniach. W menu udostępniono także opcję „Słoneczny dzień”, która powoduje maksymalne zwiększenie jasności LCD. Z kolei w ciemnym otoczeniu daje nieco się we znaki szum widoczny na podglądzie obrazu oraz opóźnienie wyświetlania.

Ekran umieszczono na odchylanym przegubie, co zwiększa jego funkcjonalność. Zyskujemy możliwość odchylenia go o 90 stopni w górę lub 45 stopni w dół.

Podczas wykonywania zdjęć przycisk DISP służy do przełączania zakresu informacji dostępnych na wyświetlaczu. Dostępnych jest 5 wariantów:

  • obraz z parametrami ekspozycji oraz informacjami m.in. nt. rozdzielczości, jakości obrazu oraz proporcji boków rejestrowanych zdjęć, wskaźnik baterii oraz graficzną skalę migawki i przysłony,
  • obraz z parametrami ekspozycji oraz szereg ikon zajmujących prawą i lewą krawędź monitora, odnoszącymi się do opcji dostępnych w menu funkcyjnym Fn, ale w domyślnym układzie,
  • czysty obraz z parametrami ekspozycji,
  • obraz, histogram oraz parametry ekspozycji,
  • brak podglądu fotografowanego obrazu, widoczne są ikony odnoszące się do wybranych opcji zawartych w menu funkcyjnym (w domyślnym układzie), ułożone w formie tabelki, oprócz tego wyświetlane są parametry oraz drabinka ekspozycji, a także histogram luminancji.

Mamy również możliwość osobnego włączenia pomocniczej siatki kadrowania (3 rodzaje).

W trybie przeglądania zdjęć możemy oglądać pojedynczą fotografię w trybie pełnoekranowym oraz z wyświetleniem podstawowych parametrów naświetlania i informacji o pliku, a także w szczegółowym widoku z histogramem luminancji oraz dla poszczególnych kanałów RGB. Powiększenia widoku zdjęć dokonujemy przy pomocy przycisku z symbolem lupy (uruchamia on zoom 100%) oraz pokrętła wybieraka (główne kółko służy wówczas do przeglądania zdjęć w powiększeniu). Widok miniatur obejmuje siatkę 4×3 oraz 6×5 szt. W tym trybie możemy zdecydować, czy chcemy oglądać zdjęcia, widok kalendarza, czy katalog z filmami MP4 lub AVCHD.

Filmowanie

Sony A6000 posiada dedykowany przycisk pozwalający rozpocząć nagrywanie filmów w dowolnym momencie. Ponieważ jest on umieszczony w dość specyficznym miejscu, należy chwycić aparat oburącz, by wygodnie filmować. Rejestracja odbywa się w takim trybie, jaki mamy aktualnie ustawiony na kółku trybów pracy. Ustawienie go w pozycji „Film” pozwala na modyfikowanie wielu ustawień, np. wyboru spośród trybów PASM. Mamy możliwość regulacji parametrami ekspozycji (odpowiednimi dla konkretnego trybu), również w trakcie nagrywania. Zakres dostępnych czułości to 100–12800 ISO. Ustawianie ostrości może odbywać się w trybie AF-C (ciągłym) z możliwością wymuszenia ogniskowania przyciskiem spustu migawki, jak również ręcznie. Nie należy także zapominać o obecności funkcji focus-peaking. Niestety, rejestrowany kąt widzenia obiektywu jest mniejszy niż w trybie fotografowania.

