Przetwarzanie danych osobowych

Nasza witryna korzysta z plików cookies

Wykorzystujemy pliki cookie do spersonalizowania treści i reklam, aby oferować funkcje społecznościowe i analizować ruch w naszej witrynie, a także do prawidłowego działania i wygodniejszej obsługi. Informacje o tym, jak korzystasz z naszej witryny, udostępniamy partnerom społecznościowym, reklamowym i analitycznym. Partnerzy mogą połączyć te informacje z innymi danymi otrzymanymi od Ciebie lub uzyskanymi podczas korzystania z ich usług i innych witryn.

Masz możliwość zmiany preferencji dotyczących ciasteczek w swojej przeglądarce internetowej. Jeśli więc nie wyrażasz zgody na zapisywanie przez nas plików cookies w twoim urządzeniu zmień ustawienia swojej przeglądarki, lub opuść naszą witrynę.

Jeżeli nie zmienisz tych ustawień i będziesz nadal korzystał z naszej witryny, będziemy przetwarzać Twoje dane zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W dokumencie tym znajdziesz też więcej informacji na temat ustawień przeglądarki i sposobu przetwarzania twoich danych przez naszych partnerów społecznościowych, reklamowych i analitycznych.

Zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies możesz cofnąć w dowolnym momencie.

Optyczne.pl

Test aparatu

Olympus OM-D E-M5 Mark II - test aparatu

Olympus OM-D E-M5 Mark II
24 marca 2015
Maciej Latałło Komentarze: 156

1. Wstęp

Olympus OM-D E-M5 Mark II - Wstęp

W 2012 roku Olympus postanowił reaktywować w cyfrowej postaci linię aparatów OM. Zaprezentowano wówczas model OM-D E-M5, który wprawdzie nie był lustrzanką, a bezlusterkowcem, stylistyką nawiązywał jednak wyraźnie do analogowej serii OM. O tym, że był to udany projekt, świadczą opinie wielu zadowolonych użytkowników, a także nasza pozytywna ocena po jego teście.

Po trzech latach firma Olympus zdecydowała się zaprezentować następcę. Nowy model został oznaczony symbolem E-M5 Mark II i otrzymał najprawdopodobniej ten sam 16-megapikselowy, stabilizowany sensor światłoczuły formatu Mikro 4/3. Zmian w stosunku do poprzednika jest jednak całkiem sporo, o czym przekonamy się z lektury specyfikacji.


----- R E K L A M A -----

Olympus OM-D E-M5 Mark II - Wstęp

Udoskonalono układ AF, implementując ten znany z E-M1, choć bez pikseli fazowych. Nowością jest funkcja migawki elektronicznej, o najkrótszym czasie naświetlania wynoszącym 1/16000 sekundy. Poprawiono także tryb filmowania i dołożono obsługę kodów czasowych. Spore zmiany zauważymy również w interfejsie użytkownika, bowiem zwiększono liczbę przycisków i dołożono znaną z modelu E-M1 i E-P5 dźwignię rozszerzającą funkcjonalność pokręteł lub niektórych guzików. Sam aparat przeszedł niewielki, choć zauważalny „lifting” i już na pierwszy rzut oka prezentuje się bardzo elegancko. Nie można oczywiście zapomnieć o udoskonalonym wizjerze EVF oraz uchylnym i obracanym ekranie LCD o wysokiej rozdzielczości.

Olympus OM-D E-M5 Mark II - Wstęp

Na tym nie koniec nowości. Olympus zaimplementował w E-M5 Mark II kilka ciekawych funkcji poszerzających funkcjonalność aparatu. Wśród z nich znajdziemy np. Live Composite – ułatwiającą wykonywanie długich ekspozycji, Hi Res Shot – pozwalającą na wykonanie zdjęć w wysokiej rozdzielczości (40 MPix), czy funkcję kompensacji efektu keystone. Bez wątpienia jest to aparat wart uwagi, dlatego zapraszamy do lektury kolejnych rozdziałów tego testu.

