Przetwarzanie danych osobowych

Nasza witryna korzysta z plików cookies

Wykorzystujemy pliki cookie do spersonalizowania treści i reklam, aby oferować funkcje społecznościowe i analizować ruch w naszej witrynie, a także do prawidłowego działania i wygodniejszej obsługi. Informacje o tym, jak korzystasz z naszej witryny, udostępniamy partnerom społecznościowym, reklamowym i analitycznym. Partnerzy mogą połączyć te informacje z innymi danymi otrzymanymi od Ciebie lub uzyskanymi podczas korzystania z ich usług i innych witryn.

Masz możliwość zmiany preferencji dotyczących ciasteczek w swojej przeglądarce internetowej. Jeśli więc nie wyrażasz zgody na zapisywanie przez nas plików cookies w twoim urządzeniu zmień ustawienia swojej przeglądarki, lub opuść naszą witrynę.

Jeżeli nie zmienisz tych ustawień i będziesz nadal korzystał z naszej witryny, będziemy przetwarzać Twoje dane zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W dokumencie tym znajdziesz też więcej informacji na temat ustawień przeglądarki i sposobu przetwarzania twoich danych przez naszych partnerów społecznościowych, reklamowych i analitycznych.

Zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies możesz cofnąć w dowolnym momencie.

Optyczne.pl

Test aparatu

Panasonic Lumix DMC-FZ1000 - test aparatu

14 lipca 2015

5. Jakość obrazu JPEG

FZ1000 oferuje zapis zdjęć w następującej bazowej rozdzielczości (tryb L):

  • 5472×3648,
  • 5472×3080 (16:9),
  • 4864×3648, (4:3)
  • 3648×3648 (1:1).
Dostępne formaty obrazu to:
  • 4:3,
  • 3:2,
  • 16:9,
  • 1:1,
a oferowane przez opisywany model formaty plików to:
  • JPEG (EXIF, DPOF, DCF),
  • RAW,
  • RAW+JPEG.
Jakość (stopień kompresji) plików JPEG możemy ustawić na standardową lub wysoką. Oprócz trybu L dostępne są też wielkości zredukowane: M oraz S.

Zdjęcia JPEG możemy modyfikować, używając funkcji „Styl zdjęcia”. Dostępne są następujące opcje:

  • standard,
  • żywe barwy,
  • neutralny,
  • monochromat.,
  • krajobraz
  • portret,
  • własne,
oraz dwa dodatkowe, dostępne w trybie filmowania kreatywnego:
  • tryb kinowy D, przygotowanie obrazu do dalszej edycji,
  • tryb kinowy V, użycie krzywej tonalnej do wytworzenia efektu kinowego.


----- R E K L A M A -----

Panasonic Lumix DMC-FZ1000 - Jakość obrazu JPEG

Każdą z tych opcji możemy modyfikować, sterując:

  • kontrastem,
  • ostrością,
  • redukcją szumów,
  • nasyceniem,
  • tonem kolorów,
  • efektem filtra (żółty, pomarańczowy, czerwony i zielony).
Opcja „ton kolorów” dostępna jest jedynie w trybie monochromatycznego stylu zdjęcia i określa, czy obraz ma być bardziej niebieski czy żółty.

Funkcją wartą wspomnienia jest też regulacja krzywej tonalnej, którą znajdziemy w menu aparatu pod pozycją „Jasne / zaciemnione”. Używając obu pokręteł, możemy sterować zakrzywieniem partii krzywej odpowiednio dla jasnych i ciemnych fragmentów. Dostępnych jest kilka predefiniowanych krzywych gamma oraz 3 ustawiania użytkownika.

Standardowo postanowiliśmy przetestować zasięg działania opcji wyostrzania i odszumiania zdjęć. W tabeli poniżej prezentujemy wycinki w skali 1:1 zdjęć scenki w formacie JPEG, zrobionych w pełnej rozdzielczości i zapisywanych przy zastosowaniu odszumiania dla wysokich wartości ISO .

