Przetwarzanie danych osobowych

Nasza witryna korzysta z plików cookies

Wykorzystujemy pliki cookie do spersonalizowania treści i reklam, aby oferować funkcje społecznościowe i analizować ruch w naszej witrynie, a także do prawidłowego działania i wygodniejszej obsługi. Informacje o tym, jak korzystasz z naszej witryny, udostępniamy partnerom społecznościowym, reklamowym i analitycznym. Partnerzy mogą połączyć te informacje z innymi danymi otrzymanymi od Ciebie lub uzyskanymi podczas korzystania z ich usług i innych witryn.

Masz możliwość zmiany preferencji dotyczących ciasteczek w swojej przeglądarce internetowej. Jeśli więc nie wyrażasz zgody na zapisywanie przez nas plików cookies w twoim urządzeniu zmień ustawienia swojej przeglądarki, lub opuść naszą witrynę.

Jeżeli nie zmienisz tych ustawień i będziesz nadal korzystał z naszej witryny, będziemy przetwarzać Twoje dane zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W dokumencie tym znajdziesz też więcej informacji na temat ustawień przeglądarki i sposobu przetwarzania twoich danych przez naszych partnerów społecznościowych, reklamowych i analitycznych.

Zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies możesz cofnąć w dowolnym momencie.

Optyczne.pl

Test aparatu

Fujifilm X-A2 - test aparatu

22 kwietnia 2015

6. Jakość obrazu JPEG

Zdjęcia w formacie JPEG mogą być zapisywane w jednym z dwóch stopni kompresji odpowiadających dwóm poziomom jakości obrazu: dobrej (FINE) oraz zwykłej (NORMAL). Dostępne są trzy proporcje oraz trzy rozmiary obrazu, a rozdzielczości zdjęć w zależności od kombinacji tych ustawień przedstawiają się następująco:

  • proporcje obrazu 3:2:
    • Duży (L) – 4896×3264 pikseli,
    • Średni (M) – 3456×2304 pikseli,
    • Mały (S) – 2496×1664 pikseli,
  • proporcje obrazu 16:9:
    • Duży (L) – 4896×2760 pikseli,
    • Średni (M) – 3456×1944 pikseli,
    • Mały (S) – 2496×1408 pikseli,
  • proporcje obrazu 1:1:
    • Duży (L) – 3264×3264 pikseli,
    • Średni (M) – 2304×2304 pikseli,
    • Mały (S) – 1664×1664 pikseli.

Jeżeli używany jest obiektyw z mocowaniem FUJIFILM X, to w przypadku zdjęć zapisywanych w formacie JPEG oprogramowanie aparatu koryguje dystorsję oraz winietowanie. Funkcji tej nie można wyłączyć. Jeżeli natomiast używany jest obiektyw z mocowaniem typu M, zamontowany z adapterem, to użytkownik ma możliwość wyboru stopnia korekcji albo jej wyłączenia.



----- R E K L A M A -----

Standardowe porównanie jakości JPEG-ów

Poniżej przedstawiamy fragmenty zdjęć scenki w formacie JPEG przy ustawieniach neutralnych i minimalnym wyostrzeniu. Dla porównania prezentujemy zdjęcia z Olympusa E-PL7 oraz Samsunga NX3000.


Fujifilm X-A2 - Jakość obrazu JPEG


Przy niskich czułościach trudno dopatrzeć się różnic jakości zdjęć w proponowanym przez nas porównaniu. Samsung pokazuje jedynie przewagę wynikającą z większej liczby pikseli. Istotne różnice dostrzegamy przy najwyższych czułościach ISO 25600 i ISO 12800. Stawce przewodzi testowany Fujifilm X-A2, nieco słabiej wypada Olympus E-PL7, a Samsung NX 3000 odstaje już wyraźnie.


Wyostrzanie

W Fujifilm X-A2 regulacja wyostrzania zdjęć JPEG odbywa się w pięciostopniowej skali oznaczonej liczbami z zakresu od −2 do +2, ze skokiem jednostkowym. Jak mocno działa wyostrzanie można przekonać się na podstawie poniższej tabelki, w której przedstawiamy wyniki tego procesu dla ustawień skrajnych i ustawienia środkowego.


Fujifilm X-A2, ISO 200
wyostrzenie −2 Fujifilm X-A2 - Jakość obrazu JPEG Fujifilm X-A2 - Jakość obrazu JPEG
wyostrzenie 0 Fujifilm X-A2 - Jakość obrazu JPEG Fujifilm X-A2 - Jakość obrazu JPEG
wyostrzenie +2 Fujifilm X-A2 - Jakość obrazu JPEG Fujifilm X-A2 - Jakość obrazu JPEG

Kolejne położenia na skali wyostrzania w X-A2 oznaczają zakres od stopnia średniego do bardzo wysokiego. Jeżeli zdjęcia zapisywane są jedynie w formacie JPEG, to nie ma możliwości uzyskania ich w postaci niewyostrzonej, a nawet mało wyostrzonej.