Aparat do testu wypożyczyła firma Olympus Polska, za co serdecznie dziękujemy.

Opis naszych procedur testowych można znaleźć w artykule „Jak testujemy lustrzanki cyfrowe”. Jeśli w trakcie czytania pojawią się wątpliwości, zachęcamy do lektury artykułu „Często zadawane pytania”.

Porównanie specyfikacji Olympusa OM-D E-M5 Mark II, poprzednika oraz przykładowych bezlusterkowców konkurencji można obejrzeć tutaj.

Zdjęcia aparatu
Specyfikacja aparatu
Producent Olympus
Model OM-D E-M5 Mark II
Data premiery 2015-02-05
Liczba pikseli 16 Mpix
Dostępne rozdzielczości • 4608 x 3456 (RAW, JPEG)
• 2560 x 1920 (JPEG)
• 1024 x 768 (JPEG)
• Tryby: 4:3, 3:2, 16:9, 1:1, 3:4
(w trybie RAW zapisywane w EXIF)
Matryca 17.3 x 13 mm (4/3) Live-MOS, 4:3, całkowita liczba pikseli: 16.9 MPix
mechanizm samoczyszczenia matrycy za pomocą ultradźwięków (SSWF)
Procesor obrazu TruePic VII
Format zapisu • Zdjęcia: JPEG (EXIF, DPOF, DCF),
RAW (12-bit, pliki .ORF, bezstratna kompresja), JPEG+RAW
Rodzaje JPEG: Fine/Normal
• Zdjęcia 3D: MPO
• Filmy: MOV (MPEG-4 AVC/H.264), AVI (Motion JPG)
• Dźwięk: Wave (stereo PCM/16-bitów, 48kHz)
Zakres ISO Auto (200–25600 ISO, możliwość dostosowania),
200–25600 ISO w krokach co 1/3 lub 1 EV
• Bracketing dla ISO: 3 kadry ze zmianą co 1/3, 2/3 lub 1 EV
Migawka szczelinowa sterowana elektronicznie,
1/8000 - 60 s (ze zmianą co 1/3, 1/2 lub 1EV)
Czas B: domyślne ustawienie 8 min. (możliwość wyboru 1/2/4/8/15/20/25/30 min.)
Konstrukcja obiektywu Obiektywy systemu micro 4/3,
poprzez adapter także obiektywy systemu 4/3 lub OM
powiększenie w stosunku do klatki 35mm: x2.0
Ogniskowa obiektywu n/a
Światłosiła n/a
Zoom optyczny 0x
Zoom cyfrowy 2x
Stabilizacja obrazu Tak
Zapis wideo AVCHD:
• 1920x1080, Full HD, 30p, 25p, 24p
• 1920x1080, Full HD, 60p, 50p
• 1280x720, HD, 60p, 50p, 30p, 25p, 24p
Motion-JPEG:
• 1280x720, HD, 30p
• 640x480, SD, 30p
maks. rozmiar pliku 4 GB (AVCHD) lub 2 GB (Motion-JPEG),
maks. czas nagrania: 29 min. (AVCHD), 7 min. (HD Motion-JPEG), 14 min. (VGA Motion-JPEG),
Wbudowany mikrofon stereo,
Redukcja szumu wiatru,
Regulowana głośność nagrywania.
Funkcja time-lapse
Funkcja klipów wideo (1, 2, 4, 8 s.)
Ogniskowanie Zaawansowany AF oparty o detekcję kontrastu z systemem FAST AF, MF
• Strefy AF: 81-obszarowy wielopolowy AF / Wszystkie cele, Obszar grupy celów (9-obszarów), Pojedynczy cel
• Tryby AF: Pojedyncze zdjęcie (S-AF), Ciągły (C-AF), Ręczny (MF), S-AF + MF, Śledzenie AF (C-AF + TR)
• Funkcja wykrywania twarzy i oka
• Powiększenie w LV: x5, x7, x10, x14
Pomiar światła 324-strefowy TTL,
Tryby pomiaru:
• Cyfrowy pomiar ESP (matrycowy 324-strefowy),
• centralnie ważony uśredniony,
• punktowy,
• punktowy z jasnym tłem,
• punktowy z ciemnym tłem,
Zakres pomiaru: od -2 do 20 EV (dla 17 mm, f/2.8, ISO 100)
Ostrość od zależne od obiektywu
Balans bieli Auto, Słoneczny dzień, Cień, Chmury, Światło żarówki, Światło jarzeniowe, Lampa błyskowa, Pod wodą
• ustawienia własne wg wzorca (4 ustawienia),
• ustawienia wg skali Kelvina (w zakresie 2000–14 000 K),
• Korekcja (+/- 7 kroków w osi A-B/G-M),
• Bracketing balansu bieli (3 zdjęcia ze zmianą co 2, 4, 6 kroki ustawianą w osi A-B/G-M).
Kompensacja ekspozycji • Kompensacja: +/- 5.0 EV (zdjęcia) +/- 3.0 EV (film) w skoku co 1/3, 1/2 lub 1 EV
• Bracketing: 2, 3 lub 5 klatek, w skoku co 1/3, 2/3 lub 1 EV, 7 zdjęć ze zmianą eksp. co 1/3 lub 2/3 EV
• Regulacja standardowej wartości pomiaru ekspozycji: w krokach co 1/6 EV, w zakresie +/- 1EV
Programy iAuto, Program AE (P), Priorytet przysłony (A), Priorytet migawki (S), Manualny (M), Czas B, Filtry artystyczne (ART), Podwodne zdjęcia szerokokątne / makro
• Programy tematyczne (SCN): Portret, e-Portret, Krajobraz, Krajobraz + Portret, Zdjęcia sportowe, Sceny nocne, Sceny nocne + Portret, Dzieci, Jasna tonacja, Ciemna tonacja, Tryb DIS, Makro, Makro przyrody, Przy świecach, Zachód słońca, Dokumenty, Panorama, Sztuczne ognie, Plaża i śnieg, Konwerter rybie oko, Konwerter szerokokątny, Konwerter Makro, 3D
• Filtry artystyczne: Pop Art, Zmiękczona ostrość, Jasny i lekki kolor, Tonowanie światła, Ziarnisty film, Fotografia otworkowa, Diorama, Przetwarzanie Crossowe, Delikatna sepia, Dramatyczna tonacja, Grafika "Key Line", Efekt zmiękczonej ostrości, Efekt fotografii otworkowej, Efekt białych krawędzi, Efekt ramki, Efekt światła gwiazd.
Zdjęcia seryjne • Tryb H: z szybkością do 10 kl./s w serii do 16 zdjęć RAW lub 19 zdjęć JPEG
• Tryb L: z szybkością do 5 kl./s - do zapełnienia karty pamięci dla formatu
Lampa błyskowa Brak wbudowanej lampy błyskowej.
• W komplecie z aparatem lampa błyskowa TTL FL-LM3, o liczbie przewodniej 9.1 (dla ISO 100).
• Tryby sterowania dla zewnętrznej lampy błyskowej: TTL Auto, Auto, Manualny, FP-TTL-AUTO, FP-MANUAL,
• Bezprzewodowa kontrola błysku: Dostępne 4 grupy (3 grupy zewnętrznych lamp błyskowych + lampa znajdującą się w komplecie z aparatem). Wyzwalane i kontrolowane z lampy błyskowej FL-LM3.
• Synchronizacja do 1/250 s, od 1/125 s do 1/8000 s (Super FP Mode), z lampa FL-50R do 1/180 s.
• Kompensacja błysku: +/- 3 EV w krokach co 1/3, 1/2, 1 EV,
• Bracketing błysku: 3 kadry ze zmianą co 1/3, 2/3 lub 1 EV