ISO 1600
Odszumianie
słabe
Panasonic Lumix DMC-FZ1000 - Jakość obrazu JPEG Panasonic Lumix DMC-FZ1000 - Jakość obrazu JPEG
Odszumianie
normalne
Panasonic Lumix DMC-FZ1000 - Jakość obrazu JPEG Panasonic Lumix DMC-FZ1000 - Jakość obrazu JPEG
Odszumianie
silne
Panasonic Lumix DMC-FZ1000 - Jakość obrazu JPEG Panasonic Lumix DMC-FZ1000 - Jakość obrazu JPEG
ISO 3200
Odszumianie
słabe
Panasonic Lumix DMC-FZ1000 - Jakość obrazu JPEG Panasonic Lumix DMC-FZ1000 - Jakość obrazu JPEG
Odszumianie
normalne
Panasonic Lumix DMC-FZ1000 - Jakość obrazu JPEG Panasonic Lumix DMC-FZ1000 - Jakość obrazu JPEG
Odszumianie
silne
Panasonic Lumix DMC-FZ1000 - Jakość obrazu JPEG Panasonic Lumix DMC-FZ1000 - Jakość obrazu JPEG
ISO 6400
Odszumianie
słabe
Panasonic Lumix DMC-FZ1000 - Jakość obrazu JPEG Panasonic Lumix DMC-FZ1000 - Jakość obrazu JPEG
Odszumianie
normalne
Panasonic Lumix DMC-FZ1000 - Jakość obrazu JPEG Panasonic Lumix DMC-FZ1000 - Jakość obrazu JPEG
Odszumianie
silne
Panasonic Lumix DMC-FZ1000 - Jakość obrazu JPEG Panasonic Lumix DMC-FZ1000 - Jakość obrazu JPEG
ISO 12800
Odszumianie
słabe
Panasonic Lumix DMC-FZ1000 - Jakość obrazu JPEG Panasonic Lumix DMC-FZ1000 - Jakość obrazu JPEG
Odszumianie
normalne
Panasonic Lumix DMC-FZ1000 - Jakość obrazu JPEG Panasonic Lumix DMC-FZ1000 - Jakość obrazu JPEG
Odszumianie
silne
Panasonic Lumix DMC-FZ1000 - Jakość obrazu JPEG Panasonic Lumix DMC-FZ1000 - Jakość obrazu JPEG

Trudno zauważyć różnice w poziomie odszumiania. Jedynie dla ISO 12800 zaznacza się różnica dla silnej nastawy – obraz staje się bardziej „plastikowy”. Proces odszumiania jest na tyle silny (nawet przy ustawieniu „wyłączone”), a utrata szczegółów tak duża, że sterowanie poziomem tej funkcji wydaje się bezcelowe.

Poniżej znajdują się przykłady zasięgu funkcji wyostrzania. Tak jak i poprzednim razem, prezentujemy wycinki zdjęć scenki w formacie JPEG, zrobionych w pełnej rozdzielczości.

Ostrość
−5
Panasonic Lumix DMC-FZ1000 - Jakość obrazu JPEG Panasonic Lumix DMC-FZ1000 - Jakość obrazu JPEG
Ostrość
0
Panasonic Lumix DMC-FZ1000 - Jakość obrazu JPEG Panasonic Lumix DMC-FZ1000 - Jakość obrazu JPEG
Ostrość
+5
Panasonic Lumix DMC-FZ1000 - Jakość obrazu JPEG Panasonic Lumix DMC-FZ1000 - Jakość obrazu JPEG

Dopiero przy wyzerowaniu obraz wydaje się prawidłowy, choć widać już artefakty w postaci jasnych obwódek przy kontrastowych krawędziach. Nastawa maksymalna natomiast powoduje tak silne zniekształcenie obrazu, że traktować ją można bardziej w kategoriach efektowych niż użytkowych.

