Przetwarzanie danych osobowych

Nasza witryna korzysta z plików cookies

Wykorzystujemy pliki cookie do spersonalizowania treści i reklam, aby oferować funkcje społecznościowe i analizować ruch w naszej witrynie, a także do prawidłowego działania i wygodniejszej obsługi. Informacje o tym, jak korzystasz z naszej witryny, udostępniamy partnerom społecznościowym, reklamowym i analitycznym. Partnerzy mogą połączyć te informacje z innymi danymi otrzymanymi od Ciebie lub uzyskanymi podczas korzystania z ich usług i innych witryn.

Masz możliwość zmiany preferencji dotyczących ciasteczek w swojej przeglądarce internetowej. Jeśli więc nie wyrażasz zgody na zapisywanie przez nas plików cookies w twoim urządzeniu zmień ustawienia swojej przeglądarki, lub opuść naszą witrynę.

Jeżeli nie zmienisz tych ustawień i będziesz nadal korzystał z naszej witryny, będziemy przetwarzać Twoje dane zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W dokumencie tym znajdziesz też więcej informacji na temat ustawień przeglądarki i sposobu przetwarzania twoich danych przez naszych partnerów społecznościowych, reklamowych i analitycznych.

Zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies możesz cofnąć w dowolnym momencie.

Optyczne.pl

Test aparatu

Nikon D7200 - test aparatu

7 maja 2015
Szymon Starczewski Komentarze: 127

5. Balans bieli

Nikon D7200 oferuje następujące tryby balansu bieli (WB):
  • Auto1,
  • Auto2 – zachowanie ciepłej barwy światła,
  • Dzień słoneczny (5200 K),
  • Cień (8000 K),
  • Pochmurno (6000 K),
  • Światło żarowe (3000 K),
  • Lampy sodowe (2700 K),
  • Ciepłe białe jarzeniowe (3000 K),
  • Białe jarzeniowe (3700 K),
  • Zimne białe jarzeniowe (4200 K),
  • Białe dzienne jarzeniowe (5000 K),
  • Dzienne jarzeniowe (6500 K),
  • Rtęciowe wys. temperatury (7200 K),
  • Światło lampy błyskowej (5400 K),
  • Wybór temperatury barwowej (2500–10000 K),
  • Ustawienie ręczne według wzorca bieli (6 banków pamięci).
Co więcej, każde ustawienie balansu bieli (poza wyborem temperatury barwowej) można dostosować na ekranie precyzyjnej regulacji w czterech kierunkach: G (Green) i M (Magenta) oraz A (Amber) i B (Blue). W każdym z tych kierunków mamy do dyspozycji 6-stopniową skalę z krokiem 0.25 w przypadku dwóch pierwszych oraz 0.5 dla pozostałych. W menu można także określić bracketing balansu bieli i wykonać 2 lub 3 zdjęcia z krokiem 1, 2 lub 3 jednostek we wspomnianej wyżej skali (w osi A-B) od pozycji wyjściowej.

Pomiary skuteczności balansu bieli wykonujemy na 24-polowej tablicy kolorów X-Rite. Następnie, przy pomocy programu Imatest, wyliczamy parametry dC (odchylenie od właściwej barwy w przestrzeni L*a*b*, czyli wartość błędu, z jakim ocenił barwę aparat) oraz S (nasycenie barwy wyrażone w procentach). Poniżej w tabeli przedstawiamy wyniki dla przetestowanych przez nas ustawień balansu bieli.

Światło Balans bieli dC S [%]
Słoneczny dzień Auto 4.2 101.9
Słoneczny dzień Słoneczny dzień 4.06 100.5
Pochmurny dzień Auto 4.35 98.89
Pochmurny dzień Pochmurny dzień 4.16 98.92
3000K Auto1 20.9 118.3
3000K Auto2 20.1 117.8
3000K Żarówki 5.83 98.78
3000K 3000K 5.81 98.27
5500K Auto 5.61 103.7
5500K 5500K 11.1 110.7
Lampa błyskowa Auto 3.28 84.49
Lampa błyskowa Lampa błyskowa 3.22 83.54



- - - - - - - - - - - - - - - - - - R E K L A M A - - - - - - - - - - - - - - - - - -

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

Do pracy balansu bieli w testowanym Nikonie nie mamy większych zastrzeżeń. Przy świetle naturalnym i lampie błyskowej ustawienie automatyczne daje błędy koloru na niskim poziomie i porównywalnym z tym, co pokazują nastawy dedykowane. Tradycyjnie automatyczny balans bieli daje wysoki błąd koloru przy świetle żarowym. Co ciekawe błąd osiąga podobną wartość dla obu trybów ustawienia automatycznego. Przy świetle żarowym zatem, dla lepszego oddania kolorów warto skorzystać z ustawienia dedykowanego lub odpowiedniej temperatury barwowej.

Nasycenie kolorów utrzymuje się w większości przypadków na poziomie niewiele odbiegającym od 100%. Jedynie dla trybów automatycznych przy świetle żarowym i dla lampy błyskowej odchyłki są wyraźniejsze.

Światło
Balans bieli
Tablica kolorów Przestrzeń kolorów Lab
Światło: słoneczny dzień
Balans bieli: auto
Nikon D7200 - Balans bieli Nikon D7200 - Balans bieli
Światło: słoneczny dzień
Balans bieli: słoneczny dzień
Nikon D7200 - Balans bieli Nikon D7200 - Balans bieli
Światło: pochmurny dzień
Balans bieli: Auto
Nikon D7200 - Balans bieli Nikon D7200 - Balans bieli
Światło: pochmurny dzień
Balans bieli: chmury
Nikon D7200 - Balans bieli Nikon D7200 - Balans bieli
Światło: żarówki (3000K)
Balans bieli: Auto1
Nikon D7200 - Balans bieli Nikon D7200 - Balans bieli
Światło: żarówki (3000K)
Balans bieli: Auto
Nikon D7200 - Balans bieli Nikon D7200 - Balans bieli
Światło: żarówki (3000K)
Balans bieli: żarówka
Nikon D7200 - Balans bieli Nikon D7200 - Balans bieli
Światło: żarówki (3000K)
Balans bieli: Temp. 3000K
Nikon D7200 - Balans bieli Nikon D7200 - Balans bieli
Światło: 5500K
Balans bieli: auto
Nikon D7200 - Balans bieli Nikon D7200 - Balans bieli
Światło: 5500K
Balans bieli: Temp. 5500K
Nikon D7200 - Balans bieli Nikon D7200 - Balans bieli
Światło: lampa błyskowa
Balans bieli: Auto
Nikon D7200 - Balans bieli Nikon D7200 - Balans bieli
Światło: lampa błyskowa
Balans bieli: lampa błyskowa
Nikon D7200 - Balans bieli Nikon D7200 - Balans bieli