Przetwarzanie danych osobowych

Nasza witryna korzysta z plików cookies

Wykorzystujemy pliki cookie do spersonalizowania treści i reklam, aby oferować funkcje społecznościowe i analizować ruch w naszej witrynie, a także do prawidłowego działania i wygodniejszej obsługi. Informacje o tym, jak korzystasz z naszej witryny, udostępniamy partnerom społecznościowym, reklamowym i analitycznym. Partnerzy mogą połączyć te informacje z innymi danymi otrzymanymi od Ciebie lub uzyskanymi podczas korzystania z ich usług i innych witryn.

Masz możliwość zmiany preferencji dotyczących ciasteczek w swojej przeglądarce internetowej. Jeśli więc nie wyrażasz zgody na zapisywanie przez nas plików cookies w twoim urządzeniu zmień ustawienia swojej przeglądarki, lub opuść naszą witrynę.

Jeżeli nie zmienisz tych ustawień i będziesz nadal korzystał z naszej witryny, będziemy przetwarzać Twoje dane zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W dokumencie tym znajdziesz też więcej informacji na temat ustawień przeglądarki i sposobu przetwarzania twoich danych przez naszych partnerów społecznościowych, reklamowych i analitycznych.

Zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies możesz cofnąć w dowolnym momencie.

Optyczne.pl

Test aparatu

Pentax K-S2 - test aparatu

27 kwietnia 2015
Maciej Latałło Komentarze: 75

5. Balans bieli

Pentax K-S2 oferuje następujące tryby balansu bieli (WB):
  • Automatyczny,
  • Wielokr. automatyczny,
  • Światło dzienne,
  • Cień,
  • Zachmurzenie,
  • Światło jarzeniowe (4 rodzaje),
  • Światło żarowe,
  • Światło lampy błyskowej,
  • CTE – rozszerzenie temperatury barwowej,
  • Ustawienie ręczne według wzorca bieli,
  • Ustawienie temperatury barwowej.
Każdą nastawę balansu bieli można dodatkowo dostosować posługując się dwoma 15-stopniowymi skalami. Jedna oś umożliwia zmianę pomiędzy kolorami bursztynowym lub niebieskim (A-B), natomiast druga – zielonym lub purpurowym (G-M). W menu ustawień niestandardowych odnajdziemy także opcję, która pozwala na silniejsze korygowanie kolorystyki obrazu w przypadku użycia automatycznego balansu bieli przy świetle sztucznym. Dodatkowo dostępne jest także ustawienie określające, jaki balans ma być ustawiany automatycznie przy podniesieniu lampy błyskowej. Do wyboru jest opcja bez zmian, WB Auto lub WB lampy błyskowej.

Pomiary skuteczności balansu bieli wykonujemy na 24-polowej tablicy kolorów X-Rite. Następnie wyliczamy parametry dC (odchylenie od właściwej barwy w przestrzeni L*a*b*, czyli wartość błędu, z jakim ocenił barwę aparat) oraz S (nasycenie barwy wyrażone w procentach). W tabeli poniżej przedstawiamy wyniki dla przetestowanych przez nas ustawień balansu bieli.

Światło Balans bieli dC S [%]
Słoneczny dzień Auto 4.78 101.8
Słoneczny dzień Słoneczny dzień 6.58 101.8
Pochmurny dzień Auto 5.24 101.8
Pochmurny dzień Pochmurny dzień 5.63 100.9
3000K Auto (lekka korekcja) 17.9 118.7
3000K Auto (silna korekcja) 17.2 116.3
3000K Żarówki 13.7 102.9
3000K 3000K 7.76 98.63
5500K Auto 5.13 107
5500K 5500K 12.6 113.2
Lampa błyskowa Auto 3.43 86.19
Lampa błyskowa Lampa błyskowa 4.25 87.65



----- R E K L A M A -----

W świetle naturalnym i błyskowym błędy kolorów są niskie i nie budzą zastrzeżeń. Przy błysku flesza obserwujemy jednak zaniżone nasycenie, które w przypadku światła słonecznego i pochmurnego dnia jest w zasadzie wzorcowe. Automatyka nie radzi sobie niestety najlepiej w oświetleniu żarowym - błędy dC oraz nasycenie są dość wysokie, a zdjęcia mają silnie ciepłe zabarwienie. Aparat posiada funkcję "silnej korekcji", przydatnej w podobnych sytuacjach, jednak w naszym teście jej użyteczność okazała się umiarkowana. Najlepsze rezultaty zapewniło samodzielne ustawienie temperatury barwowej.

W przypadku Pentaksa K-S2 warto jeszcze poruszyć kwestię trybu wielokrotnego automatycznego balansu bieli. Instrukcja aparatu sugeruje, że ma on zastosowanie przy fotografowaniu scen oświetlonych różnymi rodzajami światła. Zdecydowaliśmy się zatem na test polegający na oświetleniu przykładowego obiektu lampami żarowymi (3000K) oraz lampami wyposażonymi w świetlówki dające światło o temperaturze 5500K. Zdjęcia testowe wykonaliśmy zarówno przy zwykłym jak i wielokrotnym automatycznym balansie bieli.

Automatyczny balans bieli
Pentax K-S2 - Balans bieli
Wielokrotny automatyczny balans bieli
Pentax K-S2 - Balans bieli

Na podstawie powyższych przykładów trudno stwierdzić jakąkolwiek różnicę w działaniu obydwu trybów. Niewykluczone, że w specyficznych warunkach tryb wielokrotny sprawdzi się lepiej niż zwykły jednak nam nie udało się tego zaobserwować.

Szczegółowe wyniki naszych pomiarów prezentujemy poniżej.

Światło
Balans bieli
Tablica kolorów Przestrzeń kolorów Lab
Światło: słoneczny dzień
Balans bieli: auto
Pentax K-S2 - Balans bieli Pentax K-S2 - Balans bieli
Światło: słoneczny dzień
Balans bieli: słoneczny dzień
Pentax K-S2 - Balans bieli Pentax K-S2 - Balans bieli
Światło: pochmurny dzień
Balans bieli: Auto
Pentax K-S2 - Balans bieli Pentax K-S2 - Balans bieli
Światło: pochmurny dzień
Balans bieli: chmury
Pentax K-S2 - Balans bieli Pentax K-S2 - Balans bieli
Światło: żarówki (3000K)
Balans bieli: Auto (lekka korekcja)
Pentax K-S2 - Balans bieli Pentax K-S2 - Balans bieli
Światło: żarówki (3000K)
Balans bieli: Auto (silna korekcja)
Pentax K-S2 - Balans bieli Pentax K-S2 - Balans bieli
Światło: żarówki (3000K)
Balans bieli: żarówka
Pentax K-S2 - Balans bieli Pentax K-S2 - Balans bieli
Światło: żarówki (3000K)
Balans bieli: Temp. 3000K
Pentax K-S2 - Balans bieli Pentax K-S2 - Balans bieli
Światło: 5500K
Balans bieli: auto
Pentax K-S2 - Balans bieli Pentax K-S2 - Balans bieli
Światło: 5500K
Balans bieli: Temp. 5500K
Pentax K-S2 - Balans bieli Pentax K-S2 - Balans bieli
Światło: lampa błyskowa
Balans bieli: Auto
Pentax K-S2 - Balans bieli Pentax K-S2 - Balans bieli
Światło: lampa błyskowa
Balans bieli: lampa błyskowa
Pentax K-S2 - Balans bieli Pentax K-S2 - Balans bieli