Balans bieli

Aparat FZ1000 umożliwia ustawianie balansu bieli przy użyciu następujących trybów:

  • Auto,
  • Światło dzienne,
  • Pochmurnie,
  • W cieniu,
  • Żarówka,
  • Lampa błyskowa,
  • Niestandardowy (4 nastawy),
  • Temperatura koloru.
W każdym z wyżej wymienionych trybów mamy możliwość dokładnego dostrojenia balansu w kierunkach A-B (pomarańcz-niebieski) oraz G-M (zieleń-fiolet) w 10-stopniowej skali.

Panasonic Lumix DMC-FZ1000 - Jakość obrazu JPEG

Pomiary skuteczności balansu bieli wykonujemy na 24-polowej tablicy kolorów X-Rite. Następnie wyliczamy parametry dC (średnie odchylenie od właściwej barwy w przestrzeni L*a*b*, czyli wartość błędu, z jakim aparat ocenił barwę) oraz S (nasycenie barwy wyrażone w procentach). Poniżej w tabeli przedstawiamy wyniki dla wszystkich przetestowanych ustawień balansu bieli.

Światło Balans bieli dC S [%]
Słoneczny dzień Auto 4.91 109.9
Słoneczny dzień Słoneczny dzień 5.43 109.1
Zachmurzenie Auto 4.61 110.7
Zachmurzenie Zachmurzenie 5.16 112.2
Zacienienie Auto 10.3 115.6
Zacienienie Zacienienie 8.39 113.6
Żarówki Auto 18.3 129.3
Żarówki Żarówki 8.08 115.7
Żarówki 3000K 5.49 109.8
5500K Auto 6.31 118.2
5500K 5500K 8.49 121.4

Widzimy, że aparat dość dobrze przetwarza kolory we wszystkich testowanych źródłach światła za wyjątkiem sceny w oświetleniu żarowym oraz cieniu, gdzie automatyka niepoprawnie identyfikuje warunki oświetleniowe. Zmiana na profil dedykowany daje poprawę, choć nie niweluje całkowicie błędów. Ogólnie po przyjrzeniu się zdjęciom przykładowym możemy uznać, że nie wyglądają one źle pod względem kolorystyki – za wyjątkiem fotografii wykonanych w cieniu (wówczas obraz cechuje niebieska dominanta).

Uzyskane wyniki pokazują, że aparat ma tendencję do przesycania kolorów – uśrednione odchyłki od 100% są na poziomie +15%, a największe przesycenie występuje przy trybie automatycznym i oświetlenia żarowego: 129.3%.

Szczegółowe wyniki naszych pomiarów prezentujemy poniżej.

Światło
Balans bieli
Tablica kolorów Przestrzeń kolorów Lab
Światło: Słoneczny dzień
Balans bieli: Auto
Panasonic Lumix DMC-FZ1000 - Jakość obrazu JPEG Panasonic Lumix DMC-FZ1000 - Jakość obrazu JPEG
Światło: Słoneczny dzień
Balans bieli: Słoneczny dzień
Panasonic Lumix DMC-FZ1000 - Jakość obrazu JPEG Panasonic Lumix DMC-FZ1000 - Jakość obrazu JPEG
Światło: Zacienienie
Balans bieli: Auto
Panasonic Lumix DMC-FZ1000 - Jakość obrazu JPEG Panasonic Lumix DMC-FZ1000 - Jakość obrazu JPEG
Światło: Zacienienie
Balans bieli: Zacienienie
Panasonic Lumix DMC-FZ1000 - Jakość obrazu JPEG Panasonic Lumix DMC-FZ1000 - Jakość obrazu JPEG
Światło: Zachmurzenie
Balans bieli: Auto
Panasonic Lumix DMC-FZ1000 - Jakość obrazu JPEG Panasonic Lumix DMC-FZ1000 - Jakość obrazu JPEG
Światło: Zachmurzenie
Balans bieli: Zachmurzenie
Panasonic Lumix DMC-FZ1000 - Jakość obrazu JPEG Panasonic Lumix DMC-FZ1000 - Jakość obrazu JPEG
Światło: Żarówki
Balans bieli: Auto
Panasonic Lumix DMC-FZ1000 - Jakość obrazu JPEG Panasonic Lumix DMC-FZ1000 - Jakość obrazu JPEG
Światło: Żarówki
Balans bieli: Żarówki
Panasonic Lumix DMC-FZ1000 - Jakość obrazu JPEG Panasonic Lumix DMC-FZ1000 - Jakość obrazu JPEG
Światło: Żarówki
Balans bieli: 3000K
Panasonic Lumix DMC-FZ1000 - Jakość obrazu JPEG Panasonic Lumix DMC-FZ1000 - Jakość obrazu JPEG
Światło: 5500K
Balans bieli: Auto
Panasonic Lumix DMC-FZ1000 - Jakość obrazu JPEG Panasonic Lumix DMC-FZ1000 - Jakość obrazu JPEG
Światło: 5500K
Balans bieli: 5500K
Panasonic Lumix DMC-FZ1000 - Jakość obrazu JPEG Panasonic Lumix DMC-FZ1000 - Jakość obrazu JPEG