• Tryby pracy: Błysk automatyczny, Redukcja czerwonych oczu, Dopełniający, Wyłączenie błysku, Redukcja czerwonych oczu i synchronizacja z długimi czasami migawki (I kurtyna), synchronizacja z długimi czasami migawki (I lub II kurtyna ), Manualna regulacja:1/1(pełna moc) - 1/64
Złącze hot-shoe Tak
Wyjście statywowe Tak
Samowyzwalacz 2 s lub 12 s
Karta pamięci Secure Digital (SDHC/SDXC)
Kompatybilność z UHS-I, Eye-Fi
LCD Odchylany, 3 calowy LCD, dotykowy, kolorowy, 1.037.000 punktów, proporcje 3:2
Jasność regulowana w 7 poziomach
Temp. barwowa regulowana w 7 poziomach,
Kolorystyka obrazu: żywe barwy (domyślnie) / naturalna
Live View - cyfrowy podgląd obrazu na żywo.
Wizjer Elektroniczny, 2.360.000 punktów, pokrycie 100% pola kadru, powiększenie 1.30x (w stylach 1, 2 celownika) lub 1.48x (w stylu 3 celownika), punkt oczny 21 mm (odległość od powierzchni tylnej soczewki), korekcja dioptrii od -4 do +2, 3 style celownika
• Opcjonalna muszla oczna EP-16.
Komunikacja i złącza Uniwersalne złącze: USB 2.0 Hi Speed / wyjście wideo (NTSC/PAL) / wejście na wężyk, wyjście Micro HDMI typu-D, wejście mikrofonowe 3.5 mm
• Wi-Fi
• opcjonalnie zdalne sterowanie za pomocą wężyka RM-UC1
• obsługa wydruku bezpośredniego (PictBridge), PIM III
Zasilanie Akumulator litowo-jonowy BLN-1 (wydajność ok. 310 zdjęć)
• opcjonalny uchwyt pionowy HLD-8 umożliwiający dodatkowe zasilanie drugim akumulatorem BLN-1
• opcjonalny zasilacza sieciowy AC-3.
Akcesoria Akumulator BLN-1, ładowarka BCN-1, lampa błyskowa FL-LM3, kabel USB/wideo, pasek na ramię, CD-ROM OLYMPUS Viewer 2/ib, instrukcja obsługi.
Waga 417 g (bez akumulatora)
ok. 469 g (z akumulatorem i kartą pamięci)
Wymiary 123.7 x 85 x 44.5 mm (bez elementów wystających)
Dodatkowe informacje Obsługiwane przestrzenie kolorów: sRGB, AdobeRGB.
5-osiowa stabilizacja obrazu (przechylanie na boki/ kołysanie przód /tył /przesuniecie w pionie/przesunięcie w poziomie/obracanie) o wydajności wg producenta 5 EV.
Zdjęcia o rozdzielczości 40 Megapikseli (dzięki przesunięciu sensora między kolejnymi ujęciami i połączeniu ośmiu ekspozycji w jedno zdjęcie)
Polskie menu.
Tryb wielokrotnej ekspozycji.
Funkcja poziomicy (w poziomie i w pionie).
Grip z zasilaniem HLD-8 (opcjonalnie)
Metalowy grip ECG-2 (opcjonalnie)
Lampa błyskowa FL-600R (opcjonalnie)
Obudowa podwodna PT-EP13 (opcjonalnie)
Celownik ramkowy EE-1 (opcjonalnie)
Zdejmowana osłona okularu EP-16 (opcjonalnie)
Skórzane etui CS-46 FBC (opcjonalnie)
Odporność na kurz i zachlapania (uszczelnienia).
Magnezowy korpus.
Dostępny w kolorze czarnym i srebrno-czarnym.


Poprzedni rozdział