Panasonic Lumix DMC-G5 - aparat dla każdego
7. Dla filmowców
Wysoka jakość filmów
Panasonic Lumix DMC-G5 to nie tylko dobry aparat, równie dobrze będzie sprawował się on w roli kamery wideo. Dostępne tryby rejestracji wideo zapewniają wysoką jakość filmu w standardzie Full HD z dźwiękiem stereo. G5 oferuje użytkownikowi dwa formaty zapisu plików, zapewniający najwyższą jakość format AVCHD oraz wygodniejszy do potrzeb internetu MP4. W formacie AVCHD dla systemu PAL aparat umożliwia zapis filmów z następującymi rozdzielczościami:- 1920×1080 pix Full HD 50p z jakością 28 Mbit/s,
- 1920×1080 pix Full HD 50i z jakością 17 Mbit/s,
- 1920×1080 pix Full HD 25p z jakością 17 Mbit/s,
- 1280×720 pix HD 50p z jakością 17 Mbit/s.
Film prezentujący zalety trybu filmowania aparatu Lumix G5 opublikowany w serwisie YouTube. |
Dla formatu MP4 i systemu PAL dostępne są następujące tryby zapisu:
- 1920×1080 pix z szybkością 25 kl/s (Full HD),
- 1280×720 pix z szybkością 25 kl/s (HD),
- 640×480 pix z szybkością 25 kl/s (VGA).
![]() Przykład filmu w jakości Full HD 50p zapisanego w formacie AVCHD, przy użyciu obiektywu Lumix G X Vario PZ 14–42 mm f/3.5–5.6 ASPH. 185 MB. |
Najwyższą jakość rejestrowanych filmów zapewnia tryb Full HD 50p w formacie AVCHD. Obraz w tym trybie rejestrowany jest progresywnie, czyli bez przeplotu. Jakość zapisu w tym formacie jest na tyle duża, że starsze komputery czy telewizory cyfrowe nie są w stanie płynnie odtwarzać tego rodzaju filmów. Do rejestracji tego typu filmów należy stosować szybkie karty pamięci SD, co najmniej klasy 4. Warto przypomnieć, że firma Panasonic w swojej ofercie, z którą można zapoznać się tutaj, posiada karty pamięci SD wysokiej szybkości.
![]() |
Chcąc dokonać archiwizacji naszych nagrań możemy skorzystać z oferowanych przez firmę Panasonic płyt Blu-ray. Charakteryzują się one 50-letnią trwałością, a postęp w dziedzinie technologii zmiennofazowej umożliwił uzyskanie szerokiego marginesu dopuszczalnej mocy, nawet przy wysokiej, 6-krotnej szybkości zapisu. Zapewnia to kompatybilność z różnymi charakterystykami mocy laserów, z szerokiego zakresu napędów, gwarantując stabilny i niezawodny zapis i odtwarzanie. Dodatkowo, nowo opracowana technologia nanoszenia warstwy niezwykle skutecznie redukuje ilość kurzu generowanego w procesie napylania. Umożliwia to uzyskanie wyjątkowo niskich wskaźników błędów, co w rezultacie zapewnia bardziej niezawodne nagrywanie płyt Blu-ray.
![]() |
Dźwięk
Filmy rejestrowane przez Lumiksa G5 wzbogacone są dźwiękiem stereo. W trybie AVCHD dźwięk ten kodowany jest w formacie Dolby Digital. Aparat umożliwia regulację wzmocnienia siły dźwięku i wyświetlenie na ekranie LCD wskaźnika pokazującego siłę rejestrowanego głosu. Użytkownik ma także możliwość włączenia funkcji redukcji głosu wiatru.
Obiektyw Power Zoom i dźwignia zoom
Jedną z nowości zastosowanych w G5 jest umieszczona w pobliżu spustu migawki dźwignia do zmiany ogniskowej lub korekty ekspozycji. Dźwignią tą możemy zmieniać ogniskową, jeśli używamy obiektywu wyposażonego w silnik Power Zoom. Dzięki temu mamy możliwość płynnego i cichego zoomowania w trakcie rejestracji filmów.![]() W G5 zastosowano dźwignię (widoczną kolo spustu migawki) umożliwiającą płynną zmianę ogniskowej w przypadku wykorzystania obiektów typu Power Zoom. Obok z czerwoną kropką przycisk uruchamiający tryb filmowania. |
Obecnie w ofercie firmy Panasonic znajdują się dwa obiektywy z wbudowanym silnikiem Power Zoom. Pierwszym z nich, wyróżniającym się małymi rozmiarami jest Lumix G X Vario PZ 14–42 mm f/3.5–5.6 ASPH. Power O.I.S. Obiektyw ten wyposażono także w mechanizm optycznej stabilizacji obrazu Power O.I.S., znacząco poprawiający możliwości wykonywania filmów bez drgań i przy słabym oświetleniu. Drugim dostępnym obiektywem z funkcją Power Zoom jest teleobiektyw Panasonic G X VARIO PZ 45–175 mm f/4.0–5.6 ASPH. P.O.I.S.
![]() Obiektyw Lumix G X Vario PZ 14–42 mm f/3.5–5.6 ASPH. Power O.I.S. |
Wymienne obiektywy
Szeroką ofertę obiektywów dostępnych dla systemu Lumix G możemy z powodzeniem używać także w trybie filmowania. Dzięki jasnym obiektywom możemy kreatywnie wykorzystywać małą głębię ostrości, natomiast teleobiektywy dają możliwość filmowania odległych obiektów, a obiektywy makro pozwalają na rejestrację małych obiektów. Tylko od naszej wyobraźni zależy, co chcemy pokazać na filmie.![]() Przykład filmu z wykorzystaniem małej głębi ostrości. Jakość Full HD 50p, format AVCHD, 64 MB. |
Filtry kreatywne i programy tematyczne w trybie filmowania
Dostępne w Lumiksie G5 filtry kreatywne jak i programy tematyczne (z kilkoma wyjątkami) możemy wykorzystywać także w trybie filmowania. Możliwości te dają nam narzędzia do łatwego tworzenia interesujących filmów.![]() Przykład filmu z wykorzystaniem filtru kreatywnego „Sepia” i szerokokątnego obiektywu. Obiektyw Panasonic G VARIO 7–14 mm f/4.0 ASPH. Jakość Full HD 50p, format AVCHD, 77 MB. |
![]() Przykład filmu z wykorzystaniem filtru kreatywnego „Dynamiczne czarno-białe”. Jakość Full HD 50p, format AVCHD, 150 MB. |