Filmy nagrywane są w dwóch formatach: AVCHD lub MP4 z użyciem kodeka MPEG-4 AVC/H.264. Dostępne są następujące tryby zapisu (dla formatu PAL):

  • format AVCHD Full HD (1920×1080px)
    • 50i, 24 Mb/s (FX),
    • 50i, 17 Mb/s (FH),
    • 50p, 28 Mb/s (PS),
    • 25p, 24 Mb/s (FX),
    • 25p, 17 Mb/s (FH),
  • format MP4
    • HD (1440×1080px), 12 Mb/s, 25 kl/s,
    • VGA (640×480px), 3 Mb/s, 25 kl/s.
Aparat jest wyposażony we wbudowany mikrofon stereo i rejestruje dźwięk w systemie Dolby Digital. Z uwagi na brak wejścia mini-jack, możemy podłączyć zewnętrzny mikrofon komunikujący się poprzez stopkę Multi-Interface, np. model ECM-XYST1M.

Podczas rejestrowania filmów aparat pozwala redukować dźwięk szumu wiatru. Możemy także skorzystać z funkcji „Efekt wizualny” oferującej następujące filtry:

  • Aparat zabawka,
  • Kolor pop,
  • Posteryzacja,
  • Zdjęcie retro,
  • High-key: Miękki,
  • Kolor częściowy,
  • Czarno-biały o dużym kontraście.

Filmowanie nie sprawia większych kłopotów. Ciągły autofocus sprawuje się bardzo dobrze – jego szybkość pracy nie daje powodów do narzekań.

Przykładowe filmy

  • film 1 – 1920×1080 pix 50i FX, 37.4 MB,
  • film 2 – 1920×1080 pix 50i FH, 30.6 MB,
  • film 3 – 1920×1080 pix 50p PS, 51 MB,
  • film 4 – 1920×1080 pix 25p FX, 39.3 MB,
  • film 5 – 1920×1080 pix 25p FH, 29.6 MB,
  • film 6 – 1920×1080 pix 25p FX, 34.8 MB, efekt: Aparat zabawka,
  • film 7 – 1920×1080 pix 25p FX, 29.6 MB, efekt: Retro,
  • film 8 – 1920×1080 pix 25p FX, 32.6 MB, efekt: Kolor częściowy (żółty),
  • film 9 – 1920×1080 pix 25p FX, 65.1 MB, działanie AF,
  • film 10 – 1920×1080 pix 25p FX, 28.4 MB, ISO 6400.

Na niektórych klipach można zauważyć zarówno efekt mory, jak i aliasing (artefakty na kontrastowych krawędziach). To niestety musimy zaliczyć testowanemu aparatowi na minus.

Wizjer

W A6000 zastosowano elektroniczny wizjer OLED Tru-Finder o efektywnej rozdzielczości wynoszącej 1 440 000 punktów (wyraźnie mniejszej niż u poprzednika) i rozmiarze 0.39 cala. Jego powiększenie wynosi x1.09, pokrywa ok. 100% kadru, a jego punkt oczny wynosi 23 mm. Korekcja dioptrii jest możliwa w zakresie od −4 do +3. Podobnie jak w przypadku wyświetlacza, jasność można regulować ręcznie (w 3-stopniowej skali), bądź zdać się na automatykę aparatu. Przy wizjerze umieszczony został czujnik zbliżeniowy, który może automatycznie przełączać podgląd z wyświetlacza na wizjer po przyłożeniu do niego oka. W zestawie znajduje się odczepiana gumowa muszla oczna.

Informacje i wskaźniki wyświetlane w wizjerze zmieniamy także za pomocą klawisza DISP. Co więcej, nie różnią się one od tych prezentowanych na LCD. Wyjątek stanowi tryb „wizjer” (tabelka z parametrami naświetlania), który z racji braku podglądu fotografowanego obrazu nie miałby w tym wypadku większego zastosowania. Naturalnie, korzystając z wizjera możemy zmieniać ustawienia w menu głównym i funkcyjnym, a także przeglądać wykonane fotografie.

Jakość prezentowanego obrazu w dobrym oświetleniu jest zadowalająca. Lekkie smużenie staje się widoczne w dość ciemnym otoczeniu, nie jest jednak uciążliwe. Dopiero w niemal całkowitej ciemności obserwujemy wyraźne opóźnienie wyświetlania oraz szum.