Zaprezentowane wyniki w kolumnie tablicy kolorów prezentują referencyjną kolorystykę (środkowe koła) na tle zmierzonego koloru, bez korekty ekspozycji.

Szum

Pomiar szumów wykonujemy na zdjęciach tablicy Kodak Q-14, korzystając z programu Imatest. Poniżej przedstawiamy wyniki dla plików JPEG:

Panasonic Lumix DMC-FZ1000 - Jakość obrazu JPEG

Całkowita wartość szumu dla kanału luminancji utrzymuje się na poziomi poniżej 1% aż do czułości ISO 800. Co ciekawe, próg 2% aparat przekracza dopiero przy czułości ISO 12800. To bardzo dobra wiadomość, pokazująca, że programiści dość dobrze kontrolują poziom zakłóceń w obrazie. Proponujemy spojrzeć na wykres porównujący 3 aparaty wyposażone w matryce 1", potencjalnie tego samego producenta (Sony Semiconductors).

Panasonic Lumix DMC-FZ1000 - Jakość obrazu JPEG

Co prawda w przedziale od czułości bazowej do ISO 200 wielkich różnic na wykresie dopatrzeć się nie możemy, a wynika to po części ze skali osi OY. Widzimy jednak, że testowany model cechuje się najniższym poziomem szumów w całym zakresie czułości. Od ISO 1600 zaczyna wyraźnie tracić Canon G7X, podczas gdy Sony RX10 zdecydowanie odstaje – porównywalną jakość obrazu dla ISO 800 otrzymamy, ustawiając w FZ1000 czułość ISO 6400. To 3 EV różnicy! Ręce same składają się do oklasków nad zdolnościami programistów zatrudnionych przez Panasonika. Niestety, doświadczenie sugeruje, że takie decyzje skutkują stratami w odwzorowywaniu detali. By to sprawdzić, poniżej przedstawiamy wycinki sceny testowej zarejestrowanej w formacie JPEG.

Panasonic Lumix DMC-FZ1000 - Jakość obrazu JPEG


By porównać uzyskane próbki z innymi aparatami, należy wybrać z rozwijanych list odpowiednie modele oraz zaznaczyć czułość, dla której mają być podane wyniki. W efekcie zostanie zaktualizowana poniższa tabelka nowymi wycinkami testowej scenki.

Patrząc na wycinki scenki testowej, możemy powiedzieć, że aparat dość dobrze radzi sobie z poziomem szumu aż do czułości ISO 6400. Powyżej niej zaczynają się już pojawiać kolorowe przebarwienia. Widzimy też wyraźnie, że obraz jest bogatszy w detale w porównaniu do Canona G7 X – w jego wypadku obraz jest bardzo miękki. FZ1000 góruje także nad RX 100 w kategorii ilości szumu, przyznać jednak musimy, że Sony dzięki mniej agresywnemu odszumianiu zachowuje więcej detali. To wizualne potwierdzenie tego, co można było przewidzieć, analizując wykres szumu powyżej.