Symulacja filmu

Jedną z cech charakterystycznych dla aparatów ze stajni Fujifilm jest możliwość wyboru charakterystyki obrazu zapisywanego w formacie JPEG przypominającej zachowanie wybranych typów klisz fotograficznych tego producenta. W menu fotografowania odnajdujemy funkcję „Symulacja filmu”, która w przypadku X-A2 daje następujący wybór:

  • Provia – standardowa, naturalna reprodukcja kolorów (opcja, której aparat używa do generowania standardowych plików JPEG),
  • Velvia – podbity kontrast i bardziej nasycone kolory,
  • Astia – spokojne, stonowane i mniej nasycone kolory,
  • Classic Chrome – zmiękczone barwy i zwiększony kontrast obszarów zacienionych,
  • Czarno-biały,
  • Sepia.

W porównaniu do poprzednika w X-A2 znajdujemy o jeden typ filmu więcej – Classic Chrome. Przykładowe efekty działania poszczególnych ustawień przedstawiamy na poniższych przykładach.


Provia
Fujifilm X-A2 - Jakość obrazu JPEG
Velvia
Fujifilm X-A2 - Jakość obrazu JPEG
Astia
Fujifilm X-A2 - Jakość obrazu JPEG
Classic Chrome
Fujifilm X-A2 - Jakość obrazu JPEG
Czarno-biały
Fujifilm X-A2 - Jakość obrazu JPEG
Sepia
Fujifilm X-A2 - Jakość obrazu JPEG


Funkcja zwiększania zakresu dynamicznego

Fujifilm X-A2 oferuje użytkownikom funkcję zwiększania zakresu tonalnego. W menu fotografowania pod pozycją „Zakres dynamiczny” odnajdziemy cztery opcje: auto, 100%, 200% i 400%. Ustawienie 100% jest wartością domyślną, natomiast ustawienia 200% i 400% stają się dostępne dopiero po zwiększeniu czułości do odpowiednio ISO 400 i ISO 800. Dostępna jest także funkcja bracketingu z wykorzystaniem dostępnych ustawień zakresu dynamicznego.

Poniżej prezentujemy zdjęcia przykładowe z różnym poziomem zakresu dynamicznego. Trudno nam doszukać się istotnych różnic, które mogłyby kojarzyć się z dynamiką obrazu.


DR 100%
Fujifilm X-A2 - Jakość obrazu JPEG
DR 200%
Fujifilm X-A2 - Jakość obrazu JPEG
DR 400%
Fujifilm X-A2 - Jakość obrazu JPEG


Filtry zaawansowane

Aparat X-A2 ma taki sam zestaw kilkunastu cyfrowych filtrów zaawansowanych, co poprzednik. Aby z nich skorzystać, należy ustawić pokrętło trybów aparatu na pozycji ADV i wybrać interesujący nas efekt. Ich lista przedstawia się następująco:

  • aparat zabawkowy,
  • miniatura,
  • kolor pop,
  • wysoka tonacja,
  • niska tonacja,
  • dynamiczna tonacja,
  • obraz miękki,
  • kolor częściowy:
    • czerwony,
    • pomarańczowy,
    • żółty,
    • zielony,
    • niebieski,
    • fioletowy.

Przykłady efektów działania poszczególnych filtrów przedstawiamy poniżej.


Bez filtra
Fujifilm X-A2 - Jakość obrazu JPEG
Aparat zabawkowy
Fujifilm X-A2 - Jakość obrazu JPEG
Miniatura
Fujifilm X-A2 - Jakość obrazu JPEG
Kolor pop
Fujifilm X-A2 - Jakość obrazu JPEG
Wysoka tonacja
Fujifilm X-A2 - Jakość obrazu JPEG
Niska tonacja
Fujifilm X-A2 - Jakość obrazu JPEG
Dynamiczna tonacja
Fujifilm X-A2 - Jakość obrazu JPEG
Obraz miękki
Fujifilm X-A2 - Jakość obrazu JPEG
Bez filtra
Fujifilm X-A2 - Jakość obrazu JPEG
Kolor częściowy (czerwony)
Fujifilm X-A2 - Jakość obrazu JPEG
Kolor częściowy (pomarańczowy)
Fujifilm X-A2 - Jakość obrazu JPEG
Kolor częściowy (żółty)
Fujifilm X-A2 - Jakość obrazu JPEG
Kolor częściowy (zielony)
Fujifilm X-A2 - Jakość obrazu JPEG
Kolor częściowy (niebieski)
Fujifilm X-A2 - Jakość obrazu JPEG
Kolor częściowy (fioletowy)
Fujifilm X-A2 - Jakość obrazu JPEG